Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 26. marts 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1026 (MOF alm. del) stillet 8. marts 2021 efter ønske fra
Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1026
”Vil ministeren kommentere artiklen ’Kommune vil genbruge havnesediment som kystsikring –
men
direktorat siger nej’ fra Ing/Watertech den 4. marts 2021
(https://pro.ing.dk/watertech/article/kommune-vil-genbruge-havnesediment-som-kystsikring-men-
direktorat-siger-nej-12115)
og herunder besvare følgende spørgsmål: 1) Hvad er den juridiske
begrundelse for Kystdirektoratets beslutning om ikke at anvende havbundsmaterialer til at erstatte
jomfruelige råstoffer og dermed at dumpe/by-pass havbundsmaterialerne til skade for ålegræs og
bundfauna? 2) Hvilke juridiske muligheder har Miljøstyrelsen for at blokere for miljø- og
naturskadelige afgørelser i Kystdirektoratet? 3) Er det almindelig praksis at tillade dumpning af
havbundsmaterialer, når alternativerne er dyrere, og hvilken lovhjemmel er der til denne praksis? 4)
Hvad agter ministeren at foretage sig for at forøge nyttiggørelsen af havbundsmaterialer? 5) Vil
regeringen forbyde klapning og by-pass af havbundsmaterialer i områder med eller potentiale for
ålegræs, for eksempel i vandrammedirektivområder?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet Kystdirektoratet, som oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
”Bypass
er en naturlig videreførelse af - ofte mindre mængder - sand som ville være endt på en given
placering, hvis dette ikke var forhindret pga. opførelsen af en menneskeskabt konstruktion. Ved bypass
forstås således, at sedimentet føres videre i sedimenttransporten langs kysten, således, at sedimentet
flyttes forbi den menneskeskabte konstruktion, der har forhindret/bremset den naturlige
sedimenttransport.
Der er i bekendtgørelse om bypass, nyttiggørelse og klapning af optaget havbundsmateriale fastsat et
hierarki, der finder anvendelse, når det skal vurderes, hvor havbundsmaterialer skal placeres.
Bekendtgørelsen fastlægger følgende hierarki: 1) bypass (den naturlige løsning) 2) nyttiggørelse
(eksempelvis til brug ved kystbeskyttelse, eller andet hvor særlige forhold taler for det) 3) klapning
dvs. bortskaffelse på havet. Hierarkiet kan fraviges i særlige tilfælde. I det omfang materialerne bør
videreføres nedstrøms for at kompensere for en negativ virkning på kysten, som følger af, at sediment
tilbageholdes af et anlæg en sejlrende eller andet, skal dette efter reglerne have førsteprioritet
(bypass). Hvis det konkret vurderes, at sedimentet kan tages ud af den naturlige sedimenttransport
uden væsentlige erosionsmæssige skadevirkninger nedstrøms kysten, vil sedimentet kunne tillades
nyttiggjort til andre formål og kun, hvis dette ikke kan lade sig gøre, kan materialerne klappes, eller
alternativt deponeres på land.
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk