Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2388520_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-5957
Den 5. maj 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1234 (MOF alm. del) stillet 9. april 2021 efter ønske fra
René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 1234
”Det
fremgår af svaret på MOF alm. del
spørgsmål 949, at Kystdirektoratets tilladelser til
kommercielle tanganlæg som udgangspunkt er 5-årige. Vil ministeren redegøre for,
hvad ”som
udgangspunkt” betyder i denne
sammenhæng, og for hvem der har fastsat, at tilladelserne skal være 5-
årige og med hvilken begrundelse?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kystdirektoratet, som oplyser at:
”’Som
udgangspunkt’ betyder, at en tilladelses varighed som udgangspunkt er fem år, men at der kan
fraviges fra dette, såfremt der er særlige omstændigheder, der gør sig gældende.
Kystdirektoratet har bl.a. givet en 10-årig tilladelse til et forskningsanlæg til Aarhus Universitet. I den
aktuelle sag har Kystdirektoratet vægt på, at der er tale om et forskningsprojekt, der vurderes at kunne
bidrage med væsentlig ny viden om både miljømæssige og dyrkningsmæssige aspekter ved
tangdyrkning, samt at anlægget ikke er placeret kystnært og dermed ikke vurderes at medføre
væsentlige negative konsekvenser for havmiljøet eller rekreative interesser.
Kystdirektoratet har vurderet, at tidsbegrænsningen på de fem år sikrer, at der kan ske justering af
eventuelle uhensigtsmæssigheder inden for en kortere årrække, f.eks. hvis der konstateres uønskede
miljømæssige konsekvenser af tangdyrkningen. Dette skal også ses i lyset af, at tanganlæg ofte
beslaglægger store vandarealer relativt kystnært, hvor der er mange interesser.
Tilladelser af længere varighed end fem år kan komme i betragtning, efterhånden som viden om
tangdyrkning øges, og særligt hvis anlæg placeres hensigtsmæssigt i forhold til andre interesser og
havmiljøet. F.eks. bør et anlæg placeres uden for dybdegrænsen for ålegræssets udbredelse, ligesom
anlægget bør placeres i god afstand fra kysten, hvor der kan være mange rekreative brugere.”
Tangerhvervet er en ny branche i Danmark, og det er vigtigt at tilladelser hertil baseres på konkrete
erfaringer, som opnås gennem løbende evaluering. I den henseende er det positivt, at dyrkning af tang
kan realiseres ved midlertidige tilladelser, mens der opnås erfaringer med tanganlægs eventuelle
påvirkning af det omgivende havmiljø. Jeg henviser desuden til svar på MOF alm. del spm. 1218,
vedrørende den aktuelle tidsplan for Kystdirektoratets faglige evaluering af, hvorvidt der kan åbnes op
for en praksis med længere tilladelser til kommercielle tanganlæg.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1234: Spm. om grundlaget for Kystdirektoratets tilladelser til kommercielle tanganlæg, til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Merete Løvschall
2