Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2413139_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. juni 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 1375 (Alm.
del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. Spørgsmålet er stillet den 12. maj 2021 efter ønske fra
Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 1375
”Mener
ministeren, at det er rimeligt over for transportvirksomheder, når Fødevarestyrelsen bruger
Covid-19 som begrundelse for, at de er forhindret i at gennemføre et fysisk kontrolbesøg, for derefter at
gennemføre en kort administrativ kontrol over telefon, der resulterer i et gebyr til vognmanden på 4.761
kroner, selvom en tilsvarende fysisk kontrol kun var takseret til 493 kr. pr. påbegyndt kvarter i tillæg til
grundgebyret, jf. § 10, stk. 1 i bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr
m.v.? Og mener ministeren, at taksering efter den administrative kontrolsats, der resulterer i et gebyr
på 4.761 kroner for 7 minutters telefonisk konsultation, er en rimelig prisfastsættelse, og er der
lovhjemmel til at opkræve et gebyr, der reelt kommer til at virke som en fiskal afgift?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst:
”Taksten
på 4.761 kr. for en opfølgende administrativ kontrol af en overtrædelse af lov om dyrevelfærd,
lov om dyrlæger og bekendtgørelser udstedt i medfør af de nævnte love eller manglende overholdelse af
EU-regler inden for området, fremgår af § 25, stk. 3, nr. 3, i Fødevarestyrelsens betalingsbekendtgørelse
(bekendtgørelse nr. 2272 af 29. december 2020 om betaling af kontrol af fødevarer, foder og levende dyr
m.v.).
Taksten på 4.761 kr. er fast uanset tidsforbruget, og uanset om der følges op på en
indskærpelse, et
påbud, et forbud eller en bøde.
Taksten opkræves for alle virksomheder, der er omfattet af
bestemmelsen.
Såfremt den opfølgende kontrol udføres som en fysisk kontrol, fremgår det af § 25, stk. 1, nr. 1, i
bekendtgørelsen, at der opkræves et grundgebyr pr. kontrolbesøg på 606 kr., og en takst på 850 kr. pr.
påbegyndt kvarter for den tid, som Fødevarestyrelsen er til stede i virksomheden/besætningen mv.
Udføres den opfølgende kontrol fysisk, og vedrører den opfølgning på et
påbud, et forbud eller en bøde,
opkræves ud over grundgebyret og taksten pr. kvarter et fast gebyr på 4.761 kr. til dækning af ekstra
sagsbehandlingsomkostninger, jf. § 25. stk. 3. nr. 2, i bekendtgørelsen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
CVR 41956011
EAN 5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1374: Spm. om det er rimeligt at vognmænd pålægges lagt højere gebyr ved ikke-fysiske administrative kontroller uden hensyn til tidsforbrug, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det er således kun i de tilfælde, hvor den fysiske kontrol vedrører opfølgning på en
indskærpelse
og
samtidig tager under fem kvarters tilstedetid i virksomheden/besætningen m.v., at kontrollen medfører
en lavere gebyrbetaling end de 4.761 kr., der opkræves for en administrativ kontrol.
Indtægterne fra gebyrer for opfølgende kontrol skal dække de samlede omkostninger ved kontrollen.
Det gælder både omkostningerne til kontrollen i virksomheden, uanset om denne er fysisk eller
skriftlig/telefonisk som ved en administrativ kontrol, og omkostninger til forberedelse og
efterbehandling af kontrollen, uanset om den er fysisk eller skriftlig/telefonisk. Herudover skal
gebyrerne dække transportomkostninger og en forholdsmæssig andel af Fødevarestyrelsens
fællesomkostninger.
Brugen af faste gebyrer, som f.eks. ved administrativ opfølgende kontrol, vil kunne medføre, at der for
en konkret kontrol opkræves et gebyr, som er højere eller lavere end kontrolomkostningen isoleret set
ved den konkrete kontrol. Der opkræves samlet set for opfølgende kontrol for alle virksomheder ikke
mere end de faktiske omkostninger, jf. også i Finansministeriets budgetvejledning, hvoraf det fremgår,
at der skal tilstræbes balance på gebyrordninger. Gebyrerne for opfølgende kontrol, herunder gebyret
for administrativ kontrol, er således ikke fastsat som fiskale gebyrer.”
Jeg har bedt Fødevarestyrelsen om at udarbejde et oplæg til en ændring af gebyret for administrativ
opfølgende kontrol omfattet af § 25, stk. 3, nr. 3, i Fødevarestyrelsens betalingsbekendtgørelse.
Oplægget skal indeholde et forslag til, hvordan der i højere grad opkræves ud fra ressourceforbruget i
den konkrete sag, og ikke som i dag, hvor der afregnes på baggrund af et fast gebyr. Fødevarestyrelsen
skal have oplægget klar til efteråret 2021. Jeg kan endvidere henvise til min samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 1374 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2