Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2412979_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021 - 7577
Den 9. juni 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1373 (MOF alm. del) stillet 12. maj 2021 efter ønske fra
Kathrine Olldag (RV).
Spørgsmål nr. 1373
”Hvad
er ministerens holdning til, at spejderforeninger lokalt underlægges udvidet kontrol af
vandboringer og dermed bliver pålagt en stor udgift i forbindelse med kontrollen, jf. notat fra Dansk
Ungdoms Fællesråd
om ”Kontrol af vandboringer ved spejderhytter” til Miljøstyrelsen den 4. februar
2021, jf. MOF alm. del
bilag 554? Og har ministeren planer om at fastholde spejderhytternes
forenklede kontrol, som har været praksis indtil nu?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser:
"Ejendomme med egen vandforsyning, som i gennemsnit indvinder mindre end 10 m³ om dagen, er
som udgangspunkt ikke underlagt krav om drikkevandskontrol. Der er dog krav om
drikkevandskontrol, hvis vandet anvendes i en offentlig eller kommerciel aktivitet, jf. bekendtgørelse
nr. 1070 af 28. oktober 2019 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg
(drikkevandsbekendtgørelsen) §§ 4, stk. 1 og 1, stk. 1, nr. 1, litra c.
Drikkevandsdirektivet (Rådets direktiv 98/83/EF af 3. november 1998 om kvaliteten af drikkevand)
giver i artikel 3, stk. 2, litra b mulighed for at undtage mindre vandforsyninger fra drikkevandskontrol,
men kun hvis vandet ikke leveres som led i en kommerciel eller offentlig aktivitet. Direktivet beskriver
ikke nærmere, hvad der er omfattet af ”kommerciel eller offentlig aktivitet”. Direktivet angiver i artikel
6, stk. 2 skoler, hospitaler og restauranter som eksempler på bygninger, hvor der leveres vand til
offentligheden.
I henhold til drikkevandsbekendtgørelsens § 1, stk. 4 skal der ved offentlig eller kommerciel aktivet
forstås institutioner, restauranter, hospitaler, hoteller, forlystelsesetablissementer m.v. Bestemmelsen
er alene en oplistning af eksempler og er således ikke udtømmende. Det er kommunerne, der konkret
skal vurdere, om en given aktivitet kan betegnes som hhv. offentlig eller kommerciel.
I vurderingen kan bl.a. ses på, om en given aktivitet involverer offentligheden, eller om aktiviteten har
som formål at tjene penge.
Begrebet ”kommerciel eller offentlig aktivitet” skal tolkes i overensstemmelse formålet med kontrollen
af drikkevandskvalitet, som er at sikre menneskers sundhed.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1373: Spm. om ministerens holdning til, at spejderforeninger lokalt underlægges udvidet kontrol af vandboringer og dermed bliver pålagt en stor udgift i forbindelse med kontrollen, til miljøministeren
Spejderhytter danner rammen om en foreningsaktivitet, hvor vandet stilles til rådighed for
foreningens medlemmer. Dette taler for, at der er tale om en kommerciel eller offentlig aktivitet.
Spejderhytter udlejes ofte for at få en indtægt, der kan være med til at dække de faste omkostninger
ved spejderhytten. Vandet stilles i forbindelse med udlejningen til rådighed for lejerne. Dette taler for,
at der er tale om en kommerciel aktivitet.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at spejderhytter i overensstemmelse med
drikkevandsbekendtgørelsens § 1, stk. 4, som udgangspunkt, udgør en kommerciel eller offentlig
aktivitet, idet spejderhytter udgør rammen for en foreningsaktivitet, hvor vandet stilles til rådighed for
foreningens medlemmer. Vurderingen styrkes, hvis der i perioder tillige sker udleje af den pågældende
spejderhytte.
Dette betyder, at spejderhytter med egen vandforsyning som udgangspunkt er omfattet af kravet om
drikkevandskontrol med fuldt kontrolprogram."
Lea Wermelin
/
Lea Frimann Hansen
2