Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2291238_0001.png
Aftale mellem regeringen og Venstre,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternati-
vet, Nye Borgerlige, Frie Grønne og Li-
beral Alliance om:
Fordeling af
forskningsreserven
samt midler fra reserven til genstart
af dansk økonomi samt særlige udfor-
dringer afledt af COVID-19 i 2021 mv.
30. oktober 2020
1
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0002.png
Aftale om fordeling af
forskningsreserven
1
samt midler fra
reserven til genstart af dansk
økonomi samt særlige udfordringer
afledt af COVID-19 i 2021 mv.
Partierne er enige om at udmønte 2.857,3 mio. kr. til forskning og innovation i
2021. Rammen består af 1.240,3 mio. kr., som er finansieret af reformen af før-
tidspension og fleksjobordningen (FØP/Fleks) i 2012 (regeringen, V, RV, SF, K
og LA). Dertil kommer 750 mio. kr. fra reserven til genstart af dansk økonomi
samt særlige udfordringer afledt af COVID-19 i 2021. Endelig indgår 867,0 mio.
kr. af finanslovsbevillingen til Danmarks Innovationsfond på i alt 1.062,5 mio.
kr. i FFL21.
Partierne er enige om at udmønte 2.102,8 mio. kr. til ambitiøse og grønne
forskningsinitiativer i 2021. Det betyder, at de samlede statslige øremærkede
bevillinger i 2021 til grøn forskning bliver 2.700,0 mio. kr.
Partierne er desuden enige om at fastholde niveauet for de grønne forsknings-
midler på det statslige forskningsbudget på mindst 2020-niveauet svarende til
2.280,0 mio. kr. i 2022-2024.
Mio. kr. (2021-pl)
Samlet ramme til prioritering
- Forskningsreserve (FØP/Fleks)
- Stimuluspakke
- Innovationsfonden
2021
2.857,3
1.240,3
750,0
867,0
2022
2023
2024
Ramme til grøn forskning (inkl. FFL)
2.700,0
2.280,0
2.280,0
2.280,0
1
Midler fra Aftale om en reform af førtidspension og fleksjob
2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0003.png
1. Ambitiøse og varige grønne forskningsinitiativer
1.1. Innovationsfonden
1.1.1. Heraf Grønne Forsknings- og Innovationspart-
nerskaber
1.1.2. Heraf grøn forskning, teknologiudvikling og inno-
vation
1.2. Danmarks Frie Forskningsfond
1.3. UDP
1.3.1. Heraf EUDP
1.3.2. Heraf MUDP
1.3.3. Heraf GUDP
1.4. DANA
1.5. Styrket grøn forskning på landbrugsområdet
1.6. Grønt internationalt forskningssamarbejde og styrket
monitorering af grøn forskning
1.7. Videnskab.dk
1.8. Pilotprojekter inden for bæredygtigt design og arki-
tektur
1.9. Arktisk forskning om klima- og geopolitik
2.102,8
1.169,0
700,0
469,0
312,9
511,0
340,0
121,0
50,0
50,0
39,3
10,6
2,0
6,0
2,0
60,0
-
60,0
-
-
-
-
-
-
60,0
60,0
2. Life science, sundhed og velfærdsteknologi
2.1. Innovationsfonden
2.2. ICARS
3. Teknologi og innovation der kan fastholde produk-
tion og arbejdspladser i Danmark
3.1. Innovationsfonden
3.2. Matchfinansieringsordningen
390,0
340,0
50,0
-
-
-
-
-
-
220,0
190,0
30,0
-
-
-
4. Et stærkt fundament for forskning
4.1. Styrket forskning på børneområdet
4.2. Styrket forskningsinfrastruktur
4.3. International forskningssamarbejde og styrket EU-
hjemtag
4.4. Arktisk forskning og Arktisk Universitet
4.5. Grundtvig Centeret
4.6. Udvikling af vidensamarbejdet i Region Sjælland på
RUC
4.7. Midler til fri forskning i Danmarks Frie Forsknings-
fond
144,5
50,0
27,6
17,8
6,2
10,0
10,0
22,9
50,0
50,0
50,0
50,0
50,0
50,0
3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0004.png
Note: For de opførte beløb vil 1,5 pct. af midlerne fra forskningsreserven og reserven til gen-
start af dansk økonomi samt særlige udfordringer afledt af COVID-19 anvendes til administra-
tion af initiativerne.
Aftalen omfatter bevillinger og initiativer inden for fire områder, hhv.
”Ambitiøse
og varige grønne forskningsinitiativer” og ”Life science, sundhed og velfærds-
teknologi”, ”Teknologi og innovation der kan fastholde
produktion og arbejds-
pladser i Danmark” samt ”Et stærkt fundament for forskning og innovation”.
1. Ambitiøse og varige grønne forskningsinitiativer
Vi står i Danmark og resten af verden over for massive klimaudfordringer ift.
bl.a. stigende temperaturer, smeltende havis og mere ekstremt vejr, og det er
påkrævet, at udledningen af drivhusgasser nedbringes markant. Samtidig står
vi over for store udfordringer i forhold til vores natur, miljø og biodiversitet.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget indgik i december 2019 en aftale om
klimaloven, der fastsætter et mål om, at Danmark skal reducere drivhusgasud-
ledningen med 70 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990, samt at Danmark på
længere sigt skal være et klimaneutralt samfund i senest 2050.
Brede flertal i Folketinget har efterfølgende i 1. halvår 2020 indgået klimaaftaler
inden for sektorerne energi og industri mv. samt affald og cirkulær økonomi
som led i en samlet klimahandlingsplan, der skal sætte retning for den grønne
omstilling i de enkelte sektorer.
Det er dog ikke alle løsninger, vi kender endnu, og nogle kendte løsninger skal
videreudvikles, før de kan bringes i anvendelse i større skala og på en omkost-
ningseffektiv måde. Forskning og innovation er derfor afgørende for at finde og
udvikle løsninger på udfordringerne på klimaområdet og inden for natur, miljø
og biodiversitet.
Aftalepartierne noterer sig, at regeringen har lanceret strategien
"Fremtidens
løsninger
Strategi for investeringer i grøn forskning, teknologi og innovation"
(september 2020), der skal sikre en målrettet og styrket dansk forskningsind-
sats på det grønne område. Strategien udpeger fire grønne missioner på områ-
der, hvor der vurderes at være behov for en accelereret udvikling for at under-
støtte den grønne omstilling, og kortlægger endvidere forskningsbehov og -po-
tentialer inden for 7 temaområder.
Aftalepartierne fastholder med aftalen om fordeling af forskningsreserven for
2021 et meget ambitiøst niveau for investeringer i grøn forskning og innovation,
der skal understøtte arbejdet med reduktion af drivhusgasser og styrkelse af
natur, miljø og biodiversitet og dermed generelt understøtte den grønne omstil-
ling i alle dele af samfundet, både i Danmark og internationalt.
4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0005.png
Partierne er enige om, at der er behov for en bred forskningsindsats inden for
alle videnskabelige hovedområder og på tværs af videnskabelige områder, og
at forskningen skal styrke indsatsen i hele værdikæden fra grundforskning til
udvikling. Som led heri lægger partierne vægt på, at særligt Innovationsfonden
og de tre udvikling- og demonstrationsprogrammer sikrer en tæt koordinering af
indsatserne.
1.1. Danmarks Innovationsfond
Der afsættes i alt 1.169,0 mio. kr. til grønne forsknings- og innovationsprojekter
i regi af Innovationsfonden. Midlerne skal overordnet understøtte et tæt samspil
mellem forskning og erhvervsliv med fokus på at omdanne de udfordringer, vi
som samfund står over for ifm. den grønne omstilling, til nye løsninger, teknolo-
gier og forretningsmuligheder.
1.1.1. Grønne Forsknings- og Innovationspartnerskaber
Der afsættes i alt 700,0 mio. kr. til at etablere et antal Grønne Forsknings- og
Innovationspartnerskaber, som skal danne ramme for en ambitiøs investering i
missionsdreven forskning og udvikling inden for områder, hvor der vurderes at
være et særligt behov for at accelerere forskningen og innovationen, hvis vi skal
i mål med den grønne omstilling, og hvor der er danske forsknings- og erhvervs-
mæssige styrker og potentialer.
Aftalepartierne er enige om med afsæt i strategien
"Fremtidens Grønne Løsnin-
ger"
at prioritere følgende fire missioner. Partierne har dog aftalt, at den fjerde
mission skal være cirkulær økonomi med fokus på plastik og tekstiler.
1. Fangst og lagring eller anvendelse af CO2
Missionen skal udvikle omkostningseffektive løsninger til fangst og lag-
ring af CO2, som kan anvendes til at reducere CO2-udledninger og
skabe negative udledninger fra store industrielle udledere, affaldsfor-
brændingsanlæg, biogasanlæg og biomassebaseret kraftvarmeanlæg.
Sammen med brint fra vedvarende energi kan fanget CO2 levere kulstof
til nye klimaneutrale løsninger.
2. Grønne brændstoffer til transport og industri (Power-to-X mv.)
Missionen skal udvikle løsninger til at omdanne strøm fra vedvarende
energi til produkter, der kan anvendes til at reducere udledningerne fra
dele af transport- og industrisektoren, hvor der ikke eksisterer omkost-
ningseffektive alternative til fossil energi. Indsatsen skal understøtte en
udvikling mod mere vedvarende energi inden for især tung land-, skibs-
og lufttransport samt nogle dele af industrien.
3. Klima- og miljøvenligt landbrug og fødevareproduktion
Missionen skal udvikle teknologier og løsninger, der markant kan redu-
cere klima- og miljøpåvirkningen fra både konventionel og økologisk fø-
5
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0006.png
devareproduktion og jordbrug, herunder udledninger fra husdyr, gød-
ningsanvendelse og jorde samt reducere afledte effekter på naturen. Det
kan f.eks. være igennem teknologier samt mere cirkulære og bæredyg-
tige løsninger mhp. optag af CO2 i jord og skov, bioraffinering, herunder
pyrolyse, nye foder- og fødevareprodukter med lavere klima- og miljøaf-
tryk, planteforædling, plantebaseret fødevareproduktion samt understøt-
telse af vidensbehov ift. effektiv regulering, herunder dokumentation af
emissioner.
4. Cirkulær økonomi med fokus på plastik og tekstiler
Missionen skal bidrage til at fremme cirkulær økonomi gennem udvikling
af løsninger til at forbedre ressourceproduktiviteten, mindske mængden
af affald, øge mængden og kvaliteten af genanvendelsen samt reducere
miljø- og klimabelastning fra produkter. Der vil være et særligt fokus på
plastik og tekstiler. Løsninger kan omfatte f.eks. ændret design og pro-
duktionsmetoder samt ændrede forbrugsformer. Andre løsninger omfat-
ter at udvikle teknologier, der kan forbedre sporbarheden af materialer
gennem værdikæden og sortering af f.eks. plastikaffald med henblik på
genanvendelse af høj kvalitet. Det omfatter endvidere udvikling af nye
løsninger til mere bæredygtigt design af f.eks. tekstiler, der minimerer
forbruget af naturressourcer og sikrer længere levetid af tekstiler, samt
teknologier, som kan øge genanvendelsen af f.eks. tekstilaffald. Der vil
samtidig være fokus på øget brug af fornybare og genanvendte råvarer
i stedet for nyudvundne fossile råvarer.
Med de grønne forsknings- og innovationspartnerskaber introduceres et nyt
forsknings- og innovationsvirkemiddel, som skal målrette og accelerere forsk-
nings- og innovationsindsatsen på områder med væsentlig betydning for den
grønne omstilling af Danmark. Indsatsen skal ses i sammenhæng med de ind-
gåede aftaler om klimaplaner og tager endvidere afsæt i en række af de 13 kli-
mapartnerskabers anbefalinger inden for forskning og udvikling.
Det enkelte grønne forsknings- og innovationspartnerskab skal samle relevante
videninstitutioner (universiteter, GTS-institutter m.fl.), virksomheder, offentlige
parter og innovationsaktører. Innovationsfonden vil i sin udmøntning afdække
mulig samfinansiering med andre offentlige og private fonde, herunder udvik-
lings- og demonstrationsprogrammerne (EUDP, MUDP og GUDP) og Danmarks
Grønne Fremtidsfond, som vil kunne bidrage til, at partnerskaberne får en vis
volumen og dermed størst mulig national og global gennemslagskraft.
Størrelsen på bevillingerne mellem partnerskaberne kan variere alt efter, hvad
der vurderes samlet at give den største effekt, ligesom det kan vælges at uddele
midler til flere partnerskaber inden for én mission.
Innovationsfonden vil i dialog med Uddannelses- og Forskningsministeriet have
mulighed for at udmønte evt. overskydende midler inden for
1.1.2. Grøn forsk-
ning, teknologiudvikling og innovation.
6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0007.png
1.1.2. Grøn forskning, teknologiudvikling og innovation
Der afsættes i alt 469,0 mio. kr. til strategisk og udfordringsdrevet grøn forskning,
teknologiudvikling og innovation.
Midlerne skal understøtte strategisk og udfordringsdrevet grøn forskning inden
for følgende temaområder, der er nærmere beskrevet i strategien
"Fremtidens
grønne løsninger":
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
Energiproduktion mv.
Energieffektivisering
Landbrug og fødevareproduktion
Transport
Miljø og cirkulær økonomi
Natur og biodiversitet
Bæredygtig adfærd og samfundsmæssige konsekvenser (tværgå-
ende).
Inden for de syv temaområder er aftalepartierne enige om, at der bør lægges
særlig vægt på landbrugets rolle i den grønne omstilling, herunder bl.a. i relation
til både økologisk og konventionelt landbrug og udvikling af nye bæredygtige
animalske og ikke mindst plantebaserede fødevarer.
Herudover lægger aftalepartierne vægt på, at der inden for de syv temaområder
er et tværgående fokus på teknologiske muligheder, herunder f.eks. digitalise-
ring og kunstig intelligens. Partierne lægger ligeledes vægt på et særligt fokus
på energiområdet, herunder energiproduktion, energilagring, energieffektivitet
samt sammenhængende energisystemer og potentialet i sektorkobling inden for
det samlede energiområde. Partierne lægger endvidere vægt på, at bæredygtigt
byggeri, herunder bæredygtige materialer, indgår som et vigtigt område.
Aftalepartierne er herudover enige om, at det er vigtigt med et fokus på Arktis og
arktisk forskning, blandt andet i relation til klimaforandringer og klimaovervåg-
ning. Endelig lægger aftalepartierne vægt på forskning i de samfundsmæssige
forandringer som følge af klimaforandringerne, herunder f.eks. håndtering af in-
ternationale konflikter afledt heraf.
Teknologiudvikling og innovation spiller en afgørende rolle for, at vi kan nå i mål
med den grønne omstilling i Danmark og i resten af verden. Midlerne skal såle-
des også understøtte, at eksisterende viden på området omsættes til konkrete
grønne teknologier og løsninger i tæt samarbejde med erhvervslivet. Midlerne til
teknologiudvikling og innovation udmøntes inden for det grønne område i bred
forstand.
Midlerne udmøntes gennem opslag med sigte på, at forskningen skaber sam-
fundsmæssig værdi og/eller økonomisk vækst for private og offentlige virksom-
heder og/eller aftagere i samfundet. Forskningen skal derfor så vidt muligt udfø-
res i et tæt samspil mellem forskningsinstitutioner og erhvervsliv.
7
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0008.png
1.2. Danmarks Frie Forskningsfond
Der afsættes 312,9 mio. kr. til Danmarks Frie Forskningsfond med henblik på, at
fonden gennem konkurrenceudsatte opslag kan uddele midler til den grønne,
frie, nysgerrighedsdrevne forskning i Danmark. Prioriteringen fremmer forsker-
nes egne originale idéer, som kan bidrage til den grønne omstilling. Samtidig
understøtter prioriteringen karriereudvikling for vækstlaget i dansk forskning,
bl.a. de yngre forskere, hvoraf flere i fremtiden vil skulle gøre karriere i det private
erhvervsliv.
1.3. Udviklings- og demonstrationsprogrammer (UDP)
Udviklings- og demonstrationsprojekter er væsentlige i forhold til at sikre, at alle
led i den grønne værdikæde fra grundforskning til kommercialisering er vel-
smurte.
1.3.1. Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP)
Der afsættes i alt 340,0 mio. kr. til EUDP
Det Energiteknologiske Udviklings-
og Demonstrationsprogram.
Prioriteringen kan understøtte energiteknologiske udviklings- og demonstrati-
onsaktiviteter, som bidrager til at skabe vækst og arbejdspladser, øger forsy-
ningssikkerheden og bidrager til at indfri målet om 70 pct. reduktion af drivhus-
gasudslip i 2030 og til at gøre Danmark uafhængig af fossil energi.
I forlængelse af EUDP’s strategi for 2020-2030
og for at styrke en accelereret
indsats blandt de grønne missioner, der er prioriteret i denne aftale, er aftale-
partierne enige om, at der øremærkes mindst 100 mio. kr. af midlerne til at un-
derstøtte teknologiudviklingen inden for missionerne: Fangst, lagring eller an-
vendelse af CO2 samt Power-to-X.
Med prioriteringen sikres samtidig en fortsættelse af det aftalte niveau i Energi-
aftalen 2018.
1.3.2. Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP)
Der afsættes 121,0 mio. kr. til MUDP
Det Miljøteknologiske Udviklings- og De-
monstrationsprogram. Grøn udvikling og demonstration af teknologiske løsnin-
ger spiller en stor rolle for udviklingen af fremtidens grønne teknologiske løsnin-
ger, og midlerne skal bidrage til et bedre miljø, en mere effektiv lovgivning, flere
arbejdspladser i Danmark og en strategisk teknologisk indsats på miljø- og kli-
maområdet.
1.3.3. Grønt Udviklings- og Demonstrationsprograms (GUDP)
Der afsættes 50,0 mio. kr. til Grønt Udviklings- og Demonstrationsprograms øko-
logiforskning i samarbejde med ICROFS. Økologisk jordbrug og økologiske fø-
devarer skal løbende udvikles med de specifikke produktionsbetingelser, der
gælder på området, hvis dansk økologi fortsat skal bevare sin internationale fø-
rerposition, imødekomme fremtidens forbrugerkrav og bevare en høj troværdig-
hed.
8
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0009.png
1.4. DANA
Der afsættes 50,0 mio. kr. i 2021 og 60,0 mio. kr. i 2022 og 2023 til delfinansie-
ring af et nyt forskningsskib med de nødvendige kapaciteter til at løse opgaver i
Arktis. Et nyt forskningsskib vil ud over forskning også skulle varetage forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening for Miljø- og Fødevareministeriet samt løse
forskningsrelaterede opgaver i Arktis. Partierne opfordrer til, at der i udbuddet
af byggeriet af et nyt forskningsskib lægges vægt på overholdelse af grundlæg-
gende internationale og danske arbejdsrettigheder og miljøstandarder. Bygge-
riet af skibet skal endvidere bidrage til læring om skibskonstruktion til arktiske
forhold.
1.5. Styrket grøn forskning på landbrugsområdet
Der afsættes i alt 39,3 mio. kr. til grøn forskning i relation til landbrugsområdet.
Indsatsen skal styrke forskningskapaciteten og understøtte myndighedsrelate-
rede behov for viden og dokumentation, bl.a. i forhold til emissioner, lavbunds-
jorde og CO2-optag.
Af midlerne afsættes 31,0 mio. kr. af midlerne til grøn forskning og udvikling i
landbruget, der skal understøtte myndighedsrelaterede forsknings- og udvik-
lingsbehov. Dette kan bl.a. være dokumentation af emissionsfaktorer fra stald
og jorde
især vedr. drivhusgasser
samt en specifik understøttelse af beho-
vet for viden i forhold til udtag af lavbundsjorde. Midlerne udmøntes af Miljø- og
Fødevareministeriet.
8,3 mio. kr. af midlerne afsættes til forskning i drivhusgasudledninger fra lav-
bundsjorde, der kan bidrage til mere retvisende nationale opgørelser, som vur-
deres at være nødvendige for at etablere et præcist administrationsgrundlag for
udtagning af lavbundsjorde. Forskningen forankres på Aarhus Universitet
(DCA) i samarbejde med GEUS.
1.6. Grønt internationalt forskningssamarbejde og styrket monito-
rering af grøn forskning
Der afsættes i alt 10,6 mio. kr. til dels at styrke det danske engagement i inter-
nationalt samarbejde om grøn forskning og styrke det danske hjemtag fra EU's
forskningsprogrammer, dels styrke den analytiske kapacitet i relation til monito-
rering af grøn forskning, herunder vurdere forskningsinvesteringers potentiale
for at bidrage til klimamålene. Initiativerne er indeholdt i Grøn Forskningsstra-
tegi.
1.7. Videnskab.dk
Aftalepartierne er enige om at afsætte 2,0 mio. kr. til forskningsformidlingspor-
talen Videnskab.dk. Midlerne skal bidrage til at udbrede kendskabet til og for-
ståelsen for den grønne forsknings samfundsmæssige betydning.
1.8. Pilotprojekter inden for bæredygtigt design og arkitektur
Aftalepartierne er enige om at afsætte 6,0 mio. kr. til forsknings- og udviklings-
projekter inden for bæredygtigt design og arkitektur, der kan understøtte den
9
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0010.png
grønne omstilling. Midlerne fordeles med 2,0 mio. kr. til hhv. Arkitektskolen Aar-
hus, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering samt Designskolen Kolding, der tilrettelægger forsknings- og ud-
viklingsaktiviteterne inden for deres formål.
1.9. Arktisk forskning om klima- og geopolitik
Der afsættes 2,0 mio. kr. til forskning om klima, geopolitik samt udenrigs- og
sikkerhedspolitik i Arktis. Forskningen udføres med base på Ilisimatusarfik,
Grønlands universitet og koordineres med arbejdet i Arktisk Forskningshub og
øvrig arktisk forskning i Rigsfællesskabet.
2. Life science, sundhed og velfærdsteknologi
Der afsættes i alt 390,0 mio. kr. til forskning, teknologiudvikling og innovation
inden for life science, sundhed og velfærdsteknologi mv.
Forskningsbaseret viden har skabt grobund for udviklingen af danske erhvervs-
mæssige styrkepositioner inden for f.eks. life science. Forskningen skal bidrage
til, at denne position fastholdes og udbygges. Udmøntningen af midlerne skal
understøtte et tæt samspil mellem forskningsinstitutionerne og erhvervslivet.
Med aftalen videreføres bevillingen til ICARS fra forskningsreserveaftalen, og
samtidig noterer partierne sig, at regeringen vil indbudgettere en flerårig bevil-
ling til ICARS på FFL22.
2.1. Innovationsfonden
Der afsættes 340,0 mio. kr. til strategisk og udfordringsdrevet forskning, tekno-
logiudvikling og innovation inden for life science, sundhed og velfærdsteknologi
i Danmarks Innovationsfond. Midlerne skal understøtte, at Danmarks stærke vi-
den- og forskningsposition inden for området omsættes til opfindelser, produk-
ter og teknologier, der gavner de danske borgere, virksomhedernes bundlinje
og dansk eksport.
Forskningen skal skabe samfundsmæssig værdi og/eller økonomisk vækst for
private og offentlige virksomheder og/eller aftagere i samfundet ikke mindst i life
science sektoren, og skal derfor, så vidt muligt, udføres i et tæt samspil mellem
forskningsinstitutioner og erhvervsliv.
Forskningen kan bl.a. understøtte, at der kan tilbydes gode og relevante fore-
byggelsestilbud og behandlinger i primær- og sygehussektoren samt i psyki-
atrien med borgeren i centrum. Forskningen kan også bidrage til ny viden om og
udvikling af ny sundheds- og velfærdsteknologi, som kan understøtte et borger-
nært sundhedsvæsen med fokus på den enkeltes frihed og inddragelse og med
fokus på at service i den offentlige sektor løses klogere og mere effektivt, så der
kan frigives tid til omsorg og kernevelfærd.
10
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0011.png
Partierne er desuden enige om, at der er behov for at for at styrke den kliniske
forskning bl.a. for at understøtte kvalitet og effektivitet i sundhedsvæsnet, god
patientbehandling og tiltrækning af udenlandske forskningsinvesteringer til Dan-
mark. Partierne noterer, at der i udmøntningen af midlerne særligt er behov for
at understøtte den kliniske forskning, som bedrives på hospitalerne og ved andre
offentlige forskningsinstitutioner, herunder den uafhængige og patientnære klini-
ske forskning.
Forskningen kan også bidrage til udviklingen af personlig medicin, udvikling af
det digitale sundhedsområde, herunder sundhedsdataområdet, kunstig intelli-
gens og øget virtuel og teknologisk brug ifm. afvikling af kliniske forsøg. Områ-
derne indeholder store potentialer for både virksomheder og den offentlige sund-
hedssektor.
Endelig skal forskningen bidrage til at nedbringe ulighed i sundhed f.eks. gen-
nem styrket forskning i sygdomme, som rammer social skævt. Der kan bl.a. være
behov for forskning i forebyggelse af eller farmakologiske og non-farmakologiske
behandlingsmuligheder i forhold til lungesygdomme (f.eks. KOL) og kroniske
sygdomme.
Midlerne skal endvidere understøtte, at Innovationsfonden gennem konkurren-
ceudsatte opslag kan yde støtte til teknologiudvikling og innovation inden for life
science, sundhed og velfærdsteknologi. Midlerne skal bl.a. understøtte viden-
overførsel mellem forsknings-/uddannelsesinstitutioner og virksomheder,
fremme teknologiudvikling og forsknings- og innovationsindsatsen i bl.a. små og
mellemstore virksomheder.
2.2. ICARS
Der afsættes 50,0 mio. kr. i 2021 til forskningsaktiviteter på Internationalt Centre
for Anti-microbial Resistance Solutions (ICARS), der er et globalt videns- og
forskningscenter, som skal udføre forskning for at identificere og implementere
nye evidensbaserede løsninger på nationale antibiotikaresistensudfordringer.
ICARS hovedopgave er at bistå lav- og mellemindkomstlande med at udvikle
løsninger for at bekæmpe antibiotikaresistens på tværs af human-, veterinær,
miljø- og fødevareområderne.
For så vidt angår den årlige statslige bevilling fra 2022 vil regeringen indbudget-
tere en flerårig bevilling.
3. Teknologi og innovation der kan fastholde produktion og
arbejdspladser i Danmark
Der afsættes 220,0 mio. kr. til Innovationsfonden og Matchfinansieringsordnin-
gen i 2021.
11
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0012.png
3.1. Innovationsfonden
Der afsættes 190,0 mio. kr. til at understøtte udfordringsdrevet forskning, tek-
nologiske muligheder og innovation som kan bidrage til at fastholde produktion
og arbejdspladser i Danmark.
Midlerne kan bl.a. understøtte robot- og droneteknologi og anden automatiseret
produktionsteknologi samt forskning i kunstig intelligens og digitalisering, som
også rummer store potentialer i erhvervslivet såvel som i den offentlige sektor.
Partierne er enige om, at midlerne således skal understøtte udviklingen af det
digitale område og bidrage til
bl.a. tværdisciplinær
forskning i kunstig intelli-
gens og digital omstilling. Forskningen kan også skabe ny viden om digitaliserin-
gens betydning for mennesker og samfund, ligesom forskningen kan inddrage
etiske og moralske aspekter af den nye teknologiske udvikling, og brug af kunstig
intelligens i en dansk kontekst.
Forskningen skal skabe grobund for at danske virksomheder kan udvikle pro-
dukter og nye teknologiske løsninger og øge deres vækst og produktivitet til gavn
for hele Danmark.
Partierne er desuden enige om, at der er behov for, at forskningen bidrager til at
fastholde produktion samt til at skabe flere og endnu bedre og skånsomme ar-
bejdspladser i Danmark til gavn for medarbejderne og virksomhedernes bund-
linje. Midlerne kan således også bruges på forskning i fysisk, psykisk og kemisk
arbejdsmiljø samt på forskning i nye organiserings- og virksomhedsformer som
eksempelvis demokratiske og/eller medarbejderejede virksomheder mv., samt
forskning i civilsamfundets og frivillighedens samfundsøkonomiske betydning.
3.2. Matchfinansieringsordningen
Der afsættes 30,0 mio. kr. til Matchfinansieringsordningen under Vækstfonden.
Matchfinansieringsordningen har til formål at sikre finansiering til iværksættere i
de tidlige faser og skal sikre bedre brobygning mellem tilskudsfinansiering
(f.eks. i Innovationsfonden) og markedsbaseret finansiering fra private investo-
rer og fonde.
4. Et stærkt fundament for forskning og innovation
For at skabe de bedst mulige rammer for at forskningen kan understøtte den
grønne omstilling og bidrage til fremtidens velfærd og sundhed og blive til kon-
krete løsninger, er der behov for at understøtte, at forskningen også i fremtiden
hviler på et stærkt fundament af bl.a. dygtige forskere, solid forskningsinfra-
struktur og internationalt samarbejde.
Der afsættes midler til understøtte, at forskerne har adgang til forskningsinfra-
struktur i verdensklasse. Midlerne skal også understøtte internationale forsk-
ningssamarbejder og et øget hjemtag fra EU. Derudover skal midlerne under-
støtte en fortsat styrkelse af arktisk forskning og en kapacitetsopbygning og
12
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0013.png
styrket forskning på børneområdet. Endelig videreføres bevillingen til Grundtvig
Centeret.
4.1. Styrket forskning på børneområdet
Der afsættes 50,0 mio. kr. årligt i 2021-2024 til at opbygge og styrke den dan-
ske pædagogiske forskning rettet mod de mindste børn i aldersgruppen 0-6 år.
Forskningen skal bidrage til, at alle børn får de bedst mulige betingelser for at
klare sig videre frem i livet, bl.a. ved at alle børn i dagtilbud trives, lærer og ud-
vikler sig og dannes.
I udformningen af modellen vil der blive lagt vægt på, at midlerne udmøntes til
forskning, som har en praksisnær forankring, og som sker i et samarbejde mel-
lem universiteter, professionshøjskoler, kommuner, dagtilbud og interessenter.
Forskningen skal styrke grundfagligheden i pædagoguddannelsen og forbedre
de kommunale prioriteringer og investeringer i dagtilbudsområdet samt anven-
des af pædagogisk personale i praksis, og dermed bidrage til at løfte kvaliteten
i dagtilbuddene.
Partierne finder det vigtigt med en flerårig indsats for at kunne opbygge og ud-
vikle et forskningsområde, som i dag er for småt og fragmenteret. Derfor skal
forskningen udmøntes på en måde, hvor der skabes stærke og varige konsor-
tier og forskningsmiljøer på tværs af institutioner. Det er vigtigt, at der i tilknyt-
ning til forskningen uddannes flere ph.d.er, som kan bidrage til undervisningen
på pædagoguddannelsen mv.
Den endelige model for udmøntningen af midlerne fastlægges med inddragelse
af centrale interessenter på området. Modellen skal sikre, at erfaring med pæ-
dagogisk forskning og kriterier om praksisrelevans mv. inddrages ved udmønt-
ning af midlerne.
Forskningen kan samtidig bidrage til studier med relevans for Den Socialøko-
nomiske Investeringsmodel (SØM).
4.2. Styrket forskningsinfrastruktur
Der afsættes i alt 27,6 mio. kr. til styrkelse af den forskningsinfrastruktur, som
udgør et helt afgørende grundlag for, at dansk forskning fortsat kan være i ver-
densklasse.
Af midlerne afsættes 15,3 mio. kr. til at styrke Det Nationale Samarbejde om di-
gital forskningsinfrastruktur (DEIC), som skal understøtte adgang til moderne
og tidssvarende digital forskningsinfrastruktur, der er en afgørende forudsæt-
ning for, at dansk forskning kan bidrage med løsninger på centrale samfunds-
mæssige problemstillinger, herunder den grønne omstilling, og hvis de store of-
fentlige og private investeringer i forskning skal udnyttes fuldt ud.
12,3 mio. kr. afsættes til at videreføre Dansk medlemskab af den europæiske
forskningsfacilitet ILL (Institut Laue-Langevin) med henblik på en fortsat opbyg-
ning det danske neutronforskningsmiljø.
13
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0014.png
4.3. Internationalt forskningssamarbejde og styrket EU-hjemtag
Der afsættes i alt 17,8 mio. kr. til at styrke den danske deltagelse i internatio-
nalt forskningssamarbejde og det danske hjemtag af EU-midler. Af midlerne af-
sættes:
11,8 mio. kr. til fortsat internationalisering af dansk forskning. Midlerne skal
give danske forskere, virksomheder og studerende bedre rammer og incita-
menter for samarbejde med strategisk udvalgte internationale partnere om
forskning, uddannelse og innovation. Midlerne kan bl.a. anvendes til forsk-
nings- og studieophold på udenlandske uddannelses- og forskningsinstitutio-
ner.
6,0 mio. kr. til at understøtte dansk deltagelse i fælleseuropæisk og internatio-
nalt samarbejde (EUopSTART), som understøtter danske virksomheders og vi-
deninstitutioners adgang til forskningsmidler fra bl.a. EU ved at medfinansiere
potentielle danske deltageres forberedende arbejde rettet mod deltagelse i fæl-
leseuropæiske og andre internationale forskningsprojekter mv.
4.4. Arktisk forskning og Arktisk Universitet
Den arktiske forskning er et vigtigt element i regeringens grønne forsknings-
strategi. Arktisk forskning giver ny viden om bl.a. klimaforandringer, marineres-
sourcer, miljø og råstoffer, som bidrager til indsatsen for grøn omstilling og kli-
matilpasning. Arktisk forskning indgår desuden i ovennævnte satsning på forsk-
ningsskibet DANA skal understøtte forskningsrelaterede opgaver i Arktis.
Der afsættes i tillæg hertil 3,1 mio. kr. i 2021 til at understøtte arktisk forskning,
herunder aktiviteter vedr. Arktis og Antarktis. Midlerne skal bl.a. understøtte
netværksunderstøttende programmer, nationale og internationale samarbejds-
fremmende tiltag, udviklingsprojekter, analyser, kortlægninger og formidling
mv., herunder til puljer efter opslag, med henblik på at understøtte arktisk forsk-
ning, uddannelse og innovation samt drift af polare forskningsinfrastrukturer
mv.
Endvidere afsættes 3,1 mio. kr. i 2021 til Arktisk Universitet. Der kan af bevillin-
gen afholdes udgifter til støtte af aktiviteter i regi af Arktisk Universitet (Univer-
sity of the Arctic) som f.eks. udviklingsprojekter, netværksdannelse, sommer-
skoler mv. Der kan endvidere af bevillingen afholdes udgifter til at understøtte
arktiske forsknings- og uddannelsesaktiviteter ved de af Rigsfællesskabets in-
stitutioner, der er medlem af Arktisk Universitet.
Sammenlagt udgør bevillingerne til DANA, arktisk forskning om klima- og geo-
politik samt de øremærkede bevillinger til arktisk forskning og Arktisk universi-
tet i alt 178,2 mio. kr. i perioden 2021-2023.
4.5. Grundtvig Centeret
Der afsættes 10,0 mio. kr. til at videreføre Grundtvig Centerets arbejde.
Grundtvig Centeret blev oprettet ved Aarhus Universitet med finanslovaftalen
14
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af alle relevante aftaler vedr. Grundtvig Centeret siden der med aftalen om finansloven for 2009 blev afsat midler til opstart af et Grundtvigcenter ved Aarhus Universitet, til kulturministeren
2291238_0015.png
for 2009 med henblik på at gøre Grundtvigs forfatterskab offentligt tilgængeligt
via digitalisering og kommenterede udgaver. Samtidig er formålet at fremme
det almene studie af Grundtvig og hans virkningshistorie gennem forskning, un-
dervisning og formidling.
4.6. Udvikling af vidensamarbejde i Region Sjælland på RUC
Der afsættes 19,9 mio. kr. til udvikling af vidensamarbejdet i Region Sjælland.
Midlerne afsættes til RUC mhp. en styrket forsknings-, innovations- og viden-
spredningsindsats i de kommende 2-4 år inden for områder, hvor RUC kan
imødekomme behovet for en styrket videnoverførsel til virksomheder og den of-
fentlige sektor gennem de 14 udpegede erhvervs- og vidensklynger. Midlerne
skal styrke både klyngeindsatsen i Region Sjælland og forsknings-og innovati-
onsmiljøerne på RUC.
Partierne er enige om at øremærke 10,0 mio. kr. fra forskningsreserven i 2021.
Derudover afsættes der til formålet 9,9 mio. kr. i uforbrugte midler fra aftalen
om fordeling af forskningsreserven for 2020.
4.7. Midler til fri forskning i Danmarks Frie Forskningsfond
Der afsættes 22,9 mio. kr. oveni i finanslovsbevillingen til den frie forskning.
Midlerne skal støtte og fremme de mest originale idéer og initiativer i dansk
forskning og udvikle dansk forskning til højeste internationale niveau.
Midlerne bidrager til at sikre excellence og nybrud i dansk forskning og skal un-
derstøtte den nysgerrighedsdrevne og forskerinitierede forskning inden for
grundforskning såvel som anvendelsesorienteret forskning.
Midlerne til fri forskning spiller desuden en væsentlig rolle for hele forskningens
fødekæde fra ph.d. til professor samt for internationalisering af dansk forskning.
5. Opfølgning på aftalen
Partierne noterer sig, at uddannelses- og forskningsministeren frem mod for-
handlingerne om fordelingen af forskningsreserven 2022 vil gennemføre en
kortlægning af den kliniske forskning i Danmark og finansieringen heraf.
Partierne noterer sig desuden, at uddannelses- og forskningsministeren frem
mod forhandlingerne om fordelingen af forskningsreserven 2022 vil gennem-
føre en kortlægning af den arktiske forskning i Rigsfællesskabet.
Partierne konstaterer, at der er et behov for at drøfte fordelingen af universite-
ternes basismidler til forskning. Partierne noterer sig, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren snarest muligt vil invitere partierne til at drøfte en fremtidig mo-
del for fordelingen af basismidlerne til forskning.
15