Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2380607_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 26. marts 2021
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 81 0 (MOF alm. del) stillet den
9. februar 2021 efter ønske fra Erling Bonnesen (V ).
Spørgsm ål nr. 810
V il ministeren kommentere artiklen ”Enorm gebyrstigning frustrerer hobbyavler” fra Landbrugsavisen
den 6. februar 2021 og sv are på, hvad meningen er med en så kolossal stigning, som meget nemt kan få
særdeles uheldige konsekvenser som f.eks., at der ikke kommer så mange dy r på dy rskue, hvilket vil
v ære uheldigt i ly set af, at netop dy rskuer er et godt sted for by og land at mødes til at skabe forståelse
for landbruget? Og v il ministeren sv are på, hv ilket alternativer ministeren kan opstille til at fjerne den
meget v oldsomme gebyrstigning, f.eks. rationaliseringer og forenklinger i bureaukratiet?
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet Fødevarestyrelsen, som oplyser:
”Geby
ret for udstedelse af autorisation til en transportør, der transporterer levende dyr som led i øko-
nomisk v irksomhed, er steget siden 2019 og udgør 6.986 kr. for korte transporter (under otte timer) og
9.67 0 kr. for langvarige forsendelser (over otte timer). Gebyret følger statens regler om, at der skal til-
stræbes balance over en løbende fireårig periode fra og med regnskabsåret, og mindst en gang årligt
skal det v urderes, om omkostningerne skal reduceres eller gebyrsatsen justeres for at sikre balance ( jf.
Budgetv ejledningen 2.3.1.2)., og dækker Fødevarestyrelsens omkostninger ved sagsbehandling af en
transportørs ansøgning om autorisation. Det dækker således ikke de omkostninger, der f.eks. er for-
bundet med stikprøvekontrollen v ed på- eller aflæsning i forbindelse med udførsel af dy r.
./.
Som oply st i sv aret på spørgsmål nr. 1 025 (MOF alm. del) stillet den 1 0. juni 2020, blev gebyret hævet
med 95 pct. pr. 1 . januar 2020 med henblik på at sikre fremadrettet balance, delvis inddækning af un-
derskud fra 201 8, delvis inddækning af forv entet underskud i 201 9, pris- og lønregulering samt reduk-
tion af geby rafløftning. Som led i den politiske aftale af 25. juni 2020 om et helhedsorienteret, mere
risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dy retransporter , som samtlige partier i Folketinget står
bag, blev gebyret hæv et med 41 pct. pr. 1 . november 2020 som følge af øgede omkostninger til en styr-
kelse af sagsbehandlingen af ansøgninger om autorisation. Desuden er gebyret hævet med 1 pct. pr. 1.
januar 2021 som følge af pris- og lønudv ikling, statsligt effektiviseringskrav på 2 pct. og bortfald af ge-
nerel geby rafløftning.
Der opkræv es samme gebyr uanset hvilken dyreart, der er tale om, og uanset hvor ofte transportøren
bruger sin autorisation. En autorisation er gy ldig i fem år. Formålet er at sikre, at dy rene behandles
dy revelfærdsmæssigt forsvarligt.
Mi ni steriet for Fødevarer, Landb rug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1182: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/3-21 fra Dansk Fåreavl om bagatelgrænse for økonomisk virksomhed for landbrugere, der transporterer egne dyr, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Såfremt geby rstrukturen omlægges, så der fastsættes et lavere gebyr for transportører, der i mindre om-
fang transporterer dyr, vil det for at dække gebyrordningens samlede omkostninger medføre et tilsva-
rende højere gebyr for virksomhede r, der i større omfang transporterer dyr. Der v il i giv et fald skulle
opstilles kriterier for, hvem der skal opkræves henholdsvis et lav ere gebyr og et højere gebyr. En y derli-
gere differentiering vil alt andet lige medføre øget administration, som dermed v il medføre højere geby-
rer.
Fødev arestyrelsen har altid fokus på at holde udgifterne nede samtidig med, at det sikres, at der sker en
tilstrækkelig sagsbehandling v ed udstedelse af en autorisation.”
Jeg mener, at det af hensy n til dy revelfærden er v igtigt, at der sker en grundig sagsbehandling v ed au-
torisation af transportører. På baggrund af Fødevarestyrelsens oplysninger ovenfor finder jeg ikke, at
geby ret for autorisation af transportører bør omlægges, så det differentieres i forhold til , hvor meget den
enkelte transportør bruger sin autorisation.
Endelig har jeg afholdt møde med aftalepartierne bag aftalen om et helhedsorienteret, mere risikobase-
ret og datadrevet kontrolkoncept for dy retransporter med henblik på at få en status på og drøfte frem-
driften i den målrettede datadrevne kontrol.
Rasmus Prehn
/
Hanne Larsen
2