Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2267926_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-19722
Den 26. oktober 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 111 (MOF alm. del) stillet
14. oktober 2020 efter ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 111
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14/10-20 fra Dyrenes Beskyttelse om minkfarme
i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 33?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser:
”Appel:
Minkindustrien forbydes og afvikling sker så hurtigt som muligt
I forhold til Dyrenes Beskyttelses synspunkter om, at minkindustrien af dyrevelfærdsmæssige grunde
bør forbydes og afvikles, bemærker Fødevarestyrelsen, at der ud over dyreværnslovens generelle
bestemmelser, som gælder for alle dyr, er fastsat specifikke danske regler for hold af mink på grundlag
af Europarådets Rekommandation.
Dyreværnsloven
1
gælder for alle dyr i Danmark og fastsætter krav om, at alle dyr skal beskyttes bedst
muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe. Den foreskriver også, at dyr skal
behandles forsvarligt og huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske,
adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov.
De specifikke regler for hold af mink findes i bekendtgørelse om beskyttelse af pelsdyr
2
og er baseret
på Europarådets rekommandation om pelsdyr, som blev vedtaget i 1999. Rekommandationen
fastsætter anbefalinger for landbrugsmæssigt opdræt af mink, ilder, fritter, ræv, sumpbæver og
chinchilla.
Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. krav til personale, tilsyn, håndtering af syge og tilskadekomne dyr,
arealkrav til bure og krav til redekasser. Der er krav om miljøberigelse, og det indebærer, at mink skal
have adgang til halm, en hylde og et rør.
Ud over rekommandationens krav er der i bekendtgørelsen bl.a. fastsat supplerende danske arealkrav
samt et dansk krav om, at tæver med hvalpe/unger indtil fravænning skal indhuses i hvert andet bur.
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2018 af dyreværnsloven
Bekendtgørelse nr. 1553 af 11. december 2015 om beskyttelse af pelsdyr
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/10-20 fra Dyrenes Beskyttelse om minkfarme i Danmark, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2267926_0002.png
Endvidere skal alle minkfarme med mindst 20 voksne hundyr eller 100 hvalpe tegne en
sundhedsrådgivningsaftale med en dyrlæge. Dette indebærer som udgangspunkt fire årlige
rådgivningsbesøg fra en praktiserende dyrlæge, bl.a. med fokus på dyrevelfærdsmæssige forhold.
Endelig skal ansvarlige for minkbesætninger gennemgå uddannelse - medmindre de har relevant
uddannelse eller erfaring, der undtager dem fra uddannelseskravet - og de skal hvert tredje år
gennemgå efteruddannelse, der blandt andet fokuserer på dyrevelfærd
3
.
Fødevarestyrelsen udfører regelmæssigt velfærdskontrol i et antal minkbesætninger i lighed med
dyrevelfærdskontrollen hos andre husdyr. Der er også blevet gennemført særlige kontrolkampagner
med fokus på behandling af syge og tilskadekomne mink.
Fødevarestyrelsen vurderer, at regelefterlevelsen er blevet markant bedre i de senere år, hvilket
fremgår af kontrolresultaterne for dyrevelfærdskontrollen.
Appel: Både nu og i den kommende afvikling sikres det, at minkene behandles bedst muligt både,
når det gælder den daglige pasning og aflivning
I forhold til Dyrenes Beskyttelses appel om, at det sikres, at mink behandles bedst muligt, både når det
gælder den daglige pasning og aflivning, bemærker Fødevarestyrelsen, at dyreværnslovens regler og de
specifikke regler i pelsdyrbekendtgørelsen netop tager sigte på at sikre, at minken passes bedst muligt,
hvilket styrelsen løbende kontrollerer, jf. nærmere om dyrevelfærdslovgivningen og kontrol ovenfor.
For så vidt angår den aktuelle situation, hvor der skal aflives mange dyr på grund af indsatsen mod
COVID-19 i mink, bemærker Fødevarestyrelsen, at styrelsens personale er tilstede i forbindelse med
aflivningen i de smittede besætninger og kontrollerer, at dyreværnslovgivningen overholdes, og at
reglerne i aflivningsforordningen
4
bliver iagttaget. Endvidere er det besluttet, at minkavlere selv kan
aflive smittede besætninger, efter indgåelse af aftale med Fødevarestyrelsen. Myndighedspersonale er
til stede under aflivningen.
Ift. de ikke smittede besætninger, der ligger indenfor zonerne, er myndighedspersonale til stede ved
start og slut på aflivningen, og stikprøvevist derimellem.
Det er regeringens vurdering, at minkproduktionen i dag er underkastet deltaljerede regler, der tager
sigte på at sikre minken dyrevelfærdsmæssigt forsvarlige forhold.
Appel: Der bør under ingen omstændigheder avles nye hvalpe til foråret, da det vil mangedoble
den danske minkpopulation
Minkproduktion foregår sådan, at der hele året er en gruppe af avlsdyr i hver besætning. Avlstæverne
parres i foråret og får derefter i gennemsnit 5-6 hvalpe. Om efteråret aflives og pelses alle dyr, pånær
avlsdyrene.
3
Bekendtgørelse nr. 1650 af 18. december 2018 om obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme og
bekendtgørelse nr. 1319 af 23. november 2018 om uddannelse m.v. af personer, der er ansvarlige for driften af
minkfarme, samt uddannelse af personer, der fører direkte tilsyn med aflivning af pelsdyr i pelsdyrfarme.
4
Rådets forordning (EF) Nr. 1099/2009 af 24. september 2009 om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/10-20 fra Dyrenes Beskyttelse om minkfarme i Danmark, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Der er således en natulig cyklus i antallet af dyr i en minkbesætning, der stiger og falder henover året.
Om vinteren er der få dyr (kun avlsdyr) hvorimod der om sommeren og i efteråret er 5-6 gange så
mange dyr, frem til pelsning.
Appel: Der ydes kompensation til avlerne, og hvis ønsket af disse bør der ske omskoling til andet
arbejde
Minkavlere med smittede minkfarme ydes erstatning efter en erstatningsordning, der har eksisteret i
mere end 30 år. Ordningen gælder for såvel minkavlere som landmanden, hvis dyr skal aflives pga.
fugleinfluenza eller kogalskab. Det har været en praksis, at erstatningen for driftstabet for smittede dyr
udgør 20 pct. Princippet for erstatning er således ens for alle
uanset hvilke dyr man har. Ved
aflivning af ikke-smittede besætninger, der er beliggende inden for en radius af 7,8 km fra en smittet
besætning, ydes der fuld erstatning for dyrene og fuld driftstabserstatning, da denne situation er at
sidestille med ekspropriation.
Vedr. mulighed for omskoling til andet arbejde har det ikke været muligt at besvare indenfor
tidsfristen hos rette myndighed.”
Mogens Jensen
/
Nikolaj Veje
3