Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2393949_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-6322
Den 14. maj 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1266 (MOF alm. del) stillet 16. april 2021 efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 1266
”Som
de nye regler for ansøgning om indvindingstilladelser på havet er bygget op, skal
virksomhederne, uden at kende fremtiden, ”gætte” på en fremtidig volumen, der forventes at kunne
omsættes, men de er samtidig begrænset af, at de, hvis de gætter for højt, vil skulle betale en meget høj
årlig minimumsafgift. Dette begrænser virksomhederne til kun at søge på den forretning, man
umiddelbart håber på at kunne skabe, og tilladelserne indeholder derfor ikke megen fleksibilitet til at
kunne tilpasse sig markedet for nye kunder/øget efterspørgsel uden nye dyre og tidskrævende
undersøgelser. Umiddelbart må der være sammenfaldende interesser imellem ønsket om stigende
indtægt til staten og virksomhedernes ønske om en fleksibilitet, der kan åbne mulighed for at øge
forretningen, hvis potentialet opstår. Hvordan ser ministeren, at en virksomhed, når den ikke ved, om
den opnår ret til indvinding eller ej, bliver i stand til at fremskrive et salg af varen de første par år, og
hvordan sikrer ministeren fleksibilitet i de årlige indvindingsmængder, der giver virksomhederne
mulighed for at opdyrke et nyt marked og indgå langsigtede aftaler med flere/nye kunder i løbet af en
indvindingsperiode på kun 10 år?”
Svar
Der betales kun minimumsvederlag for eneretsområder udlagt efter auktion (auktionsområder). Der
betales ikke minimumsvederlag for indvindingstilladelser til fællesområder og bygherreområder.
Minimumsvederlag er indført i auktionsområder for at sikre, at der ikke bydes ind på områder med det
formål at reservere arealet og hermed i tilladelsesperioden reelt at udelukke andre interesserede fra at
indvinde råstoffer i området. For indvindingstilladelser i auktionsområder skal der som minimum
årligt betales for en mængde svarende til 30 pct. af den samlede tilladte mængde divideret med det
antal år, indvindingstilladelsen gælder. Har tilladelsesindehaveren ikke i et enkelt år indvundet en
mængde svarende til det betalte minimumsvederlag, kan denne mængde indvindes i de følgende år
uden yderligere vederlagsbetaling.
I råstofindvindingstilladelser begrænses indvindingsmængden af en samlet tilladt mængde, der gælder
for hele tilladelsesperioden, samt en årligt tilladt mængde, som følger kalenderåret.
For alle typer indvindingsområder fastsættes den tilladte samlede og årlige indvindingsmængde som
udgangspunkt på baggrund af de ansøgte mængder. Den øvre grænse for den tilladte samlede og årlige
indvindingsmængde kan dog begrænses af miljøhensyn eller andre hensyn
i praksis imødekommes
den ansøgte indvindingsmængde dog i de fleste ansøgninger. Den til ansøgningen hørende
miljøkonsekvensvurdering tager oftest udgangspunkt i indvinding af den ansøgte mængde. Det er
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1266: MFU spm. om sikring af fleksibilitet i de årlige indvindingsmængder, der giver virksomhederne mulighed for at opdyrke et nyt marked m.m., til miljøministeren
således ikke muligt at udvide den tilladte indvindingsmængde uden udarbejdelse af en ny
miljøkonsekvensvurdering.
I fællesområder ansøges der ofte om fastsættelse af en årlig mængde svarende til 10-20 pct. af den
samlede tilladte mængde samt en begrænsning på mængden af materialer, der må indvindes til
opfyldning. Ansøger ønsker med disse årlige mængdebegrænsninger at sikre, at der kan indvindes
råstoffer i fællesområder gennem hele tilladelsesperioden, og at den samlede tilladte mængde ikke
indvindes inden for kort tid.
Lea Wermelin
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2