Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2376031_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-5306
D
D. 19. april 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1116 (MOF alm. del) stillet 22. marts 2021 efter ønske fra
Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 1116
Vil ministeren besvare følgende vedrørende komitésag om godkendelse af to aktivstoffer til
desinfektion (MOF alm. del
bilag 423):
1) Hvad vil det betyde for kravet om substitution, hvis stofferne findes at være hormonforstyrrende for
ikke-målorganismer?
2) Hvad ville det betyde for godkendelsen af de to stoffer, hvis de skulle bedømmes ud fra principperne
i den seneste regulering og ikke ud fra et direktiv fra 1998?
3) Finder regeringen det betryggende, at to gamle stoffer med så alvorlige miljøskadelige effekter kan
godkendes efter principper, som anses for utilstrækkelige til at vurdere nye stoffer?
4) Vil regeringen afstå fra et stemme eller stemme imod, hvis der ikke kan findes flertal for hurtigst
muligt at substituere stofferne, som efter det oplyste er vigtige af veterinære og sundhedsmæssige
årsager?”
Svar
Den 16. marts 2021 oversendte jeg grundnotat om forslag til to Kommissionsforordninger om
godkendelse af aktivstoffet alkyl(C12-16)dimethylbenzylammoniumchlorid (benzalkoniumklorid) i
produkttype 3 og 4 og aktivstoffet didecyldimethylammoniumchlorid (DDAC) i produkttype 3 og 4 i
henhold til biocidforordningen (MOF alm. del
bilag 423), som der her spørges indtil.
Ad 1)
Som angivet i grundnotatet har det ikke været muligt på baggrund af de allerede tilgængelige
data at konkludere på, hvorvidt de to stoffer har hormonforstyrrende egenskaber over for ikke-
målorganismer. Det bemærkes dog, at der foreligger en konklusion på, at de to stoffer ikke har
hormonforstyrrende egenskaber ift. mennesker
Helt generelt vil et aktivstof, som bliver vurderet at være hormonforstyrrende over for ikke-
målorganismer, være kandidat til substitution i hht. artikel 10(e). Dette forhindrer ikke, at stoffet
godkendes, men godkendelsesperioden vil være kortere. Når de konkrete produkter med stoffet skal
godkendes efterfølgende, vil der blive foretaget en sammenlignende vurdering med henblik på at
forbyde eller begrænse godkendelsen, hvis der findes tilstrækkeligt med mindre problematiske
alternativer.
Ad 2)
Principperne i aktivstofgodkendelsen efter hhv. biociddirektivet og biocidforordningens regler
er i hovedtræk ens. For de to konkrete stoffer består forskellen i, om der foreligger en konklusion på,
hvorvidt stofferne har hormonforstyrrende egenskaber over for ikke-mål organismer eller ej. For
stofferne, der skal behandles efter direktivet, kan der ikke på nuværende tidspunkt stilles krav om, at
ansøger skal indlevere nye data, og for de konkrete stoffer giver de tilgængelige data ikke mulighed for
./.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1116: Spm. om godkendelse af to aktivstoffer til desinfektion, til miljøministeren
at drage en konklusion. For stoffer, der skal behandles efter forordningen, vil ansøger derimod blive
bedt om at indsende yderligere data, for at der kan drages en konklusion. Formentlig vil dette kræve
laboratorieforsøg, som vil forsinke færdiggørelsen af vurderingen med op til flere år. Indtil da ville
produkter i de to produkttyper med de to aktivstoffer fortsat kunne markedsføres lovligt i
medlemslandene under nationale regler. I Danmark ville det betyde, at visse anvendelser i
produkttype 4 fortsat ville være omfattet af Fødevarestyrelsens nationale godkendelsesordning, mens
de resterende anvendelser i produkttype 4 samt produkter i produkttype 3 ikke ville være
godkendelsespligtige. Disse produkter ville derfor fortsat i en længere periode kunne markedsføres
uden en godkendelse, men dog med krav om, at produkterne skal anmeldes til Produktregistret inden
markedsføring og overholde reglerne om klassificering og mærkning efter Klassificeringsforordningen.
Ad 3 og 4)
Som beskrevet ovenfor vil aktivstofferne også kunne godkendes efter biocidforordningens
principper, uanset hvilken konklusion der måtte komme på, om stofferne har hormonforstyrrende
egenskaber over for ikke-målorganismer. Hertil kommer, at produkterne efterfølgende skal godkendes
af Miljøstyrelsen, og i den forbindelse vil der blive foretaget en vurdering af sundheds- og
miljøpåvirkningen for de konkrete ansøgte anvendelser.
Regeringen agter derfor fortsat at støtte forslagene om godkendelse af de to aktivstoffer i produkttype
3 og 4, når de kommer til skriftlig afstemning i løbet af foråret 2021, jf. den fremlagte holdning i det pr.
16. marts 2021 oversendte grundnotat.
Lea Wermelin
/
Lea Frimann Hansen
2