Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2380605_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 24. april 2021
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 1182 (MOF alm. del) stillet
den 29. marts 2021 efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1182:
”Vil
ministeren udtømmende redegøre for og specificere, hvordan stigningen i transportgebyret
fra 2.510 kr. til 6.986 kr. kan forklares og dokumenteres? Og vil ministeren nærmere
redegøre for, hvordan der hensigtsmæssigt og effektivt kan tilrettelægges en mere enkel
og billigere ordning, jf. ministersvarets omtale af at der kan foretages konkret vurdering af
den enkelte transport med henblik på, at f.eks. fåreavlere kan køre de få gange, de skal
køre til f.eks. dyrskuer mv.? Der henvises til fødevareministerens svar til Landsforeningen
for Dansk Fåreavl om indførelse af en bagatelgrænse for, hvornår der er tale om økonomisk
virksomhed for landbrugere, der transporterer egne dyr i egne transportmidler fra
den 26. marts 2021 (MOF alm. del
bilag 462)”
Svar
.///. Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål nr. 1025 (MOF alm. del) stillet den 10. juni 2020,
spørgsmål nr. 810 (MOF alm. del) stillet den 9. februar 2021 og spørgsmål nr. 924 (MOF alm. del) stillet
den 19. februar 2021 for så vidt angår baggrunden for gebyrstigningen for udstedelse af autorisation til
transportører, der som led i økonomisk virksomhed, udfører korte transporter (under otte timer) af
levende dyr.
Jeg har forelagt spørgsmålet Fødevarestyrelsen, som oplyser:
”Gebyret
for udstedelse af autorisation til en transportør, der transporterer levende dyr som led i
økonomisk virksomhed, er i perioden siden 2019 steget ad tre omgange
pr. 1. januar 2020, pr. 1.
november 2020 og pr.1. januar 2021. Gebyret udgør således pr. 1. januar 2021 6.986 kr. for korte
transporter (under otte timer).
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 810 (MOF alm. del) blev gebyret pr. 1. januar 2020 hævet med
95 pct. til 4.889 kr. med henblik på at sikre fremadrettet balance, delvis inddækning af underskud fra
2018, delvis inddækning af forventet underskud i 2019, pris- og lønregulering samt reduktion af
gebyrafløftning.
Med virkning fra 1. november 2020 blev gebyret hævet til 6.893 kr. (svarende til en stigning 41 pct.).
Som ligeledes oplyst i besvarelsen af spørgsmål 810 (MOF alm. del) har denne stigning baggrund i den
politiske aftale fra juni 2020, der styrker sagsbehandlingen af ansøgninger om autorisation. Styrkelsen
indebærer bl.a. et øget tidsforbrug på gennemgang af de driftsprocedurer, som transportøren skal
indsende som bilag til ansøgningen. En driftsprocedure skal være tilstrækkelig og egnet til at kunne
overholde bestemmelserne i transportforordningen og skal afspejle, hvordan transportøren i praksis vil
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1182: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/3-21 fra Dansk Fåreavl om bagatelgrænse for økonomisk virksomhed for landbrugere, der transporterer egne dyr, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
overholde transportforordningens regler om dyrevelfærd. Fødevarestyrelsen tilpasser løbende
arbejdsgangene for at sikre en effektiv sagsbehandling.
Endelig er gebyret pr. 1. januar 2021 hævet med 1 pct. til 6.986 kr. som følge af pris- og lønudvikling,
statslig effektiviseringskrav på 2 pct. samt bortfald af generel gebyrafløftning.
Fødevarestyrelsen oplyser endvidere, at gebyrordningen i 2020 havde et overskud på 62.194 kr., som
var med til at reducere det akkumulerede underskud på ordningen. Der var ultimo 2020 akkumuleret
et underskud på ordningen på 476.719 kr. Gebyrordningen følger statens regler om, at der skal tilstræbes
balance over en løbende fireårig periode fra og med regnskabsåret, og mindst en gang årligt skal det
vurderes, om omkostningerne skal reduceres eller gebyrsatsen justeres for at sikre balance, jf.
Budgetvejledningen 2.3.1.2.
Det er ikke muligt inden for transportforordningens regler at fastsætte en bagatelgrænse for, hvornår
der er tale om økonomisk virksomhed, da der skal foretages en konkret vurdering af formålet med den
enkelte transport. Transportøren er den nærmeste til at foretage denne vurdering, herunder om dyrenes
handelsværdi forventes at blive øget væsentligt ved deltagelse i det konkrete arrangement. Såfremt dette
er tilfældet, skal kravet om autorisation, jf. transportforordningen, opfyldes.”
Rasmus Prehn
/
Hanne Larsen
2