Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2470199_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-4628
Den 29. oktober 2021
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1548 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Føde-
vareudvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 2. juli 2021. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 1548
”Kan ministeren i tabelform redegøre for, hvordan gebyrstørrelser, ekstraomkostninger (”overhead”) og
omkostningsprocenter har udviklet sig fra 2017 og frem til juni 2021 for så vidt angår kontrol på samle-
steder og ved direkte dyreeksporter? Og vil ministeren i tabelform redegøre for en gennemsnitlig løn-
omkostning pr. time til de dyrlæger, der fungerer i kontrol af levende dyr til eksport i sammenligning
med gebyrtaksterne? Og vil ministeren kvalificere, hvordan gebyrindtægterne hidtil svarer til det, der er
fremlagt i politisk aftale af 25. juni 2020 mellem regeringen (S) og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Libe-
ral Alliance og Alternativet om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept
for dyretransporter, og hvorvidt budgettallene fortsat svarer til det forventede gebyrniveau?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
"Redegørelse for takster
Taksterne for kontrol ved eksport af levende dyr er fastsat i Fødevarestyrelsens betalingsbekendtgørelse
(Bekendtgørelse nr. 2272 af 29. december 2020 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende
dyr m.v.).
I tabel 1 fremgår en oversigt over takster ved kontrol på samlesteder fra 2017 til og med august 2021.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1548: Spm. om, hvordan gebyrstørrelser, ekstraomkostninger og omkostningsprocenter har udviklet sig fra 2017 og frem til juni 2021 for så vidt angår kontrol på samlesteder og ved direkte dyreeksporter, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2470199_0002.png
Tabel 1. Takster for kontrol på samlesteder, i kr. (årets priser)
1/1-1/7
2017
Taksttype:
Grundgebyr
Kvarterssats
Aflysningsgebyr (kontrol i normal ar-
bejdstid)
Fast gebyr ved kontrol udenfor normal
arbejdstid (dækker de første to timers
kontrol)
Kvarterstakst ved kontrol udenfor nor-
mal arbejdstid
Aflysningsgebyr (kontrol udenfor normal
arbejdstid)
327
206
865
3.481
435
3.481
398
251
1.053
3.944
493
3.944
409
258
1.081
4.050
506
4.050
409
258
1.081
4.050
506
4.050
411
265
1.088
4.074
520
4.074
534
344
1.414
5.408
676
5.941
545
351
1.442
5.520
690
6.060
552
363
1.462
5.709
714
6.142
1/7-31/12
2017
1/1-1/7
2018
1/7-31/12
2018
1/1-31/12
2019
1/1-1/11
2020
1/11-31/12
2020
Fra 1/1-
2021
Kilde: Fødevarestyrelsen
I tabel 2 fremgår en oversigt over takster ved eksport direkte fra en besætning fra 2017 til og med august
2021.
Tabel 2. Takster for kontrol ved eksport fra besætninger, i kr. (årets priser)
1/1-1/7
2017
Taksttype:
Grundgebyr
Kvarterssats
Takst for TRACES-certifikat ved rettidig
fremsendelse
Takst for TRACES-certifikat, ikke-retti-
dig fremsendelse
Aflysningsgebyr (kontrol i normal ar-
bejdstid)
Fast gebyr ved kontrol udenfor normal
arbejdstid (dækker de første to timers
kontrol)
Kvarterssats ved kontrol udenfor normal
arbejdstid
Aflysningsgebyr ved kontrol udenfor
normal arbejdstid
327
262
386
385
309
455
395
317
467
407
327
481
413
339
488
570
468
674
581
477
687
589
493
696
1/7-31/12
2017
1/1-1/7
2018
1/7-31/12
2018
1/1-31/12
2019
1/1-1/11
2020
1/11-31/12
2020
Fra 1/1-
2021
772
865
3.481
435
3.481
909
1.019
3.944
493
3.944
934
1.047
4.050
506
4.050
962
1.078
4.050
506
4.050
976
1.094
4.074
520
4.074
1.348
1.510
5.744
718
6.315
1.375
1.540
5.856
732
6.441
1.394
1.561
6.056
757
6.528
Kilde: Fødevarestyrelsen
Opgørelse af omkostninger
Fødevarestyrelsen forstår de i spørgsmålet nævnte ”ekstraomkostninger (overhead)” og ”omkostnings-
procenter” som de tillæg til de direkte lønomkostninger, som pålignes til dækning af fællesomkostninger
(overhead) og transportomkostninger.
I tabel 3 fremgår en oversigt over omkostninger vedrørende kontrol ved eksport af levende dyr fra sam-
lesteder i perioden 2017-2020.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1548: Spm. om, hvordan gebyrstørrelser, ekstraomkostninger og omkostningsprocenter har udviklet sig fra 2017 og frem til juni 2021 for så vidt angår kontrol på samlesteder og ved direkte dyreeksporter, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2470199_0003.png
Tabel 3. Omkostninger mv. vedrørende eksport fra samlesteder 2017-2020 (årets priser)
2017
Direkte lønomkostninger, i mio. kr.
Heraf lønomkostninger, der pålignes transportomkostninger, i
mio. kr.
Øvrig driftsomkostninger, i mio. kr.
Pålignede fællesomkostninger (overhead), i mio. kr.
Pålignede transportomkostninger, i mio. kr.
Omkostninger, i alt, i mio. kr.
Fællesomkostningsprocent (overhead)
Transportomkostningsprocent
8,4
8,3
0,8
6,5
3,2
18,9
78,0%
38,4%
2018
9,8
9,7
0,8
9,1
3,9
23,7
92,6%
40,1%
2019
13,7
13,3
0,5
12,3
5,3
31,8
90,4%
39,9%
2020
14,2
14,2
0,5
10,8
4,9
30,4
75,6%
34,2%
Anm.: Fællesomkostningsprocenten pålignes direkte lønudgifter. Transportomkostningsprocenten pålignes direkte lønudgifter, dog er der ikke
2017-2019 pålignet transportomkostninger på den andel af de direkte lønudgifter, der vedrører kontrol omfattet af særlig aftale om kontrol uden
for normal arbejdstid. I beløbet for pålignede transportomkostninger og transportomkostningsprocenten indgår fællesomkostninger (overhead)
vedrørende transportomkostninger. Fødevarestyrelsen ændrede sin omkostningsfordeling pr. 1. juli 2017, og der var forskellige fællesomkostnings-
procenter og transportomkostningsprocenter i 1. halvår og 2. halvår. I tabellen er angivet den faktiske fællesomkostningsprocent og transportom-
kostningsprocent beregnet samlet for hele 2017 for den konkrete ordning. Som følge af afrunding svarer summen af beløb i tabellen ikke i alle år til
"omkostninger, i alt". Procentsatser er afrundet til ét decimal.
Kilde: Fødevarestyrelsen
I tabel 4 fremgår en oversigt over omkostninger vedrørende kontrol ved eksport af levende dyr fra be-
sætninger i perioden 2017-2020.
Tabel 4. Omkostninger mv.- vedrørende eksport fra besætninger 2017-2020 (årets priser)
2017
Direkte lønomkostninger, i mio. kr.
Heraf lønomkostninger, der pålignes transportomkostninger, i
mio. kr.
Øvrig driftsomkostninger, i mio. kr.
Pålignede fællesomkostninger (overhead), i mio. kr.
Pålignede transportomkostninger, i mio. kr.
Omkostninger, i alt, i mio. kr.
Fællesomkostningsprocent (overhead)
Transportomkostningsprocent
10,9
10,7
0,8
8,5
4,1
24,3
78,3%
38,5%
2018
10,2
9,8
0,8
9,4
3,9
24,4
92,6%
40,0%
2019
12,8
12,2
0,6
11,5
4,9
29,8
90,4%
39,9%
2020
14,8
14,8
0,6
11,2
5,1
31,5
75,6%
34,2%
Anm.: Fællesomkostningsprocenten pålignes direkte lønudgifter. Transportomkostningsprocenten pålignes direkte lønudgifter, dog er der ikke
2017-2019 pålignet transportomkostninger på den andel af de direkte lønudgifter, der vedrører kontrol omfattet af særlig aftale om kontrol uden
for normal arbejdstid. I beløbet for pålignede transportomkostninger og transportomkostningsprocenten indgår fællesomkostninger (overhead)
vedrørende transportomkostninger. Fødevarestyrelsen ændrede sin omkostningsfordeling pr. 1. juli 2017, og der var forskellige fællesomkostnings-
procenter og transportomkostningsprocenter i 1. halvår og 2. halvår. I tabellen er angivet den faktiske fællesomkostningsprocent og transportom-
kostningsprocent beregnet samlet for hele 2017 for den konkrete ordning. Som følge af afrunding svarer summen af beløb i tabellen ikke i alle år til
"omkostninger, i alt". Procentsatser er afrundet til ét decimal.
Kilde: Fødevarestyrelsen
Omkostninger i 2021 opgøres i regnskabet for 2021, der forventes at foreligge primo 2022, og fremgår
derfor ikke af tabel 3 og 4.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1548: Spm. om, hvordan gebyrstørrelser, ekstraomkostninger og omkostningsprocenter har udviklet sig fra 2017 og frem til juni 2021 for så vidt angår kontrol på samlesteder og ved direkte dyreeksporter, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Gennemsnitlige lønomkostninger
Det er ikke umiddelbart muligt for Fødevarestyrelsen at opgøre den faktiske gennemsnitlige lønomkost-
ning pr. time for de dyrlæger, der har udført kontrol ved eksport af dyr 2017-2020.
Fødevarestyrelsen kan dog oplyse, at gennemsnitslønnen pr. medarbejder for personer med stillingsbe-
tegnelsen ”dyrlæge” i Statens lønsystem (SLS) for hele Fødevarestyrelsen i perioden 2017-2020 var ca.
0,6 mio. kr. pr. år. Det bemærkes, at stillingsbetegnelsen ”dyrlæge” i SLS ikke omfatter konsulenter,
chefer mv., som er uddannet dyrlæge.
Vedrørende kontrol i forbindelse med eksport af levende dyr (synstid mv. på samlesteder og ved eksport
fra besætninger) kan oplyses, at der i Aftale af 25. juni 2020 mellem regeringen og Venstre, Dansk Fol-
keparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet
kontrolkoncept for dyretransporter var budgetteret med samlede udgifter på 69,9 mio. kr. i 2020. I 2020
blev den faktiske udgift 54,5 mio. kr. Der blev i 2020 opkrævet 56,5 mio. kr. i gebyrer. Årsagen til de
lavere udgifter var bl.a. en generelt lavere overhead i 2020 og en effektivisering af registrering af ek-
sportsyn. Årsagen til, at gebyrindtægterne i 2020 var højere end udgifterne, er inddækning af tidligere
års underskud. De samlede udgifter og indtægter for 2021 kan først opgøres primo 2022, når Fødevare-
styrelsens regnskab for 2021 er udarbejdet.”
Rasmus Prehn
/
Hans Peter Olsen
4