Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2366331_0001.png
Transportministeren
Danmarks Naturfredningsforening
Ved Michael Løvendal Kruse, formand DN Stevns, Lea Gram
Jacobi, ansvarlig bestyrelsesmedlem DN Gentofte, med flere.
6. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære Michael Kruse og Lea Jacobi
Tak for jeres henvendelse den 10. marts 2021 om anlægsloven for
Lynetteholm.
Jeg noterer mig, at I udtrykker bekymring til anlægsloven for Ly-
netteholm på baggrund af det udkast, som har været i offentlig hø-
ring. Herunder omtaler I reglerne for mulige ændringer af projek-
tet og manglende ekstern kontrol med miljøpåvirkningerne, samt
hvordan det vil påvirke fremtidige EU-regler.
Jeg kan ikke genkende, at By & Havn uden yderligere godkendelse
kan foretage ændringer og udvidelser af projektet, da det netop føl-
ger af udkastet til § 4, at ændringer eller udvidelser af anlægspro-
jektet, som kan være til skade for miljøet, kræver en tilladelse fra
Trafikstyrelsen. Endvidere må jeg også lede opmærksomheden hen
på, at lovforslaget indeholder en strafbestemmelse, som netop gør
det strafbart, såfremt der ikke sker anmeldelse.
Det er også vigtigt at holde sig for øje, at det ikke er Transportmini-
steriets departement, som kommer til at behandle eventuelt an-
meldte ændringer. Derimod foreslås det, at det er Trafikstyrelsen,
som får den kompetence. Et lignende setup findes f.eks. i anlægslo-
ven for Femernforbindelsen.
Om spørgsmålet om klageadgang er det ikke anderledes, end når
Trafikstyrelsen behandler sager om miljøkonsekvenser i alminde-
lige havnesager. Her er der heller ikke mulighed for at indbringe en
sag administrativt. Det ændrer ikke ved, at en sag kan indbringes
for domstolene.
Herudover mener jeg også helt principielt, at en administrativ prø-
velse af en tilladelse givet af Folketinget ikke er en hensigtsmæssig
konstruktion, da det alene bør være op til den dømmende magt at
prøve den lovgivende. Dette er i øvrigt også i overensstemmelse
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1036: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-21 fra Danmarks Naturfredningsforening om. anlægslov om Lynetteholm, til transportministeren
2366331_0002.png
Side 2/2
med almindelig praksis inden for anlægslove på Transportministe-
riets område.
Herudover anfører I, at ”To
instanser - By & Havn og transport-
ministeriet - får i princippet carte blanche til et gigantprojekt,
hvor der ikke føres ekstern kontrol med miljøpåvirkninger, og
hvor offentligheden ikke kan gøre indsigelser. Dertil vil byggeriet
komme i karambolage med de svensk-danske bestræbelser på at
gøre Øresund til internationalt marint beskyttelsesområde
samt
med fremtidens implementering af EU's Vandrammedirektiver og
Havstrategidirektiver.”
Anlægsloven lægger op til, at Folketinget bemyndiger By & Havn til
at udføre projektet med at anlægge Lynetteholm. Projektet skal
gennemføres inden for de udførte miljøvurderinger af projektet.
En vedtagelse af lovforslaget ændrer ikke ved, at Danmark både nu
og i fremtiden skal leve op til sine EU-retlige forpligtelser, herun-
der også i forbindelse med gennemførelsen af projektet Lynette-
holm.
For så vidt angår havmiljøet i Øresund, så besluttede regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alterna-
tivet at afsætte 10 mio. kr. til forbedring af havmiljøet i forbindelse
med vedtagelse af natur- og biodiversitetspakken. Af aftalen frem-
går det, at rammen prioriteres til indsatser som eksempelvis gen-
etablering af stenrev og opsamling af tabte fiskeredskaber i Øre-
sund mv.
Afslutningsvis bemærker jeg, at der også er indkommet et hørings-
svar fra Danmarks Naturfredningsforenings afdeling i København
til anlægslovudkastet, hvor lignende bekymringer som omtalt oven
for er påpeget. Det og mange andre høringssvar indgår i øjeblikket
i de videre overvejelser vedrørende indholdet i anlægsloven for Ly-
netteholm. Jeg kan henvise til, at alle høringssvar vil blive besvaret
i forbindelse med det høringsnotat, som ministeriet udarbejder til
Folketinget forud for 1. behandlingen af lovforslaget, og som vil
blive offentliggjort på Folketingets hjemmeside.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht