Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del
Offentligt
NOTAT
Initiativer til fremme af mere lige kønsforde-
ling på uddannelser igangsat af skiftende re-
geringer fra 2010 til 2021
31. maj 2021
J.nr. 2021 - 2453
Ligestillingsafdelingen
Anne Bendixen
Initiativer fra 2021
Køn og ligestilling i dagtilbud og grundskoler:
Rådet for Børns Læring,
der rådgiver børne- og undervisningsministeren, fortsætter i 2021 sit fokus
på køn og ligestilling. Her stilles skarpt på ligestillingsudfordringer, herun-
der kønsstereotype normer, i dagtilbud og grundskoler samt den eventuelle
sammenhæng med elevers uddannelsesvalg senere i livet. I 2021 planlægger
formandskabet for Rådet for Børns Læring en undersøgelse af de meget få
mænd, der arbejder som pædagoger i dagtilbud.
Alliance til fremme af ligestilling på erhvervsuddannelserne:
Ligestil-
lingsministeren vil i 2021 arbejde for at danne en alliance bestående af re-
præsentanter fra erhvervsuddannelserne og relevante interessenter, der skal
komme med forslag til, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan arbejde med
ligestilling og fremme en mere ligelig kønsfordeling i elevsammensætnin-
gen.
Mål om mere ligelig kønsbalance i uddannelser i de strategiske ramme-
kontrakter for de videregående uddannelsesinstitutioner:
Siden 2018
har der i flere af de nuværende, strategiske rammekontrakter mellem UFM
og uddannelsesinstitutionerne indgået en mere ligelig kønsbalance som mål
for institutionen. Eksempelvis IT-Universitetet i Københavns mål om at ud-
danne flere kvindelige tekniske it-specialister. Der skal i 2021 indgås nye
kontrakter gældende for 2022-2025. Her forventes styrket ligestilling ligele-
des at blive et fokusområde.
Initiativer fra 2020
Statistikoversigt over kønsbalancen på de kunstneriske uddannel-
ser:
I 2020 samlede Kulturministeriet i forbindelse med en større indsam-
ling af data om kønsbalancen i musikindustrien, en statistikoversigt over
kønsbalancen på de kunstneriske uddannelser med et særligt blik på uddan-
nelser med en traditionel overvægt af mandlige studerende såsom dirigent-
og instruktøruddannelserne.
Indsatser mod seksuel chikane:
Der blev i 2020 sat fokus på at adressere
udfordringer med sexisme og seksuel chikane bl.a. mhp. at bidrage til stu-
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at få flere kvinder til at vælge at uddanne sig inden for mandsdominerede fag og omvendt, til ministeren for ligestilling
diemiljøer, hvor alle køn kan føle sig velkomne. I 2020 blev der således til-
føjet spørgsmål om seksuel chikane og sexisme i Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets spørgeskema Uddannelseszoom, som udsendes til alle stu-
derende.
Initiativer mod seksuel chikane:
Børne- og Undervisningsministeren god-
kendte i 2020 en initiativbeskrivelse i regeringsudspillet om seksuel chikane
til forebyggelse og håndtering af sexisme /sexchikane på hele ministeriets
område. Initiativerne omfatter fremadrettet på eud bl.a. styrket psykisk ar-
bejdsmiljø på erhvervsskolerne, social/psykologisk/personlig rådgivning,
præcisering af faglige udvalgs tilsyn med lærepladser og dialog med bran-
cher, hvor seksuel chikane er et særligt problem. Initiativerne flugter med
anbefalinger i rapporten ”Minoritetskøn på erhvervsuddannelser"(2020) fra
Institut for Menneskerettigheder.
Fagligt gab mellem drenge og piger i skolen:
I 2020 blev der igangsat en
analyse af det faglige gab mellem drenge og piger i folkeskolen samt ved
overgangen til ungdomsuddannelser mv.
Initiativer fra 2019
Midler afsat på forskningsreserven for 2019 til forskning i bl.a. unges
uddannelsesvalg:
Med aftalen om fordeling af forskningsreserven i 2019
blev der afsat 50 mio. kr. under overskriften ’Mennesker og samfund
(FORSK2025)’, som bl.a. kunne uddeles til forskningsprojekter
om unges
uddannelsesvalg i forhold til videregående uddannelser. Aftalen blev ind-
gået mellem den daværende regering (V, LA, K) og Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Sociali-
stisk Folkeparti. I forlængelse heraf blev der udmøntet midler fra Danmarks
Frie Forskningsfond til et forskningsprojekt, der omhandler kønsproblema-
tikker i relation til uddannelsesvalg.
Øget optag på STEM-uddannelser:
Der blev i 2019 fordelt 102 millioner
kr. til kapacitetsopbygning og øget optag blandt de uddannelsesinstitutioner,
som i perioden 2017-2019 har afvist kvalificerede ansøgere til STEM-ud-
dannelser
(Science, Technology, Engineering and Mathematics),
fordi der
ikke var studiepladser nok til alle kvalificerede ansøgere. Bevillingen skulle
anvendes til at optage flere ansøgere på de STEM-uddannelser, der måtte af-
vise kvalificerede ansøgere, samt et øget fokus på at få flere kvinder til at
søge STEM-uddannelser.
Kampagnen Social+Sundhed:
Sundhedsstyrelsen udarbejdede i 2020 kam-
pagnen ”Social+Sundhed”, der skulle skabe opmærksomhed om social-
og
sundhedsuddannelserne med henblik på at øge optaget. Kampagnen var et
rekrutteringsinitiativ, der udsprang af et initiativ fra finansloven for 2019
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at få flere kvinder til at vælge at uddanne sig inden for mandsdominerede fag og omvendt, til ministeren for ligestilling
ved navn
Kampagner for image og fastholdelse, der skulle styrke attraktivi-
teten og fastholdelsen af medarbejdere på sundheds- og ældreområdet.
Sundhedsstyrelsen kører i samarbejde med Danske SOSU-skoler, KL, FOA
og Danske Regioner kampagnen på hjemmesiden www.socialsundhed.dk
samt kanaler på Facebook, YouTube, Snapchat og Instagram. Det centrale
budskab er Faglighed gør en forskel. Kampagnen er videreført i 2021 med
bl.a. et særligt fokus på mandlige og voksne elever.
Overvejelser om kønsbalance ifm. Puljen for Kunstnerisk Udviklings-
virksomhed:
I ansøgningsrunden 2019 til Puljen for Kunstnerisk Udvik-
lingsvirksomhed blev der tilføjet et krav om "overvejelser om kønsbalance".
Ved ansøgning om støtte skulle der redegøres for overvejelser om gruppens
eller samarbejdets kønssammensætning. Initiativets formål var ikke en lige
fordeling af puljens midler mellem mænd og kvinder, men at stimulere dia-
log og konstruktive overvejelser blandt projektudviklerne på de kunstneri-
ske uddannelsesinstitutioner.
Initiativer fra 2018
Fokus på piger og teknologiforståelse:
Undervisningsministeriet gennem-
førte i 2018 i samarbejde med Ligestillingsafdelingen en konference om pi-
ger og teknologiforståelse, som skulle give inspiration til, hvordan pigers in-
teresse for teknologiforståelse kan fremmes.
Forligsprojekt F-24: Rekruttering til værnepligten:
Der blev i 2018 gen-
nemført en øget mangfoldighedsindsats, som bl.a. skulle understøtte rekrut-
tering af de mange forskellige kompetencer som efterspørges på Forsvarets
og Beredskabsstyrelsens mange uddannelser og job efter endt værnepligt.
Regulering af højdekravet for kvinder ved Den Kongelige Livgarde:
For
kvinder ændredes højdekravet til 169 cm (tidligere 175 cm for begge køn) i
2018. Formålet var at gøre op med en utilsigtet indirekte diskrimination, idet
kvinder gennemsnitligt ikke er lige så høje som mænd.
Teknologipagten:
Teknologipagten blev etableret i 2018 med det formål at
få flere til at uddanne sig inden for og interessere sig for STEM (science,
technology, engineering and mathematics). TeknologipagtRådet, som sætter
den strategiske retning for Teknologipagten, har et særligt fokus på temaet
kvinder i STEM. Under Teknologipagten er der en række projekter, som un-
derstøtter, at der kommer flere kvinder med naturvidenskabelige, digitale,
tekniske og ingeniørfaglige uddannelser
–
både på erhvervsuddannelses- og
videregående uddannelsesniveau. Projekterne drives af aktører i hele landet.
Styrkede undervisningsmiljøer i erhvervsuddannelserne:
Som en del af
den politiske aftale 'Fra folkeskole til faglært
–
Erhvervsuddannelser til
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at få flere kvinder til at vælge at uddanne sig inden for mandsdominerede fag og omvendt, til ministeren for ligestilling
fremtiden' fra 2018 blev det besluttet at igangsætte en landsdækkende ind-
sats for at udvikle og udbrede god praksis om undervisningsmiljøer samt
styrke gode undervisningsmiljøer for henholdsvis mænd i traditionelle kvin-
defag og kvinder i traditionelle mandefag. Den landsdækkende indsats blev
udmøntet som en ansøgningspulje med i alt 4 mio. kr. til fordeling, hvor ud-
bydere af eud over hele landet kunne søge om tilskud til projekter, der bi-
drog til at styrke undervisningsmiljøet, herunder med fokus på kønsaspektet.
Ansøgningsfristen udløb i 2020.
Midler til at styrke optaget af kvinder på de maritime uddannelser:
Der
blev i 2018 bevilget 500.000 kr. til at styrke optaget af kvinder på maskin-
mester- og skibsføreruddannelserne, hvor kvinder udgør en meget lille an-
del. Projektet blev gennemført fra 2020 af uddannelsesinstitutionerne og
havde især fokus på at skabe en sundere kultur til søs for begge køn og på at
udbrede kendskabet til mulighederne med en maritim uddannelse til en bre-
dere målgruppe.
Initiativer fra 2017
Eux-kampagne:
Eux-kampagnen, der kørte første gang i 2017, har ikke
haft et primært fokus på køn, men kønsaspektet har alligevel været et fokus-
punkt igennem kampagneperioden. Der var løbende overvejelser om, hvor-
dan kampagnen kunne benytte positive rollemodeller, der udfordrer stereo-
typen om klassiske kvinde- og mandefag. Dette kom til udtryk i et samar-
bejde med projektet Boss Ladies, der arbejder på at stimulere piger og kvin-
ders interesse for at søge ind i bygge-, anlægs- og installationsbrancherne.
Eux-kampagnen understøttede
Boss Ladies’ mission ved at understrege til-
gangen i eux, hvor eleverne kan få det hele
–
både en teknisk erhvervsud-
dannelse og en studentereksamen.
Rapport fra Udvalget om ligestilling i dagtilbud og uddannelse:
I 2017
fik Børne og Undervisningsministeriet udarbejdet en
rapport om ligestilling
mellem kønnene og en større bevidsthed om køn i uddannelsessystemet fra
daginstitution til universitet.
Initiativer fra 2016
Ligestilling i dagtilbud og mandlige pædagoger:
Der blev i 2016 igangsat
en kampagne med inddragelse af blandt andre KL, BUPL og professionshøj-
skoler. Kampagnen indeholdt blandt andet informationsmateriale rettet mod
daginstitutioner og kommuner om mangfoldighed i medarbejderskaren, og
hvordan mandlige pædagoger kan tiltrækkes og fastholdes.
Initiativer fra 2015
4
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at få flere kvinder til at vælge at uddanne sig inden for mandsdominerede fag og omvendt, til ministeren for ligestilling
Kortlægning af udfordringer for piger i STEM:
Under det danske for-
mandskab for Nordisk Ministerråd i 2015 blev der iværksat et projekt om
køn, ligestilling og uddannelse med fokus på piger i STEM-fag (Science,
Technology, Engineering og Math). Undersøgelsen indeholdt både en kort-
lægning af udfordringer for rekruttering og fastholdelse af piger i STEM-fag
samt en håndbog med praktiske eksempler og anbefalinger til aktører på ud-
dannelsesområdet.
Initiativer fra 2014
Reform af pædagoguddannelse:
Med reformen indførtes i 2014 et obliga-
torisk undervisningsmodul om ’køn, seksualitet og mangfoldighed’, så alle
pædagogstuderende nu undervises om kønsidentitet og ligestilling med hen-
blik på at kunne understøtte mangfoldighed og lige muligheder mellem køn-
nene.
Initiativer fra 2013
Pulje om fremme af mandlige pædagoger:
I 2013 blev
”Puljen til fremme
af mangfoldighed og flere mandlige pædagoger i daginstitutioner”
udbudt til
konkrete projekter, der satte fokus på øget mangfoldighed inden for det
kønsopdelte arbejdsmarked, fx hvordan man konkret kan tiltrække og fast-
holde flere mandlige pædagoger på daginstitutionsområdet. Der blev udar-
bejdet inspirationsmateriale, der samlede op på projekterne med anbefalin-
ger vedr. fremme af mangfoldighed og flere mandlige pædagoger i daginsti-
tutioner til landets kommuner og dagtilbud.
Initiativer fra 2012
Musiklejr for piger:
I musikhandlingsplanen 2012-2015 indgik et initia-
tiv målrettet børn og unge piger med henblik på at synliggøre rollemodeller
samt nuancere pigers og kvinders instrumentvalg og musikalske karriere-
valg. Initiativet bestod af musikcampen Pop-Pilot for piger i alderen 13-16
år støttet af bl.a. Statens Kunstfond. Pop-Pilot har vist sig levedygtigt og ar-
rangeres årligt af ROSA (Dansk Rock Samråd) i samarbejde med Ungdom-
mens Hus Fredericia. Projektet modtager støtte fra KODA, Dansk Artist
Forbund og Dansk Musiker Forbund.
Mænd til kvindeuddannelser og kvinder til mandeuddannelser:
I 2012-
2013 blev der gennemført en undersøgelse med en række analyser, som
skulle bidrage med viden om barrierer og best practice for, hvordan man
kunne øge optaget
af mandlige ansøgere på ’kvindeuddannelser ’og kvinde-
lige ansøgere på ’mandeuddannelser’.
Fokus på drenges drop-out af uddannelsessystemet:
Som en del af en
helhedsorienteret indsats for udsatte drenge gennemførte Ministeriet for
5
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at få flere kvinder til at vælge at uddanne sig inden for mandsdominerede fag og omvendt, til ministeren for ligestilling
Børn og Undervisning i 2012 de
satspuljefinansierede projekter “Brug For
Alle Unge” og “Fastholdelseskaravanen”.
Disse arbejdede gennem en hånd-
holdt opsøgende indsats med aktiviteter, som fremmede fastholdelse af etni-
ske minoritetsdrenge i uddannelse. Aktiviteterne blev igangsat i samarbejde
med lokale aktører, herunder skoler, Ungdommens Uddannelsesvejledning
og uddannelsesinstitutioner.
Initiativer fra 2011
”I praktik som problemknuser” –
piger i naturvidenskab og teknologi:
For at motivere flere piger til at vælge naturvidenskabelige og tekniske fag
iværksatte ligestillingsministeren i 2011 i samarbejde med
’Et
frit uddannel-
sesvalg
–
køn må ikke være en begrænsning’ og ingeniørforeningen IDA
projektet “I praktik som problemknuser” –
piger i naturvidenskab og tekno-
logi. Projektet skulle bidrage til at få pigers øjne op for alle de udfordrende
naturfaglige og teknologiske problemstillinger, man kan arbejde med og
give dem praktisk “hands on”-erfaring
med fagene.
Forsvarsministeriets Mangfoldighedspolitik 2011:
Med Forsvarsministe-
riets mangfoldighedspolitik fra 2011 blev der sat fokus på at skabe en mere
mangfoldig medarbejdersammensætning med afsæt i en kompetencemæssig
forståelse af mangfoldighedsbegrebet. Politikken fokuserede primært på re-
kruttering og fastholdelse af kvinder til de uniformerede stillinger samt etni-
ske minoriteter.
Nye optagelseskrav til lokomotivføreruddannelse:
Transportministeriet,
Undervisningsministeriet og Trafikstyrelsen undersøgte i foråret 2011 mu-
lighederne for at ændre uddannelsesformen og optagelseskravet for den of-
fentlige lokomotivføreruddannelse. Disse blev vurderet at have en negativ
effekt på antallet af kvinder og ikke-etniske danskere i lokomotivførerer-
hvervet og generelt at diskriminere kompetente ansøgere til uddannelsen.
Overenskomstkravene er siden 2015/2016 blevet lempet over årene, og der
er sket ændringer og tilpasninger i kompetencekravene til lokomotivførerud-
dannelsen.
Initiativer fra 2010
Hjemmeside med viden til unge, der står over for at skulle vælge ud-
dannelse:
Hjemmesiden ’Fremtiden er din’
har siden 2010
–
blandt andet
ved brug af rollemodeller
–
vist unge, at det kan lade sig gøre at træffe et
utraditionelt uddannelsesvalg. Hjemmesiden retter sig også mod forældre og
vejledere med gode råd til, hvordan de kan bidrage til, at den enkelte pige
og dreng vælger ud fra deres personlige talent og evner. I 2014 blev hjem-
mesiden opdateret med nye rollemodeller og en særlig side om vejledning
og uddannelsesvalg.
6
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at få flere kvinder til at vælge at uddanne sig inden for mandsdominerede fag og omvendt, til ministeren for ligestilling
Pulje til fremme af ligestilling:
Som led i satspuljeaftalen for 2010 blev
der afsat 5,0 mio. kr. i hvert af årene 2010 til 2013 til en pulje til fremme af
ligestilling. Puljens formål var at bidrage til at nedbryde kønsbestemte barri-
erer og dermed sikre, at alle har lige muligheder i forhold til at gennemføre
en uddannelse, opnå fast tilknytning til arbejdsmarkedet og deltage i sam-
fundslivet generelt. Puljen blev udmøntet i form af støtte til bl.a. en række
projekter, der skulle udvikle og fremme metoder til, at flere drenge gennem-
fører en ungdomsuddannelse samt projekter, der skulle fremme, at drenge
og piger bruger hele det varierede udbud af uddannelser.
Kortlægning af drengenes uddannelsesforløb:
I 2010 blev der af minister
for ligestilling i samarbejde med Forum 100% igangsat en undersøgelse af,
hvor drengene bliver af efter endt gymnasial uddannelse, og hvorfor de fra-
vælger en videregående uddannelse. Undersøgelsen skulle også se på, om
der er forskel imellem etnisk danske drenge og drenge med indvandrerbag-
grund. Undersøgelsen kom i 2011 med ny viden om, hvorfor flere drenge
end piger fravælger uddannelse, samt hvad forskellige undervisningsformer
betyder for drengenes skoleengagement.
US Clean Energy Ministerial:
Klima- og energiminister og minister for li-
gestilling
tilsluttede sig i juli 2010 initiativet “Clean Energy Education and
Empowerment” og iværksatte i samarbejde med blandt andet videnskabsmi-
nisteren forskellige former for kommunikationsaktiviteter, som skulle moti-
vere unge kvinder i Danmark til at arbejde med teknisk- og naturvidenska-
belige emner inden for energiområdet.
7