Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2291239_0001.png
Aftale mellem regeringen og Venstre,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternati-
vet, Nye Borgerlige og Liberal Alliance
om:
Fordeling af forskningsreserven (herun-
der provenu fra reform af førtidspen-
sion og fleksjob af juni 2012) i 2020
(6. november 2019)
1
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0002.png
Aftale om fordeling af
forskningsreserven (herunder
provenu fra reform af førtidspension
og fleksjob af juni 2012) i 2020
Partierne er enige om at udmønte 1.925 mio. kr. i 2020 til forskning og udvik-
ling. Heraf er 1.231 mio. kr. i 2020 finansieret af provenuet fra aftale om en re-
form af førtidspension og fleksjob fra juni 2012.
Mio. kr. (2020-pl)
Forskningsreserve til udmøntning ..........................................
1. Grøn omstilling....................................................................
1.1 Danmarks Frie Forskningsfond..........................................
1.2 Danmarks Innovationsfond ................................................
1.3 Klimaforskning og CO2-lagring i regi af DMI og GEUS .....
1.4 Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
1.5 Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram ..
1.6 Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram...................
1.7 Pilotprojekter inden for bæredygtigt design og arkitektur ...
1.8 Videnskab.dk .....................................................................
2. En balanceret forskningsindsats .......................................
2.1 Danmarks Frie Forskningsfond..........................................
2.1.1 Fri forskning .............................................................
2.1.2 Fremtidens topforskere ............................................
2.1.3 Effekter af tidlige indsatser og arbejdet med udvik-
ling af de økonomiske regneprincipper ...........................
2.2 Danmarks Innovationsfond ................................................
2.2.1 Nye teknologiske muligheder, herunder kunstig in-
telligens ...........................................................................
2.2.2 Bedre sundhed, herunder klinisk forskning ...............
2.3 Grundtvig Centeret ............................................................
2020
1.925
1.542
340
629
40
336
111
78
6
2
383
236
109
76
51
137
70
67
10
Note: 1,5 pct. af midlerne anvendes til administration af initiativerne, hvilket følger praksis fra tidli-
gere års aftaler.
2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0003.png
1. Grøn omstilling
Verden og Danmark står over for massive klimaudfordringer. Det er påkrævet,
at udledningen af drivhusgasser nedbringes markant på verdensplan. Vi står
også over for store udfordringer i forhold til vores natur og biodiversiteten.
Forskning og udvikling er afgørende for at finde løsningerne, og det vil kræve
store investeringer.
Partierne er derfor enige om at fordele 1.542 mio. kr. af de 1.925 mio. kr. i
forskningsreserven til grøn forskning. Dermed øremærker partierne 1 mia. kr.
mere til grøn forskning, end der er øremærket i dag, herunder den vækst i mid-
ler til forskning og udvikling, der er forudsat i Energiaftalen af juni 2018.
Forskningen skal bidrage til den grønne omstilling, herunder især målet om 70
pct. reduktion af udledningen af drivhusgasser i Danmark i 2030 samt målet om
netto-nuludledning i EU og Danmark og bidrage til at skabe løsninger på klima-
udfordringen globalt. Endvidere skal forskningen styrke naturen, miljøet og bio-
diversiteten.
Partierne er enige om, at der er behov for en bred forskningsindsats inden for
alle videnskabelige hovedområder og på tværs af videnskabelige områder,
som kan understøtte arbejdet med reduktion af drivhusgasser og styrkelse af
biodiversiteten og generelt styrke den grønne omstilling i alle dele af samfun-
det, både i Danmark og internationalt. Det kan også omfatte forskning i de
samfundsmæssige forandringer, som følger heraf, f.eks. håndtering af internati-
onale konflikter afledt af klimaforandringer mv.
Partierne er enige om, at der er brug for forskning, som kan bidrage til at løse
klima-, natur- og miljøudfordringerne, både på kortere og langt sigt. Forsknin-
gen skal styrke indsatsen i hele værdikæden fra grundforskning til udvikling.
Partierne er enige om, at der som led i en langsigtet grøn forskningsindsats er
behov for at øge kapaciteten i den danske forskningssektor i form af viden, for-
skere i alle karriereled og adgang til infrastruktur.
I store dele af verden sættes der kræfter ind på grøn omstilling. For at opnå
størst mulig fremdrift og deling af viden, er partierne enige om, at forskningen
skal understøtte danske forskningsmiljøers adgang til ny international viden,
partnere og infrastruktur, bl.a. i det europæiske forskningssamarbejde.
1.1 Danmarks Frie Forskningsfond
Der afsættes 340 mio. kr. under Danmarks Frie Forskningsfond til at fremme
forskernes egne originale idéer, der kan bidrage til den grønne omstilling, her-
under løsninger der adresserer klima- og naturudfordringerne. Midlerne skal
3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0004.png
styrke vækstlaget af forskere, opbygge kapaciteten i de forskningsfaglige mil-
jøer og bidrage til nye forskningsmæssige gennembrud inden for den grønne
omstilling.
1.2 Danmarks Innovationsfond
Der afsættes 629 mio. kr. til udfordringsdrevet grøn forskning under Danmarks
Innovationsfond til fremme af den grønne omstilling. Med de midler vil der i alt
være afsat 798 mio. kr.
til
Danmarks Innovationsfonds udmøntning inden for
den grønne omstilling i 2020 på finansloven for 2020.
Forskning kan blandt andet ske inden for følgende temaer:
Energi, herunder eksempelvis energiproduktion, intelligente, integrerede
og fleksible energisystemer, lagring og konvertering af energi (herunder
Power-to-X).
Klima, herunder eksempelvis klimaforandringer og klimatilpasning samt
fangst, genbrug og lagring af drivhusgasser. Det gælder i Danmark, i Ark-
tis og globalt.
Grøn omstilling af landbruget, herunder eksempelvis klima- og miljøvenligt
landbrug, økologisk produktion, plantebaseret produktion, alternative pro-
teinkilder og ressourceeffektiv forarbejdning og distribution af fødevarer og
ingredienser og bæredygtig anvendelse af havets ressourcer.
Klima- og miljøvenlig transport, herunder særligt forskning, som bidrager til
den langsigtede løsning om at gøre Danmark uafhængig af fossil energi,
eksempelvis udledningsreducerende løsninger for transport til lands, til
vands og i luften, hvad angår grønne drivmidler inden for den tunge trans-
port, og smart mobilitet.
Bæredygtig natur og miljø, herunder eksempelvis forskning i, hvorledes
biodiversiteten styrkes og fokus på omkostningseffektive virkemidler i na-
turbeskyttelse og -forvaltning, ren luft, jord og vand samt en mere rig
havnatur og bioøkonomiske løsninger.
Bæredygtige byer og samfund, herunder eksempelvis bæredygtigt byggeri
og boliger samt genanvendelse af materialer, mineraler og affald.
Adfærd i forhold til grøn omstilling, herunder eksempelvis forskning om
brugeradfærd ift. energi, bygninger, forbrug og transport.
Partierne lægger vægt på, at udmøntningen ud over naturvidenskabelig og tek-
nologisk forskning også omfatter humanistisk og samfundsvidenskabelig forsk-
ning, der kan bidrage med værdifuld viden relateret til f.eks. adfærd, incitamen-
ter, regulering og markedsforhold.
4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0005.png
Endvidere er partierne enige om, at udmøntningen af forskningsmidlerne blandt
andet inddrager brugen af kunstig intelligens og robot- og droneteknologiske
perspektiver, der kan fremme den grønne omstilling.
Den grønne omstilling vil kræve en målrettet indsats i mange år frem. Derfor er
det afgørende, at indsatsen medvirker til at opbygge kapacitet i de relevante
forskningsmiljøer på universiteterne.
I udmøntningen skal der derfor lægges vægt på langsigtede prioriteringer og
sammenhængende indsatser omkring løsningen af klima-, natur- og miljøudfor-
dringerne. Samtidig skal indsatserne involvere de videnskabelige miljøer på
universiteterne, hvor kompetence og viden kan forankres.
1.3 Klimaforskning og CO2-lagring i regi af DMI og GEUS
Der afsættes 40 mio. kr. til målrettede klimaforskningsaktiviteter ved DMI og
GEUS.
Af midlerne afsættes 25 mio. kr. til forskningsaktiviteter ved Danmarks Meteo-
rologiske Institut (DMI), som kan fokusere på arktiske klimaforandringer, ocea-
ner og havets klimaforandringer, globale klimaforandringers betydning i Rigs-
fællesskabet samt en proaktiv tilpasning til den nære fremtid.
15 mio. kr. afsættes til forskning ved De Nationale Geologiske Undersøgelser
for Danmark og Grønland (GEUS), som kan fremme anvendelse af CO2.
Forskningen skal fokusere på kortlægning af bæredygtig, klimavenlig anven-
delse og lagring af CO2 samt kosteffektive fangstmetoder af CO2.
1.4 Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
Der afsættes 336 mio. kr. til energiteknologiske udviklings- og demonstrations-
aktiviteter, som skaber vækst og arbejdspladser, øger forsyningssikkerheden
og bidrager til at indfri målet om 70 pct. reduktion af drivhusgasudslip i 2030
samt til at gøre Danmark uafhængig af fossil energi. Med de midler vil der i alt
være afsat 514 mio. kr. til energiteknologiske udviklings- og demonstrationsak-
tiviteter i 2020 på finansloven for 2020.
Det er afgørende at udvikle viden og teknologi, der kan blive attraktiv at imple-
mentere i stor skala, herunder også på globalt plan. Ved at udbrede danske
energiløsninger globalt kan forskningen bidrage til at udnytte det danske poten-
tiale for at udvikle konkurrencedygtige løsninger inden for blandt andet energi
og transport. Derfor skal der være fokus på, at der kan gives større støttebeløb
til større projekter, der er centrale for at nå klimamålsætningerne, herunder nye
grønne drivmidler særligt målrettet tung transport.
Dermed realiserer partierne den vækst i det energiteknologiske udviklings- og
demonstrationsprogram, som er forudsat i energiaftalen fra juni 2018.
5
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0006.png
1.5 Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
Der afsættes 111 mio. kr. til miljøteknologiske udviklings- og demonstrationsak-
tiviteter. Med de midler vil der i alt være afsat 134 mio. kr. til miljøteknologiske
udviklings- og demonstrationsaktiviteter i 2020 på finansloven for 2020.
Midlerne skal støtte projekter, der udvikler nye teknologier til miljø- og naturbe-
skyttelsesformål inden for områderne klimatilpasning og vand, ressourceeffekti-
vitet og affald, støj og luftforurening samt kemikalier.
1.6 Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
Der afsættes i alt 78 mio. kr. til udviklings- og demonstrationsaktiviteter med fo-
kus på grøn omstilling i landbruget. Med de midler vil der i alt være afsat 272
mio. kr. til udviklings- og demonstrationsaktiviteter med fokus på grøn omstilling
i landbruget i 2020 på finansloven for 2020.
Af midlerne afsættes 40 mio. kr. til at støtte projekter inden for klimavirkemidler
og -tilpasning i landbruget.
38 mio. kr. afsættes til økologiforskning i samarbejde med ICROFS (Internatio-
nalt Center for Økologisk Jordbrug og Fødevaresystemer).
1.7 Pilotprojekter inden for bæredygtigt design og arkitektur
Der afsættes 6 mio. kr. til forsknings- og udviklingsprojekter inden for bæredyg-
tigt design og arkitektur, der kan understøtte den grønne omstilling. Midlerne
fordeles med 2 mio. kr. til henholdsvis Arkitektskolen Aarhus, Det Kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering samt De-
signskolen Kolding, der tilrettelægger forsknings- og udviklingsaktiviteterne in-
den for deres formål.
1.8 Videnskab.dk
Der afsættes 2 mio. kr. til forskningsportalen Videnskab.dk. Midlerne skal bi-
drage til at udbrede kendskabet til og forståelsen for den grønne forsknings
samfundsmæssige betydning.
2. En balanceret forskningsindsats
Samtidig med, at partierne prioriterer forskning relateret til den grønne omstil-
ling meget højt, skal der være balance i forskningsindsatsen.
Partierne er enige om at afsætte 383 mio. kr. til øvrige forskningsprioriteringer
med fokus på nye teknologiske muligheder, bedre sundhed og tidlige indsatser
6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0007.png
samt til at understøtte, at forskernes egne idéer kan spire, herunder i vækstla-
get blandt både yngre og kvindelige forskere samt Grundtvig Centeret.
2.1 Danmarks Frie Forskningsfond
Der afsættes i alt 236 mio. kr. til forskning i Danmarks Frie Forskningsfond.
Midlerne afsættes til Danmarks Frie Forskningsfonds arbejde med at støtte ex-
cellent forskning baseret på forskernes egne idéer, herunder til Sapere Aude,
nationalt ERC-støtteprogram og Inge Lehmann-programmet, samt til styrket vi-
den om effekter af tidlige indsatser.
2.1.1 Fri forskning
Der afsættes 109 mio. kr. til den frie forskning. Midlerne skal støtte og fremme
de mest originale idéer og initiativer i dansk forskning og udvikle dansk forskning
til højeste internationale niveau. Med de midler vil der være afsat 1.062 mio. kr.
til den ikke-tematiserede frie forskning under Danmarks Frie Forskningsfond i
2020 på finansloven for 2020.
Midlerne bidrager til at sikre excellence og nybrud i dansk forskning og skal un-
derstøtte den nysgerrighedsdrevne og forskerinitierede forskning inden for
grundforskning såvel som anvendelsesorienteret forskning.
Midlerne til fri forskning spiller desuden en væsentlig rolle for hele forskningens
fødekæde fra ph.d. til professor samt for internationalisering af dansk forskning.
2.1.2 Fremtidens topforskere - Sapere Aude, nationalt ERC-støtteprogram
og Inge Lehmann-program
Der afsættes 76 mio. kr. til Sapere Aude og nationalt ERC-støtteprogram samt
Inge Lehmann-programmet mhp. at fortsætte indsatsen for fremtidens topfor-
skere.
Midlerne til Sapere Aude Forskningsleder skal støtte særligt talentfulde yngre
forskere, som er parate til at udvikle og styrke egne forskningsidéer og til at
lede et forskningsprojekt med flere deltagere på højt internationalt niveau.
Op til 10 mio. kr. af midlerne kan gå til videreførelsen af det nationale ERC-
støtteprogram til at understøtte talentfulde yngre forskeres muligheder for at få
bevillinger fra ERC (European Research Council) til excellent og banebrydende
forskning baseret på forskernes egne idéer inden for alle forskningsfelter.
Der afsættes 20 mio. kr. til et nyt program kaldet Inge Lehmann. Programmet
skal styrke talentudviklingen i dansk forskning ved at fremme en mere ligelig
kønssammensætning af forskningsmiljøerne i Danmark. Programmet skal være
åbent over for alle fagområder, og både mænd og kvinder skal kunne søge
programmet.
7
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0008.png
Partierne noterer sig, at uddannelses- og forskningsministeren vil søge dispen-
sation fra ligebehandlingsloven til, at kvindelige ansøgere kan prioriteres over
mandlige ansøgere i tilfælde af lige kvalifikationer mellem to ansøgere.
2.1.3 Effekter af tidlige indsatser og arbejdet med udvikling af de økono-
miske regneprincipper
Der afsættes 51 mio. kr. i 2020 til forskning i effekter af tidlige indsatser og til
arbejdet med udvikling af de økonomiske regneprincipper. Midlerne skal bi-
drage til og indgår i den samlede indsats med at udvikle de økonomiske model-
ler, herunder i forhold til at inddrage effekter af investeringer i velfærd samt
klima, natur og miljø.
21 mio. kr. af bevillingen, der går til forskning i tidlige indsatser, skal bl.a. bi-
drage til at dokumentere effekten af forskellige former for tidlige og forebyg-
gende indsatser, som kan understøtte børn og unges trivsel, udvikling og læ-
ring. Der er samtidig behov for anvendelsesorienteret forskning, der kan kvali-
ficere viden om effekten af forskellige tidlige og forebyggende indsatser og der-
igennem understøtte, at alle børn og unge får mulighed for at udfolde deres
fulde potentiale. Det har prioritet, at den forskningsindsats også inddrager de
praksisorienterede forskningsmiljøer. Forskningen skal herudover
og ud over
den indsats, der er finansieret i Satspuljeaftalen af november 2018
hvor rele-
vant kvalificere anvendeligheden af den socialøkonomiske investeringsmodel
(SØM).
30 mio. kr. af forskningsbevillingen tildeles Danmarks Frie Forskningsfond til at
belyse de samfundsøkonomiske effekter af hhv. 1) velfærdsinvesteringer (15
mio. kr.) og 2) klima, natur og miljø (15 mio. kr.). Der skal således undersøges
om ny viden giver et fagligt belæg for at videreudvikle de økonomiske modeller
og regneprincipper.
2.2 Danmarks Innovationsfond
Der afsættes 137 mio. kr. til forskning i Bedre sundhed og Nye teknologiske
muligheder i Danmarks Innovationsfond.
2.2.1 Nye teknologiske muligheder, herunder kunstig intelligens
Der afsættes 70 mio. kr. til forskning i "Nye teknologiske muligheder" ud over
den forskningsindsats, der i aftalen er målrettet den grønne omstilling. Med de
midler vil der være afsat 159
mio. kr. i 2020 til ”Nye teknologiske muligheder”
under Innovationsfonden på finansloven for 2020.
Midlerne kan bruges til at understøtte udviklingen af det digitale fagområde og
bidrage til
bl.a. tværdisciplinær
forskning i kunstig intelligens, big data, In-
ternet of Things, kvantecomputing, it-sikkerhed, blockchain, interaktionsdesign
og digital omstilling. Midlerne kan også bruges til forskning inden for bio- og life
science, materialeudvikling, produktionsteknologi og
–systemer
samt robot- og
droneteknologi.
8
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0009.png
2.2.2 Bedre sundhed, herunder klinisk forskning
Der afsættes 67 mio. kr. til forskning inden for "Bedre sundhed". Med de midler
vil der i alt være afsat 130
mio. kr. til Innovationsfondens udmøntning til ”Bedre
sundhed” i 2020
på finansloven for 2020.
Mange lande, bl.a. Danmark, står over for store udfordringer relateret til bl.a.
psykiatriske og neurologiske sygdomme som f.eks. demens, kroniske lidelser,
forebyggelse med fokus på ulighed i sundhed, antimikrobiel resistens, kræft
samt fysisk, psykisk og kemisk arbejdsmiljø, herunder hvordan fysisk og psy-
kisk nedslidning i f.eks. byggebranchen eller landbruget bedst reduceres. Dertil
kommer viden om, og forebyggelse af, mistrivsel og dårligt mentalt helbred
blandt børn og unge.
Udviklingen skaber en stor dansk og international efterspørgsel efter ny viden,
uafhængig, patientnær klinisk forskning, metastudier på effekter og bivirknin-
ger, psykofarmaka vs. non-farmakologiske interventioner, teknologi og løsnin-
ger til bedre og billigere forebyggelse, diagnostik, behandling og rehabilitering
inden for såvel somatikken som psykiatrien samt metoder til risikobaseret over-
vågning af lægemidler og medicinsk udstyr. Personlig medicin er et særligt lo-
vende område, hvor perspektiverne for patienter, sundhedsvæsenet og indu-
strien er store, ligesom patientrapporterede oplysninger (PRO-data) kan have
potentiale i arbejdet med individualisering af behandlingen og mere inddragelse
af borgeren.
Partierne noterer sig samtidig, at regeringen på finanslovforslaget for 2020 har
afsat 34 mio. kr. i 2020 til forskningsaktiviteter på Internationalt Centre for Anti-
microbial Resistance Solutions (ICARS), der blandt andet vil forholde sig til hu-
man sundhed.
2.3 Grundtvig Centeret
Der afsættes 10 mio. kr. til at videreføre Grundtvig Centerets arbejde. Grundt-
vig Centeret blev oprettet ved Aarhus Universitet med finanslovaftalen for 2009
med henblik på at gøre Grundtvigs forfatterskab offentligt tilgængeligt via digi-
talisering og kommenterede udgaver. Samtidig er formålet at fremme det al-
mene studie af Grundtvig og hans virkningshistorie gennem forskning, under-
visning og formidling.
9
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0010.png
3. Opfølgning på aftalen
Partierne noterer sig, at uddannelses- og forskningsministeren frem mod for-
handlingerne om fordeling af forskningsreserven for 2021 vil belyse budgette-
ringen af de offentlige forskningsudgifter, herunder særligt budgetteringen af
kommuner og regioners forskningsudgifter.
Partierne noterer sig, at ministeren i forbindelse med evalueringen af pæda-
goguddannelsen og frem mod forhandlingerne om fordeling af forskningsreser-
ven for 2021 tager initiativ til at udvikle en hensigtsmæssig model for udmønt-
ning af en styrket pædagogisk forskningsindsats rettet mod de mindste børn.
Et internationalt ekspertpanel offentliggjorde i foråret 2019 en evaluering af
Danmarks Innovationsfond, som pegede på, at fonden
”bør udvikle et nyt pro-
gram til at stimulere strategisk forskning og udvikling, som kan løfte hele områ-
der eller teknologiske platforme for at komplementere den nuværende én-til-en-
tilgang”.
I forlængelse heraf noterer partierne sig, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren vil drøfte med Innovationsfondens bestyrelse, hvordan besty-
relsen vil udmønte de afsatte midler i overensstemmelse med de beskrevne ini-
tiativer og prioriteringer i nærværende aftale.
Partierne konstaterer, at der er et behov for at drøfte fordelingen af universite-
ternes basismidler til forskning. Partierne konstaterer i den forbindelse, at et ek-
spertudvalg for resultatbaseret fordeling af basismidler til forskning vurderede i
en rapport udgivet i foråret 2019, at den nuværende model for basismidler til
forskning på universiteterne ikke i tilstrækkelig grad fremmer kvaliteten af
dansk forskning i et mere langsigtet perspektiv. Partierne noterer sig, at uddan-
nelses- og forskningsministeren vil invitere partierne til at drøfte en fremtidig
model for fordelingen af basismidlerne til forskning.
Partierne er enige om, at det er vigtigt, at danske forskere og myndigheder har
adgang til forskningsskibskapacitet, der kan overtage opgaver fra DTU’s nuvæ-
rende oceangående havforskningsskib DANA IV. Partierne er enige om, at det
er vigtigt at tilvejebringe et fyldestgørende beslutningsgrundlag, før der træffes
beslutning om et statsligt engagement i ny skibskapacitet, herunder beslut-
ningsgrundlag i forhold til skibstype, finansiering, myndighedsopgaver, ejerskab
og opbakningen i forskningsmiljøerne til sagen. Partierne noterer sig, at uddan-
nelses- og forskningsministeren senest medio 2020 vil tilvejebringe et beslut-
ningsgrundlag for, hvordan danske forskere og myndigheder kan opnå den
skibsadgang.
Bilag 1 viser udviklingen i bevillinger og nøgletal i 2020 på udvalgte områder
som følge af nærværende aftale.
10
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0011.png
Bilag 1
Nøgletal for statslige forskningsmidler med aftale om for-
deling af forskningsreserven i 2020
Tabel 1
Udvikling i det offentlige forskningsbudget, 2014-2020
Mia. kr., 2020-pl
Statsligt forskningsbudget
Øvrigt offentligt forskningsbudget
- heraf kommuner og regioner
- heraf EU midler
Offentligt forskningsbudget i alt
2014
17,5
5,6
3,2
1,7
23,2
2015
17,5
6,2
3,7
1,7
23,6
2016
16,4
5,7
3,4
1,7
22,1
2017
16,5
5,7
3,4
1,8
22,2
2018
17,1
5,5
3,1
2
22,6
2019
17,2
6,2
3,5
2,1
23,4
2020
17,9
5,8
3,1
2,2
23,7
Anm.: For 2014-2018 er tallene baseret på Danmarks Statistik. For 2019 og 2020 er der tale om budgettal
fra hhv. FL19 og FFL20.
Kilde: Danmarks Statistik og FM.
Tabel 2
Bevillinger til forskningsfondene i 2014-2020
Mio. kr., 2020-pl
Danmarks Frie Forskningsfond*
- Heraf ikke-tematiserede midler til fri
forskning
- Heraf midler til Sapere Aude, ERC-
støtteprogram og YDUN- og Inge Leh-
mann-programmer mv.**
- Heraf tematiserede midler (eksklusiv
grønne midler)
- Heraf tematiserede grønne midler
Danmarks Innovationsfond
2014
1.304
1.232
73
-
-
1.660
2015
1.221
1.221
-
-
-
1.616
2016
954
954
-
-
-
1.266
2017
991
991
-
-
-
1.262
2018
1.207
1.050
51
106
-
1.393
2019
1.240
1.055
55
130
-
1.505
2020***
1.522
1.062
75
50
335
1.872
Anm.: *) En andel af de afsatte midler til DFF fra forskningsreserveaftaler har siden 2018 været
tematiserede. Midlerne i 2014-2020 er opgjort ekslusiv administrationsmidler fra udmøntning af
forskningsreserven **) Disse midler er ikke tematiserede ift. forskningsområder, men er målrettet bestemte
virkemidler ***) Inklusiv tilførte midler fra forskningsreserveaftalen, eksklusiv administration.
Tabel 3
Skønnede udgifter til grøn forskning i det offentlige forskningsbudget, 2014-2020
Mia. kr., 2020-pl
Offentligt forskningsbudget i alt
- Heraf skønnet til grøn forskning
2014
23,2
4,6
2015
23,6
4,5
2016
22,1
3,9
2017
22,2
3,9
2018
22,6
4,1
2019
23,4
4,2
2020
23,7
5,2
Anm.: Tallene
i rækken ”heraf skønnet til grøn forskning”
er fremkommet ved en forholdsmæssig fordeling
af ikke-øremærkede midler i offentligt forskningsbudget på grundlag af seneste forskningsstatistik fra
Danmarks Statistik år for år.
Kilde: Egne beregninger pba. tal fra Danmarks Statistik og FM. For 2019 og 2020 anvendes budgettal fra
hhv. FL19 og FFL20.
11
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291239_0012.png
Tabel 4
Statslige bevillinger øremærket til grøn forskning og udvikling (2014-2020)
Mio. kr., 2020-pl
Danmarks Innovationsfond**
Danmarks Frie Forskningsfond
Kunstneriske videregående uddannelsesin-
stitutioner
Videnskab.dk
Udviklings- og demonstrationsprogrammer
- Heraf EUDP***
- Heraf MUDP
- Heraf GUDP
PSO-finansieret forskning***
Klimaforskning ved DMI og GEUS
Øvrige grønne forskningsinitiativer****
Samlet
2014
602
-
-
-
719
390
122
207
190
-
126
1.637
2015
501
-
-
-
759
413
132
214
191
-
120
1.572
2016
335
-
-
-
500
158
138
203
164
-
82
1.081
2017
287
-
-
-
629
327
110
192
26
-
86
1.028
2018
289
-
-
-
706
399
87
221
26
-
92
1.113
2019
275
-
-
-
763
441
90
232
25
-
125
1.189
2020*
798
335
6
2
920
514
134
272
25
40
127
2.253
Anm.: Øremærkede grønne bevillinger er her defineret som bevillinger, hvor det fremgår af
anmærkningerne til bevillingslovene, at det medtalte beløb har et grønt forskningsformål. Bevillingerne i
2014-2019 er opregnet til 2020-prisniveau med forbrugerprisindekset.
*) Inklusiv tilførte midler fra forskningsreserveaftalen
**) For 2014 indgår bevillinger under Det Strategiske Forskningsråd, som fra 2014 blev lagt ind under
Innovationsfonden. I opgørelsen indgår de tematiske områder på 19.41.11.10. og 19.44.01.10., som
Uddannelses- og Forskningsministeriet har klassificeret som grøn forskning.
***)ForskEL er fra 2017 lagt under EUDP’s grundbevilling som en del af PSO-aftalen.
****) Øvrige grønne forskningsinitiativer består af udvalgte dele af den forskningsbaserede
myndighedsbetjening samt en række mindre forskningspuljer, som efter Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Miljø- og Fødevareministeriets vurdering
er øremærket grøn forskning. Forskningsandelen for 23.31.01 Miljøundersøgelser har vist sig at være for
høj i forskningsbudgettet i 2014-2016, hvorfor det her er antaget, at 40 pct. af bevillingen gik til
forskningsaktiviteter.
Kilde: FL14-19 og FFL20 og forskningsbudgettet for 2014-2020 samt tal for de tre PSO finansiererede
ordninger (ForskVE, ForskEL og ELFORSK) fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
12