Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del
Offentligt
2290085_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Birgitte Bergman (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 8277
25. november 2020
Ligestillingsudvalget har i brev af 28. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 6
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Birgitte
Bergman (KF).
Spørgsmål nr. 6:
”FH
har den 23. oktober 2020 indrykket helsides annoncer, hvoraf det fremgår, at
fagbevægelsen vil presse på for, at der indføres nye skærpede regler for arbejdsgi-
veres ansvar for seksuel chikane
omtalt som et indirekte objektivt ansvar. Vil mi-
nisteren redegøre for sin holdning til FH’s krav for, hvornår passende forholdsreg-
ler er opfyldt, og hvad ministeren mener om, at det vil være overladt til domstolene
og vil blive vurderet fra sag til sag? Er ministeren enig i, at kravet om passende for-
holdsregler uklart og potentielt kan være meget vidtgående for den enkelte arbejds-
giver, og at der derudover kan der være store variationer i, hvad der inden for en-
kelte brancher kan blive anset for ”passende forholdsregler”? Der
henvises til ny-
hed på FH’s hjemmeside den 23. oktober 2020 ”Fagbevægelsens top vil gå forrest i
kampen mod sexchikane og krænkende adfærd.”
Svar:
Seksuel chikane er forbudt og uacceptabelt, og det skal stoppes. Det har vi som
samfund et fælles ansvar for.
Derfor har regeringen også fremlagt 14 initiativer, der skal forebygge seksuel chi-
kane og understøtte, at sager kommer frem i lyset og bliver håndteret rigtigt.
Jeg vil blandt andet invitere arbejdsmarkedets parter til trepartsdrøftelser om bedre
forebyggelse af og større konsekvens ved sager om seksuel chikane på arbejdsplad-
sen.
Det er vigtigt for mig at understrege, at arbejdsgiveren allerede i dag har pligt til at
sørge for et chikanefrit miljø og til i rimeligt omfang at sikre sine ansatte mod chi-
kane.
Og arbejdsgiverne har de ansættelsesretlige værktøjer til at handle, hvis der opstår
en sag om seksuel chikane.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om FH’s krav om at der indføres nye skærpede regler for arbejdsgiveres ansvar for seksuel chikane, til beskæftigelsesministeren
Og dem forventer jeg, at arbejdsgiverne anvender i højere grad end det tilsynela-
dende har været tilfældet. Der skal være en konsekvens, hvis en leder eller en kol-
lega krænker en anden ansat. Det er for mig en helt afgørende del af den nødven-
dige kulturændring, som alle er enige om, at der er behov for ude på arbejdsplad-
serne.Jeg
kan ikke på baggrund af FH’s annonce vurdere, hvad der konkret
skal
forstås ved ”passende forholdsregler”. Det vil,
som du også er inde på, afhænge af,
hvilken arbejdsplads, der er tale om. Og det er under alle omstændigheder noget,
som ville skulle uddybes og konkretiseres i lovforarbejderne, hvis der gennemføres
en lovændring herom.
For så vidt angår domstolenes adgang til at vurdere ”passende forholdsregler”
fra
sag til sag, så er dette netop domstolenes opgave: at foretage en juridisk vurdering
af en sag ud fra sagens konkrete omstændigheder.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2