Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2439915_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-5023
Den 1. september 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 1576 (Alm.
del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. Spørgsmålet er stillet den 6. august 2021 efter ønske fra
Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 1576
”Vil
ministeren indhente en orientering fra Fødevarestyrelsen omkring procedurer ved fødevarekontrol-
besøg og herunder oplyse, hvad Fødevarestyrelsen gør for at sikre en god dialog med virksomhederne?
Og hvad vil ministeren konkret foretage sig i sagen om kritik fra flere virksomheder i forbindelse med
Fødevarestyrelsens kontrolbesøg, jf. TV Midtvests dækning heraf?”
Svar
Hvis en virksomhed oplever utilfredsstillende episoder i forbindelse med Fødevarestyrelsens kontrol,
vil jeg opfordre til, at virksomheden kontakter Fødevarestyrelsen eller benytter sig af de reaktionsmu-
ligheder, der er i forhold til Fødevarestyrelsens afgørelser. Det er vigtigt, at Fødevarestyrelsen sikrer en
smidig kontrol, og at den udføres på en god og imødekommende måde. Samtidig er det vigtigt at under-
strege, at Fødevarestyrelsens primære opgave er at kontrollere og sikre fødevaresikkerheden, og at det
er virksomhedernes ansvar, at fødevarerne håndteres og produceres sikkert. Det skal forbrugerne altid
kunne stole på.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Dialog
og vejledning er et vigtigt virkemiddel på et kontrolbesøg. De tilsynsførende medarbejdere fra
Fødevarestyrelsen bestræber sig altid på en god og konstruktiv dialog med virksomheden. Virksomhe-
den såvel som den tilsynsførende skal føle sig tryg på et kontrolbesøg, hvilket den gode dialog er med til
at sikre. Det er imidlertid også vigtigt, at den tilsynsførende anvender de nødvendige sanktioner, hvis
der konstateres overtrædelser af reglerne.
Fødevarestyrelsen partshører virksomheden i forbindelse med sanktionering, og virksomhedens even-
tuelle bemærkninger noteres på kontrolrapporten. Hvis virksomhedens bemærkninger giver anledning
til det, eller hvis der fremkommer nye oplysninger af betydning for sagen, revurderer Fødevarestyrelsen
sagen og valget af sanktion.
Såfremt den enkelte virksomhed er uenig i Fødevarestyrelsens sanktion, kan afgørelsen påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvis der er tale om en indskærpelse, påbud eller forbud. Er der tale om
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1576: MFU spm., om ministeren vil indhente en orientering fra Fødevarestyrelsen omkring procedurer ved fødevarekontrolbesøg og herunder oplyse, hvad Fødevarestyrelsen gør for at sikre en god dialog med virksomhederne, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
et bødeforlæg, kan virksomheden undlade at vedgå dette, og sagen vil derefter blive prøvet i retten. En
klage over udførelsen af kontrollen, herunder en klage møntet på den tilsynsførende, vil blive behandlet
af Fødevarestyrelsen og den personaleansvarlige.
Det er vigtigt for Fødevarestyrelsen at have et godt samarbejde med erhvervet. Fødevarestyrelsen har
derfor i et brev sendt til alle organisationer, der deltager i Fødevarestyrelsens dialogfora, opfordret til at
virksomhederne henvender sig til Fødevarestyrelsen, hvis de oplever problemer i forbindelse med kon-
trollen. Emnet er desuden sat på dagsordenen på de kommende møder i dialogforaene.”
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2