Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2418254_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 4186
Doknr.
418121
Dato
21-06-2021
Svar på spørgsmål fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL) stillet den 25. maj 2021.
Spørgsmål nr. 1411:
”Vil
ministeren oplyse, om en kommune kan vedtage en lokalplan for boliger, der
ligger kun 24 meter fra jernbanespor og dermed ikke lever op til Miljøstyrelsens vejle-
dende afstande til jernbanespor? Og er der i den sammenhæng krav til planprocessen,
som kommunen skal leve op til, eksempelvis miljøvurdering, støj- og vibrationsmålin-
ger eller krav om særlig indretning af boligerne?”
Svar:
Jeg har spurgt Bolig- og Planstyrelsen, der oplyser følgende:
”Efter
planlovens § 15 a, stk. 1, må en lokalplan kun udlægge støjbelastede arealer til
boliger, hvis lokalplanen med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstalt-
ninger, kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener.
Dette betyder, at såfremt jernbanestøjen vil komme til at overskride den vejledende
grænseværdi på 64 dB Lden
1
for boliger, som fremgår af Miljøstyrelsens vejledning om
støj og vibrationer fra jernbaner, skal der etableres afskærmningsforanstaltninger, der
medfører, at støjen bliver reduceret. Dette kan fx gøres ved etablering af støjmure eller
støjisolering af boliger.
Der skal efter Miljøstyrelsens vejledning endvidere overholdes en mindsteafstand mel-
lem nærmeste spormidte og arealanvendelser til boliger, for at undgå vibrationer i
husene og for at opnå et passende lavt maksimalt støjniveau (LA-max) fra forbikøren-
de tog. Denne mindsteafstand er henholdsvis 50 og 25 meter afhængig af togstræknin-
gerne. Da det maksimale støjniveau (LA-max), kan dæmpes ved at opføre en støjaf-
skærmning mellem jernbanen og bebyggelsen, giver Miljøstyrelsens vejledning imid-
lertid også mulighed for, at mindsteafstanden på 50 og 25 meter kan fraviges.
Mindsteafstanden kan fraviges, såfremt det ved måling eller beregning kan eftervises,
at LA-max for det mest støjende tog, der regelmæssigt anvendes på banestrækningen,
ikke overstiger 85 dB (A), og at grænseværdien for vibrationer fra jernbanetrafikken er
overholdt.
Vægtet gennemsnitsværdi for trafikstøj over et døgn (dag, aften og nat), hvor aften og nat tillægges mere
vægt.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1411: Spm. om en kommune kan vedtage en lokalplan for boliger, der ligger kun 24 meter fra jernbanespor og dermed ikke lever op til Miljøstyrelsens vejledende afstande til jernbanespor, til indenrigs- og boligministeren
2418254_0002.png
Det er Bolig- og Planstyrelsens opfattelse, at mindsteafstanden i Miljøstyrelsens vej-
ledning også kan fraviges i forhold til udlæg af arealer til boliger i en lokalplan i for-
hold til støj, hvis vejledningens to ovennævnte betingelser for fravigelse er opfyldt. I
forhold til planprocessen skal kommunen sikre sig, at § 15 a, stk. 1, overholdes, hvad
der typisk gøres ved at foretage de fornødne målinger eller beregninger.
Lokalplaner er omfattet af miljøvurderingsloven. Kommunen skal efter miljøvurde-
ringsloven træffe en screeningsafgørelse om, hvorvidt et lokalplanforslag er omfattet af
kravet om miljøvurdering. Hvis lokalplanforslaget er omfattet af krav om miljøvurde-
ring, skal der foretages en miljøvurdering.
Når en lokalplan er vedtaget, kan den påklages til Planklagenævnet for så vidt angår
retlige spørgsmål, fx fortolkning eller forståelse af planlovens § 15 a, stk. 1. Derudover
kan kommunens screeningsafgørelse af et lokalplanforslag eller miljøvurdering af et
lokalplanforslag påklages til Planklagenævnet for så vidt angår retlige forhold, fx om
hvorvidt, der skulle være foretaget en miljøvurdering.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2