Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-5166
Den 14. april 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1068 (MOF alm. del) stillet 18. marts 2021 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V) og Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 1068
”Vil
ministeren kommentere, at 80 pct. af Danmarks udenrigshandel går gennem havnene,
og at det, for at sikre at skibstrafikken kan komme til og fra, er nødvendigt at sikre, at
sejlrender og havne er oprensede, når de på grund af naturlige forhold som strøm, vind
og bølger sander til?”
Svar
Jeg har fuld forståelse for, at det er nødvendigt for både erhvervs- og lystbådehavne at kunne oprense
havne og sejlrender, så skibe og lystfartøjer kan komme til og fra havnene. Det overskydende
havbundsmateriale efter sådanne projekter kan i nogle tilfælde nyttiggøres til forskellige formål som
kystfodring og opfyldning. Hvis nyttiggørelse ikke er en mulighed, kan materialet bortskaffes på havet.
Denne praksis kaldes klapning.
Klapning kan potentielt være skadeligt for miljøet eller påvirke andre aktiviteter på havet og derfor
kræver det en myndighedstilladelse fra Miljøstyrelsen. Jeg vil henvise til den faglige beskrivelse, der
blev oversendt til Folketinget d. 8. september 2020. Her beskrives hvilke muligheder der er for
håndtering af det optagne materiale.
Lea Wermelin
/
Katrine Nissen
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk