Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2426576_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
J.nr. 2021-9427
Den 1. juli 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1464 (MOF alm. del) stillet 14. juni 2021 efter ønske fra
Signe Munk (SF).
Spørgsmål nr. 1464
”Vil
ministeren påtage sig det overordnede ansvar og aktivt sikre, at ministeriet prioriterer den
såkaldte ”PFOS-sag” fra Korsør og påtager sig en koordinerende rolle
mellem stat, regioner og
kommuner? Vil ministeren oplyse, hvordan ansvarsfordelingen for PFOS-forureningen i Korsør er
fordelt mellem kommuner, regioner og staten i dag, og hvad agter ministeren at foretage sig for at
sikre, at eventuelle overlap eller huller ikke forsinker indsatser andre steder? Vil ministeren i
forlængelse af samråd om PFOS den 9. juni 2021 (MOF alm. del
samrådsspørgsmål BI og BJ)
fremsende et diagram med fordelingen af myndighedsansvaret på de enkelte aktører og ministerier
samt en beskrivelse af det juridiske og administrative ophæng samt koordination?”
Svar
Der er mange myndighedsområder i spil, når vi taler om "PFOS-sagen".
På nuværende tidspunkt arbejdes der på et overblik over omfanget af brandøvelsespladser i Danmark.
Når der er dannet et overblik, vil det være myndighedernes opgave at vurdere de konkrete forhold i
hver enkelt sag og med viden fra sagen i Korsør beskrive risikobilledet for potentielle sundhedseffekter
i hver enkelt sag.
I forhold til koordinering kan jeg oplyse, at Miljøstyrelsen jævnligt afholder møder med KL, Danske
Regioner, Forsvaret og Styrelsen for Patientsikkerhed. Desuden henvises til besvarelse af spørgsmål
nr. 1457 (MOF alm. del).
Når der opdages en jordforurening, vil de konkrete forhold være afgørende for, om sagen efter
jordforureningsloven hører til i kommunen eller regionen. Det vil skulle afklares, om der er en
forurener, der kan meddeles påbud, hvilket følger af jordforureningslovens formål. Det er kommunen,
der er ansvarlig for meddelelse af påbud
også i en situation, hvor det fx er kommunen, der er
grundejer.
Når der ikke er en forurener, der kan meddeles påbud, overgår sagen til den offentlige indsats, som
regionerne er ansvarlig for. Regionerne står for kortlægning og prioritering af de arealer, hvor
forureningen udgør en risiko.
Det efterspurgte diagram med fordeling af myndighedsansvaret vil blive eftersendt til Miljø- og
Fødevareudvalget.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1464: Spm. om ministeren vil påtage sig det overordnede ansvar og aktivt sikre, at ministeriet prioriterer den såkaldte PFOS-sag fra Korsør og påtager sig en koordinerende rolle mellem stat, regioner og kommuner? Vil ministeren oplyse, hvordan ansvarsfordelingen for PFOS-forureningen i Korsør er fordelt mellem kommuner, regioner og staten i dag, og hvad agter ministeren at foretage sig for at sikre, at eventuelle overlap eller huller ikke forsinker indsatser andre steder? Vil ministeren i forlængelse af samråd om PFOS den 9. juni 2021 (MOF alm. del – samrådsspørgsmål BI og BJ) fremsende et diagram med fordelingen af myndighedsansvaret på de enkelte aktører og ministerier samt en beskrivelse af det juridiske og administrative ophæng samt koordination, til miljøministeren
Jeg ser frem til at modtage det overblik, som Miljøstyrelsen samler hos myndighederne og vil orientere
udvalget herom.
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
2