Kulturministeren
Folketinget
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
27. november 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 3. november 2020, efter ønske fra Jens Rohde (RV),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 67 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Det fremgår af svaret på KUU Alm. del-spørgsmål 454 (2019-20), at rettigheder
skal kunne klareres ´nemt og bureaukratisk´ Vil ministeren i forlængelse heraf
oplyse, hvorledes den danske rettighedsklarering foregår sammenlignet med
klarering i de enkelte lande i Europa? Der har igennem mange år været tradition
for et tæt nordisk samarbejde på ophavsrettens område, hvilket har medført, at
de nordiske ophavsretslove i hovedsagen er ensartede. For at bevare den størst
mulige retsenhed er der tradition for, at ressortministerierne i norden drøfter
direktiver, national implementering mm. Vil ministeren i lyset heraf oplyse,
hvorvidt de andre nordiske lande og andre EU-lande, som Danmark normalt
sammenligner sig med inden for ophavsretten, har en rettighedsklarerings-
praksis med særskilt klarering af kunstnerrettigheder for streamingtjenester og
f.eks. sidste døgn, sidste uge, catch up, web, sening ude, sening hjemme, NPVR,
online, offline samt fremsende en oversigt over det danske tarifniveau
sammenlignet med de nordiske landes?
Svar:
Som nævnt i min besvarelse af 1. juli 2020 af spørgsmål nr. 350 (Alm. del) fra
Folketingets Kulturudvalg, så er jeg ikke bekendt med de konkrete forskelle og ligheder
i måden, man i Danmark klarerer de rettigheder, der nævnes i spørgsmålene, i forhold
til de øvrige EU-lande. Måden som rettighedshaverne organiserer sig på og forvalter
rettigheder i de enkelte lande i Europa er forskellig. Der er organisatoriske, kulturelle,
historiske og teknologiske forskelle landene imellem, som har indflydelse på, hvordan
rettighedshaverne har organiseret sig. Det samme gælder for Norden.
Dok. nr. 20/05535-2