Til
Laura Lundager Jensen, Foreningen af Grundtvigske Valg- og Frimenigheder
Kirsten M. Andersen, Grundtvigsk Forum
Hans-Ole Bækgaard, Indre Mission
Henrik Bundgaard Nielsen, Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg
Kære alle fire
Tak for jeres fælles brev af 7. juli 2021 om den påtænkte omdannelse af Pensi-
onskassen af 1950, som I har fremsendt til en række forskellige modtagere,
bl.a. til kirkeministeren, finansministeren, skatteministeren og beskæftigelses-
ministeren, og som jeg hermed besvarer på vegne af regeringen.
Det er overordnet regeringens opfattelse, at tiden er løbet fra en ordning, hvor
ansatte i en afgrænset række private, kirkelige institutioner kan optjene ret til
tjenestemandslignende pension, særligt da tjenestemandsansættelse i dag slet
ikke har den samme udbredelse, som da Pensionskassen af 1950 blev oprettet
for mere end 70 år siden.
Den stadigt mindre anvendelse af tjenestemandsansættelse gør sig generelt
gældende på det offentlige danske arbejdsmarked, og herunder også i folkekir-
ken, hvor de fleste kirkefunktionærer og omkring en femtedel af alle præsterne
i dag er ansat på overenskomstvilkår.
Den oprindelige hensigt med Pensionskassen af 1950 var, som I nævner, at un-
derstøtte, at en præst kunne bevare sin optjening af tjenestemandspension ved
stillingsskifte mellem sin offentlige tjenestemandsansættelse i folkekirken og
ansættelse i visse af de private, kirkelige institutioner.
I dag er det imidlertid svært at argumentere for, at der stadig skulle bestå et så-
dant behov.
Kirkeministeriet har således opgjort, at kun ca. 20 pct. af de nuværende med-
lemmer af Pensionskassen af 1950 har søgt optagelse i pensionskassen direkte
fra en tjenestemandsstilling i folkekirken.
Kirkeministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
Akt nr.: 176329
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 8. september 2021
Det virker derfor utidssvarende, når medlemmerne af Pensionskassen af 1950
–
der som nævnt alle er ansat i private, kirkelige institutioner
–
er pensions-
mæssigt bedre stillede end andre privatansatte og end den femtedel af folkekir-
kens offentligt ansatte præster, som er ansat på overenskomstvilkår.
Hertil kommer, at det kun er ansættelse i visse private, kirkelige institutioner,
som giver mulighed for at søge om optagelse i pensionskassen. Det kan være
svært at se, at en sådan ordning i dag er i overensstemmelse med almindelige
grundsætninger om ligebehandling. Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom
på, at den medsendte oversigt over foreninger, som I mener vil blive påvirket af
den påtænkte omdannelse af pensionskassen (og som stort set svarer til
FKOF’s medlemsorganisationer), omfatter en række institutioner, som rent fak-
tisk ikke kan få ansatte optaget som medlemmer i henhold til § 2, stk. 2 i ved-
tægten for Pensionskassen af 1950. Til jeres orientering vedlægger jeg en over-
sigt fra februar i år over de private kirkelige institutioner, som har ansatte i
Pensionskassen af 1950.