Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. juni 2021
Besvarelse af spørgsmål 1439 alm. del stillet af udvalget den 4. juni
2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for omfanget af kontroller og klagesager i forbin-
delse med sager om vildledende markedsføring af økologisk kosmetik?
Svar:
Reglerne om vildledende markedsføring håndhæves af Forbrugerombuds-
manden. Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Forbruger-
ombudsmanden, der har oplyst følgende:
”Forbrugerombudsmanden har siden 1. januar 2018 modtaget tre klager
over markedsføring af kosmetikprodukter, der indeholder påstande om
økologi. Vi henviste to af klagerne til Miljøstyrelsen henholdsvis den 24.
juni 2019 og den 23. juli 2019, da der er særregler på området for kosme-
tik. Den tredje klage af 18. april 2021 vedrørte ikke spørgsmålet om, hvor-
vidt et konkret kosmetikprodukt var økologisk eller ej, men derimod en virk-
somheds markedsføring af, at økologiske kosmetikprodukter er bedre for
huden end konventionelle kosmetikprodukter. Forbrugerombudsmanden
meddelte klageren, at vi ikke havde ressourcer til at tage klagen op til vi-
dere behandling.”
Det følger af Kosmetikforordningens (nr. 1223/2009) artikel 20, som vare-
tages af Miljøstyrelsen, at man ikke må markedsføre kosmetiske produkter
med udsagn, der tillægger produkterne egenskaber eller funktioner, som de
ikke har. Dog er grønne udsagn vedrørende kosmetik, herunder udsagn
vedrørende økologi, omfattet af markedsføringslovens regler, jf. ovenfor.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup