Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. maj 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1295 (MOF alm. del) stillet 22. april 2021 efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 1295
Vil ministeren kommentere Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet for udvalget
21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark
i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier, jf. MOF alm. del - bilag 504?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”I Danmark anvendes Nord2000 til beregning af støj fra vej-
og togtrafik. Nord2000 er en fælles
nordisk udviklet beregningsmetode, som er langt mere præcis end ISO 9613-2, der blandt andet
anvendes til støjberegning i Tyskland. Nord2000 kan beregne lydens udbredelse under forskellige
vejrforhold, så man kan bestemme middelværdien af støjniveauet for et helt år.
Årsmiddelværdien beregnes ved, at man først beregner støjen i fire forskellige vejrklasser, og bagefter
lægger bidragene sammen med en vægtning, der afhænger af hvor hyppigt de forskellige typer af vejr
forekommer. I beregningerne indgår variationer i vejr- og temperaturforhold over døgnet og året, hvor
der også tages højde for, at vinden i Danmark hyppigere blæser fra V og SV end fra Ø og NØ.
Til bregning af vejtrafikstøj anvendes trafikkens sammensætning i tre kategorier (lette køretøjer, tunge
to-akslede og tunge fler-akslede køretøjer) i hver af døgnets tre perioder: dag, aften og nat samt
trafikkens faktiske hastighed og vejbelægningen. Andre vigtige parametre er topografi, terrænets
akustiske egenskaber, samt afskærmning fra støjskærme og bygninger.
Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) øger langvarig eksponering for støj risikoen for
negative helbredseffekter. Derfor anvender Danmark, WHO og andre EU medlemslande indikatoren
dB Lden ved vurderingen af støjbelatningen fra trafikstøj. Lden er støjens døgnvægtede
årsmiddelværdi. Støjen opleves mere generende om aftenen og natten end om dagen, derfor lægges et
genetillæg på 5 dB til støjen i aftenperioden (kl. 19-22), og 10 dB til støjen i natperioden (kl. 22-07),
inden middelværdien regnes ud.
Da støjen beregnes som en vægtet middelværdi, vil man på nogle tider af døgnet opleve, at støjen er
højere end den vejledende grænseværdi på 58 dB Lden, mens den på andre tider af døgnet er lavere
end 58 dB Lden. Selvom støjen ikke er konstant over tid, vurderes der at være en god sammenhæng
mellem menneskers opfattelse af støjen og støjen angivet som en årsmiddelværdi.
De vejledende grænseværdier er et udtryk for den støjbelastning, som Miljøstyrelsen vurderer er
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk