Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2277409_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. november 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 103 (MOF alm. del) stillet den 13. oktober 2020 efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 103
”Vil ministeren i oversigtsform redegøre for, hvilke personalemæssige og organisatoriske ændringer der
er foretaget i departementet siden folketingsvalget, herunder hvilke nye funktioner og stillinger inden
for presse, kommunikation, taleskrivere eller lignende, der er oprettet og udskiftet siden ministerens
tiltræden? Vil ministeren herudover redegøre for økonomien, inklusiv om det har været nødvendigt at
tilføre flere midler/lønkroner og i givet fald, hvor man så har skåret ned for at finde pengene? Svarene
bedes oplyse, om ændringerne er sket i departementet eller i en styrelse.”
Svar
Ressortændringer
Miljø- og Fødevareministeriet overtog efter regeringsskiftet ressortansvaret med tilhørende personale
og bevilling på en række områder fra Udenrigsministeriet, jf. kgl. resolution af 27. juni 2019. Miljø- og
Fødevareministeriet blev bl.a. udvidet med Fiskeristyrelsen med ca. 290 ÅV, og departementet fik
ressortoverført ca. 60 ÅV fra Udenrigsministeriets departement, som varetog opgaver inden for stab,
fiskeri og ligestilling.
Endvidere indebar regeringsskiftet, at Miljø- og Fødevareministeriet fik to ministre at betjene.
Miljø- og Fødevareministeriets departement har siden regeringsskiftet den 27. juni 2019 gennemført
følgende organisatoriske og personalemæssige ændringer:
Organisatoriske ændringer
To nye kontorer
Ligestilling og Fiskeri
Som følge af ressortændringen blev ressortansvaret for områderne ligestilling og fiskeri overført fra
Udenrigsministeriets departement til Miljø- og Fødevareministeriets departement. Ændringen betød
oprettelsen af to nye kontorer i departementet: Ligestilling og Fiskeri. Disse blev finansieret ved
overførsel af bevilling fra Udenrigsministeriet (§06.11.01.50 og §06.11.01.60).
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: MFU spm. om, hvilke personalemæssige og organisatoriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, til miljøministeren
2277409_0002.png
Oprettelsen af Koncern Revision og Regnskab
Kontoret Koncern Revision og Regnskab blev etableret med virkning fra 1. november 2019. Kontoret
varetager opgaver inden for revision, regnskab, indkøb og en række koncern- og departementale
styringsopgaver. Opgaverne med revision af EHFF-tilskud i Fiskeristyrelsen blev overført fra
Udenrigsministeriets departement, mens Koncern Revision og Regnskabs øvrige opgaver blev samlet
fra øvrige kontorer i Miljø og Fødevareministeriets departement. Kontoret blev bemandet med 14 ÅV,
heraf to ressortoverførte medarbejdere fra Udenrigsministeriets departement. Der var alene behov for
at rekruttere en ny kontorchef. Finansiering stammer fra Udenrigsministeriet (§06.11.01.60) samt fra
departementets driftsbevilling (§24.11.01).
Ét koncernfælles økonomisk analyseteam i departementet
Pr. 1. september 2019 blev Miljø- og Fødevareministeriets to økonomiske analyseteams sammenlagt til
ét koncernfælles analyseteam i departementet. Sammenlægningen indebar, at 4 ÅV (AC-medarbejdere)
blev flyttet fra Landbrugsstyrelsen til departementet. Opgaven er således flyttet og finansiering skete
ved overførsel fra Landbrugsstyrelsen (§24.21.01).
Personaleadministrationen flyttet til Koncern HR i departementet
Pr. 1. november 2019 blev Personaleadministrationen organisatorisk flyttet fra Miljøstyrelsen til
departementets Koncern HR. Personaleadministrationen leverer personaleadministration og HR data/-
analyser til Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen og departementet. Personaleadministrationen har bevaret
sin fysiske placering i Augustenborg. Finansiering skete ved overførsel fra Miljøstyrelsen (§24.51.01).
Personalemæssige ændringer
Minister- og ledelsessekretariatet
Sekretariatet varetager den daglige minister- og ledelsesbetjening og har bl.a. ansvar for
kalenderstyring, mødeforberedelse, koordination af forhandlinger samt strategisk og politisk
planlægning. Den ekstra ministerpost har bevirket, at sekretariatet er udvidet med to AC’ere
(ministersekretærer/special-konsulenter),
en
chauffør,
to
kontorfunktionærer,
to
studentermedhjælpere samt en særlig rådgiver. Opnormering er finansieret ved overførsel fra reserven
(§35.11.01), jf. FM svar på FIU-spørgsmål 1 til aktstykke 13/2019-20
1
.
Koncern Kommunikation og Presse
2
Kontoret varetager presse- og kommunikationsarbejde. Kontoret er - udover to ressortoverførte
medarbejdere fra Udenrigsministeriets departement - blevet udvidet med 2 journalister (heraf 1
pressechef/teamleder), en grafikerelev, en AC’er (kommunikationsmedarbejder)
3
samt pr. 1. januar
2021 en teamleder (konsulent). Opnormering er finansieret ved overførsel fra reserven (§35.11.01) samt
fra departementets driftsbevilling (§24.11.01).
1
https://www.ft.dk/samling/20191/aktstykke/Aktstk.13/spm/1/svar/1607282/2105339.pdf
2
Kontoret hed tidligere Presse- og Koncernkommunikation.
3
Opnormering som følge af regeringens besparelser på køb af konsulenter.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: MFU spm. om, hvilke personalemæssige og organisatoriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, til miljøministeren
2277409_0003.png
Øvrige stabskontorer
Som følge af udvidelsen af departementets opgaveportefølje og medarbejderstab blev 3 stabskontorer i
departementet opnormeret med hver 1 ÅV: Koncern HR, Koncern Jura og Analyse, Innovation og
Digitalisering
4
. Opnormering er finansieret ved overførsel fra reserven (§35.11.01) samt fra
departementets driftsbevilling (§24.11.01).
Foranlediget af regeringens besparelser på køb af konsulentydelser i det offentlige besluttede
departementet at opnormere med 1 ÅV i hhv. Koncern Kommunikation og Presse samt Koncern HR i
forbindelse med insourcing af konsulentydelser. Opnormeringen er finansieret fra august 2020 ved
konvertering af driftsmidler til lønmidler.
Endvidere skal bemærkes, at Miljø- og Fødevareministeriets departement på linje med tidligere år
løbende foretager personalemæssige udskiftninger og rokeringer mellem de enkelte kontorer i
departementet som led i almindelig drift, herunder tilpasning af medarbejderressourcerne til
midlertidige bevillinger som følge af politiske aftaler på miljø- og fødevareområdet.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
Miljøminister
4
Kontoret hed tidligere Analyse og Digitalisering.
3