Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2287168_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-16-160-00153
Den 21. november 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 162 (MOF alm. del) stillet
26. oktober 2020 efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 162
”Hvilke
muligheder kan ministeren se for, at der kan strammes op, så danske firmaer
ikke importerer og videresælger fiskeolie og fiskemel fra områder, hvor produktionen
både skader
befolkningen og nærmiljøet, som det er omtalt i artiklen ”Fødevareministeren
får skidtfisk fra Peru på tallerkenen” fra Danwatch den 22. oktober 2020 (www.danwatch.
dk/foedevareministeren-faar-skidtfisk-fra-peru-paa-tallerkenen/)? Og hvilke muligheder
ser ministeren for, at der bliver strammet op via EU, så importen fra Peru ophører,
eller så det sikres, at fiskeolie og fiskemel er produceret under acceptable forhold?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:
”Når
et tredjeland, f.eks. Peru, ønsker at blive godkendt til eksport af fisk og fiskevarer, herunder
fiskeolie og fiskemel, til EU, skal tredjelandet fremlægge en række nøjagtige og ajourførte oplysninger
om den generelle tilrettelæggelse og forvaltning af sundhedskontrolsystemer på tredjelandets område.
Disse systemer kan f.eks. være sundhedsregler, risikovurderingsprocedurer og risikofaktorer, der er
vedtaget eller taget i betragtning i forbindelse med risikovurdering og bestemmelse af det rette niveau
for sundhedsbeskyttelse, resultater af kontrol af varer, der agtes eksporteret til Unionen, jf. artikel 125
i
forordning (EU) 2017/625
1
.
Når en tredjelandsvirksomhed eller et tredjelandsfartøj
ønsker at blive opført på EU’s liste over
godkendte virksomheder og fartøjer for eksport af fisk og fiskevarer, herunder fiskeolie og fiskemel, til
EU, kontrollerer Kommissionen om tredjelandsvirksomheden overholder EU-lovgivningen om
dyresundhed og rester af veterinære lægemidler (akvakultur), hygiejne, kontaminanter m.v. For
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter
med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd,
plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF)
nr. 396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU)
2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF,
2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004
og (EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og
97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF (forordningen om offentlig kontrol).
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om muligheder for at stramme op, så danske firmaer ikke importerer og videresælger fiskeolie og fiskemel fra områder, hvor produktionen både skader befolkningen og nærmiljøet
2287168_0002.png
fødevarer, skal de relevante hygiejneregler i
forordning (EF) 852/2004
2
og
forordning (EU)
853/2004
3
overholdes. For foder skal hygiejnereglerne i
forordning (EU) 183/2005
4
overholdes.
EU tager i sin vurdering af tredjelande eller virksomheder i tredjelande ikke stilling til, om
produktionen af fiskeolie og fiskemel skader havbunden eller befolkningens sundhed i
oprindelseslandet.
Hvis Danmark forbyder eller begrænser importen af fiskeolie og fiskemel fra Peru af andre årsager end
sundhedsforanstaltninger, f.eks. fordi produktionen skader havbunden og befolkningens sundhed i
Peru, vil en sådan handling være en teknisk handelshindring i henhold til
WTO’s
SPS regler, der siger,
at medlemmer (af WTO) skal sikre, at enhver sundheds- eller plantesundhedsforanstaltning kun
anvendes i det omfang, det er nødvendigt for i importlandet at beskytte menneskers, dyrs eller
planters liv eller sundhed, og foranstaltningerne er baseret på videnskabelige principper og ikke
opretholdes uden tilstrækkelig videnskabelig dokumentation. Peru kan i så fald indklage Danmark for
WTO, der træffer sin afgørelse på grundlag af SPS reglerne.
Kommissionen har kun hjemmel til at fastsætte beskyttelsesforanstaltninger over for varer, der
indføres fra tredjelande, hvis en indført vare i EU kan udgøre en risiko for menneskers, dyrs eller
planters sundhed eller for så vidt angår GMO'er også for miljøet, eller hvis der er dokumentation for,
at der forekommer omfattende alvorlig manglende overholdelse af de regler, der er omhandlet i
forordning (EU) 2017/625, artikel 1, stk. 2, jf. artikel 128 i samme forordning.”
Rasmus Prehn
/
Per Preisler Christiansen
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) n r. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 183/2005 af 12. januar 2005 om krav til foderstofhygiejne.
animalske fødevarer.
4
2