Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2417621_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i KUU den 15. juni 2021
Samrådsspørgsmål U stillet efter
ønske fra Birgitte Bergman (KF) og Jan E. Jørgensen (V)
9. juni 2021
Svar på samrådsspørgsmål U:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der først kom en udmøntning af aftalen
af 15. marts 2021 om videreførelse af arrangørordningen og nødpulje til
store velgørende festivaler mere end 50 dage senere og vel at mærke efter,
at regeringen havde meldt ud, at sommerens større arrangementer skulle
aflyses, herunder bedes ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil
sikre den fornødne økonomiske sikkerhed for de mange underleverandører,
som lever af sommersæsonens festivaler mm., som nu er aflyst?
Indledning
Tak for ordet. Jeg vil supplere kulturministeren ved at
svare på hvordan forløbet efter den 15. marts 2021 har væ-
ret, hvor selve arbejdet med udmøntningen af forlængel-
sen af arrangørordningen er pågået.
Allerførst vil jeg slå fast, at såvel store som små arrange-
menter er en vigtig del af dansk kulturliv, som giver
mange af os spænding og glæde i hverdagen. Arrangemen-
ter er helt centrale samlingspunkter. Både lokalt og natio-
nalt er de en nerve til sammenhold og fællesskab.
Samtidig er arrangører og deres leverandører også virk-
somheder, som repræsenterer en masse gode, danske ar-
bejdspladser. Arbejdspladser, jeg som erhvervsminister
går meget op i, at holde hånden under i en krisetid.
Der er ingen tvivl om, det har været en hård tid for arran-
gørerne af arrangementer såvel som deres leverandører.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 15. juni 2021 om arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler, til kulturministeren og erhvervsministeren
Corona er desværre en uforudsigelig fjende, og de fleste
af os kan nok sætte os ind i, hvor svært det har været at
planlægge kalenderen for 2021.
Det er også derfor, at vi i regeringen sammen med et bredt
flertal i Folketinget er gået langt for, at både arrangører og
leverandører
og resten af dansk erhvervsliv
kommer
ud på den anden side af krisen med så få skrammer som
muligt.
Videreførelse af arrangørordningen
Den 15. marts 2021 aftalte vi at videreføre arrangørord-
ningen frem til den 30. september 2021.
Med aftalen blev der skabt klarhed og sikkerhed om, at
arrangører kunne fortsætte planlægningen af sommerens
arrangementer, herunder indgå aftaler med leverandører.
Det var jo præcis sigtet med at indgå den politiske aftale.
Derfor blev der også helt konkret skrevet ind i den politi-
ske aftale, at
”planlægningen af arrangementer til afhol-
delse både før og efter den 1. maj 2021 kan således fort-
sætte”.
Formålet med den betoning var netop at sige klart til ar-
rangørerne, at vi holder hånden under jer økonomisk, og I
kan fortsætte med at planlægge jeres aktiviteter, selvom
udsigterne til, at der kunne afholdes arrangementer var
usikre.
Derfor er det også min vurdering, at vi med den politiske
aftale har skabt det fornødne grundlag og sikkerhed for,
hvad der gælder.
2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 15. juni 2021 om arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler, til kulturministeren og erhvervsministeren
Og når jeg mener det, så skyldes det ikke mindst, at det jo
efterhånden er den faste fremgangsmåde, som vi er gået
frem efter ved de mange forhandlinger, som vi sammen
har gennemført om hjælpepakker mv. gennem det seneste
år.
Det er mere 25 politiske aftaler bare på mit område, så jeg
synes godt man kan sige, det er en gennemtestet metode.
Det har været gængs praksis under håndteringen af co-
rona-krisen, at der først indgås en politisk aftale, der klart
fastlægger, hvad der gælder, og hvilken kompensation der
kan forventes.
Med en politisk aftale signaleres det til virksomheder mv.,
at de f.eks. ikke skal afskedige medarbejdere, lukke deres
forretninger, søge at afvikle deres bygninger, lejemål eller
andre faste omkostninger el.lign., idet det vil være muligt
at opnå kompensation.
Samtidig siger vi til bankerne, at de skal udstrække deres
kreditter, fordi hjælpen er på vej.
Imens håndterer vi udmøntningen af aftalerne, dvs. de
nødvendige statsstøttegodkendelser fra Kommissionen,
bygger it-systemer, laver aktstykker, bekendtgørelser og
vejledninger mv., for at vi til sidst kan åbne ordningerne
og modtage og behandle ansøgninger.
Derfor fremgår det fx også konkret af aftalen om forlæn-
gelse af arrangørordningen, at ordningen forudsætter, at vi
får en statsstøttegodkendelse fra Kommissionen, og at
kompensationen kun kan gives, såfremt et arrangement er
omfattet af et gældende forsamlingsforbud.
3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 15. juni 2021 om arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler, til kulturministeren og erhvervsministeren
Så vi har også i denne sag fulgt helt præcis samme frem-
gangsmåde, som har været anvendt ved alle andre aftaler
om hjælpepakker, vi har indgået, uden at det tidligere har
givet problemer senere hen.
Orienteringsmøde den 26. marts for arrangører
I forlængelse af aftalen blev kulturministeriets sektorpart-
nerskaber inviteret til åbne orienteringsmøder den 26.
marts 2021 for at gennemgå de nærmere detaljer i arran-
gørordningen.
Jeg deltog ikke selv i mødet, men jeg er blevet orienteret
om, at spørgsmålet om kontraktindgåelse mellem arran-
gører og leverandører blev rejst.
Erhvervsstyrelsen orienterede på møderne om, at arrangø-
rerne, jf. den politiske aftale, kunne fortsætte deres plan-
lægning, herunder indgå kontrakter med leverandører mv.,
som ville kunne blive kompenseret indirekte via ordnin-
gen. Det blev også oplyst, at bekendtgørelsen formentlig
først ville kunne udstedes i løbet af maj 2021.
Erhvervsstyrelsen bekræftede efterfølgende på mail bl.a.
til de mødedeltagere, der havde spurgt ind til emnet, at ar-
rangørerne kunne lave aftaler med deres leverandører.
Udmøntningen af aftalen af den 15. marts 2021
På den baggrund mener jeg sådan set, at det fornødne
grundlag var på plads, at det med den politiske aftale står
klart, hvilken kompensation, der kan forventes.
Med det som bagrund, så vil jeg gerne zoome lidt ind på
det konkrete arbejde med udstedelsen af bekendtgørelsen.
4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 15. juni 2021 om arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler, til kulturministeren og erhvervsministeren
Og nu kommer jeg til at nævne en række datoer, som er
væsentlige at have med, så det gælder om at holde tungen
lige i munden.
Den 15. april 2021 modtog vi en betinget statsstøttegod-
kendelse fra Kommissionen. Det er så at sige, den første
milepæl, vi skal forbi, førend der kan åbnes for ansøgnin-
ger til ordningen. Godkendelsen var dog betinget af, at
kompensationsperioden ikke ville blive forlænget ud over
det gældende forsamlingsforbud.
På daværende tidspunkt var forsamlingsforbuddet gæl-
dende til den 19. april 2021. Det blev herefter forlænget
en uge af gangen.
Så snart forsamlingsforbuddet blev forlænget, så det dæk-
kede hele april måned
og dermed den sidste periode af
den daværende arrangørordning, blev der udstedt en æn-
dringsbekendtgørelse for perioden frem til og med den 30.
april.
Det skete den 4. maj 2021.
Genåbningsplan den 4. maj
Samme dag
den 4. maj
indgik regeringen og et bredt
flertal af Folketingets partier
aftale om yderligere genåb-
ning af Danmark.
Her blev det blandt andet besluttet at forlænge forsam-
lingsforbuddet på 500 over sommeren 2021. Det er den
anden milepæl. Så langt så godt.
5
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 15. juni 2021 om arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler, til kulturministeren og erhvervsministeren
Samtidig blev der besluttet en række undtagelser til for-
samlingsforbuddet, så flere arrangementer kunne afholdes
inden for sundhedsforsvarlige forhold.
Jeg er blevet orienteret om, at disse undtagelser medførte
et behov for, at vi igen tog fat i Kommissionen, så vi kunne
være sikre på, at den betingede statsstøttegodkendelse
fortsat var gyldig, nu hvor der ikke længere var et ensartet
forbud mod større arrangementer.
Og vi kan selvfølgelig ikke udstede en bekendtgørelse,
hvis der er tvivl om, hvorvidt den rækker ud over den stats-
støttegodkendelse, vi har.
Den 20. maj fik vi heldigvis et positivt svar fra Kommis-
sionen, hvorfor at det var muligt at forlænge arrangørord-
ningen for perioden 1. maj frem til den 30. juni 2021, hvor
Kommissionens godkendelse løber til.
Dagen efter sendte jeg derfor bekendtgørelsen i høring hos
kultur- og erhvervsordførerne.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 28. maj 2021, hvor der
også blev åbnet for ansøgninger i Erhvervsstyrelsen. Lige-
som man har gjort tidligere, er den indført med tilbagevir-
kende kraft.
***
Tilbage står to forhold.
For det første har vi fulgt den arbejdsgang, vi har brugt
ved alle tidligere aftaler om hjælpepakker og kompensa-
6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 15. juni 2021 om arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler, til kulturministeren og erhvervsministeren
tion. Mulighederne for kompensation står at læse i den po-
litiske aftale, og det bliver klart sagt i aftalen, at planlæg-
ningen af arrangementer kan fortsætte.
Det burde således stå klart for arrangørerne, at de kunne
fortsætte med planlægningen, også med at indgå kontrak-
ter.
For det andet mener jeg samtidig, at vi har udstedt de to
bekendtgørelser på de tidspunkter, hvor de nødvendige
faktorer har været kendte, dvs. statsstøttegodkendelsen har
været på plads og forsamlingsforbuddet forlænget. Sagt
lidt klarere, så jeg har svært ved at se, hvordan vi kunne
have gjort den del andeledes.
Økonomisk sikkerhed for leverandører
Så bliver der også spurgt ind til, hvordan jeg vil sikre den
fornødne økonomiske sikkerhed for underleverandørerne
til sommerens arrangementer.
Svaret på det kender I ligeså godt som jeg.
I forbindelse med sommer- og erhvervspakken har vi aftalt
at lave en ordning, der særligt er målrettet de virksomhe-
der og kunstnere, der er leverandører til de store sommer-
arrangementer. Ordningen er et supplement til arrangør-
ordningen, hvor vi så at sige samler de leverandører op,
der ikke kan få hjælp under arrangørordningen.
Vi er godt i gang med at udmønte den aftale. I har allerede
haft aktstykket i høring, og det er sendt til Finansudvalget
med henblik på behandling på torsdag.
7
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 15. juni 2021 om arrangørordningen og nødpulje til store velgørende festivaler, til kulturministeren og erhvervsministeren
Ligesom med de andre kompensationsordninger, så skal
ordningen statsstøttegodkendes. Da der er tale om en helt
ny ordning, så kan det ikke udelukkes, at godkendelses-
processen hos EU-kommissionen kan tage noget tid.
Men vi arbejder effektivt på at få ordningen godkendt så
hurtigt, som det er muligt.
Der skal selvfølgelig også laves en bekendtgørelse, som
fastlægger de nærmere kriterier i ordningen. Bekendtgø-
relsen bliver sendt i høring hos aftalepartierne, og det sy-
nes jeg er en fin anledning til, at vi kan drøfte de nærmere
deltaljer. Vi svarer selvfølgelig på de spørgsmål, der måtte
være, ligesom vi gerne holder et særskilt, ”teknisk” møde
om sagen, hvis der er ønske om det.
Bekendtgørelsen bliver også drøftet med branchen før ud-
stedelse.
Tak for ordet.
8