Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2418226_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. juni 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1414 (MOF alm. del) stillet den 26. maj 2021 efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 1414
”Aalborg
Kommune har foretaget kystsikring ved slambassinerne i Limfjorden, hvor kommunen
har udlagt beton, betonfliser, asfalt osv. Virksomheden ”Port of Aalborg” har
ligeledes foretaget
kystsikring langs Limfjorden, angiveligt inden man havde tilladelse til dette. Private borgere, der har
sommerhuse i Lønstrup/Nørre Lyngby, må ikke kystsikre. Der henvises bl.a. til henvendelse fra Ole
Risager, medlem af Aalborg Byråd (DF), om kystsikring i Aalborg Kommune (MOF alm. del
bilag
554, folketingsåret 2019-20). Vil ministeren på den baggrund besvare følgende: 1) Hvorfor er der
denne forskelsbehandling, og kan det ændres, så private borgere får samme rettigheder til at kystsikre?
2) Er det korrekt, at Port of Aalborg har foretaget kystsikring, inden virksomheden havde fået
tilladelse til det?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kystdirektoratet, som oplyser at:
”Ved en ændring af kystbeskyttelsesloven i 2018 blev myndighedsansvaret
for kystbeskyttelse samlet
hos kommunerne. Det er således i de konkrete sager i Limfjorden Aalborg Kommune, der er ansvarlig
myndighed i forhold til kystbeskyttelse. Såfremt kommunen ønsker en sagkyndig vurdering af et
kystbeskyttelsesanlæg, er det muligt at kontakte Kystdirektoratet for en vejledende vurdering af
anlæggets virkning.
Der er i kystbeskyttelsesloven ikke forskel på kravene til private eller offentlige grundejere, i forhold
til, om der kan opnås tilladelse til kystbeskyttelse. Det er den enkelte kommune, der ud fra
kystbeskyttelseslovens hensyn afgør hvilken type kystbeskyttelse, der kan gives tilladelse til.
Kommunen har som myndighed for kystbeskyttelse også en tilsynsrolle, men kystbeskyttelsesloven
indeholder ikke regler om, at kommunen skal føre et opsøgende tilsyn. Det følger dog af loven, at
tilsynsmyndigheden har pligt til at reagere, hvis den bliver gjort opmærksom på et ulovligt forhold.
Hvis det er tale om kystbeskyttelse, der er etableret uden tilladelse, kan kommunen enten
lovliggøre forholdene retligt ved en tilladelse eller meddele et påbud om, at anlægget skal fjernes. Dette
vil afhænge af en konkret vurdering i den enkelte sag.
Kystdirektoratet har på baggrund af spørgsmålet indhentet oplysninger fra Aalborg Kommune, som
oplyser, at de ikke har modtaget hverken en ansøgning om kystbeskyttelse eller en anmeldelse om et
ulovligt forhold ved Port of Aalborg.”
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1414: MFU spm. om, hvorfor en kommune må kystsikre og private borgere ikke må, til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Merete Løvschall
2