Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del
Offentligt
2441333_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 6. august 2021 (KIU alm. del
spørgsmål 74)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Vil ministeren kommentere artiklen "Muslimer får egen gravplads på kirke-
gård i Slagelse bragt på tv east.dk den . juli
https://www.tv2east.dk/slagelse/muslimer-faar-egen-gravplads-paa-kirke-
gaard-i-slagelse og redegøre for, hvor mange muslimske gravpladser der er i
Danmark, hvad muslimer skal betale til folkekirken for at blive begravet på fol-
kekirkens jord, og hvordan det er i overensstemmelse med grundlovens § 4,
der lyder Den evangelisk-lutherske
kirke er den danske folkekirke og under-
støttes som sådan
af staten , og om regeringen vil sikre, at grundloven overhol-
des?
Svar:
Jeg har ingen bemærkninger til artiklen, men spørgsmålet giver mig anledning
til at redegøre for nogle væsentlige bestemmelser i den kirkelige lovgivning.
Folkekirken har pligt til at sørge for, at der er tilstrækkeligt med begravelses-
plads. Det fremgår af § 1 i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde,
hvor det blandt andet er anført, at loven har til formål at sørge for, at der er til-
strækkelig plads til begravelser på folkekirkens kirkegårde, og at disse funge-
rer som værdige og vel vedligeholdte begravelsespladser.
Af lovens § 9, stk. 1, fremgår at:
Menighedsrådet sørger for, at kirkegården
vedligeholdes, og at der er tilstrækkeligt med begravelsesplads til sognets be-
boere.
Akt nr.: 179981
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 4. september 2021
Sognets beboere har ret til at blive begravet på kirkegården i det sogn, de bor.
Det fremgår af lovens § 14, stk. 1. Udensogns boende, som har en særlig tilknyt-
ning ligestilles med indensogns boende, jf. lovens § 14, stk. 2. Herudover har
alle andre udensogns boende adgang til at blive begravet på kirkegården, idet
menighedsrådet dog kan afvise dette, såfremt det er nødvendigt ud fra hensy-
net til den nuværende eller fremtidige betjening af sognets egne beboere, jf. lo-
vens § 14, stk. 3.
Folkekirkens kirkegårde er således begravelsesplads for alle, uanset om man er
medlem af folkekirken eller et trossamfund uden for folkekirken eller ikke er
medlem af et trossamfund.
Ved enhver kirkegård skal der være en af provstiudvalget godkendt vedtægt,
der blandt andet skal indeholde takstbestemmelser vedrørende erhvervelse,
fornyelse og vedligeholdelse af gravsteder.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 74: MFU spm., om at kommentere artiklen "Muslimer får egen gravplads på kirkegård i Slagelse bragt på tv2east.dk den 23. juli 2021 https://www.tv2east.dk/slagelse/muslimer-faar-egen-gravplads-paa-kirkegaard-i-slagelse , til kirkeministeren
2441333_0002.png
Kirkegårdstakster er underlagt den offentlige rets principper for beregning af
gebyrer. Det indebærer, at taksterne ikke må overstige de faktiske omkostnin-
ger, der er forbundet med levering af den pågældende ydelse.
Der er mulighed for, at det lokalt kan besluttes at yde tilskud til erhvervelse og
fornyelse af gravsteder og gravning og tilkastning af grave, for så vidt angår
medlemmer af folkekirken bortset fra valgmenighedsmedlemmer, der ikke be-
taler kirkeskat. For pleje og vedligeholdelse af gravstederne, skal taksterne
svare til omkostningerne.
Personer, der ikke er medlem af folkekirken, skal betale en takst for alle ydel-
ser, der svarer til omkostningerne.
De lokale regler for brugen af kirkegården skal fastlægges i kirkegårdsvedtæg-
ten. Der kan i kirkegårdsvedtægten laves forskellige regler for forskellige dele
af kirkegården fx med hensyn til udformning og størrelse af gravsteder samt
begravelsesretning, gravminder og beplantning. På den måde er der lokalt mu-
lighed for at indrette kirkegården, så den kan imødekomme ønsker fra andre
trossamfund.
Endvidere er der mulighed for at en bestyrelse for en folkekirkelig kirkegård
(som regel menighedsrådet) med kirkeministerens tilladelse kan overlade en
del af kirkegården til brug for et trossamfund uden for folkekirken, jf. § 15 i lov
om begravelse og ligbrænding. Normalt vil kirkegårdsbestyrelsen og det pågæl-
dende trossamfund indgå en aftale om brugen af afdelingen, og hvis aftalen in-
deholder bestemmelser, der afviger fra en allerede godkendt vedtægt, skal
provstiudvalget godkende aftalen.
Ifølge trossamfundslovens § 6 kan et trossamfund efter ansøgning til kirkemi-
nisteren få tilladelse til at anlægge og drive egne begravelsespladser.
Med trossamfundets ansøgning skal følge en vedtægt om:
Hvem der udgør begravelsespladsens bestyrelse.
Tilsyn.
Benyttelse m.v., herunder oplysninger om de særlige forhold der gør sig
gældende i henseende til gravstedernes udformning og beståen.
Akt nr.: 179981
Side 2
Det er en forudsætning for en tilladelse til anlæg af begravelsesplads, at Styrel-
sen for Patientsikkerhed har erklæret det pågældende areal egnet til anlæg af
begravelsesplads, ligesom begravelsespladsen skal etableres inden for ram-
merne af de gældende kommuneplaner, kommuneplantillæg og lokalplaner.
Trossamfundet skal selv sørge for erhvervelsen af arealet og sørge for at ind-
hente de nødvendige erklæringer og tilladelser fra Styrelsen for Patientsikker-
hed og kommunen.
Indtil videre er Dansk Muslimsk Begravelsesplads i Brøndby Kommune den
eneste muslimske begravelsesplads i Danmark.
Grundlovens § 4 bestemmer at den evangelisk-lutherske kirke er den danske
folkekirke og understøttes som sådan af staten.
Det forhold, at der i Danmark er mulighed for, at mennesker med en anden tro
end den kristne kan blive begravet på enten folkekirkens kirkegårde eller på et
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 74: MFU spm., om at kommentere artiklen "Muslimer får egen gravplads på kirkegård i Slagelse bragt på tv2east.dk den 23. juli 2021 https://www.tv2east.dk/slagelse/muslimer-faar-egen-gravplads-paa-kirkegaard-i-slagelse , til kirkeministeren
2441333_0003.png
trossamfunds egne begravelsespladser, er ikke i uoverensstemmelse med
grundlovens § 4.
Akt nr.: 179981
Side 3
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Marjun Egholm