Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2376168_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
19. april 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 22. marts 2021, efter ønske fra Kim Valentin (V),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 235 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvad folkeoplysningsloven siger om de kommunale
tilskudsforpligtelser i de tilfælde, hvor foreningens formand ikke har
folkeregisteradresse i foreningens hjemhørende tilskudskommune og vil ministeren
desuden oplyse, hvad folkeoplysningsloven siger om de kommunale
tilskudsforpligtelser, når der er tale om en landsdækkende forening med eksempelvis
medlemsmøder i både den østlige og vestlige del af Danmark?
Svar:
Jeg har opdelt besvarelsen af spørgsmålet, da der er tale om to delspørgsmål.
I relation til første del af spørgsmålet
Udgangspunktet i folkeoplysningsloven er, at en folkeoplysende forening skal opfylde
visse betingelser for at være tilskudsberettiget. En af disse betingelser er, at den
folkeoplysende forening skal være hjemmehørende i tilskudskommunen, jf. § 4, stk. 2,
nr. 6, og § 4, stk. 3, nr. 7.
Det er kommunalbestyrelsen, der afgør om en forening opfylder betingelserne for at
opnå tilskud, jf. folkeoplysningslovens § 5, stk. 8. Det er således kommunalbestyrelsen,
der ud fra en samlet vurdering afgør, om foreninger har en sådan tilknytning til
kommunen, at den opfylder kravet om at være hjemmehørende der. Loven fastsætter
ikke kriterierne for denne vurdering, hvorfor kommunerne er overladt et skøn.
Ud over at selve foreningen som udgangspunkt skal være hjemmehørende i
tilskudskommunen fastsætter folkeoplysningsloven visse betingelser for
bestyrelsesmedlemmer af en folkeoplysende forening, jf. § 5, stk. 4, nr. 1-3.
Bestemmelsen fastslår, at der ikke må udpeges personer til bestyrelsen, som samtidigt
Dok. nr. 21/01925-2
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om, hvad folkeoplysningsloven siger om de kommunale tilskudsforpligtelser i de tilfælde, hvor foreningens formand ikke har folkeregisteradresse i foreningens hjemhørende tilskudskommune, til kulturministeren
via bestyrelsespost, ansættelsesforhold eller på anden måde, må antages ikke med
sikkerhed at være i stand til at fungere uafhængigt af udlejer af lokaler m.v.
Endeligt følger det af folkeoplysningslovens § 43, at deltagelse i virksomhed efter
folkeoplysningsloven ikke er betinget af bopæl i den kommune, i hvilken virksomheden
finder sted.
Folkeoplysningsloven forholder sig på den baggrund alene til
foreningens
tilknytning til
den hjemmehørende tilskudskommune. Det er kommunalbestyrelsen, der ud fra en
samlet vurdering afgør, om foreninger har en sådan tilknytning til kommunen, at den
opfylder kravet om at være hjemmehørende der.
I relation til anden del af spørgsmålet
Folkeoplysningsloven nævner ikke direkte foreninger, der har karakter som
landsdækkende forening, eller foreninger, der er tilknyttet en landsorganisation,
hverken i lovteksten eller i forarbejderne.
Efter folkeoplysningsloven kan kommunalbestyrelsen yde tilskud til folkeoplysende
virksomhed, jf. § 2, stk. 2, nr. 1-2. Betingelserne for at få tilskud som en folkeoplysende
forening fremgår af folkeoplysningslovens kapitel 2 og folkeoplysningsbekendtgørelsens
§ 1.
En af disse betingelser er, at en folkeoplysende forening som udgangspunkt skal være
hjemmehørende i tilskudskommunen for at være tilskudsberettiget, jf.
folkeoplysningslovens § 4, stk. 2, nr. 6 og § 4, stk. 3, nr. 7. En forening kan derfor kun
opnå tilskud efter folkeoplysningsloven i den kommune, som de er hjemmehørende i.
Mens det efter folkeoplysningsloven som udgangspunkt er en betingelse for tilskud, at
foreningen har en lokal forankring i den kommune, hvor foreningen søger om tilskud, er
der samtidig ikke i folkeoplysningsloven noget til hinder for, at en forening har
aktiviteter, der finder sted andre steder i landet.
Det afgørende for om en forening vil kunne være tilskudsberettiget efter
folkeoplysningsloven vil bero på en konkret vurdering, og det er kommunalbestyrelsen,
der har kompetence til at træffe beslutning om at yde tilskud, jf. § 33.
Det er kulturministeriets vurdering, at folkeoplysningsloven ikke er til hinder for, at en
lokal forening er medlem af en landsdækkende forening, eller at en tilskudsberettiget
forening har aktiviteter, der finder sted andre steder i landet end den kommune, som
foreningen er hjemmehørende i.
Joy Mogensen
Side 2