Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2417535_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. juni 2021
Besvarelse af spørgsmål 1437 alm. del stillet af udvalget den 4. juni
2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Hvilke initiativer har ministeren indtil nu taget for at styrke forbrugerop-
lysningen og forbrugertilliden til markedsføringen af økologisk kosmetik?
Svar:
Markedsføringsloven regulerer allerede vildledende markedsføring, herun-
der virksomheders vildledende brug af grønne udsagn. Det er Forbruger-
ombudsmanden, som fører tilsyn med reglerne, herunder tilsyn med grøn
markedsføring i relation til kosmetik.
Reglerne om markedsføring og klimaudsagn bunder i et EU-direktiv. Der-
for er det også en dagsorden regeringen arbejder for i EU. Det gør regerin-
gen blandt andet i forbindelse med Europa-Kommissionens kommende ini-
tiativ om styrkelse af forbrugerne i den grønne omstilling. Regeringen har
her lagt vægt på, at kommende initiativer har fokus på at komme såkaldt
greenwashing til livs.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup