Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. september 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1578 (MOF alm. del) stillet den 12. august 2021 efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 1578
”Gødningsforbuddet på arealer beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3, som blev vedtaget med L 164
i juni 2020, betyder at en række landmænd fra den 1. juli 2022 ikke længere kan gøde deres arealer som
hidtil, medmindre de omfattes af lovens regler vedr. dispensation eller erstatning jf. lovens § 4., stk. 3.
Da mange landmænd i efteråret 2021 skal i gang med at lave deres driftsplanlægning for det kommende
driftsår, stilles de i en meget vanskelig situation ved ikke at vide, om de evt. kan omfattes af denne
undtagelse i loven. Vil ministeren oplyse, hvornår det forventes, at landmændene kan ansøge om
dispensation eller erstatning for gødningsforbuddet, og hvilke kriterier der vil blive lagt til grund for at
vurdere, om et areal kan omfattes af undtagelsen?”
Svar
Med lov nr. 1057 af 30. juni 2020 om ændring af naturbeskyttelsesloven er der indført et forbud mod
sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer.
Loven indeholder en toårig overgangsperiode, idet forbuddet træder i kraft den 1. juli 2022. Dette har
givet lodsejerne mulighed for i et vist omfang at tilpasse arealdriften efter de nye regler. Den enkelte
lodsejer er bedst til at vurdere, hvordan tilpasningen kan gøres mest hensigtsmæssigt på bedriften.
Forbuddet vurderes generelt set at have begrænsede økonomiske konsekvenser for de fleste berørte
bedrifter, og forbuddet vil ikke udelukke en fortsat udnyttelse af arealerne.
Hvis forbuddet måtte vise sig at have karakter af ekspropriation for konkrete bedrifter, kan der enten
ydes ekspropriationserstatning eller dispenseres fra forbuddet.
Det vil bero på en samlet konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om forbuddet rammer så atypisk hårdt,
at der er tale om et ekspropriativt indgreb for bedriften. I denne konkrete vurdering kan der indgå
forskellige momenter
–
eksempelvis det berørte § 3-beskyttede areals andel af den enkelte bedrift og de
økonomiske konsekvenser for bedriften.
Der kan ikke på forhånd angives et eller flere kriterier
–
i form af arealstørrelse, procentsats, tabsomfang
eller andet
–
der kan bruges til at fastlægge, hvornår der foreligger et ekspropriativt indgreb eller ej. Det
vil afhænge af en samlet konkret vurdering i det enkelte tilfælde.
Reglerne om eventuel ekspropriationserstatning eller dispensation fra forbuddet kan ikke anvendes til
at afgøre konkrete sager, før de den 1. juli 2022 er trådt i kraft.
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk