Kulturudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 312 (Alm. del):
I brev af 17. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet os følgende spørgsmål:
Spørgsmål 312:
Vil ministrene styrke kildekritik som metode og metodefag i hele
uddannelsessystemet, dvs. fra grundskole til ungdomsuddannelse og i så
fald hvordan, når nyheder i højere og højere grad distribueres via tech-
platforme som Facebook og Google, jf. at i 2019 fik hver 11. dansker
primært sine nyheder gennem sociale medier jf.
https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2019/2019-05-22-
hver-ellevte-dansker-laeser-primaert-nyheder-paa-sociale-medier, hvor
indholdet adviseres
og kan køre som såkaldte ’dark
posts’ mhp. at styrke
polarisering?
Svar:
At lære at tænke og agere kildekritisk er allerede en væsentlig del af un-
dervisningen i både grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
I grundskolen indgår kildekritik som metode bl.a. i historie, dansk, kri-
stendomskundskab og samfundsfag. I historie er kildearbejde fagets cen-
trale fremgangsmåde. Det er gennemgående for faget, at eleverne tilegner
sig kildekritiske begreber, som de anvender mundtligt såvel som skriftligt
i deres fortolkning og formidling af problemstillinger. Desuden er kilde-
kritik et centralt element i historiefagets prøve, hvor eleverne skal de-
monstrere deres kildekritiske tilgang til en selvvalgt problemstilling.
I dansk indgår kildekritik som en integreret del af faget. Eksempelvis skal
eleverne efter 4. klasse have viden om enkle kildekritiske metoder på
internettet og efter 9. klasse skal eleverne kildekritisk kunne vurdere bru-
ger- og ekspertproduceret indhold. Der henvises endvidere til besvarelse
på KUU spørgsmål 310 alm. del., hvor det fremgår, at kildekritik samti-
digt er et væsentligt element i folkeskolens tværgående tema it og medier.
14. juni 2021
Sags nr.: 21/10903