Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Mail:
Mail:
J.nr. 2021-7431
Den 5. juni 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1359 (MOF alm. del) stillet 10. maj 2021 efter
ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1359
Miljøstyrelsen modtager i forbindelse med overvågning af luftforurening med svovl også
indrapporteringer om NOx, der - sammenkoblet med anden tilgængelig data - vil kunne
anvendes i forhold til at monitorere overholdelse af NECA-reglerne om miljøzoner til søs.
På nuværende tidspunkt bliver målingerne ikke brugt aktivt i forhold til håndhævelsen af
de danske NECA-zoner, der trådte i kraft 1. januar 2021. Vil ministeren i den forbindelse
besvare følgende: 1) Hvilke tanker har regeringen gjort sig med hensyn til at håndhæve
reglerne i NECA-zonerne, og vil ministeren overveje at udvide de nuværende metoder, så
de også kan understøtte håndhævelse af NOx-reglerne, sådan som det allerede er tilfældet
i Belgien?, 2) Hvad kan ministeren oplyse om EU’s planer om at udbrede direktivet
om svovlindhold i skibsbrændstoffer til også at inkludere NOx-emissioner, som det blev
nævnt på ekspertworkshoppen under Bonn aftalen den 2-5. februar 2021?, 3) I lyset af at
Danmark er en af de få EU-medlemslande, der ligger inde med NOx-målinger og data på
området, vil ministeren oplyse, hvordan forholder Danmark sig til forslaget om at udbrede
direktivet om svovlindhold i skibsbrændstoffer til også at inkludere NOx-udledninger, og
spiller Danmark en aktiv rolle i arbejdet?
Svar
Spørgsmål 1) Hvilke tanker har regeringen gjort sig med hensyn til at håndhæve
reglerne i NECA-zonerne, og vil ministeren overveje at udvide de nuværende metoder, så
de også kan understøtte håndhævelse af NOx-reglerne, sådan som det allerede er tilfældet
i Belgien?
Reglerne om udledninger af NOx hører overordnet set til under Miljøministeriet dog således, at
reglerne om godkendelse af motoren om bord på skibe hører til under Erhvervsministeriet. Jeg har
forelagt spørgsmålet om de nuværende metoder til håndhævelse for Erhvervsministeriet, der har
oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Søfartsstyrelsen er ansvarlig for syn og certificering af danske skibe og kontrol af udenlandske skibe,
der anløber danske havne.
I skibe, der sejler under dansk flag, kontrollerer Søfartsstyrelsen eller et af styrelsen anerkendt
klassifikationsselskab, at skibets motor er typegodkendt og certificeret til de gældende NOx-
emissionskrav. Dette sker, inden skibet sættes i drift under dansk flag samt i forbindelse med årlige
syn af skibet.
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk