Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2415738_0001.png
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. juni 2021
Databeskyttelseskontoret
Anna Skovrup
2021-0032/14-0045
1992475
Besvarelse af spørgsmål nr. 316 (Alm. del) fra Folketingets Kulturud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 316 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 20. maj 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvorvidt der i den aktuelle lovgivning findes hindringer for, at en virksomhed - med kundens samtykke - må bruge ansigtsscan og – genkendelse I stedet for billet/adgangskort, til justitsministeren
2415738_0002.png
Spørgsmål nr. 316 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Mange
virksomheder udsteder billetter mv. til deres kunder,
hvorved billetten giver adgang til den konkrete oplevelse. Det
gælder eksempelvis på teatre, i biografer, forlystelsesparker og
andet. For nogle virksomheder er det afgørende, at billetten ikke
kan overdrages. I den forbindelse er det relevant at få afklaret,
hvorvidt der i den aktuelle lovgivning findes hindringer for, at
en virksomhed - med kundens samtykke - må bruge ansigtsscan
og
genkendelse I stedet for billet/adgangskort. Vil ministeren
på den baggrund oplyse, hvilke regler gælder for brug af ansigts-
genkendelse som adgangsgivende billet/kort i en privat virk-
somhed, og er der hindringer i lovgivningen for, at en virksom-
hed, der normalt udstyrer sine medarbejdere med kort til åbning
af døre og lignende i stedet gøre brug af ansigtsgenken-
delse/scan?”
Svar
:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Af
databeskyttelsesforordningens
1
artikel 9, der omhandler
særlige kategorier af personoplysninger
ofte benævnt føl-
somme personoplysninger
følger af bestemmelsens stk. 1, at
behandling af personoplysninger om bl.a. biometriske data med
henblik på entydig identifikation er forbudt. Ved biometriske
data forstås f.eks. ansigtsbillede eller fingeraftryksoplysninger.
Det står ikke Datatilsynet klart, hvilken teknisk løsning der nær-
mere sigtes til, og tilsynet kan derfor ikke vurdere, i hvilket om-
fang behandlingen af oplysninger er omfattet af artikel 9, stk.1,
om behandling af følsomme oplysninger.
Hvis der er tale om en løsning, hvor der sker
sammenligning
af
oplysninger om en persons ansigt (indsamlet på tidspunktet for
identifikation) med en række biometriske skabeloner, som er
lagret i en database, således at der sker en eller flere matchpro-
cesser, vil behandlingen af oplysningerne være omfattet af arti-
kel 9, stk. 1, idet der vil være tale om behandling af personop-
lysninger med henblik på entydig identifikation.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning
om databeskyttelse).
1
Side 2/6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvorvidt der i den aktuelle lovgivning findes hindringer for, at en virksomhed - med kundens samtykke - må bruge ansigtsscan og – genkendelse I stedet for billet/adgangskort, til justitsministeren
Personoplysninger omfattet af forbuddet i artikel 9, stk. 1, må
kun behandles, hvis en af undtagelserne i artikel 9, stk. 2, litra
a-j, finder anvendelse. I den pågældende situation vil det umid-
delbart være relevant at overveje artikel 9, stk. 2, litra a og g:
a) Den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke til be-
handling af sådanne personoplysninger til et eller flere
specifikke formål, medmindre det i EU-retten eller med-
lemsstaternes nationale ret er fastsat, at det i stk. 1 om-
handlede forbud ikke kan hæves ved den registreredes
samtykke.
g) Behandling er nødvendig af hensyn til væsentlige sam-
fundsinteresser på grundlag af EU-retten eller medlems-
staternes nationale ret og står i rimeligt forhold til det
mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold
af retten til databeskyttelse og sikrer passende og speci-
fikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser.
Enhver behandling af personoplysninger kræver endvidere, at
den dataansvarlige har et lovligt behandlingsgrundlag i databe-
skyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a-f. Dette gælder
tillige, hvis der er tale om behandling af oplysninger, som ikke
er omfattet af artikel 9, stk. 1, om følsomme oplysninger.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, at
personoplysninger kan behandle, hvis:
a) Den registrerede har givet samtykke til behandling af
sine personoplysninger til et eller flere specifikke for-
mål.
b) Behandling er nødvendig af hensyn til opfyldelse af en
kontrakt, som den registrerede er part i, eller af hensyn
til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den
registreredes anmodning forud for indgåelse af en kon-
trakt.
c) Behandling er nødvendig for at overholde en retlig for-
pligtelse, som påhviler den dataansvarlige.
d) Behandling er nødvendig for at beskytte den registrere-
des eller en anden fysisk persons vitale interesser.
e) Behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en
opgave i samfundets interesse eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige
har fået pålagt.
f) Behandling er nødvendig for, at den dataansvarlige eller
en tredjemand kan forfølge en legitim interesse, med-
mindre den registreredes interesser eller grundlæggende
rettigheder og frihedsrettigheder, der kræver beskyttelse
af personoplysninger, går forud herfor, navnlig hvis den
registrerede er et barn.
Side 3/6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvorvidt der i den aktuelle lovgivning findes hindringer for, at en virksomhed - med kundens samtykke - må bruge ansigtsscan og – genkendelse I stedet for billet/adgangskort, til justitsministeren
2415738_0004.png
I det omfang behandling af personoplysninger skal ske på
grundlag af samtykke efter databeskyttelsesforordningens arti-
kel 9, stk. 2, litra a eller artikel 6, stk. 1, litra a, forudsætter det,
at samtykket, som den registrerede skal give, er frivilligt, speci-
fikt, informeret og udtryk for en utvetydig viljestilkendegivelse,
jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, stk. 1, nr. 11. Kravet
om frivillighed indebærer, at den registrerede skal have et reelt
eller frit valg og skal kunne trække sit samtykke tilbage, uden at
det i øvrigt er til skade for den pågældende.
Det er efter Datatilsynets opfattelse umiddelbart tvivlsomt, om
et samtykke til behandlingen af oplysninger i den beskrevne si-
tuation kan anses for frivilligt, medmindre den registrerede til-
bydes en alternativ mulighed for identifikation, hvis vedkom-
mende ikke ønsker at give samtykke til brug af ansigtsgenken-
delse.
Datatilsynet har tidligere behandlet en sag om adgangskontrol i
Tivoli vedrørende brug af en billeddatabase i forbindelse med
adgangskontrol til Tivoli
2
. Datatilsynet vurderede, at behandlin-
gen af billederne kunne ske på baggrund af samtykke, og tilsy-
net lagde i den forbindelse netop vægt på, at Tivolis kunder
havde mulighed for at vælge andre løsninger ved besøg i Tivoli.
Det bemærkes, at afgørelsen er truffet efter de tidligere regler i
persondataloven, og at der ikke ved behandlingen var tale om
anvendelse af biometriske data med henblik på entydig identifi-
kation, hvorfor behandlingen ikke angik følsomme oplysninger,
ligesom løsningen ikke anvendte automatisk ansigtsgenken-
delse, men en manuel håndtering af billeder af årskortholdere.
Personoplysninger kan endvidere under visse betingelser be-
handles, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til væsent-
lige samfundsinteresser, jf. artikel 9, stk. 2, litra g, og artikel 6,
stk. 1, litra e.
Hvis en privat dataansvarlig ønsker at behandle følsomme op-
lysninger på grundlag af artikel 9, stk. 2, litra g, skal Datatilsynet
give tilladelse til behandlingen, jf. databeskyttelseslovens § 7,
stk. 4
3
. Ved en anmodning om tilladelse vurderer tillsynet bl.a.
særligt, om behandlingen er nødvendig af hensyn til en væsent-
lig samfundsmæssig interesse.
2
Datatilsynets udtalelse kan findes på tilsynets hjemmeside: https://www.datatilsy-
net.dk/afgoerelser/historiske-afgoerelser/2006/jan/billeddatabase-i-forbindelse-med-ad-
gangskontrol.
3
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Side 4/6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvorvidt der i den aktuelle lovgivning findes hindringer for, at en virksomhed - med kundens samtykke - må bruge ansigtsscan og – genkendelse I stedet for billet/adgangskort, til justitsministeren
2415738_0005.png
Datatilsynet har givet tilladelse til behandling af biometriske
data ved brug af automatiske ansigtsgenkendelsessystemer efter
databeskyttelseslovens § 7, stk. 4
4
. Sagen omhandlede Brøndby
Stadion, som ønskede at etablere adgangskontrol ved indgan-
gene til stadionet ved brug af automatisk ansigtsgenkendelse
med henblik på at identificere personer, som var på deres karan-
tæneliste for at undgå uroligheder på stadion og dermed øge sik-
kerheden for tilskuerne.
Hvis behandlingen af oplysninger i den omtalte løsning ikke in-
debærer behandling af følsomme oplysninger, kan behandlingen
finde sted, hvis den dataansvarlige har et behandlingsgrundlag i
artikel 6, stk. 1, og de grundlæggende principper for behandling
af personoplysninger er opfyldt.
Den dataansvarlige skal overveje, hvilket behandlingsgrundlag,
der eventuelt kan finde anvendelse ved behandlingen efter data-
beskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1. I den forbindelse skal
den dataansvarlige vurdere, om behandling ved brug af ansigts-
genkendelse kan anses for at være nødvendig i den omhandlede
sammenhæng.
Behandling af personoplysninger skal desuden generelt ske un-
der iagttagelse af de grundlæggende principper i forordningens
artikel 5, herunder princippet om dataminimering.
Princippet om dataminimering indebærer, at behandlingen af
personoplysninger ikke må gå videre end, hvad der kræves for
at opfylde de formål, som den dataansvarlige er berettiget til at
forfølge. Den dataansvarlige bør derfor altid overveje om en be-
handling af personoplysninger er nødvendig for at opfylde for-
målet, herunder om det er proportionalt, dvs. om formålet kan
opnås ved brug af mindre indgribende metoder.
Datatilsynet skal afslutningsvist bemærke, at tilsynet ikke ses at
have haft sager vedrørende den omhandlede problemstilling, og
således ikke har haft anledning til at tage stilling hertil.”
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Brugen
af kunstig intelligens til blandt andet ansigtsgenken-
delse er derudover kommet på dagsordenen i EU, hvor Europa-
Kommissionen (Kommissionen) har fremlagt et forslag til for-
4
Tilladelsen kan findes på Datatilsynets hjemmeside: https://www.datatilsynet.dk/afgoe-
relser/tilladelser/2019/maj/tilladelse-tilbehandling-af-biometriske-data-ved-brug-af-auto-
matisk-ansigtsgenkendelse-ved-indgange-paa-broendby-stadion
Side 5/6
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvorvidt der i den aktuelle lovgivning findes hindringer for, at en virksomhed - med kundens samtykke - må bruge ansigtsscan og – genkendelse I stedet for billet/adgangskort, til justitsministeren
ordning om harmoniserede regler for kunstig intelligens. Forsla-
get har blandt andet til formål at sikre, at kunstig intelligens, der
markedsføres og anvendes i EU, er sikker og respekterer eksi-
sterende lovgivning, grundlæggende rettigheder samt EU’s vær-
dier.
Kommissionens forslag følger en risikobaseret tilgang, hvor
graden af forpligtelser følger graden af de risici, der er forbundet
med den pågældende anvendelse af kunstig intelligens. Anven-
delsen af systemer til realtidsfjernbiometrisk identifikation af
personer, hvilket vil omfatte ansigtsgenkendelse, anses af Kom-
missionen for at udgøre en høj risiko for individers grundlæg-
gende rettigheder. Af den grund pålægges denne anvendelse en
række forpligtelser i forslaget, herunder blandt andet i forhold
til data og forvaltning, journalføring, gennemsigtighed og leve-
ring af information til brugerne, menneskeligt tilsyn samt nøj-
agtighed, robusthed og cybersikkerhed. Kommissionen foreslår,
at efterlevelsen af kravene sikres gennem en forudgående over-
ensstemmelsesvurdering samt en løbende kontrol heraf.
Teknologien er i hastig udvikling, men der foreligger ikke et
konkret overblik over danske virksomheders anvendelse af an-
sigtsgenkendelse til brug
for adgangsgivende billet/kort.”
Side 6/6