Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2385394_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Samt
[email protected]
Den 2. maj 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1193 (MOF alm. del) stillet 6. april 2021 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1193
Vil ministeren redegøre for reglerne og proceduren for nedrivning af et væksthus på 12 x
50 meter, herunder 1) om lodsejeren kan nedrive væksthuset uden forudgående tilladelse
og efterfølgende meddele kommunen, at nu har man nedrevet væksthuset?, 2) om der
kræves forudgående tilladelse til nedrivning, og om det alene er nedrivningstilladelse, der
kan kræves?, 3) om kommunen kan kræve andre undersøgelser af f.eks. jorden under
drivhuset for eventuel forurening, inden der gives nedrivningstilladelse?, 4) om der er
ens regler for nedrivning af gamle væksthuse i hele landet, eller om kommunerne kan
kræve forskellige løsninger med forskellige krav ved nedrivninger på væksthuse i størrelse
12x50 meter, der ønskes nedrevet?, 5) om en kommune kan kræve undersøgelse af
jorden i, ved eller under et væksthus på 12x50 meter, før man giver tilladelsen til nedrivning
af væksthuset, og i givet fald hvor mange prøver der minimum og maksimum skal
eller kan tages?, og 6) hvordan reglerne er for nedrivning af væksthuset, når regionen
har kortlagt til betegnelse V1? Og vil ministeren vurdere, kommentere og redegøre for,
hvad ministeren synes, der er rimeligt at pålægge en lodsejer af foranstaltninger forud for
nedrivning af et væksthus på 12x50 meter? Og vil ministeren redegøre for, hvad status og
reglerne er på et areal, hvor der tidligere har været et væksthus?”
Svar
Jeg har anmodet om bidrag vedrørende byggelovgivningen fra Indenrigs- og Boligministeriet, der
oplyser følgende om byggelovgivningen og tilladelser til nedrivning af væksthuse:
”Efter de gældende regler i byggelovgivningen må et byggeri, hvortil der kræves byggetilladelse, ikke
nedrives uden tilladelse fra kommunen. Det betyder, at hvis der har været krav om byggetilladelse, da
væksthuset blev opført, vil der også være krav om nedrivningstilladelse. Ved ansøgning om
nedrivningstilladelse skal der fremsendes en række oplysninger til kommunen, herunder oplysninger
om identifikation af bygningen, samt oplysninger om bygningens omtrentlige højde og grundflade.
Oplysningerne, som fremsendes med ansøgningen, skal bruges af kommunen til at vurdere, om der
skal fastsættes særlige retningslinjer for nedrivningen. Det kan eksempelvis være nødvendigt, hvis
bygningen er placeret tæt på anden bebyggelse. Der kan samtidig være anden lovgivning såsom
miljølovgivningen, som skal påses, inden kommunen kan give nedrivningstilladelse. Det kan være
tilfældet i forhold til reglerne om håndtering af affald, eller hvis der skal foretages særlige prøver af jor-
den.”
Den gældende lovgivning om forurenet jord har til formål at forebygge, fjerne eller begrænse
jordforurening og forhindre eller forebygge skadelig virkning fra jordforurening på natur, miljø og
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1193: Spm. om reglerne og proceduren for nedrivning af et væksthus på 12 x 50 meter, til miljøministeren
2385394_0002.png
menneskers sundhed. Det er principper, jeg som minister kan stå inde for. Det vil basere sig på en
konkret vurdering af den enkelte sag, hvad der ifølge gældende lovgivning og regler er rimeligt at
pålægge en lodsejer af foranstaltninger forud for nedrivning af et væksthus på 12x50 meter. Det er den
stedlige kommune, der har pligt til at vurdere forholdene i den enkelte sag.
Til spørgsmålet, om der kan kræves undersøgelser af jorden inden bygge- og anlægsarbejder, afhænger
dette dels af, om arealet er kortlagt af regionen som forurenet men også af, hvad der skal udføres i
bygge- og anlægsarbejdet.
Hvis en kortlagt grund ligger i et område med f.eks. betydningsfuldt grundvand, eller hvis formålet
med et planlagt projekt er at ændre anvendelsen til f.eks. boliger, skal der foreligge en tilladelse efter §
8 i jordforureningsloven. I følge Miljøstyrelsens vejledning om kortlægning af forurenede arealer, så
skal der ”
ikke
søges tilladelse før bygge- og anlægsarbejder på erhvervsarealer, med mindre disse er
kategoriseret som
indsatsområder i forhold til grundvandet”
(https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2000/87-7944-331-1/pdf/87-7944-331-1.pdf).
Undersøgelseskrav på kortlagte grunde afhænger af den konkrete situation og karakteren af det
enkelte projekt. Skal der f.eks. graves og fjernes jord i forbindelse med eller efter nedrivningen eller
opføres nyt byggeri, så anvendelsen af arealet ændres fra erhverv til følsom anvendelse som f.eks.
bolig.
Det er kommunen, der i den konkrete sag vurderer, om der kræves tilladelse efter § 8 i
jordforureningsloven. Kommunen vejleder også om regler om flytning af jord og om håndtering af
byggeaffald. Status og reglerne for et areal, hvor der tidligere har været et væksthus, afhænger derfor af
de konkrete forhold.
I en § 8
tilladelse kan kommunen stille krav om, at ansøgeren for egen regning udfører nødvendige
forureningsundersøgelser eller på anden måde dokumenterer, at den planlagte ændrede anvendelse
eller det planlagte bygge- og anlægsarbejde er miljø- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Kommunen kan knytte vilkår til en § 8-tilladelse, der ved byggeri bl.a. sikrer, at anvendelsen eller
arbejdet skal foregå på en nærmere bestemt måde, så en senere offentlig indsats ikke umuliggøres eller
fordyres væsentligt.
Regionerne kan oplyse om kortlægningsstatus for arealer, hvor der er eller har været væksthuse.
Regionernes Videncenter for Miljø og Ressourcer, VMR, har udgivet et faktaark om forureninger på
gartnerier og planteskoler, hvor der kan indhentes viden om miljøskadelige stoffer, der kan være
tilstede i jorden, hvor der har været væksthus:
https://www.miljoeogressourcer.dk/filer/lix/4141/gartnerier_og_planteskoler_faktaark.pdf
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
2