Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2415506_0001.png
Dansk akvakultur i vækst
I forbindelse med Fødevare- og landbrugspakken af 22. december 2015 indgået af regeringen, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, blev det besluttet, at der skal laves en
vækstplan for akvakultur. I forlængelse heraf er aftaleparterne bag Fødevare- og landbrugspakken
blevet enige om en vækstplan for akvakultur, der skal sikre en akvakultursektor, hvor udviklingen går
mod moderne, ressourceeffektive og miljøvenlige anlæg i dambrugssektoren, samt bidrage til, at vi
udnytter de store potentialer, der ligger i udvidelse af havbrugssektoren. Vækstplanen indeholder
følgende elementer:
Vækst for landbaserede akvakulturanlæg
1. Revision af dambrugsbekendtgørelsen
Dambrugsbekendtgørelsen stiller ved miljøgodkendelse bl.a. vilkår om mængden af vandindtag,
indretning og drift af dambruget, samt udledning af kvælstof, fosfor, organisk materiale, medicin og
kemikalier til åer, søer og kystvande. Dambrugsbekendtgørelsen justeres, så der fremover vil være to
forskellige reguleringsspor for dambrug afhængigt af det enkelte dambrugs størrelse og ambitioner.
Anlæg med en produktion svarende til anvendelse af max 100 tons foder kan fremover miljøgodkendes
efter en individuel BAT-vurdering. Dette skal bidrage til, at alle dambrug får en miljøgodkendelse,
hvilket ca. 50 mindre anlæg endnu ikke har opnået. At disse dambrug fremadrettet vil blive
miljøgodkendt forventes at medføre miljøforbedringer, som følge af at godkendelsesprocessen vil stille
krav om bedre rensning af anlæggenes spildevand.
Store anlæg med en produktion svarende til anvendelse af over 100 tons foder skal overgå til
udlederbaseret regulering med de i bekendtgørelsen definerede BAT-niveauer på
modeldambrugsniveau. Dette skal senest ske med udgangen af 2026. Anlæg af denne type, der allerede
benytter moderne teknologi og de anlæg, som vil investere i og omlægge dambruget til tilsvarende
teknologi, vil kunne få adgang til ekstra kvælstof (samlet op til 380 tons N) i medfør af Fødevare- og
landbrugspakken.
Dertil kommer, at dambrugsbekendtgørelsen revideres med en række mere tekniske tilretninger af
bekendtgørelsen bl.a. på baggrund af ønsker fra branchen.
2. Indfasning af supplerende kvælstof til dambrug (og havbrug)
Den danske akvakultursektors vækst- og udviklingsmuligheder er i dag særligt begrænset af
muligheden for udledning af kvælstof (N), hvilket er baggrunden for, at der i medfør af aftalen om
Fødevare- og landbrugspakken er afsat en supplerende N-kvote til dambrugssektoren på i alt 380 ton
og her ud over 43 ton til havbrugssektoren.
De 380 ton kvælstof består af 200 ton kvælstof, som er afsat for at give de eksisterende dambrug
mulighed for at udnytte deres fulde oprindelige fodertilladelser, der er blevet begrænset direkte eller
indirekte på grund af vandområdeplanerne i medfør af vandrammedirektivet, hvilket også gælder for
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1401: Spm. om, hvorfor definitionen på store dambrug ikke ændres til 200 tons foder, da kravet om overgang til emissionsbaseret regulering ikke vil være en rentabel investering for dambrug under 200 tons, til miljøministeren
de 43 ton til havbrug. Dertil kommer en supplerende N-kvote på 180 tons, der er afsat for at
understøtte yderligere vækst i dambrugssektoren. Afsættelsen af de 180 tons N sikrer samtidig, at den
frivillige opkøbsordning for dambrugsspærringer ikke
de facto
bliver en ophørsordning. Det forventes
således, at dambrugserhvervet ved udgangen af 2021 kan have en samlet udledning på i
størrelsesordenen ca. 850 tons N.
Kriterierne for tildeling af kvælstof skal sikre dambrugerhvervets udvikling mod mindre
kvælstofudledning pr. produceret fisk og dermed øget produktivitet i dambrugserhvervet indenfor de i
Fødevare- og landbrugspakken fastsatte rammer.
Den forøgede mængde kvælstof tildeles på baggrund af konkrete ansøgninger, som behandles ud fra
prioriteringskriterier, som prioriterer ressourceeffektive anlæg baseret på regulering af anlæggets
udledninger (udlederkontrol) og anlæg med høj anvendelse af miljøteknologier. Prioriteringen vil bl.a.
sigte imod at understøtte omkostningseffektivitet i den samlede kvælstofindsats således, at
lempelserne for akvakultur så vidt muligt indfases på en måde, hvorved de kræver færrest mulige
miljøkompenserende indsatser.
Miljø- og fødevareministeren forbereder en model til indfasning af den supplerede mængde kvælstof.
Aftaleparterne bag Fødevare- og landbrugspakken er enige om at stemme for den nødvendige
lovgivning til indfasning heraf.
3. Ordning om opkøb af dambrug 2016-21
Der er som led i indsatsen for forbedring af tilstanden i vandmiljøet i anden vandplanperiode afsat
46,8 mio. kr. i 2016-21 til en ordning om frivillig opkøb af dambrug, der skal bidrage til fjernelse af
spærringer i vandløb og nedbringe tilførslen af næringsstoffer til søer, fjorde og kystvande. Rammerne
for ordningen 2016-2021 er fastsat i finansloven for 2016. Ordningen baseres på en frivillig aftale
mellem miljømyndigheden (kommunen) og dambrugsejer, der indeholder aftale om ophør af
dambrugsdrift. Opkøbsordningen er en ordning, der gør det attraktiv for primært mindre og
lavteknologiske dambrug at blive købt ud af markedet. Derved understøttes samtidigt en
strukturudvikling henimod større og mere ressourceeffektive anlæg.
Ændring af planloven medfører, at akvakultur bliver reguleret som anden
husdyrsproduktion.
Med indgåelsen af planlovsaftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti i aftalen ”Danmark i bedre balance
- Bedre rammer for kommuner, borgere og
virksomheder i hele landet” af den 9. juni 2016 blev det fastlagt, at eksisterende dambrug ikke skal
have landszonetilladelse for at opføre erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, jf. aftalens punkt 2.2:
”Eksisterende dambrug skal ikke længere søge om landzonetilladelse for opførsel af erhvervsmæssigt
nødvendigt mindre byggeri. Opførelse af sådan mindre byggeri skal i stedet anmeldes til kommunen,
og har kommunen ikke reageret inden for 45 dage, kan bygningen opføres, forudsat at
byggelovgivningens krav er overholdt. Der vil i lovgivningen blive fastsat nærmere kriterier for
afgrænsningen af mindre byggeri mv.”
5. Periodespecifikke udledningskrav
Miljømyndigheden skal ved behandling af ansøgningen om miljøtilladelse vurdere, om udledningen
fra dambrug vil kunne finde sted uden væsentlig påvirkning af vandmiljøet. Bekendtgørelse om
fastlæggelse af miljømål fastsætter generelle miljøkvalitetskrav til beskyttelse af dyr og planter i
vandområderne. Kravene forudsætter, at stofkoncentrationen i vandmiljøet er nogenlunde konstant
gennem året. Det kan derfor i forbindelse med periodiske udledninger være nødvendigt for
4.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1401: Spm. om, hvorfor definitionen på store dambrug ikke ændres til 200 tons foder, da kravet om overgang til emissionsbaseret regulering ikke vil være en rentabel investering for dambrug under 200 tons, til miljøministeren
miljømyndigheden at fastsætte krav om, at stofkoncentrationen i vandmiljøet ikke må overstige
fastlagte værdier som gennemsnit for en nærmere fastlagt periode. Behovet for at fastsætte sådanne
krav til stofkoncentrationen i vandmiljøet afhænger dog af, hvilke miljøteknologiske foranstaltninger
det specifikke anlæg har indrettet til at imødegå store udsving i stofkoncentrationen i udledningen.
I forbindelse med revidering af bekendtgørelse om krav til udledning af miljøfarlige forurenende
stoffer til vandmiljøet, vil Naturstyrelsen vejlede om, at periodespecifikke krav til stofkoncentrationen
i vandmiljøet vil skulle fastsættes ud fra en konkret vurdering, der inddrager relevante oplysninger om
de lokale forhold, og kun hvor miljømyndigheden vurderer det nødvendigt for opfyldelse af miljømålet
for det berørte vandområde.
6. Transparent forvaltningspraksis for flytning af udledningstilladelser
Det er miljømyndigheden, der afgør, om en tilladt kvælstofkvote fra et dambrug, hvor driften er
ophørt, kan flyttes og sammenlægges med et andet dambrug. For at sikre ensartethed og transparens i
behandlingen af ansøgninger om flytning af udledningstilladelser vil Miljø- og Fødevareministeriet
foranledige en vejledning til kommunerne om kriterierne for tilladelse til flytning af en kvælstofkvote
fra et dambrug til et andet.
Vækst for havbaseret akvakultur
7. Identifikation af lokaliteter egnet til havbrugsproduktion
Havbrugssektorens udviklingsmuligheder er knyttet til en optimal placering af anlæggene i forhold til
produktionsforhold som infrastruktur, vandkvalitet og strømforhold. Dertil kommer, at de skal
placeres steder, hvor der er et miljømæssigt råderum i relation til påvirkning af miljø og natur. Den
væsentligste begrænsning for vækst for havbrug er således at finde egnede lokaliteter, hvor havbrug
kan etableres under hensyn til miljøet og andre aktiviteter på havet.
Aftaleparterne ønsker, at der udpeges egnede lokaliteter til etablering af nye havbrug i Kattegat,
Bælthavet og Den Centrale Østersø, hvor der er miljømæssigt råderum. Udpegning af egnede
lokaliteter i de tre områder skal ske snarest muligt, og aftaleparterne ønsker, at eksisterende
miljømæssigt råderum skal udnyttes til at sikre en øget produktion i havbrug. Miljø- og
Fødevareministeriet har identificeret en række egnede lokaliteter i Kattegat, som skal nærmere
kvalificeres ved hjælp af detaljerede modelberegninger, der bl.a. tager højde for påvirkningerne af
miljø og natur. Til disse modelberegninger er der afsat 3,5 mio. kr. Med den nuværende viden vil
placeringerne give mulighed for en øget havbrugsproduktion på ca. 16.000 tons fisk. Der sigtes imod
en endelig udpegning af områder i Kattegat inden udgangen af 2016. Miljø- og Fødevareministeriet vil
desuden afsøge muligheden for etablering af yderligere havbrug i Bælthavet og Den Centrale Østersø.
Når lokaliteterne er endeligt udpeget vil de blive offentliggjort. De fordeles herefter til interesserede
virksomheder på baggrund af en ansøgningsrunde, som tildeler placeringstilladelserne efter entydige
objektive kriterier, der sigter imod at få størst mulig mængde fisk for det eksisterende råderum. På den
måde sikres, at alle potentielle ansøgere får lige adgang til at etablere havbrug i de udpegede
lokaliteter.
De nye lokaliteter i Kattegat udelukker ikke, at havbrug i fremtiden kan udvides eller ny-etableres i
andre farvande, såfremt der opstår et miljømæssigt råderum hertil, eller et råderum skabes med for
eksempel kompensationsopdræt af muslinger. Såfremt nye fremskrivninger viser, at der er et
væsentligt miljømæssigt råderum i andre farvande end Kattegat, mødes aftaleparterne igen for at
drøfte, hvordan man mest hensigtsmæssigt kan anvende dette råderum til akvakultur.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1401: Spm. om, hvorfor definitionen på store dambrug ikke ændres til 200 tons foder, da kravet om overgang til emissionsbaseret regulering ikke vil være en rentabel investering for dambrug under 200 tons, til miljøministeren
8. Kompensationsopdræt
Miljø- og fødevareministeren fremsætter et lovforslag, der skal give ministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at der ved miljøgodkendelse af havbrug kan fastsættes vilkår om etablering og
drift af kompenserende foranstaltninger med marine virkemidler til fjernelse af kvælstof og fosfor,
f.eks. muslingeopdræt. Sådanne vilkår skal kunne fastsættes, hvis der i det område, hvor havbruget
ønskes etableret eller udvidet, ikke inden for det eksisterende miljømæssige råderum kan tillades en
merudledning af næringssalte.
9. Blå biomasse
Særligt muslingeopdræt er interessant som et fremtidigt marint virkemiddel, idet de både kan
anvendes til at fjerne kvælstof i det nære havmiljø og som proteinkilde til foder til fx grise.
Miljø- og Fødevareministeriet vil prioritere, at dets aftaler om forskningsbaseret myndighedsbetjening
indeholder udvikling af virkemidler uden for dyrkningsfladen (fx muslinger), der på sigt skal kunne
fungere som et supplerende virkemiddel i forhold til næringsstofreduktion i de indre vandområder.
Kompensationsopdræt med fx muslinger i forbindelse med havbrugsproduktion af fisk øger
produktionen af muslinger, hvilket yderligere vil bidrage til, at en værdikæde udbygges mellem
muslingeproduktion og for eksempel foder.
10. Ændring VVM-regler for havbrug
En ny VVM-lov blev vedtaget den 10. maj 2016 med et bredt flertal bag sig (V, K, DF, LA, S, RV, SF, EL
og ALT). Det er en del af den nye lov, at obligatorisk krav om VVM-redegørelse undtages for havbrug
inden for 1 sømil-grænsen. Derved ligestilles havbrug, der ligger inden for 1 sømil-grænsen med
havbrug, der ligger uden for grænsen. Reglerne for havbrug hhv. inden og uden for 1 sømil fra kysten
er samlet i den nye lov, og derved vil der fremadrettet være ens høringsregler for havbrug uanset
placering fra kysten.
Initiativer for både dambrug og havbrug
11. Habitatdirektivet og akvakultur
Natur- og Miljøklagenævnet har i en række sager om hav- og dambrug hjemvist eller ophævet
miljøgodkendelser til dam- og havbrug. For at imødegå dette revideres habitatvejledningen, hvilket
bl.a. vil indebære en ajourføring af retspraksis på hav- og dambrugsområdet. Desuden iværksættes,
som lanceret i Aftale om Naturpakke af 20. maj 2016, i dialog med interessenterne og EU-
kommissionen, en gennemgang af afgrænsningen af Natura 2000-områderne med henblik på at
undersøge muligheden for evt. at mindske andelen af intensivt drevne jordbrugsarealer og evt. at
udvide de udpegede områder med mere værdifuld natur, hvor det understøtter direktivmål.
12. Investerings-, innovations- og udviklingsstøtte
Der er indgået en politisk aftale om udmøntning af hav- og fiskeriudviklingsprogrammet (EHFF) for
årene 2014-17, hvor der er afsat midler til støtteordninger for at bidrage til vækst i volumen og værdi af
akvakulturproduktionen (både dambrug og havbrug). Ved forhandling om politisk aftale om EHFF-
midler for perioden 2018-20 afsættes fortsat midler til udvikling af akvakulturproduktionen mod mere
ressourceeffektive og miljøvenlige akvakulturanlæg, samt til projekter der stimulerer innovation i
akvakultur.
4