Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2374210_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-1992
Den 15. april 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 1075 (MOF
alm. del) stillet 18. marts 2021 efter ønske fra Susan Kronborg (RV).
Spørgsmål nr. 1075
”Kan
ministeren oplyse, om de hollandske og belgiske bomtrawlere overholder landingsforpligtigelsen,
hvorefter alle torsk under mindstemålet skal tages med i land? Det fremgår af svar på MOF alm. del -
spørgsmål 473, at Fiskerikontrollen har observeret fisk under mindstemålet i udførte last haul kontroller
på hollandske og belgiske bomtrawlere i årene 2017-2020.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, der oplyser følgende:
”Erfaringer har vist, at det er vanskeligt at håndhæve landingsforpligtelsen effektivt med traditionelle
kontrolmidler (fysisk kontrol til søs og i land). Kontrollen af landingsforpligtelsen baserer sig primært
på den
såkaldte ”last haul” kontrol. Ved last haul kontroller registreres fordelingen af fisk over og under
mindstemålet i umiddelbar tilknytning til, at fangsten tages ombord.
Efter en last haul kontrol til søs kan fangsten af undermålsfisk sammenlignes med den fangst, der
landes, såfremt det er muligt at gennemføre en opfølgende kontrol i land for det pågældende fartøj. Er
der uoverensstemmelser mellem den andel af undermålsfisk, der konstateres ved kontrollerne til søs og
i land, kan dette danne grundlag for en sag om overtrædelse af landingsforpligtelsen. Af
ressourcemæssige og logistiske hensyn er det kun muligt at udføre last haul kontrol og opfølgende
landingskontrol på et begrænset antal fartøjer. I perioden 2018–2020 er der udført fire opfølgende
landingskontroller af nederlandske fartøjer og to af belgiske fartøjer. Disse kontroller viste ikke
indikation på manglende overholdelse af landingspligten. Én kontrol udløste en henstilling vedr.
sortering af undermålsfisk, mens en anden kontrol udløste et bødeforlæg for afgivelse af urigtig melding
om ankomst til havn.
Når man sammenligner andelen af undermålsfisk konstateret ved kontrol til søs med de mængder, der
enten opgives i logbøgerne eller i landingserklæringer, er der dog betydelig forskel. I 2020 lå andelen af
undermålsfisk ved kontrol til søs for belgiske og nederlandske fartøjer mellem 5 og 7 pct., mens andelen
opgivet i logbøger og/eller landingserklæringer lå mellem 0 og 0,9 pct. Dette kunne indikere, at
landingsforpligtelsen ikke i alle tilfælde overholdes. Det skal dog nævnes, at overholdelse af
landingsforpligtelsen også er en udfordring i en række danske fiskerier.”
Jeg skal henholde mig til ovenstående svar og kan tilføje, at mine embedsmænd allerede har bragt dette
forhold op over for de nederlandske og belgiske myndigheder.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1076: MFU spm. om, hvor mange af de last haul kontroller på belgiske og hollandske fartøjer, som er omtalt i svar på MOF alm. del - spørgsmål 473, der er blevet fulgt op med en landingskontrol med henblik på at kontrollere, om der skete den lovpligtige landing af fisk under mindstemålet, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Rasmus Prehn
/
Jes Brogaard Nielsen
2