Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2393952_0001.png
Forbedrede konkurrenceforhold
ved råstofindvinding på havet
Rapport fra arbejdsgruppe om forbedrede
konkurrenceforhold mellem virksomheder, som
indvinder råstoffer på havet.
Oktober 2013
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
0. Resume.
Arbejdsgruppen er nedsat som led i Regeringens konkurrencepolitiske udspil, og
har bestået af repræsentanter fra Naturstyrelsen og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. Arbejdsgruppen har haft til formål at analysere reglerne for
råstofindvinding på havet og komme med forslag, som forbedrer
konkurrenceforholdene.
Indvinding af råstoffer på havet omfatter indvinding af kvalitetsmaterialer og
fyldsand. Branchen omfatter ca. 15 firmaer, og er kendetegnet ved dels relativt få
store aktører og en række mindre virksomheder. De to vigtigste typer af
indvindingsområder er auktionsområder med eneret og fællesområder med
adgangsmulighed for alle. Der har generelt været få bud på auktionerne, og
branchen har bl.a. fremført, at det er for risikofyldt at byde, og at eneretsperioden
er for kort.
Arbejdsgruppen har efter høring af branchen og gennemførelse af en
spørgeskemaundersøgelse om omkostninger til efterforskning foreslået en
ændring af reglerne for auktionsmodellen. Ændringerne omfatter:
Indvindere skal indmelde et konkret felt/areal frem for et farvandsområde for
at opnå større åbenhed om, hvad der bydes på
Indvindere er forpligtet til at byde på de områder, som de har meldt ind, og
skal derfor stille sikkerhed allerede ved interessetilkendegivelsen
Auktionens vinder er den, der byder den højeste pris pr. m
3
, hvor det hidtil har
været pris pr. m
3
x tilbudt mængde. Dette skal skabe bedre adgang for mindre
firmaer for at deltage i auktionen.
For at forebygge hording får Naturstyrelsen mulighed for at begrænse et
indvindingsareals størrelse, hvis den ansøgte mængde er meget mindre end
den mængde, der er dokumenteret i efterforskningen
Det nuværende loft for årlig indvinding fjernes for at gøre ordningen mere
fleksibel
Det nuværende minimums-produktionsvederlag på 50 % nedsættes til 30 %
samtidig med, at muligheden for modregning af for meget betalt vederlag
fjernes
Data fra efterforskningen gøres offentligt tilgængelige efter at
auktionsvinderen har ansøgt om indvindingstilladelse eller valgt at indstille
aktiviteter i området
Både et ikke-udnyttet efterforskningsområde og et udlagt indvindingsområde,
hvor eneretten er udløbet kan genauktioneres (sekundær auktion)
Eneretsperioden øges fra 5 år til 8-10 år ved primær auktion, og ved sekundær
auktion indføres en eneretsperiode på 3-5 år.
Forslaget ændrer ikke ved de gældende vederlagssatser, men omfatter en række
justeringer, som hver især kan have effekt på statens samlede vederlagsprovenu.
Samlet set vurderes forslaget ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Det vurderes, at forslaget vil forbedre konkurrenceforholdene på markedet, bl.a.
gennem en større åbenhed om de konkrete auktionsområder og ved, at små og
mellemstore virksomheder får bedre mulighed for at deltage på auktionen.
Forslaget vurderes at have en positiv effekt på havmiljøet, da færre havområder vil
blive forstyrret af råstofindvinding.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
Det vurderes, at forslaget samlet set ikke vil føre til en øget offentlig
administration.
1. Baggrund
Råstofloven blev ændret i 2009 bl.a. med det formål at sikre en fri og dermed
større konkurrence mellem virksomheder, der indvinder råstoffer på havet.
Med lovændringen blev der med virkning fra 1. januar 2010 indført et nyt
tilladelsessystem bl.a. med auktionsområder med eneret, opkrævning af vederlag,
ændringer i tilladelseslængder og regler om fortrolighed af efterforskningsdata i
auktionsområder i eneretsperioden.
En evaluering af råstofloven februar 2012 indikerede, at auktionssystemet
foreløbig ikke havde bidraget til at fremme konkurrencen, og at auktionerne var
mest interessante for større virksomheder.
På baggrund af evalueringen konkluderede Naturstyrelsen, at den i samarbejde
med råstofbranchen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og på baggrund af
dokumentation fra branchen vil afdække, om det er hensigtsmæssigt at øge
eneretsperiodens længde i auktionsområder, eller om andre initiativer kan bidrage
til at øge konkurrencen om indvinding af råstoffer på havet.
Initiativet blev en del af regeringens konkurrencepolitiske udspil, som Erhvervs-
og Vækstministeriet offentliggjorde i oktober 2012. Afsnit 8.4 om Forbedrede
konkurrenceforhold mellem virksomheder, som indvinder råstoffer på havet, er
vedlagt som bilag 1.
Det fremgår af det konkurrencepolitiske udspil, at regeringen vil skabe bedre
muligheder for, at eksisterende små og mellemstore indvindingsvirksomheder
samt nye aktører kan konkurrere med de store indvindingsvirksomheder.
Det fremgår endvidere af udspillet, at der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af
Naturstyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som skal analysere
reglerne for råstofindvinding på havet.
2. Arbejdsgruppens nedsættelse og kommissorium
Arbejdsgruppen med repræsentanter fra Naturstyrelsen og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen blev nedsat i november 2012.
Fra Naturstyrelsen har kontorchef Lisbet Ølgaard (formand), funktionsleder Jakob
Harrekilde Jensen, geolog Poul Erik Nielsen (indtil 30. maj 2013),
specialkonsulent Lise Wesenberg Jensen (fra 2. april 2013) og geolog Laura
Addington (fra 1. maj 2013) deltaget.
Fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har kontorchef Jacob Schaumburg-
Müller, fuldmægtig Marie Løvbjerg og fuldmægtig Monica Hansen deltaget.
Arbejdsgruppen har haft til formål at undersøge, hvorledes der kan skabes bedre
mulighed for, at små- og mellemstore virksomheder samt nye aktører kan
konkurrere med større indvindingsvirksomheder.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
2393952_0004.png
Arbejdsgruppen har analyseret reglerne for råstofindvinding på havet med fokus
på auktionsdelen, herunder ændring af eneretsperiodens længde i
auktionsområder, provenuneutral omlægning af vederlag og etablering af nye
fællesområder. Arbejdet er foretaget med henblik på en forbedring af
konkurrenceforholdene.
Arbejdsgruppens kommissorium fremgår af bilag 2.
3. Råstofindvinding på havet
3.1 Status
Der er nedenfor givet en kort beskrivelse af og status for råstofindvinding på havet
med hensyn til branchen, indvindingsområder, tilladelsessystem og vederlag.
Branchen
Aktiviteterne omfatter som udgangspunkt indvinding af kvalitetsmaterialer og
fyldsand. Kvalitetsmaterialer bestående af sand, grus og ral anvendes i den daglige
råstofforsyning som tilslag til beton og en lang række anvendelser inden for
byggebranchen og industrien. Fyldsand anvendes typisk til enkeltstående
anlægsopgaver på/ved havet og til kystfodring.
Branchen omfatter ca. 15 firmaer og er kendetegnet ved dels relativt få store
aktører med betydelig indvindingskapacitet og afsætning, og dels en række mindre
virksomheder med 1-2 ofte mindre fartøjer.
Indvinding af kvalitetsmaterialer er karakteriseret ved en række mindre og enkelte
store virksomheder, der dækker et meget varieret og skiftende markedsbehov. De
indvundne materialer sejles til landingspladser på land (pladssejlads), hvor der
normalt foregår en vis sortering og forarbejdning, inden materialet sælges.
Indvinding af fyldsand er domineret af en enkelt stor virksomhed, men flere
mindre firmaer supplerer den daglige indvinding af kvalitetsmaterialer med
løsning af mindre opfyldningsopgaver. De indvundne materialer kan typisk sejles
direkte til anvendelsesstedet.
Råstofindvindingen på havet varetages i dag af fartøjer med meget forskellig alder
og størrelse. Langt de fleste fartøjer er af ældre dato, ofte mere end 30 år, og har en
lav lastekapacitet på under 1.000 m
3
.
Indvindingsområder
Der har siden 1. januar 2010 været tre typer af indvindingsområder: 1)
Auktionsområder, 2) Fællesområder og 3) Bygherreområder.
Ved auktionsområder får vinderen af auktionen en samlet eneret til området på
som udgangspunkt 6 år, fordelt med 1 år til efterforskning og 5 år til indvinding.
Efter udløb af eneretten kan et auktionsområde efter ansøgning overgå til et
fællesområde. Der gennemføres auktion 2 gange årligt.
I fællesområder kan alle firmaer opnå en indvindingstilladelse. Fællesområdernes
areal og tildelte indvindingsmængde kan udvides ved ansøgning efter særlige
regler.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
2393952_0005.png
Ved bygherreområder får bygherren tilladelse til at indvinde i et område til et
bestemt formål. Ordningen retter sig især mod store anlægsarbejder, hvor
råstofbehovet er så stort, at det ikke med sikkerhed kan tilvejebringes fra
eksisterende indvindingsområder.
Tilladelsessystem og vederlag
For alle typer af indvindingsområder er der følgende hovedtrin i en
ansøgningsproces:
Ansøger sender ansøgning om efterforskning
Naturstyrelsen udsteder efterforskningstilladelse efter høring
Ansøger gennemfører efterforskning, og ansøger om indvindingstilladelse
Naturstyrelsen udsteder indvindingstilladelse efter høring
For auktionsområder vindes området af det firma, der har budt det største
produktionsvederlag (pris pr. m
3
x årlig indvindingsmængde). Der er fastsat et
minimumsvederlag for prisen pr. m
3
på 2,50 kr. (pristal 2010). Der betales et årligt
produktionsvederlag (budt pris pr. m
3
x årlig faktisk indvundet mængde) samt et
arealvederlag på 25.000 kr./m
3
(pristal 2010). Produktionsvederlaget skal årligt
svare til minimum 50 % af den tilladte mængde.
For fællesområder betales et årligt produktionsvederlag på 6,00 kr./m
3
indvundet
mængde (pristal 2010), hvis firmaet har gennemført forudgående undersøgelser.
Hvis firmaet ikke har gennemført forudgående undersøgelser, betales et årligt
produktionsvederlag på 8,00 kr./m
3
indvundet mængde (pristal 2010).
For bygherreområder betales et årligt produktionsvederlag på indvundet mængde
x gennemsnitlig auktionspris fra sammenlignelige områder samt et arealvederlag
på 25.000 kr./m
3
.
Udfordringer
Der er nedenfor redegjort for de udfordringer, som branchen bl.a. ved
evalueringen af råstofloven har peget på i forhold til auktionssystemet,
fællesområder og vederlagsstruktur.
Auktionssystemet
Der har generelt været få bud på auktionerne, og kun ved en enkelt auktion har der
været givet flere bud på det samme område.
Branchen har fremført, at auktionssystemet ikke er attraktivt for branchen, da det
er for risikofyldt. Det er bl.a. anført, at:
Omkostninger til efterforskning er for høje.
Sandsynligheden for at finde egnede råstoffer ved auktionerne er for lille.
Eneretsperioden er for kort.
De små og mellemstore virksomheder har desuden anført, at de har vanskeligt ved
at konkurrere med de store indvindingsvirksomheder, da de ikke har økonomisk
kapacitet til at deltage i auktionerne.
Fællesområder
Med den nuværende lovgivning, vil nye fællesområder typisk være
auktionsområder, hvor eneretsperioden for efterforskning og/eller indvinding er
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
2393952_0006.png
udløbet. De mindre virksomheder er bekymrede over, at de ikke har indflydelse på
mængden og beliggenheden af nye fællesområder, da de ikke har økonomisk
kapacitet til at deltage i auktionerne.
Vederlagsstruktur
Det er blevet fremført, at der bør være en større prisdifferentiering af vederlaget i
fællesområderne bestemt af, om man har gennemført forundersøgelser eller ej.
Det vil gøre det mere attraktivt at gennemføre forundersøgelser og dermed
udlægge flere fællesområder.
4. Forbedrede konkurrenceforhold
rammer, proces og overvejelser
4.1 Rammer
Arbejdsgruppen har opstillet følgende rammer for udarbejdelse af forslag til
forbedrede konkurrenceforhold:
Begrænsning af spredningen af indvindingen
Råstofindvinding på havet medfører en betydelig miljøpåvirkning af den berørte
havbund. Der kan derfor kun gives tilladelse til efterforskning og indvinding i
geografisk afgrænsede og miljøvurderede områder.
Hvis indvindingen spredes på et større antal indvindingsområder, som ikke
tømmes for råstoffer, vil det medføre, at der påvirkes større og flere områder end
ved den nuværende udlægning.
Der er derfor lagt vægt på, at forslag til forbedrede konkurrenceforhold ikke fører
til udlægning af flere/større områder, men at det i stedet tilstræbes at sikre en
mere effektiv udnyttelse af ressourcerne i de allerede udlagte indvindingsområder.
Øget indvinding af råstoffer fra havet
Det var med ændringen af råstofloven i 2009 bl.a. et formål at 1) sikre en rationel
råstofforsyning fra havet og skabe rammerne for en øget tilførsel af materialer til
land og 2) øge tilførslen af råstoffer fra hav i forhold til land i takt med, at
adgangen til landbaserede materialer forventes at blive vanskeligere i de
kommende år.
Der er derfor lagt vægt på, at forslag til forbedrede konkurrenceforhold kan
understøtte rammerne for en øget indvinding af råstoffer fra havet i forhold til
land.
Sikre kortlægning af havbunden
Det var med ændringen af råstofloven i 2009 bl.a. et f0rmål at skabe et incitament
for branchen til efterforskning af nye indvindingsområder, som ville kunne
bidrage til den samlede kortlægning af havbunden i danske farvande.
Provenu-neutral omlægning af vederlag
Forslag til forbedrede konkurrenceforhold må ikke føre til en reduktion af det
samlede vederlag for råstofindvinding på havet.
Effektiv administration
Forslagene skal fremme og fastholde udviklingen af en enkel og effektiv
administration, og må således ikke føre til en øget offentlig administration eller
uklare regler.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
4.2 Proces og overvejelser
Arbejdsgruppen har holdt 7 møder i perioden november 2012
juni 2013.
Et forslag til to skitser for justering af auktionsmodellen blev præsenteret for og
drøftet med råstofbranchen den 17. april 2013. Forslaget har desuden været i
skriftlig høring i branchen med frist for kommentarer den 3. maj 2013.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført en spørgeskemaundersøgelse
blandt råstofindvindere. Spørgeskemaet er delt op i to dele, dels spørgsmål
vedrørende bekostning af udlægning af auktionsområde, og dels bekostning af
udvidelse af fællesområde. Spørgeskemaet er sendt målrettet til de aktører, som
har erfaring med enten begge eller én af de to dele.
Del 1 af spørgeskemaet er målrettet mod de aktører, der har bekostet udlægningen
af indvindingsområder. Formålet med denne del har været at få et
veldokumenteret billede af, hvilke omkostninger der er forbundet med udlægning
af indvindingsområder på baggrund af auktion. De indkomne data fra
spørgeskemaerne er derefter kombineret med data fra Naturstyrelsen, som har
adgang til faktuelle oplysninger om de auktionerede områder. Der er herefter
foretaget en undersøgelse af, hvor lang eneretsperioden på baggrund af data bør
være i auktionsområderne. Denne undersøgelse medtages i den samlede vurdering
af, hvor lang eneretsperioden bør være.
Del 2 af spørgeskemaet er målrettet mod de aktører, der har bekostet udvidelse af
fællesområder. Formålet er ligeledes at få et veldokumenteret billede af, hvilke
omkostninger der er forbundet med udvidelse af indvindingsmængden i
fællesområder. Denne del af spørgeskemaet kan lægges til grund for en eventuel
vurdering af, hvor høj prisdifferentieringen mellem indvindere i fællesområder bør
være, alt efter om man har foretaget miljøundersøgelser eller ej.
På baggrund af arbejdsgruppens første skitser, høringssvarene fra branchen samt
undersøgelsen af, hvilke dokumenterede omkostninger der er forbundet med at
udlægge et indvindingsområde, har arbejdsgruppen udarbejdet et forslag til
ændring af reglerne for auktionsmodellen, herunder ændring af eneretsperiodens
længde.
På det foreliggende grundlag har arbejdsgruppen vurderet, at timingen for en
justering af prisdifferentieringen ikke er rigtig. Dette skyldes dels, at ordningen er
relativt ny, og der siden indførslen kun har været få ansøgninger om udvidelse af
fællesområder, og dels at det er svært at uddrage konklusioner ud fra den
nuværende fællesområdeordning, da en række firmaer indtil udgangen af 2013 har
mulighed for vederlagsfri indvinding i de såkaldte § 2, stk. 4-områder, som er en
særlig overgangsordning, der blev indført i forbindelse med vedtagelsen i 2009 af
den gældende råstoflov. Diskussionen af prisdifferentiering har derfor ikke været
af væsentlig betydning i gruppens arbejde.
Naturstyrelsen har truffet beslutning om, at § 2, stk. 4-områder efter udløb ultimo
2013 skal udlægges til fællesområder.
5. Forslag til forbedrede konkurrenceforhold
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
På baggrund af ovenstående er arbejdsgruppen kommet frem til følgende forslag
til ændringer i auktionssystemet, som vil føre til forbedrede konkurrenceforhold.
Der er tale om overordnede forslag, hvor detaljerne vil skulle fastlægges under et
kommende lovforberedende arbejde. Herunder vil der bl.a. skulle tages stilling til,
om ændringerne medfører konsekvenser for andre dele af reguleringen, og til
overgangsordninger. Dette vil kræve en dialog med branchen.
Det foreslås, at auktionerne til opnåelse af eneret til efterforskning og indvinding
af råstoffer i et nærmere afgrænset geografisk område fortsat skal være ”first
price”, ”sealed bid” auktioner, hvor der afgives lukkede bud,
og konkurreres på
pris.
Som noget nyt foreslås det, at indvindere skal indmelde et konkret felt/område til
auktion frem for et farvand. Det individuelle felt skal kunne overlappe mellem de
kvadratiske felter, som farvandene er opdelt i. Det individuelle felt kan også være
et af de i forvejen fastlagte kvadratiske felter i farvandsområdet. Til gengæld vil
aktøren, som indmelder området, være forpligtet til at afgive bud i auktionen. Hvis
de indkomne forslag til auktionsfelter overlapper, vil det enkelte område med
overlap gå til den, der har budt den største kubikmeterpris.
Indvindere stiller i dag sikkerhed til Naturstyrelsen, når de vinder et
auktionsområde (før der udstedes efterforskningstilladelse). For at sikre, at
interessetilkendegiveren byder på auktionen foreslås det, at der skal stilles
sikkerhed allerede ved interessetilkendegivelsen. Beløbet til sikkerhedsstillelsen
kan fx fastsættes som ”25.000 kr./ha for det foreslåede område, dog minimum
XX”, hvor XX fastsættes
således, at man på den ene side sikrer mindre aktørers
mulighed for at deltage i markedet, og på den anden side sikrer forpligtelsen til at
foretage de nødvendige undersøgelser.
Det bør overvejes, om der i lovgrundlaget skal fastlægges en nedre og øvre
arealgrænse for det individuelle interessefelt samt et minimumsareal og
indvindingsmængde for et endeligt afgrænset indvindingsområde.
Det foreslås, at auktionsbuddet, som hidtil, består af et bud på en
indvindingsmængde og et kubikmetervederlag. Vinderen af auktionen er den, som
byder det højeste kubikmetervederlag, og ikke som hidtil det højeste
produktionsvederlag (indvindingsmængde x kubikmeterpris). Dette vurderes at
give mindre firmaer bedre mulighed for at deltage i en auktion.
Indvindingsmængden vil alene være afgørende ved lige bud på kubikmeterprisen.
Da tilbudsmængden ikke længere indgår som primær konkurrenceparameter, har
det været vurderet, hvorvidt det vil betyde en mindre tilbudsmængde, og dermed
en mindre udnyttelse af områdets ressourcer. Aktøren forventes dog som
minimum at tilbyde en indvindingsmængde, der størrelsesmæssigt kan forrente
investeringen til efterforskning.
Det foreslås, at Naturstyrelsen ved auktionsvinderens ansøgning om
indvindingstilladelse får mulighed for at begrænse indvindingsarealets størrelse
for at forhindre, at én aktør sætter sig på et uforholdsmæssigt stort attraktivt
område.
Dette vil være aktuelt i ansøgninger, hvor den ansøgte
indvindingsmængde for et konkret areal er meget mindre end den mængde, der er
dokumenteret tilgængelig i efterforskningen inden for det samme område.
Det foreslås, at data fra efterforskningen, som med den nuværende ordning er
fortrolige i eneretsperioden, frigives til markedet, efter at auktionsvinderen har
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
ansøgt om indvindingstilladelse til et område eller valgt at indstille sine aktiviteter
i området pga. manglende resultater. Alle markedsaktører har på den baggrund
mulighed for to ting:
(i)
Ansøge om at få et delområde udlagt til fællesområde
proces og vilkår for det forbliver som hidtil,
(ii)
Indmelde et delområde af feltet til
(sekundær) auktion. For den del af auktionsområder, som er udlagt som
indvindingsområde, vil dette først være muligt efter enerettens ophør.
Det foreslås, at eneretsperioden forlænges til 8-10 år i primære auktionsområder.
Dette vurderes hensigtsmæssigt på baggrund af undersøgelsen af de hidtidige
omkostninger ved udlægningen af et indvindingsområde, som viser, at
investeringen i forbindelse med efterforskning og miljøundersøgelser kræver
relativt høje indvindingsmængder under den nugældende eneret på 5 år, før
investeringen kan forrentes. Dette skyldes, at aktøren bærer relativt høje
engangsomkostninger i forbindelse med de påkrævede undersøgelser, og en
forlængelse af eneretten vil derfor skabe mulighed for at afskrive investeringen
over en længere periode, hvorved det også bliver attraktivt for aktører med mindre
indvindingsmængder at deltage i auktionerne. Udvidelsen af eneretsperioden er
desuden hensigtsmæssig under hensyn til, at data frigives til markedet
umiddelbart efter, at undersøgelserne er gennemført, samt målet om at skabe
bedre adgang til auktionerne for flere aktører. Det vurderes således, at en sådan
forlængelse af eneretten vil føre til en rimelig dækning af auktionsvinderens
omkostninger til udlægningen af et område, samt omkostninger til indhentning af
efterforskningsdata, som efterfølgende kommer samtlige markedsaktører til gode.
Det foreslås, at eneretsperioden ved gennemførelsen af en eventuel ny auktion i
samme område/felt (en sekundær auktion) skal være 3-5 år. Det skyldes, at den
pågældende indvinder ikke vil have de samme investeringsomkostninger til
udlægning af området, som aktøren, der foretager de påkrævede undersøgelser på
baggrund af den primære auktion. Udestående lovpligtige undersøgelser vil skulle
bekostes af den sekundære auktionsvinder. Data fra undersøgelser i forbindelse
med sekundære auktioner frigives ligeledes til markedet efter endt efterforskning.
Det foreslås, at loftet over den årlige indvindingsmængde fjernes, og erstattes med
den samlede indvindingsmængde, der ansøges om, og som miljøvurderingen
tillader. Når den fulde mængde, som er fastsat i indvindingstilladelsen, er
indvundet, bortfalder eneretten, selv om eneretsperioden ikke er udløbet, og der
kan søges om at udlægge området til fællesområde, eller der kan ske afholdelse af
en sekundær auktion, jf. ovenfor. Det vurderes at give virksomhederne en højere
grad af fleksibilitet til at kunne udnytte en gunstig afsætningssituation.
Det foreslås, at det nuværende minimumsvederlag reduceres fra 50 % til 30 % af
den årlige indvindingsmængde. Det vil sikre aktøren en større fleksibilitet i forhold
til årlige svingninger i afsætningsmuligheder, og dermed gøre det mere attraktivt
at byde på auktionerne og derved skabe øget konkurrence. Det vil samtidig sikre
en større tilbudsmængde, og dermed en bedre udnyttelse af området, forudsat at
de fornødne afsætningsmuligheder er til stede.
Samtidig foreslås det, at fjerne den nuværende mulighed for at få modregnet for
meget betalt produktionsvederlag i efterfølgende år. Forslaget skal ses i
sammenhæng med, at det årlige minimumsvederlag nedsættes til 30 %. Det vil
give en mere forenklet administration.
Gennemførelse af auktion:
1. Interessetilkendegivelse
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
En aktør foreslår et konkret og på forhånd afgrænset område eller kvadratisk felt
inden for et farvandsområde til auktion. Der vil som hidtil blive gennemført
auktioner to gange om året, hvor Naturstyrelsen fastlægger tidsplan, herunder frist
for tilkendegivelser.
Da en aktør, som har foreslået et område, er forpligtiget til at afgive bud, skal der
stilles sikkerhed allerede i forbindelse med interessetilkendegivelsen og ikke som
nu i forbindelse med efterfølgende efterforskningstilladelse.
2. Udarbejdelse af udbudsmateriale
Efter udløb af fristen for interessetilkendegivelse udarbejder Naturstyrelsen som
hidtil udbudsmateriale.
Da udbudsmaterialet offentliggøres på hjemmesiden, og sendes som meddelelse til
virksomheder via Naturstyrelsens abonnementsservice, vil alle interesserede
kunne se, hvilke auktionsområder som indgår i auktionen.
3. Udformning af tilbud
Interesserede aktører skal som hidtil byde en kubikmeterpris og en årlig
indvindingsmængde, ligesom tilbuddet skal vedlægges en ansøgning om
efterforskningstilladelse.
4. Auktionen
Vinderen er den aktør, som byder det højeste kubikmetervederlag. Ved lige bud er
vinderen den med størst indvindingsmængde.
5. Efterforskningstilladelse
Efter auktionen behandles vinderens ansøgning om efterforskningstilladelse i
henhold til nuværende regler.
6. Indvindingstilladelse
Aktøren får som hidtil tilladelse til indvinding på baggrund af den gennemførte
efterforskning, medmindre der gives afslag. Ved vurderingen af ansøgningen vil
Naturstyrelsen kunne begrænse indvindingsarealets størrelse, hvis den ansøgte
indvindingsmængde for et konkret areal er meget mindre end den mængde, der er
dokumenteret i efterforskningen inden for det samme område.
Det nuværende loft for årlig indvinding fjernes. Hvis den samlede tilladte mængde
indvindes inden eneretsperiodens udløb, bortfalder tilladelsen.
7. Betaling af vederlag
Aktøren skal som hidtil betale et årligt produktionsvederlag svarende til indvundet
mængde x tilbudt pris pr. m
3
(hertil kommer et arealvederlag).
Det nuværende minimum-produktionsvederlag på 50 % af den tilbudte årlige
mængde nedsættes til 30 %. Samtidig fjernes muligheden for at få modregnet for
meget betalt produktionsvederlag i efterfølgende år
8. Efter auktion, kortlægning, efterforskning og miljøundersøgelse
ny auktion
eller fællesområde
Efterforskningsdata, som med den nuværende ordning er fortrolige indtil
eneretsperiodens ophør, stilles frit til rådighed for branchen, efter at
auktionsvinderen har ansøgt om indvindingstilladelse til et område eller har valgt
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
at indstille sine aktiviteter i området. Aktører på markedet kan nu på baggrund af
dette materiale vælge et nyt delområde i feltet, som de ønsker en sekundær
auktion i, eller de kan ansøge om at få et delområde udlagt til fællesområde.
Hvorvidt delområder i det resterende areal fortsætter som auktionsområde og
efterfølgende eneretsområde eller som fællesområde, afgøres af den ansøgning,
der kommer først.
Er den første ansøgning en anmodning om en sekundær auktion, er det nu et
specifikt felt, som auktioneres væk, og auktionen foregår på et mere oplyst
grundlag end hidtil, men ellers efter samme principper som den primære auktion.
Er den første ansøgning derimod en ansøgning til fællesområde, følges reglerne for
udlægning af fællesområder, som de er i dag.
9. Eneretsperiodens længde
Der gælder forskellige eneretslængder for rettighedshaverne afhængig af om der er
tale om en primær eller sekundær auktion. Ved en primær auktion får
auktionsvinder en eneret på 8-10 år, og ved en sekundær auktion opnås en eneret
på 3-5 år.
10. Efter eneret
Efter enerettens ophør, uanset om det er efter en primær eller sekundær auktion,
er der mulighed for at genansøge om ny auktion eller at få udlagt området til
fællesindvinding. En forudsætning for ny indvinding i området vil fortsat være, at
en miljøvurdering tillader øget indvinding.
6. Vurdering
6.1 Statsfinansielle konsekvenser
Det skal indledningsvist bemærkes, at der ikke ændres ved de enkelte
vederlagssatser i forbindelse med ovenstående forslag. Ved en given årlig
indvinding og uændret fordeling mellem indvinding fra auktionsområder og
fællesområder, vil det statslige provenu således være det samme.
Forslaget omfatter dog en række justeringer af auktionsmodellen, som hver især
vurderes at have mindre negativ eller positiv effekt på statens samlede
vederlagsprovenu.
Den længere eneretsperiode vil alt andet lige gøre det lidt mere fordelagtig at
indvinde i auktionsområder frem for fællesområder, da investeringen vil kunne
afskrives over en længere periode. Dette gælder særligt for aktører, som ønsker en
sikker adgang til råstoffer, og aktører, som indvinder større mængder. Ved lave
indvindingsmængder i et auktionsområde vil det alt andet lige betyde et øget
provenu som følge af arealvederlaget, og omvendt et lavere provenu ved større
indvindingsmængder. Provenuet er dog også afhængig af den budte pris/m
3
. Hidtil
er kun budt minimumsbuddet på 2,50 kr./m
3
eller få ører derover. Det vurderes
dog ikke, at den mindre økonomiske fordel ved den forlængede eneretsperiode vil
føre til en væsentlig forskydning mellem auktionsområder og fællesområder, da
beslutningen herom først og fremmest vil afhænge af firmaets
afsætningsmuligheder, know-how og risikovillighed. En evt. forskydning vil
desuden ske over en længere årrække, ligesom det ikke kan afvises, at en mere
attraktiv auktionsmodel kan føre til en øget indvinding fra hav i forhold til land,
hvor der ikke er statsligt vederlag.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
Nedsættelse af det årlige minimumsvederlag fra 50 % til 30 % kan betyde et
mindre vederlag for enkelte auktionsområder i enkelte år i perioder med dårlige
afsætningsforhold for indvinderen. Hvorvidt det fører til et provenutab vil dog
afhænge af, om aktøren får indvundet den samlede tilladte mængde inden
eneretsperiodens udløb, som i øvrigt forlænges. Hertil kommer ikke mindst, at den
nuværende ordning med modregning af for meget indbetalt vederlag ophæves.
Den længere eneret på 8-10 år vil for den samme indvindingsmængde give et
større vederlag, da det årlige arealvederlag på 25.000 kr./m
3
skal betales for en
længere periode.
De forbedrede konkurrenceforhold vil alt andet lige føre til en større
kubikmeterpris, og dermed et større vederlag for en given mængde.
Det vurderes på den baggrund, at forslaget samlet set ikke vil have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser.
6.2 Konkurrencemæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil forbedre konkurrenceforholdene på markedet. En
auktionsmodel, hvor der er åbenhed om, hvilke konkrete auktionsområder der
bydes på, vil forbedre konkurrencen, idet sandsynligheden for konkurrence
mellem byderne i auktionen øges markant. Konkurrence på budprisen alene vil
endvidere fremme mindre virksomheders mulighed for at deltage i auktionerne,
idet auktionen ikke afgøres af, hvilke råstofmængder de bydende virksomheder har
brug for, men alene hvilken kubikmeterpris de er villige til at betale. En
forlængelse af eneretten vil desuden skabe mulighed for, at aktøren kan afskrive
engangsinvesteringen til undersøgelser over en længere periode. Dette vil også
skabe bedre adgang til auktionerne og derved fremme konkurrence.
Ved at lade det være op til den virksomhed, som foreslår at sætte et område på
auktion, at afgrænse feltets størrelse, mindskes barrieren for mindre aktører for at
deltage på auktionerne.
En reduktion af minimumsvederlaget og afskaffelse af det årlige loft for indvinding
vurderes desuden, at give virksomhederne en øget fleksibilitet og gøre det mere
attraktivt at indvinde råstoffer på havet.
Det vurderes endvidere, at der ud fra et samfundsøkonomisk synspunkt vil ske en
bedre udnyttelse af data, idet virksomhederne ikke vil foretage identiske
undersøgelser af havbunden, men kan drage nytte af de data, der allerede er
udarbejdet.
6.3 Miljømæssige konsekvenser
Med den nuværende ordning kan et auktionsområde efter endt eneretsperiode kun
udlægges til fællesområde. Det gælder både for en ikke-udnyttet del af et
efterforskningsområde og for et udlagt indvindingsområde.
Med forslaget vil:
et auktionsområde også kunne genudlægges til auktionsområde.
efterforskningsdata blive stillet til rådighed for andre indvindere allerede efter
at auktionsvinderen har ansøgt om indvindingstilladelse eller valgt at indstille
aktiviteter i området.
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
der blive indført en længere eneretsperiode.
Det vurderes, at forslaget
forudsat at området ikke er tømt ved den første
eneretsperiode
vil føre til, at der i højere grad sker en kontinuerlig tømning af
det enkelte råstofområde. Dette vil alt andet lige være med til at begrænse
indvindingen til et færre antal områder, ligesom det enkelte område i højere grad
vil blive færdiggravet.
Det vurderes derfor, at forslaget vil have en positiv effekt på havmiljøet.
6.4 Offentlige administrative konsekvenser
Med forslaget om indmelding af mindre, konkrete arealer/felter vil der skulle
udarbejdes et nyt kortmateriale tilpasset det enkelte konkrete areal/felt. Der skal
kun udarbejdes kort for de områder, som indmeldes. Der har tidligere været
udarbejdet auktionsmateriale for et eller flere farvandsområder, uden at der har
været afgivet bud. Med forslaget har indvindere pligt til at byde, hvis de melder et
felt til auktion. Der vil derfor ikke længere være risiko for at udarbejde
auktionsmateriale, som der ikke bydes på. Det vurderes derfor, at omfanget af den
samlede opgave ved indmelding til og forberedelse af auktioner er uændret.
Med forslaget vil der skulle bruges øget tid til sagsbehandling i forhold til at
vurdere, om det ansøgte indvindingsareal skal reduceres. Da vurderingen sker som
led i en samlet behandling af ansøgningen, er der tale om et begrænset
merforbrug, og det vil kun være aktuelt for et mindre antal sager.
Med forslaget om ophævelse af loft over årlig indvinding vil det ikke længere være
nødvendigt at kontrollere denne bestemmelse. Besparelsen er dog minimal, da
man ved de kvartalsvise indberetninger fortsat skal kontrollere den samlede
indvindingsmængde i forhold til tilladelsen.
Med forslaget om ophævelse af mulighed for modregning af for meget indbetalt
vederlag vil det ikke længere være nødvendigt at føre en flerårlig vederlagsbalance
for hvert enkelt auktionsområde.
Det vurderes på den baggrund, at forslaget samlet set ikke vil føre til en øget
offentlig administration af auktionssystemet.
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
Bilag 1
Uddrag fra Regeringens konkurrencepolitiske udspil
8.4. Forbedrede konkurrenceforhold mellem virksomheder, som indvin-
der råstoffer på havet
Små og mellemstore indvindingsvirksomheder har vanskeligt ved at konkurrere med de to
store indvindingsvirksomheder, der indvinder råstoffer (bl.a. sand og sten). Det skyldes, at
de ikke har økonomisk kapacitet til at deltage i auktioner om indvindingsområder, der
sikrer eneret. De har i stedet adgang til fælles indvindingsområder. Det begrænser konkur-
rencen.
Regeringen vil derfor skabe bedre muligheder for, at eksisterende små og mellemstore
indvindingsvirksomheder samt nye aktører kan konkurrere med de store indvin-
dingsvirksomheder. Der nedsættes derfor en arbejdsgruppe bestående af Naturstyrelsen og
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som skal analysere reglerne for råstofindvinding på
havet.
Analysen vil have fokus på at undersøge mulighederne og konsekvenserne ved at ændre
eneretsperioden, således at det bliver mere attraktivt at byde på auktion. Et andet fokus er
at undersøge mulighederne og konsekvenserne for provenuneutral omlægning af vederla-
get for råstofindvinding på havet, således at det bliver mere attraktivt at gennemføre efter-
forskning efter nye råstoffer på havet. Et tredje fokus er at undersøge mulighederne og
konsekvenserne for etablering af nye fællesområder. Drøftelserne foretages med henblik
på at fremsætte et lovforslag til ændring af råstofloven.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
2393952_0015.png
Bilag 2
Kommissorium
Arbejdsgruppe om forbedrede konkurrenceforhold inden for
råstofindvinding på havet
Der nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen og Naturstyrelsen. Arbejdsgruppen skal følge op på
regeringens ønske om at styrke konkurrencen mellem virksomheder som
indvinder råstoffer på havet. Initiativet ligger i forlængelse af Naturstyrelsens
evaluering af råstoflovens virkninger.
Arbejdsgruppen skal undersøge, hvorledes der kan skabes bedre mulighed for, at
små- og mellemstore virksomheder samt nye aktører kan konkurrere med store
indvindingsvirksomheder. Arbejdsgruppen skal analysere reglerne for
råstofindvinding på havet. I analysearbejdet skal fokus for undersøgelserne være at
undersøge mulighederne for og konsekvenser af
Ændring af eneretsperioden i auktionsområder så det bliver mere attrak-
tivt at byde på auktionerne,
Provenuneutral omlægning af vederlaget for råstofindvinding på havet, og
Etablering af nye fællesområder
I analysen kan endvidere indgå drøftelse af mulighederne for styring af udlægning
af nye auktionsområder, fastholdelse og udvikling af en enkel og effektiv
administration, ændring af auktionsmodellen og provenuneutral ændring af
vederlaget for råstofindvinding på havet i forhold til målsætningerne på området.
Analysen af vederlagsstrukturen vurderes med henblik på en forbedring af
konkurrencen. Ved en justering af vederlagsstrukturen skal forholdet til EU’s
statsstøtteregler analyseres.
Arbejdsgruppens drøftelser foretages med henblik på at fremsætte et lovforslag til
ændring af råstofloven.
Arbejdsgruppens forslag skal ses i sammenhæng med øvrige regler i gældende
råstoflov samt eventuelt andre initiativer, som Miljøministeriet vælger at
igangsætte som følge af opfølgning på evaluering af råstofloven eller andre
initiativer.
Eventuelle initiativer som følge af regeringens konkurrencepolitiske udspil
koordineres i et samarbejde mellem Miljøministeriet og Erhvervs- og
Vækstministeriet, herunder tidspunktet for evt. lovændring.
Organisering og tidsplan
Arbejdsgruppen ledes af kontorchef Lisbet Ølgaard, Naturstyrelsen.
Både Naturstyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bidrager med
materialer/oplæg til arbejdsgruppen. Der deltager medarbejdere efter behov fra
hver af de to styrelser.
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1267: MFU spm. om indvindingstilladelser på havet ikke burde være 15 år i stedet for 10 år, til miljøministeren
Arbejdsgruppen afrapporter til Erhvervs- og Vækstministeriet og Miljøministeriet
medio maj 2013.
16