Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2395169_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-2451
Den 17. maj 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 1283 (MOF
alm. del) stillet den stillet den 19. april 2021 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 1283
”Vil
ministeren oplyse, om der er sket nogle ændringer i ministerens ressort i relation til MOF alm. del
- spørgsmål 105 siden besvarelsen den 10. november 2020 og i så fald hvilke?”
Svar
Fødevareministeriet varetager opgaver inden for områder, som har stor betydning og indvirkning på
mange danskeres hverdag. Fødevareministeriet har en central rolle i forhold til emner som bæredygtig
og innovativ fødevareproduktion, grøn omstilling af landbruget, bæredygtigt fiskeri, import og eksport
af dyr, foderstoffer, fødevarer og non-food, dyrevelfærd samt forbrugerbeskyttelse og -oplysning.
Politikudvikling på de forskellige områder er ikke forankret i et enkelt kontor eller et enkelt sekretariat
i Fødevareministeriets departementet, men varetages af departementets forskellige fag- og
stabskontorer.
Der er således ikke oprettet politiske sekretariater i Fødevareministeriets departement.
Fødevareministeriets departement har videreført arbejdet fra Miljø- og Fødevareministeriet med at
udarbejde overblik og planer for ministerens strategiske prioriteter og kommende væsentligste
aktiviteter (politiske forhandlinger, lovbehandlinger, presse- og kommunikationsaktiviteter mv.). I
Miljø- og Fødevareministeriet var arbejdet forankret i en intern koordinationsgruppe med
medarbejdere fra Minister- og ledelsessekretariatet og Koncern Kommunikation og Presse, mens
opgaven i Fødevareministeriet er forankret i Policy- og Ministersekretariatet. Denne
koordinationsopgave varetages inden for Policy- og Ministersekretariatets eksisterende lønsumsbudget.
Endvidere bemærkes, at Fødevareministeriets departement efter ressortomlægningen har oprettet en
ny stilling som grøn koordinator. Stillingen er organisatorisk forankret i departementets Policy- og
Ministersekretariat. Den grønne koordinator har til opgave at drive, koordinere og formidle
ambitionerne om en grøn omstilling på tværs af ministeriets ressortområde. Finansieringen heraf sker
inden for de afsatte rammer på Finansloven.
Fødevareministeriets departement har endvidere videreført det midlertidige sekretariat for større
opgaver på landbrugsområdet, som blev etableret i marts 202o i det daværende Miljø- og
Fødevareministerium. Sekretariatet er fortsat midlertidigt og har til opgave at forberede og koordinere
regeringens landbrugsforhandlinger med Folketingets partier om en grøn og balanceret omstilling af
landbruget.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: MFU spm. om der er sket nogle ændringer i ministerens ressort i relation til MOF alm. del - spørgsmål 105 siden besvarelsen den 10. november 2020 og i så fald hvilke, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Sekretariatet er forankret i fagkontoret Landbrug og Grøn Omstilling i Fødevareministeriets
departement. Fødevareministeriet har afsat 7 årsværk til sekretariatet. Sekretariatets faste bemanding
består af én kontorchef og 6 AC-medarbejdere, heraf 1 AC-medarbejder indlånt fra Landbrugsstyrelsen.
Fødevareministeriets departement har som følge af ministerens faste deltagelse i Udvalget for Grøn
Omstilling
i daglig tale omtalt Grønt Udvalg
videreført den interne koordinationsenhed, der blev
etableret i Miljø- og Fødevareministeriets departement i september 2019. Koordinationsenheden er
forankret i kontoret Økonomi og Analyse.
Koordinationsenheden varetager fortsat følgende funktioner:
Mødeforberedelse af ministerens og departementschefens faste deltagelse i Grønt Udvalg og
Forberedende Grønt Udvalg.
Løbende overblik over Fødevareministeriets regeringsudvalgssager til Koordinationsudvalget,
Økonomiudvalget og Grønt Udvalg.
Vejlede og rådgive departementets medarbejdere om udarbejdelse af regeringsudvalgssager,
herunder tidsplaner og proces.
Koordination med Statsministeriet, Finansministeriet, Miljøministeriet og Klima-, Forsyning-
og Energiministeriet om kommende regeringsudvalgssager.
Øvrige ad hoc opgaver.
Der er afsat ca. 1,5 årsværk til koordinationsenheden. Koordinationsopgaven varetages af tre
fuldmægtige, som deler opgaverne mellem sig og sideløbende varetager øvrige faglige opgaver.
Rasmus Prehn
/
Anne Braad
2