Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del
Offentligt
2455658_0001.png
TALE
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd C om ligeløn
29. september 2021
J.nr. 2021 - 5582
CAL
Alexander Budek Rosenberg
Samrådsspørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil bi-
drage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdomi-
nerede fag på det danske arbejdsmarked, der primært er forårsaget af et
lønefterslæb hos de kvindedominerede fag?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
[Indledning]
Tak for det. Og tak for samrådsspørgsmålet.
Jeg er glad for, at jeg endnu engang får mulighe-
den for at tale om og adressere denne vigtige dags-
orden.
Det er jo ikke første gang, at vi sidder her og taler
om ligeløn.
Vi sad her i Ligestillingsudvalget for nogle måne-
der siden til et samråd, hvor ligeløn også var et
tema.
[Samrådsspørgsmål C]
I forhold til samrådsspørgsmålet, så er det ikke no-
gen hemmelighed, at der er en lønforskel mellem
kvinder og mænd på tværs af arbejdsmarkedet.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
Lønforskellen er stadigvæk ca. 14 pct.
Med
VIVEs rapport fra 2020 om ”den
uforklarede
del af forskellen mellem kvinders og mænds time-
løn”
har vi fået større indsigt i årsagerne til for-
skellen mellem mænd og kvinders løn.
Rapporten viser, at det kønsopdelte arbejdsmarked
spiller en større rolle end hidtil antaget. Rapporten
siger også, at den uforklarede del nu er reduceret
til ca. to procentpoint.
Jeg er helt opmærksom på, at det forhold, at en
lønforskel kan forklares, gør ikke, at forskellen bli-
ver mere rimelig eller urimelig. Og det forholder
rapporten sig heller ikke til.
Men det står klart, at lønforskellen især hænger
sammen med, at arbejdsmarkedet er meget køns-
opdelt. Både i forhold til brancher og sektorer, og
også i forhold til hvordan ledelsesposter bliver be-
sat.
Og der er mange årsager til kønsopdelingen, som
ofte er rodfæstet i traditionelle forestillinger om
mande- og kvindefag og kønsstereotype forvent-
ninger.
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
Her spiller blandt andet uddannelse også ind, for
der er fortsat stor forskel på, hvilken uddannelse
eller uddannelsesretning kvinder og mænd vælger.
Dertil kommer den enkeltes egne ønsker og præfe-
rencer og måske forventninger hos familie og om-
gangskreds.
Regeringen har et stort fokus på at skabe et mindre
kønsopdelt arbejdsmarked. Og at der er behov for
yderligere tiltag.
Jeg kan godt forstå, at ligeløn er et emne, der med
rette fylder hos mange.
Jeg kan også godt forstå, at det er frustrerende at
opleve, at man arbejder hårdt hver dag
måske i et
udfordrende arbejdsmiljø
men at lønnen ikke fø-
les derefter.
Det, kan jeg godt forstå, er rigtig svært.
Initiativer
Vi vil i regeringen blive ved med at kæmpe for, at
køn ikke skal have indflydelse på, hvilken løn man
får. Vi kommer heller ikke til at give op på den her
dagsorden.
Men jeg bliver også nødt til at sige, at der ikke er
nemme eller hurtige løsninger. Det er lange og seje
træk, som vi skal sætte vores lid til.
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
Og Regeringen har flere langsigtede initiativer på
dette område.
Initiativer der forventes at få betydning for de år-
sager, der kan ligge bag manglende ligeløn.
Vi har indført en barselsordning for selvstændige,
der skal gøre det lettere for ikke mindst kvinder at
drive egen virksomhed. Den trådte i kraft her 1. ja-
nuar i år.
Og to store initiativer her i efteråret er øremærket
orlov og nedsættelse af lønstrukturkomitéen.
I forhold til øremærket orlov, så er vi nu i gang
med de politiske forhandlinger om de nye regler,
som skal træde i kraft senest den 2. august 2022.
Det har betydning for mænds og kvinders løn,
hvordan familierne fordeler orloven.
Flere studier peger på, at det har en negativ konse-
kvens for især kvinders løn og lønudvikling, når
det er, at par får børn.
Et studie fra 2018 peger på, at kvinders arbejdsind-
komst på kort sigt falder med i gennemsnit 30 pct.
som følge af blandt andet barselsorlov, men selv
efter 10 år ligger deres arbejdsindkomst stadig i
gennemsnit 20 pct. under hvad den ellers ville
have været.
4
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
Og vi ved, at fædre kun tager ca. ti pct. af den
samlede orlov. Så her kan vi tage et skridt mod at
sikre ligeløn, hvis vi får indrettet orlovssystemet,
så orloven fordeles mere lige. Det er det, vi har po-
litiske drøftelser om, og som vi fra regingens side
håber, at vi meget snart kan blive enige om.
Lønstrukturkomité
Jeg er desuden glad for, at mæglingsforslaget på
sygeplejerskeområdet, som et flertal i Folketinget
ophøjede til lov, indeholdt en anbefaling til rege-
ringen om at nedsætte en lønstrukturkomité.
Den anbefaling følger regeringen. Og vi er i fuld
gang med at få nedsat komitéen.
Vi forventer, at lønstrukturkomitéen kan begynde
sit arbejde i oktober, og vi lægger op til, at arbej-
det kan være afsluttet inden udgangen af 2022.
Lønstrukturkomitéen skal understøtte et bredt ana-
lytisk perspektiv på lønstrukturen og løndannelsen
i den offentlige sektor. Også i relation til den pri-
vate sektor, kønsopdelingen af personalegrupper
og lønstrukturen i et historisk perspektiv.
Der vil blandt andet indgå en historisk afdækning
fra tjenestemandsreformerne efter 2. verdenskrig
5
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
og frem af udviklingen i lønstrukturer og kollek-
tive aftaler for tjenestemænd og overenskomstan-
satte i den offentlige sektor.
Der skal også være en analyse af effekter og konse-
kvenser af eventuelle ændrede lønstrukturer i den
offentlige sektor. Og komitéen skal belyse mulig-
heder for at udvikle løndannelsen i den offentlige
sektor inden for rammerne af den danske aftalemo-
del på det offentlige område.
Det er centralt, at arbejdet kommer til at bygge vi-
dere på Lønkommissionens arbejde fra 2010
blandt andet med hensyn til lønbegreber.
Og forhåbentlig vil komiteen få drøftet og få gen-
nemført de nødvendige analyser, som kan danne
grundlag for kommende overenskomstforhandlin-
ger på det offentlige område.
Komitéen bliver forankret i og sekretariatsbetjent
af et uafhængig sekretariat under Beskæftigelses-
ministeriet.
De offentligt ansatte fortjener, at vi tager dem al-
vorligt, og at vi undersøger deres lønstrukturer til
bunds. Det er med andre ord vigtigt, at det bliver
gjort ordenligt og grundigt.
For ingen ønsker, at vi om tre år skal igennem
endnu en langvarig konflikt.
6
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
Der er brug for en fælles forståelse og et fælles
fundament i de fremtidige overenskomstforhand-
linger.
Og vi har brug for et arbejdsmarked, hvor der er
tillid til, at køn ikke har indflydelse på, hvilken løn
du får.
Lønstrukturkomitéen skal lægge grundstenene for
arbejdsmarkedets parters fremadrettede drøftelser
om lønforholdene i den offentlige sektor.
Afrapporteringen bliver fundamentet, som arbejds-
markedets parter skal bygge oven på. Og som jeg
forventer, at vi alle ser frem til at modtage.
Løngennemsigtighed
Synlighed og information om kvinder og mænds
aflønning og en styrket ligelønsindsats på alle ni-
veauer er også relevante greb for at fremme lige-
løn.
Vi har allerede regler om kønsopdelte lønstatistik-
ker. Og de få undersøgelser, der er lavet, tyder på,
at reglerne virker efter hensigten.
Jeg har i forlængelse af behandlingen af beslut-
ningsforslag B106 om udvidelse af reglerne for
7
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
kønsopdelt lønstatistik inviteret Folketingets par-
tier til en drøftelse af lønstatistik som et redskab til
at fremme ligeløn.
Øvrigt
Det er regeringens vurdering
at arbejdet med li-
geløn går på flere ben, og der skal tages initiativer
på flere fronter. Det vil sige, at vi forventer ikke, at
initiativer om for eksempel øremærket orlov eller
en lønstrukturkomité gør det alene.
Vi skal også sætte ind på andre fronter.
Vi vil i den kommende folketingssamling frem-
sætte et lovforslag, der understøtter virksomheder
og organisationers arbejde med at fremme en mere
ligelig kønsfordeling i bestyrelse og ledelse.
Og som jeg nævnte i min indledning
så har ud-
dannelsesvalg også betydning.
Regeringen vil derfor nedsætte en ekspertgruppe,
som skal se på forskelle i drenge og pigers faglige
resultater i uddannelsessystemet og komme med
anbefalinger til, hvordan betydningen af køn mind-
skes.
Og i foråret blev vi enige med Radikale Venstre,
SF og Enhedslisten om, at der skal nedsættes en
ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger
8
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
til, hvordan vi får skabt en bedre kønsbalance på
de videregående uddannelser.
Vi planlægger desuden at samle bl.a. erhvervssko-
lerne, arbejdsmarkedets parter, elevorganisationer
og brancheforeninger for at drøfte, hvordan man
kan fremme en mere lige kønsfordeling på er-
hvervsuddannelserne.
Endelig så bidrager mange brancher også aktivt
med at bryde det kønsopdelte arbejdsmarked både
i forhold til selv at sætte mål for rekruttering og i
forhold til fastholdelse af det underrepræsenterede
køn. Det sker ved at lave vejledninger og gennem
overenskomsterne.
Afslutning
Som jeg indledte besvarelsen af samrådsspørgsmå-
let med
så er der ikke nogen nemme og hurtige
løsninger på udfordringen med lige løn.
Men vi er i gang og vil blive ved med at arbejde
for at fremme det.
Lige løn for samme arbejde og arbejde af samme
værdi. En løn, der ikke tager højde for, hvilket køn
du har.
Det er, og vil fortsat være en sag, som jeg og rege-
ringen vil kæmpe for.
9
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/9-2021 om hvordan regeringen vil bidrage til at mindske uligelønnen mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag på det danske arbejdsmarked, til ministeren for ligestilling
Tak for ordet.
10