Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2317012_0001.png
24. JUNI 2020
4011480 RHO / LTC
Notits om forpligtelsen til at
fratrække COVID-19-relate-
rede sparede omkostninger i
mediekompensationsordnin-
gen
Slots- og Kulturstyrelsen (herefter ”SLKS”) har anmodet om en kort redegørelse for, om der inden for
rammerne af Kommissionens foreliggende statsstøttegodkendelse af kompensationsordningen for tabte
annonceindtægter i forbindelse med COVID-19 kan ske ændringer i bekendtgørelse nr. 702 af 29. maj
2020 om en kompensationsordning for medievirksomheders tabte annonceindtægter i forbindelse med
COVID-19 § 9, der fastslår, at omkostningsbesparelser, som medier realiserer eller har realiseret under
COVID-19-udbruddet, skal fratrækkes den kompensation, der ydes medier under kompensationsordnin-
gen for tabte annonceindtægter i forbindelse med COVID-19.
Styrelsen har navnlig anmodet om vores vurdering af, om bestemmelsen kan ændres, således at mediers
eventuelle sparede omkostninger som følge af medarbejderes frivillige lønnedgang i anledning af COVID-
19-udbruddet og reducerede kontingentbetalinger til Danske Medier i anledning af COVID-19-udbruddet
ikke skal fratrækkes kompensationen.
Kompensationsordningens regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 702 af 29. maj 2020 om en kompensati-
onsordning for medievirksomheders tabte annonceindtægter i forbindelse med COVID-19. Det følger af
bekendtgørelsens § 9, stk. 1, 2. pkt., at der ikke ydes
”kompensation for eventuelle omkostningsbesparelser,
som er realiseret som følge af COVID-19 eller for tab i annonceindtægter, som med rimelighed kunne være
afværget”.
Bestemmelsen indebærer derfor, at f.eks. omkostningsbesparelser, som medier har realiseret som følge
af frivillige aftaler om lønreduktion i anledning af COVID-19-udbruddet og reducerede kontingentbeta-
linger til Danske Medier i samme anledning, skal fratrækkes kompensationsbeløbet.
Baggrunden for kravet i § 9, stk. 1, 2. pkt., er – kort fortalt – følgende: Mediekompensationsordningen
indebærer statsstøtte til de støtteberettigede medier, og ordningen er derfor notificeret til og godkendt af
KØBENHAVN
VESTER FARIMAGSGADE 23
DK-1606 KØBENHAVN V
AARHUS
ÅBOULEVARDEN 49
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, hvorfor medievirksomheder, hvor medarbejderne frivilligt er gået ned i løn, bliver modregnet i den hjælp, som virksomheden kan få fra annoncestøttepakken, til kulturministeren
2317012_0002.png
24. JUNI 2020
4011480 RHO / LTC
Europa-Kommissionen. Bekendtgørelsen, herunder § 9, stk. 1, 2. pkt., skal derfor også fortolkes i over-
ensstemmelse med Kommissionens statsstøttegodkendelse.
1
Kommissionens statsstøttegodkendelse er betinget af, at statsstøtten er proportional (se punkt 67ff i af-
gørelsen). Dette indebærer navnlig, at støtten skal være begrænset til det strengt nødvendige og ikke må
resultere i overkompensation. Kommissionen har i praksis et betydeligt skøn ved vurderingen af, hvad
der i konkrete sager kræves med henblik på at sikre støttens proportionalitet. Under forhandlingerne
med Kommissionen om mediekompensationsordningen krævede Kommissionen, at de danske myndighe-
der påtog sig en række forpligtelser, som navnlig er opregnet i afgørelsens punkt 43, som betingelse for,
at Kommissionen ville godkende ordningen. Af punkt 43, 3. bullit, fremgår følgende:
” The Danish authorities commit to ensure that no entity will be overcompensated. To avoid
any such overcompensation, the Danish authorities commit to ensure that any aid granted
under another COVID-19 aid scheme including aid and any other source of income that
have a positive effect on the entity’s operating losses (such as salary compensation etc.), will
be deducted from the amount of compensation.”
(Fodnoter udeladt. Understregning tilføjet.)
Det bemærkes, at formuleringen ”and any other source of income that has a positive effect on the entity’s
operating losses” også dækker mediers sparede omkostninger relateret til COVID-19. Dette bekræftes
navnlig af, at afgørelsens punkt 43, fodnote 27, henviser specifikt til bekendtgørelsens § 9, som altså også
blev notificeret til Kommissionen.
Det vil således være i strid med den eksisterende statsstøttegodkendelse og dermed udgøre ulovlig stats-
støtte, hvis Slots- og Kulturstyrelsen fortolker eller ændrer bekendtgørelsens § 9, stk .1, 2. pkt., således,
at mediers sparede omkostninger relateret til COVID-19 ikke skal fratrækkes kompensationen.
I tilknytning hertil bemærkes, at de danske myndigheder i forbindelse med det meget komprimerede
notifikationsforløb havde en indgående forhandling med Kommissionen om, hvorvidt
enhver
positiv effekt
på mediets indtjening/driftstab (herunder enhver omkostningsbesparelse) i forhold til referenceperioden
skulle fratrækkes kompensationen med henblik på at undgå overkompensation. Begrundelsen herfor er
grundlæggende, at hvis mediet har opnået indtægter eller sparet omkostninger på anden vis (herunder
ved øget abonnementssalg, reduktion af produktionsapparatet, fyringer, genforhandling af kontrakter
med leverandører, huslejenedsættelser m.v.), så er der ikke behov for COVID-19-støtte.
2
Det lykkedes
Kommissionens afgørelse i sag SA.57106 (2020/N) Compensation scheme for the Danish media sector related to COVID-19 –
Denmark (https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202022/286094_2160098_108_2.pdf).
1
2
Se tilsvarende ordningen for faste omkostninger, bekendtgørelse nr. 574 af 5. maj 2020 om kompensation for faste omkostninger
til virksomheder i økonomisk krise som følge af COVID-19, § 6, stk. 1, samt Kommissionens afgørelse i sag State Aid SA.56774
(2020/N) – DK – Compensation for companies particularly exposed to COVID-19 outbreak, punkt 23, hvoraf det fremgår:
” To avoid
Side 2 / 3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, hvorfor medievirksomheder, hvor medarbejderne frivilligt er gået ned i løn, bliver modregnet i den hjælp, som virksomheden kan få fra annoncestøttepakken, til kulturministeren
2317012_0003.png
24. JUNI 2020
4011480 RHO / LTC
imidlertid, som det fremgår af bl.a. bekendtgørelsens § 9, stk. 1, de danske myndigheder at overbevise
Kommissionen om at begrænse dette fradrag til kun at angå COVID-19-relaterede sparede omkostninger.
De danske myndigheder fremhævede under denne drøftelse særligt, at mediekompensationsordningen
ikke indebærer fuld kompensation for tabte annonceindtægter, og at dette bidrager til at sikre mod over-
kompensation.
any overcompensation, potential positive effects on companies’ operating losses compared to the documented losses in the reference
period before COVID-19 will be deducted from the amount of compensation.”
Side 3 / 3