Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2415207_0001.png
Kulturudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 312 (Alm. del):
I brev af 17. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet os følgende spørgsmål:
Spørgsmål 312:
Vil ministrene styrke kildekritik som metode og metodefag i hele
uddannelsessystemet, dvs. fra grundskole til ungdomsuddannelse og i så
fald hvordan, når nyheder i højere og højere grad distribueres via tech-
platforme som Facebook og Google, jf. at i 2019 fik hver 11. dansker
primært sine nyheder gennem sociale medier jf.
https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2019/2019-05-22-
hver-ellevte-dansker-laeser-primaert-nyheder-paa-sociale-medier, hvor
indholdet adviseres
og kan køre som såkaldte ’dark
posts’ mhp. at styrke
polarisering?
Svar:
At lære at tænke og agere kildekritisk er allerede en væsentlig del af un-
dervisningen i både grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
I grundskolen indgår kildekritik som metode bl.a. i historie, dansk, kri-
stendomskundskab og samfundsfag. I historie er kildearbejde fagets cen-
trale fremgangsmåde. Det er gennemgående for faget, at eleverne tilegner
sig kildekritiske begreber, som de anvender mundtligt såvel som skriftligt
i deres fortolkning og formidling af problemstillinger. Desuden er kilde-
kritik et centralt element i historiefagets prøve, hvor eleverne skal de-
monstrere deres kildekritiske tilgang til en selvvalgt problemstilling.
I dansk indgår kildekritik som en integreret del af faget. Eksempelvis skal
eleverne efter 4. klasse have viden om enkle kildekritiske metoder på
internettet og efter 9. klasse skal eleverne kildekritisk kunne vurdere bru-
ger- og ekspertproduceret indhold. Der henvises endvidere til besvarelse
på KUU spørgsmål 310 alm. del., hvor det fremgår, at kildekritik samti-
digt er et væsentligt element i folkeskolens tværgående tema it og medier.
14. juni 2021
Sags nr.: 21/10903
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om at styrke kildekritik som metode og metodefag i hele uddannelsessystemet, til kulturministeren og børne- og undervisningsministeren
Kildekritik er ligeledes en central metode i faget historie på de gymnasia-
le uddannelser, hvor adgangen til fortiden går gennem kildetekster, men
metoden finder også anvendelse i en lang række andre fag. Det gælder
bl.a. i de naturvidenskabelige fag, hvor man kan arbejde med at forholde
sig kritisk til en forskningsartikel eller i arbejdet med det mediefaglige
stofområde i danskfaget, hvor der kan arbejdes med fake news. Fokus på
elevernes kildekritiske forståelse er desuden central i studieretnings- og
studieområdeprojekterne på de gymnasiale uddannelser, hvor eleverne
både via et skriftligt produkt og et mundtligt forsvar skal demonstrere
deres metodiske tilgang til de anvendte kilder.
Kildekritisk tilgang og digital dannelse indgår også som fokuspunkter i
flere grundfag i erhvervsuddannelserne. I grundfaget dansk skal eleverne
eksempelvis lære at tage aktive og kritiske valg i brugen af it, søge og
udvælge relevant fagligt materiale med kritisk bevidsthed samt indgå an-
svarligt, kritisk og etisk bevidst i globale og digitale fællesskaber. På mini-
steriets digitale læringsplatform emu.dk kan erhvervsskolelærere desuden
finde undervisningsforløb om kritisk tænkning, der kan bidrage til at
styrke elevernes kritiske tilgang til nyheder og mediernes vinkling af hi-
storier, holdninger og perspektiver.
Regeringen ser ikke aktuelt behov for nye initiativer til at styrke kildekri-
tik som metode og metodefag i grundskole og ungdomsuddannelser.
Med venlig hilsen
Joy Mogensen og Pernille Rosenkrantz-Theil
2