Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2291648_0001.png
Kulturministeren
Folketinget
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
27. november 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 3. november 2020, efter ønske fra Jens Rohde (RV),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 67 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Det fremgår af svaret på KUU Alm. del-spørgsmål 454 (2019-20), at rettigheder
skal kunne klareres ´nemt og bureaukratisk´ Vil ministeren i forlængelse heraf
oplyse, hvorledes den danske rettighedsklarering foregår sammenlignet med
klarering i de enkelte lande i Europa? Der har igennem mange år været tradition
for et tæt nordisk samarbejde på ophavsrettens område, hvilket har medført, at
de nordiske ophavsretslove i hovedsagen er ensartede. For at bevare den størst
mulige retsenhed er der tradition for, at ressortministerierne i norden drøfter
direktiver, national implementering mm. Vil ministeren i lyset heraf oplyse,
hvorvidt de andre nordiske lande og andre EU-lande, som Danmark normalt
sammenligner sig med inden for ophavsretten, har en rettighedsklarerings-
praksis med særskilt klarering af kunstnerrettigheder for streamingtjenester og
f.eks. sidste døgn, sidste uge, catch up, web, sening ude, sening hjemme, NPVR,
online, offline samt fremsende en oversigt over det danske tarifniveau
sammenlignet med de nordiske landes?
Svar:
Som nævnt i min besvarelse af 1. juli 2020 af spørgsmål nr. 350 (Alm. del) fra
Folketingets Kulturudvalg, så er jeg ikke bekendt med de konkrete forskelle og ligheder
i måden, man i Danmark klarerer de rettigheder, der nævnes i spørgsmålene, i forhold
til de øvrige EU-lande. Måden som rettighedshaverne organiserer sig på og forvalter
rettigheder i de enkelte lande i Europa er forskellig. Der er organisatoriske, kulturelle,
historiske og teknologiske forskelle landene imellem, som har indflydelse på, hvordan
rettighedshaverne har organiseret sig. Det samme gælder for Norden.
Dok. nr. 20/05535-2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvorledes den danske rettighedsklarering foregår sammenlignet med klarering i de enkelte lande i Europa, til kulturministeren
Som angivet i spørgsmålet er der et tæt nordisk samarbejde på ophavsrettens område.
Der er imidlertid også forskelle, herunder hvordan rettighederne klareres i praksis.
Dette skyldes bl.a. forskelle i markederne og organiseringen af rettighedshavere. I
Norge og Sverige har man senere end i Danmark fået mulighed for at klarere
rettigheder kollektivt i forhold til digitale tjenester hos kabel-tv-distributører, hvorfor
udviklingen af licenser af de digitale tjenester ikke nødvendigvis er på samme niveau
som i Danmark i relation til omfang og udbredelse. Også med hensyn til klarering af
rettigheder til streamingtjenester kan der på denne baggrund være forskelle i Norden
og resten af Europa.
Det, som de nordiske lande er fælles om, er aftalelicensen. Som nævnt i min besvarelse
af 8. oktober 2020 på spørgsmål nr. 454 (Alm. del) KUU sørger aftalelicenssystemet for,
at udestående rettigheder kan klareres på en nem og ubureaukratisk måde, og at dette
aftalelicenssystem dermed skaber forsyningssikkerhed for brugerne, herunder kabel-tv-
distributører. Jeg er bekendt med, at aftalelicens også er en udbredt
rettighedsklareringsmekanisme for tv-distribution i resten af Skandinavien.
Hvad angår tarifniveauer, har Kulturministeriet ikke kendskab til de konkrete aftaler,
der indgås, og som nævnt ovenfor er der betydelige forskelle i den bagvedliggende
kontrakt- og overenskomstpraksis og organiseringen af rettigheder. På enkelte områder
findes der separate aftaler for enkelte digitale tv-tjenester i andre lande. I Finland
findes der således en aftale for kunstnere og producenter i relation til udestående
rettigheder i finske tv-kanaler i forhold til NPVR, der er tillagt aftalelicensvirkning.
Kulturministeriet kan ikke vurdere om det er aftaler, der er sammenlignelige med
danske forhold.
Joy Mogensen
Side 2