Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del
Offentligt
2442596_0001.png
Til
Laura Lundager Jensen, Foreningen af Grundtvigske Valg- og Frimenigheder
Kirsten M. Andersen, Grundtvigsk Forum
Hans-Ole Bækgaard, Indre Mission
Henrik Bundgaard Nielsen, Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg
Kære alle fire
Tak for jeres fælles brev af 7. juli 2021 om den påtænkte omdannelse af Pensi-
onskassen af 1950, som I har fremsendt til en række forskellige modtagere,
bl.a. til kirkeministeren, finansministeren, skatteministeren og beskæftigelses-
ministeren, og som jeg hermed besvarer på vegne af regeringen.
Det er overordnet regeringens opfattelse, at tiden er løbet fra en ordning, hvor
ansatte i en afgrænset række private, kirkelige institutioner kan optjene ret til
tjenestemandslignende pension, særligt da tjenestemandsansættelse i dag slet
ikke har den samme udbredelse, som da Pensionskassen af 1950 blev oprettet
for mere end 70 år siden.
Den stadigt mindre anvendelse af tjenestemandsansættelse gør sig generelt
gældende på det offentlige danske arbejdsmarked, og herunder også i folkekir-
ken, hvor de fleste kirkefunktionærer og omkring en femtedel af alle præsterne
i dag er ansat på overenskomstvilkår.
Den oprindelige hensigt med Pensionskassen af 1950 var, som I nævner, at un-
derstøtte, at en præst kunne bevare sin optjening af tjenestemandspension ved
stillingsskifte mellem sin offentlige tjenestemandsansættelse i folkekirken og
ansættelse i visse af de private, kirkelige institutioner.
I dag er det imidlertid svært at argumentere for, at der stadig skulle bestå et så-
dant behov.
Kirkeministeriet har således opgjort, at kun ca. 20 pct. af de nuværende med-
lemmer af Pensionskassen af 1950 har søgt optagelse i pensionskassen direkte
fra en tjenestemandsstilling i folkekirken.
Kirkeministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post [email protected]
Akt nr.: 176329
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 8. september 2021
Det virker derfor utidssvarende, når medlemmerne af Pensionskassen af 1950
der som nævnt alle er ansat i private, kirkelige institutioner
er pensions-
mæssigt bedre stillede end andre privatansatte og end den femtedel af folkekir-
kens offentligt ansatte præster, som er ansat på overenskomstvilkår.
Hertil kommer, at det kun er ansættelse i visse private, kirkelige institutioner,
som giver mulighed for at søge om optagelse i pensionskassen. Det kan være
svært at se, at en sådan ordning i dag er i overensstemmelse med almindelige
grundsætninger om ligebehandling. Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom
på, at den medsendte oversigt over foreninger, som I mener vil blive påvirket af
den påtænkte omdannelse af pensionskassen (og som stort set svarer til
FKOF’s medlemsorganisationer), omfatter en række institutioner, som rent fak-
tisk ikke kan få ansatte optaget som medlemmer i henhold til § 2, stk. 2 i ved-
tægten for Pensionskassen af 1950. Til jeres orientering vedlægger jeg en over-
sigt fra februar i år over de private kirkelige institutioner, som har ansatte i
Pensionskassen af 1950.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om ministeren vil kommentere forslagene i brevet: Udskyd processen med at nedlægge Pensionskassen af 1950, til kirkeministeren
2442596_0002.png
Det er regeringens hensigt, at den påtænkte omdannelse af Pensionskassen af
1950 fra en statsgaranteret pensionskasse til en statslig pensionsordning, skal
træde i kraft med virkning fra den 1. januar 2022. Omdannelsen medfører ikke
ændringer for de nuværende medlemmer af Pensionskassen af 1950, som på
uændrede vilkår vil optjene ret til tjenestemandslignende pension, så længe de-
res nuværende ansættelsesforhold varer.
I opfordrer i jeres henvendelse til at udsætte omdannelsen af pensionskassen
med mindst et år med henblik på indkaldelse til forhandlinger mellem Kirkemi-
nisteriet og de omfattede private kirkelige organisationer. Det er dog regerin-
gens opfattelse, at alle berørte parter har været inddraget i processen på behø-
rig vis. Pensionskassens medlemmer og institutioner er således orienteret om
den påtænkte omdannelse næsten 8 måneder inden den tænkes at få virkning.
Det giver institutionerne mulighed for at finde en anden pensionsordning for
fremtidige nyansættelser, selv for de forventeligt ganske få institutioner, som
står over for at skulle genbesætte stillinger kort efter den 1. januar 2022.
For nyansatte i de omfattede private kirkelige institutioner vil den påtænkte
omdannelse indebære, at deres løn- og ansættelsesvilkår fremover bliver mere
sammenlignelige med de løn- og ansættelsesforhold, som gælder for ansatte
herunder øvrige akademikere
på resten af det private arbejdsmarked.
Akt nr.: 176329
Side 2
For de omfattede private kirkelige institutioner vil den påtænkte omdannelse
indebære, at nyansatte medarbejdere skal tilbydes en bidragsfinansieret pensi-
onsordning på linje med, hvad der gælder for andre private arbejdsgivere. Det
kunne f.eks. være i PFA Pension, hvor folkekirkens overenskomstansatte præ-
ster i dag er pensionsdækket.
Økonomisk indebærer omdannelsen tilsvarende, at de berørte arbejdsgiveres
udgifter til pensionsbidrag i højere grad kommer til at svare til, hvad der gæl-
der for andre private arbejdsgivere, idet arbejdsgiverbidraget til Pensionskas-
sen af 1950 i dag kun er på 1,5 procent. Ændringen vil dog først få betydning i
takt med, at stillingerne skal genbesættes.
Der vil i de fleste tilfælde være tale om ganske få ansatte for den enkelte ar-
bejdsgiver: Knap 70 pct. af de 66 private kirkelige institutioner med medlem-
mer i Pensionskassen af 1950 har én ansat i pensionskassen, og yderligere lidt
over 20 pct. har to ansatte. Kun DKS og DSUK har over 10 ansatte i pensions-
kassen. Disse to organisationers finansieringsvilkår adskiller sig fra de øvrige
omfattede kirkelige institutioner ved, at de modtager et tilskud på finansloven,
som bl.a. medgår til finansiering af præste- og provstestillinger. Det er bag-
grunden for, at regeringen i forbindelse med forslag til finansloven for 2022 fo-
reslår at øge finanslovstilskuddet til disse to private kirkelige institutioner, så
der tages højde for deres fremtidige udgifter til pensionsbidrag for nyansatte
præster, svarende til pensionsbidraget til overenskomstansatte præster i folke-
kirken.
Regeringen lægger også i den videre proces vægt på at holde kontakten til rele-
vante parter. Kirkeministeriet og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, som
varetager hhv. formands- og næstformandsposten i pensionskassens besty-
relse, har således indkaldt til endnu et ekstraordinært bestyrelsesmøde i pensi-
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om ministeren vil kommentere forslagene i brevet: Udskyd processen med at nedlægge Pensionskassen af 1950, til kirkeministeren
2442596_0003.png
onskassen efter sommerferien. Kirkeministeriet og Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen har endvidere afholdt et dialogmøde med Akademikerne og Den
danske Præsteforening, og parterne har aftalt endnu et dialogmøde til afhol-
delse efter sommerferien.
Lad mig til slut understrege, at forslaget om en omdannelse af Pensionskassen
af 1950 bestemt ikke er rettet mod private kirkelige institutioner. Tværtimod
anerkender regeringen i høj grad betydningen af det arbejde, de private kirke-
lige institutioner udfører, og ser frem til fortsat samarbejde herom.
Forslaget om at omdanne pensionskassen udspringer som nævnt alene af et
ønske om at normalisere pensionsordningerne for ansatte i private kirkelige
organisationer, på samme måde som skiftende regeringer gennem de senere år
har omdannet langt de fleste tilsvarende statsgaranterede pensionskasser på
andre områder. I dag er der således
foruden Pensionskassen af 1950
kun én
anden tilsvarende pensionskasse tilbage.
Med venlig hilsen
Akt nr.: 176329
Side 3
Ane Halsboe-Jørgensen
Kopi til orientering:
Folketingets Kirkeudvalg.
Finansministeren.
Skatteministeren.
Beskæftigelsesministeren.
Biskopperne.