Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2302823_0001.png
26. august 2020
Høringsnotat
høring over udkast til bekendtgørelser for de
videregående kunstneriske uddannelser under
Kulturministeriet
Kulturministeriet sendte den 12. maj 2020 udkast til følgende bekendtgørelser i
høring:
1) Bekendtgørelse om Den Danske Filmskole
2) Bekendtgørelse om musikkonservatorierne og Operaakademiet
3) Bekendtgørelse om Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler
4) Bekendtgørelse om Den Danske Scenekunstskole.
Bekendtgørelserne samler reglerne for uddannelsernes indhold og
uddannelsesinstitutionernes styrelse i fire nye bekendtgørelser.
Høringsfristen udløb den 12. august 2020.
Ved høringsfristens udløb var der indkommet 14 høringssvar, jf. bilag 1.
I det følgende redegøres der for hovedbemærkningerne i de modtagne høringssvar
og Kulturministeriets kommentarer hertil. Der henvises herudover til de vedlagte
høringssvar.
Det bemærkes, at der i nogle af de modtagne høringssvar er forslag til
redaktionelle ændringer, herunder lovtekniske og sproglige ændringer. Disse
forslag er indarbejdet i den udstrækning som Kulturministeriet har fundet det
relevant og er således ikke omtalt yderligere i nærværende notat.
***
Bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om Den Danske
Filmskole
Den Danske Filmskole ønsker fra 2021 at synkronisere animationsuddannelsen
med de øvrige uddannelser på Filmskolen. I den forbindelse foreslår Filmskolen, at
det indføjes i bekendtgørelsen, at uddannelseslængden reduceres til 4 år svarende
til 240 ECTS-point således, at den svarer til de øvrige uddannelsers længde.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker, at en nedsættelse af uddannelsestiden for
animationsinstruktører ikke indgår i nærværende revision af bekendtgørelsen, som
alene har til formål at standardisere reglerne. Forslaget imødekommes derfor ikke.
Kulturministeriet er imidlertid opmærksom på Den Danske Filmskoles ønske om en
efterfølgende regelændring på dette punkt.
Jour. nr. 19/02327-64
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
2302823_0002.png
Danske Scenografer og FAF finder, at behovet for, at der bliver oprettet en
uddannelse som scenograf/production design på Den Danske Filmskole stadig
bliver mere presserende og foreslår, at dette tilføjes i bekendtgørelse om Den
Danske Filmskole.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker, at en ny uddannelse som scenograf/production design
vil være en større indholdsmæssig ændring, som ikke indgår i nærværende revision
af bekendtgørelsen om Den Danske Filmskole, som alene sigter på, at standardisere
reglerne for de videregående kunstneriske uddannelser. Forslaget imødekommes
derfor ikke i forhold til nærværende revision.
FAF, Danske Filminstruktører samt Producentforeningen udtrykker bekymring
over, at formuleringen af § 33, stk. 4 i udkast til bekendtgørelse om Den Danske
Filmskole potentielt flytter beslutningskompetencen fra studienævn til rektor og
derved vil begrænse elevernes medindflydelse. Der bliver derfor foreslået en
revurdering af bestemmelsen eller at bestemmelsen helt udgår.
Ligeledes bliver der opfordret til en lovændring med henblik på, at der bliver
etableret en faglig relevant bestyrelse på Den Danske Filmskole.
Kulturministeriets kommentarer:
Kulturministeriet bemærker vedrørende rektors mulighed for at træffe beslutning i
sager, der ikke tåler udsættelse, hvor beslutningskompetencen ellers tilkommer
institutionens kollegiale råd, at det ikke har været intentionen at fratage
medbestemmelsen fra de kollegiale råd herunder de studerende. Af denne årsag
imødekommes de indkomne forslag, hvorefter § 33, stk. 4 udgår af bekendtgørelse
om Den Danske Filmskole.
Kulturministeriet bemærker endvidere, at nærværende revision af bekendtgørelserne
for de kunstneriske videregående uddannelser alene har til formål at standardisere
reglerne. En nedsættelse af en faglig relevant bestyrelse på Den Danske Filmskole
vil kræve en ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelser under
Kulturministeriet og ligger derfor uden for revisionens hensigt. Det skal imidlertid
bemærkes, at Kulturministeriet er opmærksom på et ønske om regelændring herom.
Danske Film Instruktører understreger endvidere vigtigheden i, at der er solid
brancherepræsentation i et ansættelsesudvalg.
Kulturministeriets kommentar:
Det følger af § 15, stk. 5 i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, at kompetencen til at ansætte og
afskedige rektor ligger hos kulturministeren. Kulturministeriet bemærker, at det
med nærværende revision indskrives i bekendtgørelserne for samtlige institutioner,
at der skal nedsættes et ansættelsesudvalg til Kulturministerens forelæggelse af valg
af rektor. I forbindelse med sammensætning af ansættelsesudvalget kommer det til
at fremgå af bekendtgørelserne, at ansættelsesudvalget skal bestå af mindst 4
medlemmer udpeget af ministeren, heraf det ene medlem som formand, samt 1
repræsentant for skolens ledelse udpeget af skolens ledelse, 2 repræsentanter for de
ansatte udpeget af skolerådet, heraf mindst 1 underviser på skolen, samt 1
Side 2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
2302823_0003.png
repræsentant fra skolens studerende udpeget af de studerende. Ligeledes indskrives
i bekendtgørelsen, at rektor midlertidigt udtræder af skolerådet ved beslutning om
udpegning af medlemmer til ansættelsesudvalget.
FAF påtaler rektors ansættelsesperiode i forhold til manglende tidsbegrænsning
for stillingen. FAF foreslår endvidere en tidsfrist på 10 dage for rektor til
indkaldelse af møde for skolerådet, jf. udkast til bekendtgørelsens § 38, stk. 1.
Kulturministeriets kommentarer:
Kulturministeriet bemærker i relation til rektors ansættelsesperiode, at forslaget
imødekommes, hvorefter stillingen bliver tidsbegrænset til 5 år med mulighed for
forlængelse.
Kulturministeriet bemærker vedrørende udkast til bekendtgørelsens § 38, stk. 1, at
det følger af den nuværende formulering i § 6, stk. 1, 2. pkt. i den gældende
bekendtgørelse nr. 517 af 30/04/2019, at rektor skal indkalde til møde [for
skolerådet], når mindst 3 medlemmer skriftligt anmoder herom. Forslaget om en
tidsfrist for rektor på 10 dage til indkaldelse af møde for skolerådet kan derfor
imødekommes idet det er en mindre justering, som er i tråd med hensigten bag
bestemmelsen. Det skal yderligere bemærkes, at samme bestemmelse indsættes i
bekendtgørelse om musikkonservatorierne og Operaakademiet, bekendtgørelse om
Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler og bekendtgørelse om Den
Danske Scenekunstskole idet formålet med nærværende revision er at standardisere
reglerne. På samme baggrund indsættes i bekendtgørelse om Den Danske Filmskole,
at der er mødepligt til skolerådet, og lovligt forfald skal meddeles rektor.
Bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om musikkonservatorierne
og Operaakademiet
Dansk Musikpædagogisk Forening foreslår, at udkastet til bekendtgørelsen
suppleres med et krav om egentlig musikpædagogisk forskning inden for
instrumental- og sangpædagogik på ét eller flere af landets musikkonservatorier
samt stilles der krav om mindst én musikskolerepræsentant i hvert af
konservatoriernes aftagerpaneler.
Kulturministeriets kommentarer:
Forslaget vedrørende krav om forskning inden for musik- og sangpædagogik
imødekommes ikke. Kravet vil være en indholdsmæssig ændring, som ikke indgår i
nærværende revision af bekendtgørelsen om musikkonservatorierne og
Operaakademiet, som alene har til formål at standardisere reglerne, hvorfor større
substansændringer lægger sig uden for formålet.
I relation til at stille krav til mindst én musikskolerepræsentant i konservatoriernes
aftagerpaneler er den nuværende formulering, at medlemmerne af aftagerpanelet
skal repræsentere aftagerne af de færdiguddannede og, at de tilsammen skal have
erfaring med og indsigt i den pågældende institutions uddannelsesområde og de
ansættelsesområder, som uddannelsesområdet giver adgang til. Medlemmerne
udpeges på grundlag af deres erfaring med og viden om det pågældende
arbejdsmarked, herunder
hvis det er muligt
det internationale arbejdsmarked.
Kulturministeriet bemærker således, at et krav om, at medlemmerne skal
Side 3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
2302823_0004.png
repræsentere specifikke aftagergrupper forekommer uhensigtsmæssigt og vil
indskrænke fleksibiliteten ved udpegning af medlemmer, som netop udpeges på
grundlag af deres erfaring og viden fra arbejdsmarkedet samt deres personlige
egenskaber. At musikskolerne er en vigtig aftagergruppe afspejler sig i den aktuelle
sammensætning af aftagerpanelerne, idet der er musikskole-repræsentanter i
samtlige fire musikkonservatoriers aftagerpaneler. Forslaget imødekommes således
ikke.
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) foreslår,
Til § 24 og § 29, at det tilføjes i bekendtgørelsens § 29, stk. 2, nr. 1, at der foretages
en bedømmelse
”såfremt
der indstilles til en 1. års bedømmelse”,
idet der foreligger
en sammenhæng med § 24 i udkast til bekendtgørelse, hvorefter konservatoriet
kan
fastsætte, at den studerende, for
at kunne fortsætte bacheloruddannelsen […]
indstilles til 1. års bedømmelse og skal bestå denne bedømmelse.
Til bilag 1 om klager over eksamens- og prøvegrundlag finder DKDM, at det
eksplicit burde nævnes, at klager over optagelsesprøver er omfattet af bilaget.
Til § 3, stk. 6, om antallet af studenterårsværk i finansåret foreslår DKDM, at
begrebet finansårsstuderende (som anvendes i rammeaftalen) anvendes i stedet for
studenterårsværk i finansåret.
Til § 4, stk. 3, om minimum antal ECTS-point for pædagogik finder DKDM ikke, at
der er behov for detailregulering af egentligt indhold i uddannelserne, som det er
tilfældet i § 4, stk. 3, og mener at bestemmelsen skal udgå.
Til § 50 om rektors ansættelsesperiode har Konservatorierådet tilkendegivet, at
rådet finder det uklart, hvad der kommer til at gælde med ændringen af
bestemmelsen.
Til § 51, stk. 2, om prorektor bemærker DKDM, at det bør tilføjes i stk. 2, om
DKDM og RMC, at det er rektor, der udpeger og ansætter.
Til § 53, stk. 1, om konservatorierådets kompetence foreslår DKDM, at
konservatorierådets kompetence ændres i overensstemmelse udkast til
bekendtgørelserne for Billedkunstskolerne og Filmskolen, således at skolerådet
(konservatorierådet)
drøfter og afgiver udtalelse
til rektor om forslag til regler, som
har betydning for institutionen, jf. udkast til bekendtgørelse om
Billedkunstskolerne § 44, stk. 1, nr. 5, samt udkast til bekendtgørelse om
Filmskolen § 37, stk. 1, nr. 5. DKDM finder, at reglerne om bortvisning og
disciplinære foranstaltninger bør fastsættes af institutionen, og reglerne skal
forelægges til drøftelse og udtalelse for konservatorierådet. På den baggrund
foreslår DKDM endvidere, at der tilføjes en bestemmelse om konservatoriets
adgang til at fastsætte reglerne. DKDM finder endvidere, at konkrete sager om
bortvisning af studerende ikke egner sig til forelæggelse i et kollegialt organ, da
der ofte indgår personfølsomme oplysninger eller andre forhold, der ikke bør være
kendt for en bredere kreds af ansatte og studerende.
Side 4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
2302823_0005.png
Til § 61 om lederen af Operaakademiet foreslår Rektor for DKDM og Det Kgl.
Teaters direktør (Operaakademirådet), at titlen som forstander ændres til leder af
Operaakademiet.
Kulturministeriets kommentarer:
Kulturministeriet bemærker, at forslaget vedrørende formulering i udkast til
bekendtgørelse § 29, stk. stk. 2, nr. 1 imødekommes.
Kulturministeriet ønsker at tydeliggøre, at den beskrevne klageadgang i bilag 1 til
udkast til bekendtgørelsen ikke indskrænkes i forhold til den gældende
bekendtgørelse nr. 616 af 05/05/2015 om behandling af klager over prøver og
eksamen ved musikfaglige uddannelser ved musikkonservatorierne og
Operaakademiet, som derfor ligeså omfatter klager over optagelsesprøver, hvorfor
forslaget imødekommes.
Kulturministeriet bemærker, at betegnelsen studenterårsværk i finansåret vurderes
hensigtsmæssig, idet der netop er tale om en årsværksangivelse, mens
”finansårsstuderende” kunne antyde, at der sigtes til antal personer, hvilket ikke er
hensigten. Forslaget imødekommes derfor ikke.
Kulturministeriet bemærker, at § 4, stk. 3 i udkast til bekendtgørelse er en
videreførelse fra den nuværende bekendtgørelse nr. 833 af 23/06/2017, § 5, stk. 3,
om minimum antal ECTS-point for pædagogik. Forslaget imødekommes derfor ikke,
idet det ligger uden for omfanget af nærværende revision af bekendtgørelserne for de
videregående kunstneriske uddannelser, som har til formål at standardisere
reglerne.
Gældende i relation til § 50 om rektors ansættelsesperiode er, at stillingen bliver
tidsbegrænset til 5 år med mulighed for forlængelse. Ligeledes indskrives i
bekendtgørelsen, at der skal nedsættes et ansættelsesudvalg til Kulturministerens
forelæggelse af valg af rektor.
Kulturministeriet bemærker, at det bliver tilføjet i bekendtgørelse om
musikkonservatorierne og Operaakademiet, at det er rektor, der udpeger og ansætter
prorektor på DKDM og RMC.
Vedrørende forslag om konservatorierådets afgørelseskompetence, jf. udkast til
bekendtgørelse § 53, stk. 1 og stk. 2, nr. 3 imødekommes dette ikke. Formålet med
nærværende revision af bekendtgørelsen er, at standardisere reglerne herunder at
videreføre de gældende regler uden større substansændringer og der har i denne
ombæring ikke været drøftelser om, hvorvidt konservatorierådets kompetence skulle
omfordeles. I medfør af de gældende regler har konservatorierådet en bredere
beslutningskompetence set i forhold til de øvrige institutioner, og det forekommer
ikke hensigtsmæssigt, at begrænse denne kompetence, hvorfor bestemmelsen
videreføres i sin nuværende form. Kulturministeriet er således opmærksom på, at
konservatorierådets afgørelseskompetence er en fravigelse fra de øvrige institutioner
og dermed en fravigelse af standardiseringen af reglerne. Yderligere bemærkes, at
Side 5
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
2302823_0006.png
Kulturministeriet imidlertid er opmærksom på, at der foreligger en efterspørgsel på
regelændring herom.
Kulturministeriet bemærker i henhold til lederen af Operaakademiet, at der bliver
foretaget en konsekvensændring af titlen som forstander af Operaakademiet, som
ændres til leder af Operaakademiet, jf. udkast til bekendtgørelse § 61.
Bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om Det Kongelige Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler
Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler (Kunstakademiets
Billedkunstskoler) foreslår,
at § 42, stk. 1, 1. pkt., får følgende formulering: ”Rektor
kan udpege en prorektor blandt institutionens fastansatte personale.”
Baggrunden
for forslaget er, at Kunstakademiets Billedkunstskoler finder det mest
hensigtsmæssigt, at ledelserne på uddannelsesinstitutionerne har kompetence til
at tilrettelægge ledelsesfunktionerne på de enkelte institutioner under
hensyntagen til de lokale forhold.
Kunstakademiets Billedkunstskoler er ydermere kritiske over for formuleringen i
bekendtgørelsesudkastets § 40, stk. 4, hvoraf fremgår, at når beslutning tilkommer
institutionens kollegiale organer, kan rektor træffe beslutning, når det skønnes, at
sagen ikke tåler udsættelse, samt at meddelelse om den trufne beslutning snarest
muligt gives til skolerådet. Kunstakademiets Billedkunstskoler påpeger, at
eftersom den eneste afgørelseskompetence, der tillægges de kollegiale organer, er
skolerådets kompetence til at udpege 2 medlemmer til ansættelsesudvalg ved
rektoransættelse, bør § 40, stk. 4 udgå.
Kunstakademiets Billedkunstskoler foreslår endvidere, at § 40, stk. 7, vedrørende
at rektor påser, at de kollegiale organers beslutninger er lovlige samt § 45, stk. 2,
2. pkt. vedrørende at beslutninger i skolerådet træffes ved almindeligt
stemmeflertal og ved stemmelighed er rektors stemme afgørende skal udgå med
samme begrundelse som for § 40, stk. 4 ovenfor.
Kulturministeriets kommentarer:
I relation til udpegning af prorektor jf. udkast til bekendtgørelsen § 42, stk. 1, 1. pkt.
imødekommes forslaget således, at det er muligt for Kunstakademiets billedskoler at
tilrettelægge ledelsesfunktionerne under hensynstagen til de lokale forhold.
Kulturministeriet bemærker vedrørende rektors mulighed for at træffe beslutning i
sager, der ikke tåler udsættelse, hvor afgørelseskompetencen ellers tilkommer
institutionens kollegiale råd, jf. udkast til bekendtgørelse § 40, stk. 4, at det ikke har
været intentionen at fratage de kollegiale råd medbestemmelse. Af denne årsag samt
med henblik på den konkrete afgørelseskompetence imødekommes forslaget,
hvorefter bestemmelsen udgår.
Forslagene vedr. §§ 40, stk. 7 og § 45, stk. 2, 2. pkt. imødekommes ikke. Ved
nærværende revision af bekendtgørelserne er indskrevet en afgørelseskompetence til
samtlige skoleråd, hvorefter de skal udpege to medlemmer til ansættelsesudvalget
Side 6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
2302823_0007.png
ved rektoransættelse. Ligeledes indskrives i bekendtgørelserne, at rektor midlertidigt
udtræder af skolerådet ved beslutning om udpegning af medlemmer til
ansættelsesudvalget. Rektor har dog stadig til opgave, at påse at alle kollegiale
organers beslutninger er lovlige.
Bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om Den Danske
Scenekunstskole
Den Danske Scenekunstskoles bemærkninger (DDSKS) foreslår en justering af § 4,
da skolens bachelorer ikke har retskrav på at blive optaget på en af
kandidatuddannelserne. Som det er nu, kvalificerer bacheloruddannelserne først
og fremmest til at arbejde professionelt inden for fagområdet.
DDSKS vil derudover gøre opmærksom på i forhold til § 10, at høringsversionen af
musikkonservatoriernes bekendtgørelse lægger op til en lidt anden praksis for at
angive kandidatuddannelsernes betegnelser (i § 9):
”Kandidatuddannelsen giver ret
til at anvende betegnelsen cand.musicae (uddannelsesretning)
(candidatus/candidata musicae). Den engelsksprogede betegnelse er Master of
Music (MMus) (uddannelsesretning).”
DDSKS vil foreslå en tilsvarende præcisering
af betegnelserne i deres bekendtgørelse. I pkt. 3 bør den engelsksprogede
betegnelse være Master of Fine Arts in Dance and Participation.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker, at formuleringen i § 4 i udkast til bekendtgørelse
ændres således, at det fremgår tydeligere at bacheloruddannelsen er et afrundet
forløb, som giver de studerende grundlag for beskæftigelse på arbejdsmarkedet.
Forslaget imødekommes derfor og bestemmelsen lyder som følgende:
”Bacheloruddannelserne er et afrundet uddannelsesforløb, som danner grundlag for
udøvelse af erhvervsfunktioner. Bacheloruddannelserne giver endvidere den
studerende grundlag for at søge optagelse for videre studier på
kandidatuddannelserne.”
I relation til betegnelserne som kandidatuddannelserne giver ret til imødekommer
Kulturministeriet de af DDSKS foreslåede rettelser til henholdsvis de danske og
engelske betegnelser samt forkortelser for samme. Bestemmelsen i § 10 i
bekendtgørelse om Den Danske Scenekunstskole vil lyde som følgende:
”Kandidatuddannelserne
giver ret til betegnelsen candidatus artis scenicae
(cand.art.scen) (uddannelsesretning) og færdiguddannede får ret til følgende titler:
1) Kandidat i scenekunst. Den engelsksprogede betegnelse er Master of Fine
Arts (MFA) in Performing Arts.
2) Kandidat i koreografi. Den engelsksprogede betegnelse er Master of Fine
Arts (MFA) in Choreography.
3) Kandidat i dans og participation. Den engelsksprogede betegnelse er Master
of Fine Arts (MFA) in Dance and Participation.”
Side 7
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
2302823_0008.png
Øvrige bemærkninger
Danske Studerendes Fællesråd finder det problematisk, at § 3 fjernes fra de
nuværende bekendtgørelser om styring af hhv. musikkonservatorierne og Den
Danske Scenekunstskole og mener, at der burde ensrettes den anden vej, så den
nuværende formulering om, at rektor ansættes for 5 år med mulighed for
forlængelse, bevares og tilføjes til de nye bekendtgørelser for Den Danske
Filmskole og Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.
DSF finder det ligeledes problematisk, at formuleringen i den nuværende
bekendtgørelse om styring af musikkonservatorierne § 2, stk. 4:
”Hvor
beslutning
tilkommer institutionens kollegiale organer, kan rektor dog træffe beslutning, når
det skønnes, at sagen ikke tåler udsættelse. Meddelelse om den trufne beslutning
gives snarest muligt til skolerådet”,
tilføjes til udkastene til de nye bekendtgørelser
for Den Danske Filmskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler og Den Danske Scenekunstskole. DSF hæfter sig ved, at de
berørte uddannelsesinstitutioner i forvejen blot har en række rådgivende kollegiale
organer, der formelt set ikke har et medbestemmende mandat eller ansvar.
DSF mener endvidere, at det bør ensartes, at der på alle institutioner som
minimum
nedsættes ansættelsesudvalg. I tillæg hertil mener DFS, at
mindst
ét
medlem af ansættelsesudvalget skal være studerende og at der ikke bør være et
flertal af medlemmer udpeget af Kulturministeren.
DSF bakker op om de studerende på Den Danske Filmskoles ønske om en
bestyrelse for skolen bestående af demokratisk valgte repræsentanter fra
filmbranchen, lærergruppen samt elevgruppen med mandat over rektor og derfor
med den opgave at sammensætte en ny ledelse og finder det meget påfaldende, at
der ikke er nær samme armslængde mellem kulturministeren og uddannelserne
under Kulturministeriet, som der er mellem uddannelses- og forskningsministeren
og de videregående uddannelser under UFM.
Kulturministeriets kommentarer:
I relation til rektors ansættelsesvilkår imødekommes de indkomne forslag, hvorefter
stillingerne bliver tidsbegrænset til 5 år med mulighed for forlængelse. Ligeledes
indskrives i bekendtgørelserne, at der skal nedsættes et ansættelsesudvalg til
Kulturministerens forelæggelse af valg af rektor. Kulturministeriet bemærker med
hensyn til sammensætning af ansættelsesudvalget, at formuleringen vil lyde som
følgende:
”Ansættelsesudvalget skal bestå af
mindst 4 medlemmer udpeget af ministeren,
heraf det ene medlem som formand, samt 1 repræsentant for skolens ledelse udpeget
af skolens ledelse, 2 repræsentanter for de ansatte udpeget af skolerådet, heraf
mindst 1 underviser på skolen, samt 1 repræsentant fra skolens studerende udpeget
af de studerende.”
Ligeledes indskrives i bekendtgørelserne, at rektor midlertidigt udtræder af
skolerådet ved beslutning om udpegning af medlemmer til ansættelsesudvalget.
Dette vil fremgå af samtlige bekendtgørelser.
Side 8
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
Kulturministeriet bemærker vedrørende rektors mulighed for at træffe beslutning i
sager, der ikke tåler udsættelse, hvor beslutningskompetencen ellers tilkommer
institutionens kollegiale råd, at det ikke har været intentionen at fratage de
studerendes medbestemmelse. Af denne årsag imødekommes de indkomne forslag
delvist, hvorefter bestemmelserne udgår af bekendtgørelserne for Den Danske
Filmskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler og Den Danske
Scenekunstskole. Det bemærkes, at konservatorierådene har en bredere
beslutningskompetence på musikkonservatorierne, hvorfor bestemmelsen
opretholdes og videreføres i sin nuværende form i bekendtgørelse om
musikkonservatorierne og Operaakademiet. Kulturministeriet er imidlertid
opmærksom på, at der foreligger en efterspørgsel på regelændring herom.
Kulturministeriet bemærker, at nærværende revision af bekendtgørelserne for de
kunstneriske videregående uddannelser alene har til formål at standardisere
reglerne. En nedsættelse af en faglig relevant bestyrelse på Den Danske Filmskole
vil kræve en lovændring af Lov om videregående kunstneriske uddannelser under
Kulturministeriet og ligger derfor uden for revisionens hensigt. Det skal imidlertid
bemærkes, at Kulturministeriet er opmærksom på et ønske om regelændring herom.
Side 9
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at rektorerne på musikkonservatorierne i henhold til bekendtgørelsen har "mulighed for at træffe beslutning i sager, der ikke tåler udsættelse, til kulturministeren
Bilag 1
Oversigt over modtagne høringssvar.
Danske Filminstruktører
Dansk Musikpædagogisk forening
Danske Scenografer
Danske Studerendes Fællesråd
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
Det Kongelige Danske Kunstakademi
Den Danske Filmskole
Den Danske Scenekunst Skole
FAF
Producentforeningen
Følgende havde ingen bemærkninger/ønskede ikke at afgive
bemærkninger til udkast til bekendtgørelserne:
Dansk Arbejdsgiverforening
Danske Dramatikere
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Side 10