Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2399977_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. maj 2021
Formueretskontoret
Katrine Grith Vinten
2021-0032/33-0054
1958444
Besvarelse af spørgsmål nr. 1314 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1314 (Alm. del), som Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Michael Aastrup Jensen (V).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1314: MFU spm. om nedrivning af sommerhus, som er opført i god tro, til miljøministeren
Spørgsmål nr. 1314 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan en borger, som af
Miljø- og Fødevareklagnævnet er blevet pålagt at nedrive sit
sommerhus, selvom det i god tro er opført på egen grund i fred-
skov med tilladelse fra den kommunale myndighed (Nord-
djurs/Sønderhald kommune), er stillet ift. forældelsesfristen i
lovgivningen. Kan kommunen påberåbe sig forældelse af sit er-
statningsansvar, når kommunen gav tilladelse til at opføre som-
merhuset uden at overholde sin pligt til at høre Naturstyrelsen,
da tilladelsen blev givet? Er der forskel på fristen for forældelse
af statens krav på at rive sommerhuset ned og kommunens er-
statningsansvar, som gør, at borgeren kommer til at betale prisen
for kommunens fejl, og mener ministeren, at det er rimeligt?”
Svar
:
Det bemærkes for god ordens skyld, at jeg ikke kender
og heller ikke har
mulighed for at forholde mig til
den konkrete sag, der er nævnt i spørgs-
målet.
Jeg kan dog generelt oplyse, at dansk rets almindelige regler om forældelse
af fordringer er fastsat i forældelsesloven. Loven omfatter fordringer på
penge eller andre ydelser og finder anvendelse i det omfang, der ikke er
fastsat særlige regler om forældelse i anden lovgivning.
Loven bygger på det almindelige fordringsbegreb og omfatter derfor alle
tilfælde, hvor en person har ret til at kræve en ydelse betalt, herunder krav
på erstatning og godtgørelse uden for kontrakt fra en offentlig myndighed
for tilsidesættelse af lovbestemte forpligtelser. En myndigheds adgang til
f.eks. at meddele påbud er ikke i sig selv et krav på en ydelse og kan dermed
ikke gøres til genstand for forældelse efter forældelsesloven. Derimod kan
et krav mod borgeren, som myndigheden måtte få ved manglende efterkom-
melse af påbuddet, blive omfattet af forældelsesloven.
Det generelle formål med forældelsesreglerne er at tilskynde til, at fordrin-
ger afvikles eller bringes på det rene inden for rimelig tid. Herudover søger
reglerne også at sikre en hensigtsmæssig afvikling af fordringer for at for-
hindre tvister om meget gamle mellemværender, da sådanne tvister ofte vil
være præget af bevistvivl.
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1314: MFU spm. om nedrivning af sommerhus, som er opført i god tro, til miljøministeren
Den almindelige forældelsesfrist for fordringer er 3 år, medmindre andet
følger af andre bestemmelser. Forældelsesfristen regnes som udgangspunkt
fra det tidligste tidspunkt, hvor fordringshaveren kunne kræve at få fordrin-
gen opfyldt. For fordringer på erstatning eller godtgørelse for skade forvoldt
uden for kontraktforhold regnes forældelsesfristen fra tidspunktet for ska-
dens indtræden. Hvis den skadevoldende handling ikke umiddelbart resul-
terer i en konstaterbar skade, er det tidspunktet for skadens opståen, som er
afgørende. Fristen løber i disse tilfælde fra det tidspunkt, hvor de følger, der
kræves erstatning for, har vist sig på en sådan måde, at skadelidte havde
mulighed for at rejse et erstatningskrav.
Et eksempel på, at skadelige følger af en myndighedsfejl først opstår senere
end den skadegørende handling, findes i dommen U1983.1000H, hvor Ve-
stre Landsret
hvilket senere blev tiltrådt af Højesteret
lagde til grund, at
forældelsesfristen for et erstatningskrav mod en kommune som følge af en
ugyldig tilladelse til at opføre en benzinstation først begyndte at løbe fra
tilladelsen blev erklæret ulovlig af domstolene. Landsretten lagde til grund,
at skaden først kunne konstateres på dette tidspunkt.
Var fordringshaveren ubekendt med de faktiske forhold, som fordringen
kan støttes på, regnes forældelsesfristen først fra den dag, hvor fordringsha-
veren fik eller burde have fået kendskab hertil. Forældelse indtræder dog
som udgangspunkt senest 10 år efter den skadevoldende handlings ophør for
fordringer på erstatning for skade forvoldt uden for kontraktforhold.
Forældelseslovens kapitel 5 indeholder desuden regler om afbrydelse af for-
ældelsen. Forældelsesfristen kan f.eks. afbrydes ved, at fordringshaveren fo-
retager visse retslige skridt mod skyldneren. Når forældelsen afbrydes, løber
der en ny forældelsesfrist.
Efter min opfattelse er de skitserede regler udtryk for en rimelig afvejning
af hensynet til skyldneren over for hensynet til fordringshaveren.
Side 3/3