Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2411280_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Mail:
[email protected]
Mail:
[email protected]
J.nr. 2021-7431
Den 5. juni 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1359 (MOF alm. del) stillet 10. maj 2021 efter
ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1359
Miljøstyrelsen modtager i forbindelse med overvågning af luftforurening med svovl også
indrapporteringer om NOx, der - sammenkoblet med anden tilgængelig data - vil kunne
anvendes i forhold til at monitorere overholdelse af NECA-reglerne om miljøzoner til søs.
På nuværende tidspunkt bliver målingerne ikke brugt aktivt i forhold til håndhævelsen af
de danske NECA-zoner, der trådte i kraft 1. januar 2021. Vil ministeren i den forbindelse
besvare følgende: 1) Hvilke tanker har regeringen gjort sig med hensyn til at håndhæve
reglerne i NECA-zonerne, og vil ministeren overveje at udvide de nuværende metoder, så
de også kan understøtte håndhævelse af NOx-reglerne, sådan som det allerede er tilfældet
i Belgien?, 2) Hvad kan ministeren oplyse om EU’s planer om at udbrede direktivet
om svovlindhold i skibsbrændstoffer til også at inkludere NOx-emissioner, som det blev
nævnt på ekspertworkshoppen under Bonn aftalen den 2-5. februar 2021?, 3) I lyset af at
Danmark er en af de få EU-medlemslande, der ligger inde med NOx-målinger og data på
området, vil ministeren oplyse, hvordan forholder Danmark sig til forslaget om at udbrede
direktivet om svovlindhold i skibsbrændstoffer til også at inkludere NOx-udledninger, og
spiller Danmark en aktiv rolle i arbejdet?
Svar
Spørgsmål 1) Hvilke tanker har regeringen gjort sig med hensyn til at håndhæve
reglerne i NECA-zonerne, og vil ministeren overveje at udvide de nuværende metoder, så
de også kan understøtte håndhævelse af NOx-reglerne, sådan som det allerede er tilfældet
i Belgien?
Reglerne om udledninger af NOx hører overordnet set til under Miljøministeriet dog således, at
reglerne om godkendelse af motoren om bord på skibe hører til under Erhvervsministeriet. Jeg har
forelagt spørgsmålet om de nuværende metoder til håndhævelse for Erhvervsministeriet, der har
oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Søfartsstyrelsen er ansvarlig for syn og certificering af danske skibe og kontrol af udenlandske skibe,
der anløber danske havne.
I skibe, der sejler under dansk flag, kontrollerer Søfartsstyrelsen eller et af styrelsen anerkendt
klassifikationsselskab, at skibets motor er typegodkendt og certificeret til de gældende NOx-
emissionskrav. Dette sker, inden skibet sættes i drift under dansk flag samt i forbindelse med årlige
syn af skibet.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1359: Spm. om håndhævelsen af de danske NECA-zoner, til miljøministeren
På udenlandske skibe, der anløber en dansk havn, udfører Søfartsstyrelsen såkaldt havnestatskontrol.
Heri indgår kontrol af, om skibets motor er typegodkendt og certificeret til de gældende NOx-
emissionskrav.”
For så vidt angår håndhævelse af reglerne i Belgien, så kender Miljøministeriet ikke detaljerne, men
følger udviklingen i Belgien og i de øvrige lande der ligesom Belgien foretager kontrol af udledninger
fra skibe via luftovervågning, gennem samarbejdet under Bonn Aftalen. Der er stadig juridiske og
tekniske udeståender forbundet med anvendelse af målinger fra luften til håndhævelse af NOx
reglerne. Når der er sagt, er det bestemt et spændende initiativ, som måske på sigt kan være med til at
sikre en god og effektiv kontrol.
Spørgsmål 2) Hvad kan ministeren oplyse om EU’s planer om at udbrede direktivet
om svovlindhold i skibsbrændstoffer til også at inkludere NOx-emissioner, som det blev
nævnt på ekspertworkshoppen under Bonn aftalen den 2-5. februar 2021?
Ministeriet deltog i ekspertworkshoppen under Bonn aftalen, og hørte også EU-kommissionen nævne
deres intentioner med en udvidelse af svovldirektivet til også at indeholde NOx. Der er endnu ikke
kommet et udspil fra EU-kommissionen. Det bemærkes, at svovlreglerne for skibe er underlagt fuld
EU kompetence via svovldirektivet, hvilket betyder, at EU Kommissionen har initiativretten. Det
samme er ikke tilfældet for NOx.
Spørgsmål 3) I lyset af at Danmark er en af de få EU-medlemslande, der ligger inde med NOx-
målinger og data på området, vil ministeren oplyse, hvordan forholder Danmark sig til forslaget om
at udbrede direktivet om svovlindhold i skibsbrændstoffer til også at inkludere NOx-udledninger, og
spiller Danmark en aktiv rolle i arbejdet?
Fra dansk side lægger vi vægt på, at reglerne håndhæves bedst muligt og at de mest
omkostningseffektive håndhævelsessystemer tages i brug. Det gælder naturligvis også ved
håndhævelse af NOx reglerne.
Vi har endnu ikke set forslaget fra EU-kommissionen, og vil forholde os til det, når det foreligger.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
2