Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2456017_0001.png
FULD TALE
29. september 2021
Samrådsspørgsmål x og Y:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan stillingen som »strategisk medarbejder til
Politik og Kommunikation« til Kulturministeriets departement, som har været slået
op af Kulturministeriet, adskiller sig fra stillingen som ”særlig rådgiver”, udover at
stillingen besættes efter andre ansættelsesregler end dem, der gælder for de særlige
rådgivere.
Ministeren bedes redegøre for, om ansættelsen af en »strategisk medarbejder til
Politik og Kommunikation« i Kulturministeriets departement, som er en neutral
embedsmand, men med stort set samme opgave-portefølje som en særlig rådgiver,
skal forstås sådan, at regeringen ikke længere bakker op om anbefalingerne fra
Betænkning 1537 fra 2013, hvor der advares mod, at navnlig den bistand, der knytter
sig til ministerens mere politisk og partipolitisk prægede funktioner, varetages af det
neutrale embedsværk, da det kan så tvivl om embedsværkets objektivitet.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V), Christoffer Aagaard
Melson (V).
Det talte ord gælder.
Svar:
Tak for samrådsspørgsmålene.
Jeg må indrømme, at jeg blev noget overrasket, da jeg så, at jeg er kaldt i
samråd, fordi ministeriet har søgt efter en ny medarbejder, præcis som
ministeriet gør mange gange årligt hvert eneste år. Men jeg vil naturligvis
besvare spørgsmålene så godt, jeg kan.
Jeg tillader mig at besvare begge spørgsmål samlet.
Jour. nr. 21/04651-1
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29. september 2021 om, særlige rådgivere/strategiske medarbejdere, til kulturministeren
Samrådsspørgsmål X lyder:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan stillingen som »strategisk
medarbejder til Politik og Kommunikation« til Kulturministeriets
departement, som har været slået op af Kulturministeriet, adskiller sig fra
stillingen som ”særlig rådgiver”, udover at stillingen besættes efter andre
ansættelsesregler end dem, der gælder for de særlige rådgivere.
***
Samrådsspørgsmål Y lyder:
Ministeren bedes redegøre for, om ansættelsen af en »strategisk
medarbejder til Politik og Kommunikation« i Kulturministeriets
departement, som er en neutral embedsmand, men med stort set samme
opgave-portefølje som en særlig rådgiver, skal forstås sådan, at
regeringen ikke længere bakker op om anbefalingerne fra Betænkning
1537 fra 2013, hvor der advares mod, at navnlig den bistand, der knytter
sig til ministerens mere politisk og partipolitisk prægede funktioner,
varetages af det neutrale embedsværk, da det kan så tvivl om
embedsværkets objektivitet.
***
Lad mig først og fremmest slå fast, at der på ingen måde er tale om en
stilling som særlig rådgiver eller en politisk stilling i øvrigt.
Jeg bliver i spørgsmålet bedt om at forholde mig til, hvordan en strategisk
medarbejder i kontoret for politik og kommunikation i Kulturministeriet
og en særlig rådgiver adskiller sig fra hinanden
foruden
ansættelsesvilkårene, og det vil jeg naturligvis redegøre for. Men først vil
Side 2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29. september 2021 om, særlige rådgivere/strategiske medarbejdere, til kulturministeren
jeg understrege, at ansættelsesvilkårene sådan set er en væsentlig del af
ligningen.
***
Jeg tror godt, at vi alle kan blive enige om, at hvem man er ansat af, hvem
der kan hyre og fyre én ikke bare er en ligegyldig detalje. Så lad mig for
god ordens skyld opridse omstændighederne omkring jobopslaget: Det
konkrete job er slået op af Kulturministeriet, da en medarbejder er rokeret
til en anden stilling internt i ministeriet.
Kulturministeriet er ansvarlig for ansættelsen af embedsmænd i
ministeriet, og jobopslagene godkendes alene af ministeriets direktion. Det
har også været tilfældet her.
***
Jeg har som minister ikke indflydelse på, hvem der får stillingen, det er
departementschefens beslutning. For god ordens skyld kan jeg også tilføje,
at den pågældende medarbejder
helt på sædvanlig vis
vil referere til
kontorchefen for det pågældende kontor.
Lad mig understrege: Vedkommendes partibog er altså helt og aldeles
ligegyldig i denne sammenhæng. Det kan man ikke just sige om en særlig
rådgiver.
***
Det angives i spørgsmålet, at den strategiske medarbejder i politik og
kommunikation har 'stort set samme opgave-portefølje som en særlig
rådgiver'. Dette er ukorrekt.
Det omtalte jobopslag beskriver et almindeligt job i et departement, hvor
det er en del af arbejdsopgaven at bistå med udarbejdelsen af bl.a. udkast
til udspil og debatindlæg til ministeren.
***
Side 3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29. september 2021 om, særlige rådgivere/strategiske medarbejdere, til kulturministeren
Hvis vi går tilbage til spørgsmålet om de formelle rammer for ansættelse af
embedsmænd i centraladministrationen, så er det omtalt i Kodeks VII
under den tredje pligt 'Faglighed', at:
Embedsmænd skal i deres rådgivning og bistand til ministeren om det
faglige grundlag for f.eks. politiske beslutninger og besvarelser lade sig
lede af, hvad de anser for fagligt rigtigt. Sammen med denne faglige
bistand og rådgivning yder embedsmænd politisk/taktisk rådgivning om,
hvordan ministeren bedst får besluttet, præsenteret og gennemført sin og
regeringens politik.
Vel at mærke i et kodeks, der er kommet til verden under spørgerens partis
regeringsledelse, og noget jeg i øvrigt synes, vi kan være stolte af i
Danmark.
***
Jeg forventer som minister, at embedsværket rådgiver mig og arbejder til
min gavn og den regering, som er demokratisk valgt til at lede landet. Var
dette ikke tilfældet ville det da været et dårligt embedsværk. Når jeg som
folkevalgt skal forvalte den magt, indflydelse og grundlæggende tillid,
som jeg er blevet betroet af borgerne for at arbejde til gavn for dem,
kræver det rådgivning fra embedsværket. Også politisk rådgivning som
Kodeks VII så tydeligt også understreger.
***
Hensigten med opslagets ordlyd har været at tiltrække et felt af dygtige og
erfarne medarbejdere. Den medarbejder, som ministeriet søger her, skal fx
skrive udkast til kronikker og debatindlæg, og så skal personen fx hjælpe
med at lave årshjul, der giver et overblik over ministeriets samlede sager.
Altså helt almindelige embedsmandsopgaver.
***
Regeringen bakker op om betænkning 1537 fra 2013 om de særlige
rådgivere. Der må ikke være tvivl om embedsværkets neutralitet, og derfor
er det netop den særlige rådgiver, der tager sig af de opgaver, der knytter
Side 4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29. september 2021 om, særlige rådgivere/strategiske medarbejdere, til kulturministeren
sig til ministerens mere politisk og partipolitisk prægede funktioner. Sådan
er det også i mit ministerium. Jeg har en fremragende særlig rådgiver, og
jeg har ikke lyst til eller behov for at drive rovdrift på mit embedsværk
eller behov for at udvaske nogen grænser. Tværtimod så mener jeg, at
ministeriet skal ansætte uafhængigt af partipolitisk overbevisning. I den
sammenhæng ikke nødvendigvis folk, der ikke har en holdning. Det, der er
det særlige ved det danske embedsvæk, er, at de er så dygtige til at rådgive
ud fra den minister, de har foran sig. Men det afgørende er også, at hvis jeg
skulle være skiftet ud i morgen, med fx spørgeren, så skal de kunne gøre
det samme for ham. Tak.
Side 5