Transportministeren
Danmarks Naturfredningsforening
Ved Michael Løvendal Kruse, formand DN Stevns, Lea Gram
Jacobi, ansvarlig bestyrelsesmedlem DN Gentofte, med flere.
6. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære Michael Kruse og Lea Jacobi
Tak for jeres henvendelse den 10. marts 2021 om anlægsloven for
Lynetteholm.
Jeg noterer mig, at I udtrykker bekymring til anlægsloven for Ly-
netteholm på baggrund af det udkast, som har været i offentlig hø-
ring. Herunder omtaler I reglerne for mulige ændringer af projek-
tet og manglende ekstern kontrol med miljøpåvirkningerne, samt
hvordan det vil påvirke fremtidige EU-regler.
Jeg kan ikke genkende, at By & Havn uden yderligere godkendelse
kan foretage ændringer og udvidelser af projektet, da det netop føl-
ger af udkastet til § 4, at ændringer eller udvidelser af anlægspro-
jektet, som kan være til skade for miljøet, kræver en tilladelse fra
Trafikstyrelsen. Endvidere må jeg også lede opmærksomheden hen
på, at lovforslaget indeholder en strafbestemmelse, som netop gør
det strafbart, såfremt der ikke sker anmeldelse.
Det er også vigtigt at holde sig for øje, at det ikke er Transportmini-
steriets departement, som kommer til at behandle eventuelt an-
meldte ændringer. Derimod foreslås det, at det er Trafikstyrelsen,
som får den kompetence. Et lignende setup findes f.eks. i anlægslo-
ven for Femernforbindelsen.
Om spørgsmålet om klageadgang er det ikke anderledes, end når
Trafikstyrelsen behandler sager om miljøkonsekvenser i alminde-
lige havnesager. Her er der heller ikke mulighed for at indbringe en
sag administrativt. Det ændrer ikke ved, at en sag kan indbringes
for domstolene.
Herudover mener jeg også helt principielt, at en administrativ prø-
velse af en tilladelse givet af Folketinget ikke er en hensigtsmæssig
konstruktion, da det alene bør være op til den dømmende magt at
prøve den lovgivende. Dette er i øvrigt også i overensstemmelse