Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del
Offentligt
2433946_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 5380
Doknr.
446596
Dato
16-08-2021
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 29. juni 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 27 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 27:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke lovgivningsmæssige konsekvenser det vil have at
give børn ret til op til fire juridiske forældre, herunder hvilke andre love der vil
skulle ændres som konsekvens heraf?”
Svar:
Det er et grundlæggende princip i børneloven, at et barn ikke kan have flere
end to retlige forældre.
Et retligt forældreskab fastsættes i forbindelse med barnets fødsel efter
reglerne i børneloven. Det retlige forældreskab kan efterfølgende ændres ved
adoption efter reglerne i adoptionsloven.
Reglerne for fastsættelse af det retlige forældreskab balancerer en række
forskellige hensyn. De mange hensyn dækker blandt andet over den retlige
relation til et genetisk barn, barnets ret til forældre, herunder retten til at kende
sit genetiske ophav, hensynet til ligestilling mellem forældrene, mellem gifte og
ugifte, mellem par af samme køn og par af forskelligt køn og mellem par og
enlige.
Forældremyndigheden over et barn under 18 år følger det samme princip som
det retlige forældreskab om, at kun to voksne kan have del i
forældremyndigheden over et barn. Det vil i udgangspunktet være de retlige
forældre, der deler forældremyndigheden, men forældreansvarsloven giver
mulighed for, at forældremyndigheden også kan deles mellem én forælder
(retlig forælder) og dennes ægtefælle eller samlever (social forælder).
Forældremyndigheden kan i tilfælde af dødsfald også tillægges andre end de
retlige forældre.
Retlige forældre har en række rettigheder og pligter i forhold til deres barn.
Derudover skal forældre, der har fælles forældremyndighed i en række tilfælde
være enige, når der skal træffes beslutninger i relation til barnet. Denne delte
beslutningsbeføjelse i forhold til barnet kan være udfordrende i situationer, hvor
forældrene ikke er enige, særligt i brudte familier.
En ændring af det grundlæggende princip om, at børn har to retlige forældre
og dermed to forældremyndighedsindehavere
vil medføre ændringer i en
1
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilke lovgivningsmæssige konsekvenser det vil have at give børn ret til op til fire juridiske forældre, herunder hvilke andre love der vil skulle ændres som konsekvens heraf, til social- og ældreministeren
2433946_0002.png
lang række love og ordninger på tværs af ministerområder. Der vil således i
alle tilfælde, hvor en rettighed eller pligt er tillagt retlige forældre eller
forældremyndighedsindehavere, skulle tages stilling til, hvilken betydning det vil
skulle have på deres rettigheder og pligter.
Eksempelvis kan nævnes forældres forsørgelsespligt over for barnet, ligesom
forældremyndighedsindehavere skal være enige om, hvorvidt barnet skal
konfirmeres, om barnet skal have udstedt pas, og hvor barnet skal gå i skole.
Derudover vil en ændring af antallet af retlige forældre i forhold til
bestemmelser om tildeling af offentlige ydelser til forældre betyde, at der
generelt vil skulle tages stilling til, hvordan ydelserne vil skulle fordeles mellem
forældrene.
For eksempel vil en sådan ændring indebære, at der vil skulle tages stilling til
fordelingen mellem forældrene ved tildeling af ekstra SU i forbindelse med
fødsel eller adoption efter SU-loven. Der vil eksempelvis også skulle tages
stilling til, hvilke forældres indkomst, der skal indgå i beregningsgrundlaget ved
tildeling af forældreindkomstafhængig SU, ligesom der kan være konsekvenser
i forhold til tildeling af forsørgertillæg og i forhold til fribeløbsforhøjelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2