Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2397758_0001.png
FULD TALE
12. maj 2021
[Det talte ord gælder]
Kultur- og sportsdelen af rådsmødet
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har for kultur- og
sportsdelens vedkommende fem punkter. Af disse er der to
kulturpunkter, ét punkt om medier og to punkter om idræt.
Alle punkter er til orientering.
Med hensyn til kulturdelen er der
ligesom sidste år under kroatisk
og tysk formandskab
fokus på genopretning af kultur- og
mediesektoren efter COVID-19.
Det portugisiske formandskab har denne gang særligt ønsket at
kigge lidt længere ud i fremtiden og har bl.a. stillet spørgsmålet om,
hvordan vi kan ruste kultursektoren, så Europas mange kunst- og
kulturaktører ikke i fremtiden rammes så voldsomt som følge af
kriser, som tilfældet har været med COVID-19. Idet jeg selvfølgelig
håber, at der aldrig nogensinde kommer en krise af denne dimension
igen.
[Pkt. 6 om udkast til rådskonklusioner om de kulturelle og kreative sektorers
genopretning, bæredygtighed og modstandsdygtighed]
Formandskabet har på den baggrund under
dagsordenspunkt
6 med
sit udkast til rådskonklusioner om de kulturelle og kreative sektorers
genopretning, bæredygtighed og modstandsdygtighed ønsket at pege
på indsatsområder, der kan være med til at gøre kultursektoren mere
robust for fremtiden.
Mange af opfordringerne til medlemsstaterne og Kommissionen i
rådskonklusionsudkastet kan ses som indsatser, der fokuserer på
styrket hjælp-til-selvhjælp over for vores kunstnere, kulturaktører,
kulturinstitutioner, medierne og andre dele af kulturlivet.
Jour. nr. 21/00066-16
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 12. maj 2021 om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 17. og 18. maj 2021, til kulturministeren
Der opfordres f.eks. til at målrette informationen om de midler og
støttemuligheder, der er til rådighed for kultursektoren. Og om at
anspore til at udvikle og afprøve nye forretningsmodeller og nye
færdigheder
f.eks. digitale færdigheder. Der er ligeledes en
opfordring til øget opmærksomhed om, hvordan kunstnerne i højere
grad skal kunne sikre deres indkomst og kende deres rettigheder
f.eks. ophavsrettigheder.
Jeg vil også fremhæve opfordringen til at opnå mere viden om
kulturlivets forhold, så både sektoren og samfundet som helhed kan
sætte ind der, hvor sektoren har vist sig sårbar. Jeg er ligeledes stor
tilhænger af opfordringen om at inddrage lokale fællesskaber og
styrke båndet mellem kulturliv og publikum, som pandemien har
vist behøver hinanden.
Regeringen finder det vigtigt, at man tager udgangspunkt i nationale
forhold og betingelser i forbindelse med styrkelse af kultursektoren
efter COVID-19. Regeringen kan imidlertid tilslutte sig
konklusionsudkastet, som ligger i god forlængelse af, hvad
regeringen og Folketingets partier allerede har sat i gang i
forbindelse med udmøntningen af anbefalingerne fra
Genstartsteamet for kultur- og idrætsliv. F.eks. anbefalingerne om
indsamling af data, nye digitale formater og kontaktskabene
initiativer i forhold til publikum.
Også på medieområdet er der sat fokus på genopretning med henblik
på fremtiden.
[Pkt. 7 om udkast til rådskonklusioner om Europas medier i det digitale årti: En
handlingsplan til støtte for genopretning og transformering]
Formandskabet har nemlig under
dagsordenspunkt 7
fremlagt
rådskonklusioner om støtte for genopretning og omstilling af de
europæiske medier.
Konklusionerne adresserer Kommissionens Mediehandlingsplan fra
3. december 2020. Handlingsplanen har til formål at bidrage til
genopretning af nyhedsmedierne og den audiovisuelle sektor efter
COVID-19-krisen. Desuden har den til formål at støtte sektorens
grønne og digitale omstilling.
Side 2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 12. maj 2021 om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 17. og 18. maj 2021, til kulturministeren
2397758_0003.png
Handlingsplanen indeholder en række initiativer af ikke-
lovgivningsmæssig karakter, som Kommissionen fremlægger i løbet
af 2021. Det drejer sig bl.a. om initiativer, der skal facilitere
mediesektorens adgang til EU-støtte og lånefinansiering.
Kommissionen har bl.a. fokus på lokale nyhedsmedier.
Handlingsplanen skal ses i sammenhæng med Kommissionens
Demokratihandlingsplan fra december, som har til formål at styrke
mediefrihed og pluralisme.
I konklusionerne understreges vigtigheden af de initiativer, der
indgår i Mediehandlingsplanen. Medlemsstaterne opfordres til at
understøtte handlingsplanen. Det drejer sig bl.a. om tiltag, der kan
øge viden- og erfaringsudveksling og fremme samarbejder på
området.
Regeringen kan tilslutte sig konklusionsudkastet. Det ligger i god
forlængelse af de tiltag, som regeringen og Folketinget har taget på
medieområdet som følge af COVID-19-krisen. Bl.a.
hjælpeordningerne om kompensation for medievirksomheders tabte
annonceindtægter. Desuden flugter konklusionsudkastet med
regeringens prioriteter for en kommende medieaftale om at sikre
mediepluralisme og kulturel mangfoldighed.
[Pkt. 8 om politisk drøftelse om diversifikation af finansieringskilder og
mekanismer til bevaring og beskyttelse af Europas kulturarv]
Formandskabet har endvidere på rådsmødet ønsket en drøftelse af
muligheder for samarbejde med henblik på alternative kilder til
finansiering af beskyttelse og bevaring af kulturarven
Formandskabet efterlyser for det første bud på, hvad der kan gøres
på europæisk niveau for at finde alternative finansieringsmuligheder,
som kan supplere den offentlige finansiering af kulturarv. For det
andet stiller formandskabet spørgsmålet, om det vil være nyttigt at
tage skridt mod etableringen af et Europæisk Kulturarvsagentur for
at styrke samarbejdet om kulturarv.
Jeg vil starte med at understrege, at vi fra regeringens side bakker op
om beskyttelse af kulturarven. Det er også afgørende med
finansieringskilder, der kan komplementere offentlige midler. I
Danmark har vi også en stærk tradition for, at fonde understøtter
Side 3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 12. maj 2021 om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 17. og 18. maj 2021, til kulturministeren
2397758_0004.png
kulturarven. Der er heller ingen tvivl om, at udveksling af viden og
erfaring på kulturområdet mellem de europæiske lande
særligt på
institutionsniveau
er en stor styrke.
Samtidig finder regeringen det vigtig at fastholde, at beskyttelse af
kulturarven er et nationalt anliggende. Landene har meget
forskellige udfordringer
og meget forskelligartede tilgange. Det vil
ikke være hensigtsmæssigt at søge at skabe ensartethed på tværs
f.eks. gennem et nyt agentur. Såfremt der er ønske om at fremme
koordinering i forhold til kulturarv, finder regeringen, at man
snarere bør undersøge, om eksisterende strukturer
f.eks.
arbejdsgrupper og komitéer for kultur
hvor man allerede mødes på
tværs af EU-landene, kan opfylde det ønskede formål. Ønsket om at
støtte kulturarven med EU-midler bør også gennemføres inden for
eksisterende ordninger.
[Pkt. 9 om konklusioner om innovation inden for sport]
På sportsdelen er der under
dagsordenspunkt 9
fremlagt udkast til
konklusioner om innovation inden for sport. Formandskabet har
ønsket at fremme innovation på idrætsområdet og fysisk aktivitet
gennem trærsektorielt samarbejde. Dette med henblik på at få flere
borgere til at være fysisk aktive og for at kunne forbedre den
socioøkonomiske udvikling.
Innovation bidrager til at udvikle sport og fysisk aktivitet og kan
spille en vigtig rolle i forhold til at beskytte sportens integritet
gennem udvikling af nye digitale og teknologiske løsninger. F.eks.
ved at udvikle nye løsninger til bekæmpelse af grænseoverskridende
udfordringer som matchfixing og doping.
Det er vigtigt for regeringen, at der ikke sættes alt for stramme
rammer op på europæisk niveau. Det er ligeledes vigtigt, at de
enkelte lande selv kan definere, hvad idrætten skal bruge innovation
til.
Der er i konklusionsudkastet fundet en hensigtsmæssig balance, og
regeringen støtter derfor udkastet.
Samlet set er det regeringens holdning, at konklusionsudkastet kan
skabe merværdi på europæisk plan særligt med hensyn til
erfaringsudveksling i brugen af en tværsektoriel tilgang til
Side 4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 12. maj 2021 om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 17. og 18. maj 2021, til kulturministeren
innovation. Regeringen finder desuden, at konklusionerne
indeholder et passende niveau af opfordringer og vejledning til
medlemsstaterne og Kommissionen.
[Pkt. 10 om politiske drøftelse om sportsdiplomati som virkemiddel til
promovering af europæiske interesser og værdier]
Hvad angår det sidste
dagsordenspunkt 10,
hvor der er lagt op til
en politisk drøftelse af sport og diplomati, er udgangspunktet, at
sport bliver hyppigere brugt som diplomatisk værktøj i EU’s
eksterne forbindelser.
Formålet er at drøfte sportsdiplomati som virkemiddel til fremme af
europæiske interesser og værdier, og om der blandt medlemsstaterne
er opbakning til at formulere en fælles EU-sportsdiplomatisk
strategi.
Emnet er meget relevant på nuværende tidspunkt, hvor deltagelse i
internationale mesterskaber bringes op politisk, som det ses i forhold
til VM i fodbold i Qatar eller EM i banecykling i Hviderusland
og
senest hvor der var brug for at reagere mod den nye Super League i
fodbold.
Derfor vil jeg også gerne understrege, at jeg synes det er et emne,
som vi bør drøfte mere blandt sportsministrene. Jeg vil gerne i
forlængelse af rådsmødet indlede en dialog med mine kollegaer i
det nordiske og europæiske fællesskab om, hvordan vi bedst både
støtter vores foreningsliv og idræt - og samtidigt udtrykker vores
dybe frustration over de unødvendige lidelser, arbejdstagere er
blevet påført under optakten til VM.
Tak for ordet.
Side 5