Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2374996_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-5246
Den 16. april 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1113 (MOF alm. del) stillet d. 19. marts 2021 efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål nr. 1113
”Vil
ministeren oplyse følgende i forlængelse af svar på § 20-spørgsmål S 1090 om, at grunde, der er
udlagt til fritidshuse, skal fræses op og beplantes med græs for at undgå at grunden bliver omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, i stedet for at lade grunden stå uberørt som et naturområde indtil
byggeriet påbegyndes: 1) Hvad skal ejerne gøre for, at grunden senere kan ”vokse ud” af
naturbeskyttelseslovens § 3?, 2) Mener ministeren, det gavner biodiversiteten, at grundene skal fræses
op, og der skal plantes græs, eller er det bedre at lade grunden stå uberørt som naturområde, indtil der
bygges? 3) Er det unødigt bureaukrati, at man skal fræse grunden op mindst hvert femte år?, 4) Er det
unødigt bureaukrati for kommunen at skulle håndtere denne slags sager, som ingen værdi skaber for
hverken kommune, grundejer eller biodiversiteten? 5) Vil det være bedre at lave en
undtagelsesbestemmelse til naturbeskyttelseslovens § 3, så grunde, der allerede er udlagt til
fritidshuse, ikke risikerer at blive omfattet af paragraffen, blot fordi grunden får lov stå uberørt, indtil
der skal bygges?”
Svar
Der henvises til svar på spørgsmål nr. S 1090.
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at reglerne i naturbeskyttelseslovens § 3 ikke afskærer den enkelte
lodsejer fra med mellemrum at foretage i øvrigt lovlige tiltag på sine arealer med henblik på at undgå,
at arealerne bliver omfattet af (”vokser ind i”) § 3-beskyttelsen.
Der er dog ikke tale om en forpligtelse
for lodsejeren til på denne måde at modvirke § 3-beskyttelsens indtræden på arealerne.
Kommunerne administrerer reglerne i naturbeskyttelseslovens § 3. Det er således kommunerne, der
behandler konkrete sager om § 3-beskyttede arealer og fører tilsyn med, at reglerne bliver overholdt.
Den enkelte lodsejer har mulighed for at rette henvendelse til kommunen med eventuelle spørgsmål
vedrørende konkrete § 3-beskyttede arealer på vedkommendes ejendom.
Det dynamiske element i § 3-beskyttelsen
dvs. den omstændighed
at et areal kan henholdsvis ”vokse
ind i” og ”vokse ud af” beskyttelsen –
ændrer ikke ved, at reglerne i naturbeskyttelseslovens § 3 om
beskyttede naturtyper udgør en betydningsfuld del af den danske naturbeskyttelsesregulering, som
regeringen ikke har planer om at tage initiativ til at ændre, efter at forbuddet mod sprøjtning,
gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer blev vedtaget sidste år med lov nr. 1057 af 30. juni
2020.
Lea Wermelin
/
Charlotte Brøndum
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk