Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2291245_0001.png
Aftale mellem regeringen, Enhedslisten
og Liberal Alliance om:
Fordeling af forskningsreserven i 2013
8. november 2012
1
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0002.png
Aftale om fordeling af
forskningsreserven i 2013
Nyt kapitel
A. Udmøntning af forskningsreserven
Med denne aftale udmønter partierne 770 mio. kr. i 2013 til forskning og ud-
vikling.
2013
Mio. kr. (2013 pl)
Forskningsreserve til udmøntning ........................................................................... 770
1. Strategiske investeringer i forskning ................................................................
250
Det Strategiske Forskningsråd
30
Miljøteknologi..........................................................................................................
Sundhed .................................................................................................................
50
Fødevareforskning
- Fødevareforskning ..............................................................................................
60
- Hertil omprioriteret til fødevareforskning fra finanslovsforslagets midler
til fremtidens energisystemer i Det Strategiske Forskningsråd ................... 20
Produktionsforskning ..............................................................................................
40
Udviklings- og Demonstrationsprogrammer
Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP) .........................
30
Det Grønne Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) ................................
40
2. Forskningsinfrastruktur .......................................................................................
20
3. Innovation og entreprenørskab ........................................................................... 267
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS) ..................................................
62
ErhvervsPh.d. .........................................................................................................
10
Innovationsmiljøer ..................................................................................................
95
Innovationsprojekter ...........................................................................................
35
Innovationsnetværk ................................................................................................
40
Fonden for Entreprenørskab og Global Entrepreneurship Week (GEW) ................
25
4. Styrket europæisk og internationalt forskningssamarbejde ............................
30
Internationalt forskningssamarbejde .......................................................................
25
Målrettet EU-rådgivning ..........................................................................................
5
5. Fri forskning og forskningsformidling mv. ........................................................ 200
Det Frie Forskningsråd (herunder Sapere Aude).................................................... 163
EliteForsk................................................................................................................
12
Grundtvigcentret .....................................................................................................
10
Prioriteringsgrundlag for forskning og innovation....................................................
3
Analyse og evaluering ............................................................................................
10
Forskningsportalen ................................................................................................
2
6. Terrorforskning.....................................................................................................
3
Anmærkning: Heraf anvendes 1,5 pct. af midlerne til administration af initiativerne.
2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0003.png
Note: Der flyttes i alt 65 mio. kr. fra finanslovsforslagets midler til fremtidens energisystemer i Det
Strategiske Forskningsråd, som fordeles med 45 mio. kr. til Højteknologifonden og 20 mio. kr. til
fødevareforskning i Det Strategiske Forskningsråd.
1. Strategiske investeringer i forskning
Der tilføres samlet set 250 mio. kr. til strategiske satsninger inden for forskning
og udvikling med udgangspunkt i temaerne i FORSK2020, hvor der er identifi-
ceret en række globale samfundsudfordringer inden for bl.a. miljø, energi,
sundhed og fødevarer.
1.1 Miljøteknologi
Der tilføres 30 mio. kr. til strategisk forskning i miljøteknologi, der skal bidrage
til at udvikle globalt konkurrencedygtige miljøteknologier og løsninger på glo-
bale udfordringer inden for miljø, vand og ressourceudnyttelse. Udviklingen af
miljøteknologier kan skabe vækst og beskæftigelse i Danmark og
bidrage til renere miljø, sundhed og ressourceeffektivitet både i Danmark og
globalt.
1.2 Sundhed
Der tilføres 50 mio. kr. til sundhedsforskning, der skal gøre det muligt at gå fra
grundlæggende biologisk forskning og sygdomsforståelse til bedre forebyggel-
se, diagnostik og mere præcist virkende individuelt orienterede behandlinger
og rehabiliteringsindsatser, som på sigt kan erstatte mindre effektive tilgange
udviklet til brede grupper af patienter. Forskningen skal endvidere bidrage til
udviklingen af nye organisatoriske løsninger og innovative sundheds- og vel-
færdsteknologier. Målet er, udover ressourceoptimering og kontinuitet i be-
handlingsbeløb på tværs af sektorer, at skabe større sammenhæng i patien-
tens liv og involvering i eget helbred. I den forbindelse er social lighed i sund-
hed fortsat en væsentlig udfordring, som kan inkluderes i forskningen.
Partierne noterer sig, at der er finansiering af aktiviteterne inden for stamcelle-
forskning i 2013. Partierne vil i forbindelse med finansloven for 2014 vende til-
bage til den videre finansiering af stamcelleforskning.
1.3 Fødevareforskning
Der tilføres samlet set 80 mio. kr. til fødevareforskning, der skal bidrage til rea-
liseringen af potentialerne i bioøkonomien gennem effektiv og konkurrencedyg-
tig produktion af fødevarer, økologiske- og andre biologiske produkter. Af de 80
mio. kr. stammer 60 mio. kr. fra forskningsreserven og herunder tilføres 20 mio.
kr. fra finanslovsforslagets midler til fremtidens energisystemer under Det Stra-
tegiske Forskningsråd.
1.4 Produktionsforskning
Der tilføres 40 mio. kr. til produktionsforskning, der skal understøtte koblingen
mellem viden og produktion for derved at skabe grundlag for højere innovati-
onskapacitet og nye industrijobs. Forskningen skal f.eks. bidrage til udvikling af
fremtidens effektive produktionssystemer, som kan gøre produktion i Danmark
konkurrencedygtig, samtidig med at produktionsmetoderne lever op til samfun-
3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0004.png
dets krav til miljø og sundhed. Produktionssystemer omfatter både systemer,
udstyr og teknologier, men omfatter også organisatoriske og ledelsesmæssige
rammer, herunder medarbejderinvolvering.
1.5 Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP)
Der tilføres 30 mio. kr. til det Miljøteknologiske Udviklings- og Demonstrations-
program, der skal støtte virksomheders udvikling, test og demonstration af nye
miljøteknologiske løsninger med fokus på vand og klimatilpasning, ressourceef-
fektivitet og affald, kemikalier samt luftforurening. Indsatsen skal på én gang
bidrage til en grøn omstilling, herunder sikre et bedre miljø og sikre dansk er-
hvervsliv de bedste muligheder for at forberede, tilpasse og udnytte de mulig-
heder, som ligger i at være på forkant med teknologiudviklingen.
1.6 Det Grønne Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP)
Der tilføres 40 mio. kr. (samt 30 mio. kr. årligt i 2014-2015) til Det Grønne Ud-
viklings- og Demonstrationsprogram, der skal støtte den økologiske forsknings-
og innovationsindsats i regi af Internationalt Center for Forskning i Økologi,
Jordbrug og Fødevaresystemer (ICROFS)/GUDP.
2. Forskningsinfrastruktur
Der tilføres 20 mio. kr. til realisering af projekter i den danske roadmap for
forskningsinfrastruktur, der skal bidrage til, at dansk forskning og videnbase-
ret produktion kan være med i front. Heri indgår midler til videreførelse af
Dansk Center for Havforskning.
3. Innovation og entreprenørskab
Der tilføres samlet set 267 mio. kr. til innovationsaktiviteter, der sigter mod at
øge produktiviteten i dansk erhvervsliv gennem tæt samspil med videninstituti-
oner samt mod at styrke omsætningen af viden til innovation i ikke mindst de
små og mellemstore virksomheder.
3.1 Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter
Der tilføres 62 mio. kr. til de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter for at
understøtte et højt fagligt niveau i den teknologiske service og samtidig sikre,
at indsatsen når ud til flere virksomheder via – og i samspil med – professions-
højskoler, erhvervsakademier, erhvervsskoler mv. Samtidig skal midlerne bi-
drage til en styrkelse af danske virksomheders videnhjemtagning fra udlandet,
der giver mulighed for at etablere internationale forsknings- og innovationsalli-
ancer til gavn for danske virksomheder.
3.2 ErhvervsPh.d.
Der tilføres 10 mio. kr. til erhvervsPh.d.-ordningen med henblik på at fastholde
antallet af ErhvervsPhD’er og sikre mulighed for ErhvervsPhD’er i den offentli-
ge sektor.
4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0005.png
3.3 Innovationsmiljøerne
Der tilføres 95 mio. kr. til medfinansiering af innovationsmiljøernes investerin-
ger i højteknologiske og videnbaserede virksomheder. Midlerne anvendes i den
helt tidlige fase af virksomhedens udvikling, hvor risikoen er størst og betingel-
serne for at tiltrække privat kapital vanskeligst. Der er behov for at innovati-
onsmiljøerne i højere grad kan bistå iværksættervirksomhederne med kapital,
sparring og hjælp til at finde private investorer.
3.4 Innovationsprojekter
Der tilføres 35 mio. kr. til innovationsprojekter i samarbejde med forskningsin-
stitutioner og forskningsaktive virksomheder. Midlerne skal anvendes til viden-
kuponer, så omkring 300 små og mellemstore virksomheder kan starte første-
gangssamarbejde med forskningsinstitutioner, og til at 30-40 forskningsaktive
virksomheder kan få udvidet videnkupon eller EuroStars-projekter.
3.5 Innovationsnetværk
Der tilføres 40 mio. kr. til styrkelse af Innovationsnetværk Danmarks internatio-
nale samarbejde med udenlandske netværk med henblik på at skabe flere in-
novative virksomheder og sikre dannelse af videnrelationer og matchmaking
med virksomheder og videninstitutioner. Midlerne skal samtidig give Rådet for
Teknologi og Innovation mulighed for iværksættelse af nye strategiske platfor-
me for innovation og forskning (SPIR) i samarbejde med Det Strategiske
Forskningsråd.
3.6 Fonden for Entreprenørskab og Global Entrepreneurship Week
Der tilføres 25 mio. kr. til Fonden for Entreprenørskab, der skal muliggøre en
fortsat indsats for at styrke uddannelse i iværksætteri, innovation og entrepre-
nørskab på alle uddannelsesniveauer med henblik på at skabe en stærkere
iværksætterkultur i Danmark. Heri indgår 5 mio. kr. til den årlige iværksætteru-
ge – Global Entrepreneurship Week – der skal øge kendskabet til og interes-
sen for at blive iværksætter.
4. Styrket europæisk og internationalt forskningssamarbejde
Der tilføres samlet set 30 mio. kr. til styrket europæisk og internationalt forsk-
ningssamarbejde gennem bl.a. dansk deltagelse i fælles opslag med EU-lande,
bilaterale samarbejdsaftaler, samt styrket vejledning i forbindelse med ansøg-
ninger om forskningsmidler fra EU.
4.1 Internationalt forskningssamarbejde
Der tilføres 25 mio. kr. til internationalisering af dansk forskning gennem bl.a.
dansk deltagelse i fælles opslag med EU-lande, nordisk samarbejde og bilate-
rale samarbejdsaftaler om forskning, uddannelse og innovation med strategi-
ske forskningssamarbejdslande. Endvidere anvendes midlerne til forsknings-
og studieophold på udenlandske universiteter, afholdelse af videnskabelige
workshops, konferencer og andre netværksaktiviteter. Af de afsatte midler ud-
møntes 15 mio. kr. af Det Strategiske Forskningsråd.
5
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0006.png
Såfremt der viser sig mulighed for dansk deltagelse i et af de videns- og inno-
vationssamfund (KIC), der udbydes af Det Europæiske Institut for Teknologi
(EIT) i 2013, er partierne enige om at drøfte finansieringen.
4.2 Målrettet EU-rådgivning
Der tilføres 5 mio. kr. til målrettet EU-rådgivning, der skal bidrage til, at danske
forskere og virksomheder får mulighed for at hjemtage flere forskningsmidler
fra EU's forskningsprogrammer. Rådgivningen skal bl.a. ske ved i øget grad at
inddrage brancheorganisationer, universiteternes forskerstøtteenheder, regio-
nale væksthuse mv.
5. Fri forskning og forskningsformidling mv.
Der tilføres samlet set 200 mio. kr. til fri forskning og forskningsformidling mv.
med henblik på at understøtte kvaliteten, internationaliseringen og formidlingen
af dansk forskning.
5.1 Det Frie Forskningsråd
Der tilføres 163 mio. kr. til Det Frie Forskningsråd, herunder 92 mio. kr. til karri-
ereprogrammet Sapere Aude, der skal sikre fastholdelse og udvikling af talen-
ter i dansk forskning til højeste internationale niveau.
5.2 EliteForsk
Der tilføres 12 mio. kr. til videreførelse af EliteForsk-initiativet, som har til for-
mål at finde, styrke og pleje nogle af landets dygtigste og mest talentfulde for-
skere og skal bidrage til at styrke unge talenters interesse for en karriere som
forsker.
5.3 Grundtvigcenteret
Der tilføres 10 mio. kr. til videreførelse af Grundtvigcenteret, der har til formål at
etablere en offentligt tilgængelig, digitaliseret og kommenteret udgave af N.F.S.
Grundtvigs forfatterskab gennem forskning, undervisning og formidling.
5.4 Prioriteringsgrundlag for forskning og innovation
Der tilføres 3 mio. kr. til videreudvikling af grundlaget for prioritering i forsk-
nings- og innovationspolitikken - FORSK2020. Der udvikles endvidere et lig-
nende prioriteringsgrundlag for innovationspolitikken, som skal identificere kon-
krete og markante samfundsmæssige behov, erhvervsmæssige perspektiver
og særlige danske forudsætninger for markante innovationspolitiske indsatser.
5.5 Analyse og evaluering
Der tilføres 10 mio. kr. til at udbygge det videngrundlag, der ligger til grund for
regeringens initiativer inden for forskning, innovation og uddannelse for løben-
de at kunne følge op på, hvordan forskningsbevillingerne anvendes med den
størst mulige nytte for samfundet.
6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0007.png
5.6 Forskningsformidling
Der tilføres 2 mio. kr. til videreudvikling af forskningsportalen
www.videnskab.dk, herunder udvikling af nye formidlingsplatforme, målrettede
informations- og pr-tiltag, udvikling af nye journalistiske virkemidler, herunder
brug af sociale medier mv.
6. Terrorforskning
Der afsættes 3 mio. kr. til at forlænge Dansk Institut for Internationale Studiers
forskningsindsats inden for terrorbekæmpelse. Formålet er at styrke terror-
forskningen, først og fremmest inden for radikalisering og rekruttering.
B. Tilpasninger i øvrigt
Udover udmøntning af forskningsreserven, er partierne enige om følgende ju-
steringer.
7. Højteknologifonden
Partierne er enige om at overføre 45 mio. kr. fra finanslovsforslagets midler til
fremtidens energisystemer i Det Strategiske Forskningsråd til udmøntning i
Højteknologifonden inden for energiforskning.
8. Lektoratsordningen
Partierne er enige om at fastholde bevillingsniveauet fra 2012 for lektoratsord-
ningen ved omprioritering inden for Ministeriet for Forskning, Innovation og Vi-
deregående Uddannelsers ramme.
9. Finansiering
Partierne er i tilknytning til fordeling af forskningsreserven samtidig enige om,
at tilvejebringe finansiering på 169 mio. kr. i 2013 stigende til 214 mio. kr. i
2016 gennem de elementer, der fremgår af bilaget til denne aftale.
7
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0008.png
Bilag. Finansiering
Som et element i finansieringen af aftale om udmøntning af forskningsreserven
er partierne enige om at gennemføre følgende initiativer, jf. tabel 1.
Tabel 1
Finansieringselementer i aftale om udmøntning af forskningsreserven
2013 2014 2015 2016
Mio. kr.
Nedsættelse af tilskud til høreapparater
Omlægning af tilskud til håndkøbslægemidler
Finansiering i alt
131 133
38
76
136 138
76
76
538
266
804
I alt
169 209
212 214
Høreapparater
Der har fra 2000 til 2010 været en betydelig udgiftsvækst på høreapparatområ-
det, og flere har fået høreapparat – også til behandling af mindre høretab. Hø-
reapparater er blevet af stadigt bedre kvalitet, men ikke dyrere. Tværtimod er
der ved det seneste udbud opnået markant lavere priser for offentligt indkøbte
høreapparater. Det forventes på den baggrund, at de private forhandlere også
kan indkøbe apparater til tilsvarende lave priser. Samtidig har organiseringen
af høreapparatsområdet skabt unødigt bureaukrati for borgeren.
Partierne er derfor enige om en række initiativer på området, herunder at ned-
sætte tilskuddet til privat udleverede høreapparater og at samle høreapparat-
området i regionerne. Aftalen indebærer, at:
Tilskuddet til privat udleverede høreapparater sænkes.
Tilskuddet udgør i
dag 5.607 kr. pr. apparat. Tilskuddet foreslås sænket til 4.000 kr. for det
første øre og 2.350 kr. for det andet øre.
Ansvaret for høreapparater samles i regionen.
Hermed afskaffes overflø-
digt bureaukrati, idet borgeren ikke længere skal søge om bevilling af hø-
reapparat hos kommunen, men kan nøjes med en henvisning fra en speci-
allæge.
Styrket kvalitet.
Fx indføres uanmeldte tilsyn med private forhandlere, der
stilles kvalitetskrav til privat udleverede høreapparater, og der udarbejdes
standardiserede henvisninger, som speciallægerne skal anvende ved hen-
visning.
8
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291245_0009.png
Afskaffelse af henvisningskrav ved flergangsudlevering for høreapparatbe-
handling hos private.
Der er ikke afgørende fagligt belæg for at opretholde
henvisningskrav ved flergangsudlevering for høreapparatbehandling hos
private, bl.a. fordi patienter med ukomplicerede høretab ikke har væsentligt
forøget risiko for udvikling af f.eks. tumorer el.lign. På baggrund heraf af-
skaffes henvisningskravet til genudlevering af høreapparat i privat regi.
Dette indebærer mindreudgifter på 131 mio. kr. i 2013, 133 mio. kr. i 2014 og
136 mio. kr. i 2015 og 138 mio. kr. i 2016 og frem.
Partierne tager til efterretning, at regeringen lægger til grund, at nedsættelsen
af tilskuddet pr. høreapparat er begrundet i prisfald på høreapparaterne og ikke
forrykker konkurrenceforholdet mellem de offentlige sygehuse og de private
forhandlere til ugunst for de private forhandlere, samt at nedsættelsen af til-
skuddet til behandlingsdelen for andet øre er fagligt begrundet i Kulegravnings-
rapporten.
Partierne er enige om at vurdere virkningen af omlægningen, når der foreligger
data fra det første år.
Tilskud til håndkøbsmedicin
Partierne er enige om en omlægning af tilskud til håndkøbslægemidler. Initiati-
vet indebærer, at det ikke længere vil være muligt for pensionister at få tilskud
til håndkøbslægemidler (fx Panodil) alene på baggrund af pensioniststatus.
Omlægningen af tilskuddet til håndkøbslægemidler betyder, at ordningen mål-
rettes pensionister og øvrige borgere, der har et særligt behov på grund af
sygdom. En betydelig andel af pensionisterne vil således fortsat kunne få til-
skud, fordi de lider af bestemte sygdomme, hvor det er hensigtsmæssigt at an-
vende håndkøbslægemidler i behandlingen. Initiativet indebærer mindreudgifter
på 38 mio. kr. i 2013 og 76 mio. kr. årligt fra 2014 og frem.
9