Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del
Offentligt
2412710_0001.png
Notat
Talepapir for Kirkeministeren til brug for besvarelse af samråds-
spørgsmål K, L, M og N (vedr. julegudstjenester 2020)
åbent sam-
råd torsdag den 3. juni 2021, kl. 15.45
16.45 i Kirkeudvalget
Samrådsspørgsmål K
Vil ministeren redegøre for forløbet op til sin anbefaling kl. 21.40 den 23.
december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24. december
2020?
Samrådsspørgsmål L
Anerkender ministeren det synspunkt, at det kan tolkes som dårlig le-
delse at udsende en vag anbefaling kl. 21.40 den 23. december 2020, da-
gen før årets største kirkedag?
Samrådsspørgsmål M
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at skubbe ansvaret ned i sy-
stemet til den enkelte præst og menighed, i stedet for selv at tage an-
svar?
Samrådsspørgsmål N
Er det noget, ministeren ville have gjort anderledes, hvis ministeren stod
i samme situation i dag?
Dato: 20. maj 2021
Akt nr. 163722
Sagsbehandler
Rasmus Paaske Larsen
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Alle samrådsspørgsmålene besvares af kirkeministeren.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0002.png
Notat
Talepapir (det talte ord gælder)
Side 2
Akt nr. 163722
[Indledning]
Tak for ordet og for lejligheden til at besvare spørgsmå-
lene.
De fire spørgsmål handler jo alle om forløbet, der førte
frem til, at folkekirkens biskopper valgte at anbefale at
aflyse julegudstjenesterne i 2020.
Jeg vil derfor besvare spørgsmålene samlet.
[Spm K
om forløbet frem mod juleaften]
[Fælles samråd med sundhedsministeren i Kirkeudvalget]
Lad mig først gennemgå tidsforløbet fra midten af de-
cember og frem til julen sidste år.
Som Kirkeudvalget vil huske deltog jeg sammen med
sundhedsministeren
torsdag den 10. december 2020
i
et samråd i Kirkeudvalget om de dengang forestående
julegudstjenester.
Vi oplyste i den forbindelse bl.a., at regeringen ikke øn-
skede at lukke mere eller længere ned, end det vurdere-
des nødvendigt i lyset af smittesituationen.
Men som sundhedsministeren også gjorde det helt klart
på samrådet, så holder smitte ikke ferie
heller ikke i
julen.
Derfor pointerede vi også, at det kunne blive nødvendigt
at træffe yderligere foranstaltninger, også med meget
kort varsel, på baggrund af smitteudviklingen.
[Generel stramning af restriktioner medio december]
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0003.png
Notat
I løbet af november-december 2020 viste der sig en stig-
ning i antallet af indlagte med COVID-19.
Og på et
pressemøde onsdag den 16. december 2020
udmeldte statsministeren en række skærpelser af de ge-
nerelle corona-restriktioner i Danmark: Blandt andet
blev butikscentre lukket fra den 17. december og almin-
delige butikker blev lukket fra den 25. december.
På daværende tidspunkt var forventningen dog, at der
fortsat kunne gennemføres både julegudstjenester og
andre menighedsaktiviteter på forsvarlig vis.
Side 3
Akt nr. 163722
[Fælles udmelding fra folkekirken den 17. december 2020]
Med henvisning til statsministerens udmelding på pres-
semødet den 16. december, udsendte Præsteforeningen,
Provsteforeningen, Landsforeningen af Menighedsråd
og biskopperne
torsdag den 17. december 2020
en
fælles meddelelse til folkekirkens arbejdsgivere og an-
satte.
Det fremgik bl.a. af denne fælles meddelelse, at afsen-
derne vurderede, at man
o
fortsat forsvarligt kunne holde julegudstjeneste
med iagttagelse af de gældende retningslinjer
o
lokalt burde genoverveje antallet af julegudstjene-
ster, og om der skulle synges eller ej til juleguds-
tjenesterne
o
gjorde opmærksom på, at kirkens aktiviteter
måtte tilpasses, hvis situationen måtte ændre sig,
f.eks. med nye restriktioner og anbefalinger
[KM anmoder om dobbelttjek af sektorretningslinjerne den 18.
december 2020]
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0004.png
Notat
I lyset af skærpelsen af de generelle corona-restriktio-
ner og de forestående julegudstjenester, anmodede Kir-
keministeriet
fredag den 18. december 2020
Sund-
hedsstyrelsen om et dobbelttjek af sektorretningslin-
jerne [som Sundhedsstyrelsen hele tiden har været tæt
involveret i som medlem af sektorpartnerskabet].
Sundhedsmyndighederne vendte hen over weekenden
tilbage med en række skærpede anbefalinger, bl.a. ved-
rørende gudstjenesternes varighed, hvor de anbefalede
en maksimal længde på 45-50 minutter, og vedrørende
sang, hvor de anbefalede at finde alternativer til fælles-
sang eller at man sang færre salmer eller færre vers.
Kirkeministeriet reviderede retningslinjerne som følge
af sundhedsmyndighedernes anbefalinger, og disse nye
retningslinjer blev drøftet på et møde i sektorpartner-
skabet
mandag den 21. december 2020.
Efter drøftelserne i sektorpartnerskabet blev de revide-
rede sektorretningslinjer offentliggjort
samme dag,
altså den 21. december 2020.
Side 4
Akt nr. 163722
[Lillejuleaftensdag]
På et møde
lillejuleaftensdag
drøftede regeringens
indsatsgruppe, herunder med sundhedsmyndighederne,
bl.a. resultaterne af en undersøgelse om udbredelsen i
Danmark af den britiske variant, der er mere smitsom
end den udgave af corona/COVID-19, som vi indtil da
havde været udsat for herhjemme.
Kombinationen af den britiske variant og den traditio-
nelle store kirkegang ved julegudstjenester fik ud fra en
samlet vurdering indsatsgruppen og sundhedsmyndig-
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0005.png
Notat
hederne til på et pressemøde
klokken to lillejuleaf-
tensdag
at skærpe deres anbefalinger i forhold til jule-
gudstjenesterne.
Den nye anbefaling gik på, at der slet ikke burde synges
ved julegudstjenesterne, og at julegudstjenesterne højst
burde vare 30 minutter.
Kirkeministeriet blev orienteret telefonisk om skærpel-
sen kort inden pressemødet kl. 14 samme dag, og på
skrift ved 18-tiden om aftenen.
Kirkeministeriet gik naturligvis hurtigt i gang med at
opdatere sektorretningslinjerne med de nye begræns-
ninger [som altså kun vedrørte
julegudstjenesterne
i
2020].
Det var på daværende tidspunkt fortsat Sundhedsstyrel-
sens vurdering, at det var forsvarligt at gennemføre ju-
legudstjenester, hvis man efterlevede de nødvendige
og nu skærpede
forholdsregler for at forebygge smitte.
Da indsatsgruppens udmelding om de skærpede for-
holdsregler imidlertid fremkom så tæt på tidspunktet
for den planlagte afholdelse af julens gudstjenester, blev
folkekirkens biskopper enige om at anbefale at af-
lyse
de traditionelle julegudstjenester frem til og med
Hellig tre Kongers søndag den 3. januar 2021.
Det skete
om aftenen lillejuleaften
med udsendelse af
en pressemeddelelse fra biskopperne, som var støttet af
Præsteforeningen, Provsteforeningen og Landsforenin-
gen af Menighedsråd.
Spørgeren har også spurgt til regelgrundlaget for denne
udmelding, og det skal jeg vende tilbage til om et øjeblik.
Side 5
Akt nr. 163722
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0006.png
Notat
Men lad mig først nævne, at biskopperne i deres presse-
meddelelse oplyste, at en konkret beslutning om aflys-
ning skulle træffes i enighed mellem menighedsrådsfor-
manden og den præst, der ellers skulle afholde gudstje-
nesten.
Biskopperne anbefalede samtidig, at man holdt kirke-
rummene åbne for personlig andagt, og at man lokalt
overvejede muligheden for at gennemføre korte andag-
ter på de nye, skærpede vilkår.
Kirkeministeriet udsendte
senere lillejuleaften
en ny-
hed på sin hjemmeside med omtale af biskoppernes an-
befaling. I den anledning
udtalte jeg:
Side 6
Akt nr. 163722
o
”Biskopper, repræsentanter
fra provster, præster
og menighedsrådsforeningen opfordrer nu i fæl-
lesskab til, at julegudstjenesterne aflyses til og
med 3. januar. Det bakker jeg op om. Det er stadig
væk muligt at gennemføre gudstjenester efter de
nu igen skærpede retningslinjer, der fraråder al
sang og anbefaler max varighed på 30 min. Jeg vil
gerne takke alle de ansvarlige repræsentanter for
folkekirken, som fandt sammen om fælles forstå-
else i en svær tid.”
[Opsummering af tidsforløbet]
Samlet set er det klart, at der skete meget i Danmark på
kort tid op til jul.
Og det fik naturligvis også betydning for kirkerne, som
jo ellers havde truffet forberedelser til at fejre julen in-
den for de retningslinjer, der var blevet meldt ud den
21. december 2020.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0007.png
Notat
På det tidspunkt var det forventningen, at retningslin-
jerne fra den 21. december kunne gælde hen over julen
og måske også hen over nytåret.
Sådan gik det imidlertid ikke. Smitteudviklingen fort-
satte i forkert retning, og det blev nødvendigt at indføre
yderligere restriktioner med meget kort varsel.
Udmeldingerne fra ministeriet om julens gudstjenester
var:
o
Baseret på sundhedsfaglige vurderinger og anbe-
falinger
o
Så vidt muligt drøftet med folkekirkens parter i
sektorpartnerskabet
o
Offentliggjort uden unødigt ophold, så de hurtigst
muligt var tilgængelige for såvel offentligheden
som for folkekirkens arbejdsgivere og ansatte.
Side 7
Akt nr. 163722
[Spm M - om den lokale beslutningskompetence]
Lad mig så vende mig til spørgsmålet om regelgrundla-
get for afholdelse af gudstjenester i folkekirken.
Det er det, som spørgeren formulerer som ”at
skubbe
ansvaret ned i systemet til den enkelte præst og menig-
hed, i stedet for selv at tage ansvar”.
Men her bliver jeg altså nødt til at slå fast, at der absolut
ikke har været tale om at skubbe noget ansvar fra sig.
Tværtimod.
Derimod har der været tale om, at jeg som minister na-
turligvis skal respektere den lovgivning, som gælder i
Danmark, og som altså bestemmer, hvem der har kom-
petencen til at beslutte at aflyse en julegudstjeneste.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0008.png
Notat
Side 8
Akt nr. 163722
[Hjemmelsspørgsmålet ifm. julegudstjenesterne]
Lad mig understrege, at folkekirken faktisk er forpligtet
til at holde gudstjeneste på alle faste gudstjenestedage,
dvs. søn- og helligdage. Det er fastslået i Danske Lov.
Derfor kræver det særskilt lovhjemmel at lukke folke-
kirken eller aflyse gudstjenester på faste gudstjeneste-
dage. Den hjemmel har kirkeministeren ikke.
o
Den dagældende epidemilov gav sundhedsmini-
steren hjemmel til at pålægge folkekirken restrik-
tioner, hvis det blev vurderet nødvendigt af sund-
hedshensyn. Men det vurderede man ikke var
nødvendigt i julen 2020 [i modsætning til situatio-
nen i foråret 2020].
Der består altså ikke en almindelig adgang til, at hver-
ken kirkeministeren, præsten, menighedsrådet eller bi-
skoppen alene kan beslutte, at der ikke skal holdes
gudstjeneste om søndagen
eller som i dette tilfælde i
forbindelse med julen.
Hvis en fast gudstjeneste undtagelsesvist skal aflyses,
skal den enkelte præst og det enkelte menighedsråd
være enige om det, og aflysningen skal godkendes af bi-
skoppen.
Kirkeministeren har ingen kompetence i denne sam-
menhæng.
Det var den regel, som biskopperne henviste til, da de
anbefalede en aflysning.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0009.png
Notat
Biskoppernes anbefaling udgjorde reelt et forhåndstil-
sagn om godkendelse, hvis præst og menighedsråd lo-
kalt var enige om at aflyse julegudstjenesten, i lyset af
de særlige omstændigheder vi befandt os i i julen 2020.
På den baggrund synes jeg, at biskoppernes initiativ til
at smidiggøre beslutningsprocessen de steder, hvor
præst og menighedsråd var enige om at aflyse juleguds-
tjenester, fortjener anerkendelse.
Det er mit indtryk, at man i praksis langt de fleste steder
lokalt valgte at aflyse julegudstjenesterne sidste år, og i
den forbindelse netop kunne drage nytte af biskopper-
nes udmelding.
Men det er også mit indtryk, at der var steder, hvor man
lokalt valgte at gennemføre julegudstjenester inden for
de strammere retningslinjer, som blev udmeldt lillejule-
aften.
o
Og dét var man i sin gode ret til at beslutte lokalt.
Side 9
Akt nr. 163722
[Spm L - hvorvidt der var tale om dårlig ledelse]
Spørgeren spørger så, om jeg anerkender, at det kan tol-
kes som ”dårlig ledelse at udsende en vag anbefaling”
den 23. december 2020, som er dagen før årets travleste
kirkedag.
Jeg ved ikke, om spørgeren forestiller sig, at Kirkemini-
steriet i dagene op til den 23. december var klar over,
o
at den nye britiske variant ville få fodfæste i Dan-
mark,
o
at indsatsgruppen på sit møde lillejuleaftensdag
ville skærpe sine anbefalinger,
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0010.png
Notat
o
og at jeg som kirkeminister havde kompetence til
at reagere på nogen anden måde, end jeg gjorde.
Som jeg har beskrevet, tog Kirkeministeriet så sent som
fredag den 18. december 2020
initiativ til at anmode
Sundhedsstyrelsen om at give sektorretningslinjerne for
folkekirken og andre trossamfund et dobbelttjek.
På baggrund af Sundhedsstyrelsens skærpede anbefa-
linger blev de reviderede retningslinjer herefter først
drøftet på et møde i sektorpartnerskabet
mandag den
21. december 2020.
Og derefter offentliggjort senere
samme dag.
Jeg mener derfor, at der på forhånd var gjort alle rime-
lige bestræbelser i et forsøg på at sikre, at man havde
tilstrækkeligt ajourførte retningslinjer til at kunne af-
holde julegudstjenesterne på sundhedsmæssig forsvar-
lig vis.
Men som nævnt havde sundhedsmyndighederne jo fra
begyndelsen taget forbehold for, at det kunne blive nød-
vendigt med skærpede restriktioner, hvis smitten ud-
viklede sig i forkert retning.
Og da indsatsgruppen, herunder sundhedsmyndighe-
derne, den 23. december 2020 holdt møde om smitteud-
viklingen, blev det altså besluttet at udsende en klar an-
befaling om, at der ikke skulle synges ved julegudstjene-
sterne, og at julegudstjenesterne højst burde vare 30
minutter.
Side 10
Akt nr. 163722
[Der blev handlet hurtigt den 23. december 2020]
Jeg vil gerne understrege, at fra Kirkeministeriet midt
på dagen lillejuleaftensdag fik en telefonisk orientering
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0011.png
Notat
om indsatsgruppens skærpede anbefalinger, gik der kun
ganske få timer, før der
både
var udarbejdet og udsendt
nye retningslinjer,
og
sket orientering af sektorpartner-
skabet herom.
Jeg synes derfor alt i alt, at ministeriet handlede både
hurtigt og hensigtsmæssigt, lige så snart der forelå det
nødvendige grundlag at handle på.
Jeg er selvfølgelig ikke blind for, at det må have været
frustrerende at modtage de nye og yderligere skærpede
retningslinjer om aftenen den 23. december 2020.
Og jeg kan sagtens forstå, at det må være forbundet med
vanskeligheder at ændre afviklingen af de allerede plan-
lagte julegudstjenester, når retningslinjerne ændrede
sig så kort tid inden det planlagte tidspunkt for jule-
gudstjenesterne.
Men måske tænker spørgeren på, om biskoppernes an-
befaling om at aflyse julegudstjenesterne var udtryk for
dårlig ledelse?
Men her synes jeg ærlig talt heller ikke, at anklagen er
rimelig.
Tværtimod synes jeg, at biskopperne fortjener anerken-
delse for deres hjælp til at smidiggøre den lokale beslut-
ningsgang de steder, hvor præst og menighedsråd var
enige om at aflyse julegudstjenesterne under de helt
særlige omstændigheder, som vi stod i, i julen 2020.
Det samme ledelsesansvar synes jeg, at provsterne,
præsterne og menighedsrådsforeningen viste ved at
bakke op om biskoppernes anbefaling.
Det var også årsagen til, at jeg om aftenen den 23. de-
cember 2020 bl.a. udtalte min opbakning til den fælles
Side 11
Akt nr. 163722
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0012.png
Notat
anbefaling fra biskopperne og repræsentanter fra prov-
ster, præster og fra Landsforeningen af Menighedsråd.
Side 12
Akt nr. 163722
[Afrunding om ledelse]
Forløbet med julegudstjenesterne sidste år udspringer
grundlæggende af pandemiens uforudsigelighed, som
det ikke var muligt på forhånd at planlægge sig ud af.
Jeg mener derfor heller ikke, at det ville være hverken
rimeligt eller retvisende at påstå, at forløbet skyldes
dårlig ledelse, hverken i Kirkeministeriet eller hos bi-
skopperne. Tværtimod, faktisk.
[Spm N - om jeg ville have handlet anderledes i dag]
[Indhentede erfaringer]
Der spørges så til slut, om jeg i dag ville gøre noget an-
derledes.
Jeg vil først sige, at jeg tror vi alle sammen har lært me-
get, siden pandemien for alvor ramte Danmark i marts
2020.
Som jeg tidligere har orienteret Kirkeudvalget om, har
Folkekirkens Videns- og Uddannelsescenter indsamlet
oplysninger fra relevante aktører i folkekirken og har på
den baggrund udarbejdet rapporten
”Når
folkekirken
skal spille efter reglerne
men uden for banen”
om, hvor-
dan folkekirken håndterede nedlukningen og den grad-
vise genåbning i foråret 2020.
Rapporten har blandt andet fokus på kommunikations-
veje og de forskellige myndigheders roller og kompeten-
cer i forskellige spørgsmål.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/6-21 om forløbet op til ministerens anbefaling den 23. december 2020 om ikke at afholde gudstjenester den 24 december 2020, jf. KIU alm. del - samrådsspm. K, L, M og N, til kirkeministeren
2412710_0013.png
Notat
Selvom vi på mange måde er blevet klogere på, hvordan
vi håndterer krisesituationer i folkekirken og andre
trossamfund, skal vi også holde fokus på, hvilke roller
de forskellige aktører har i sådanne situationer.
Jeg er derfor løbende opmærksom på min rolle som kir-
keminister og mit samarbejde med de folkekirkelige
myndigheder.
Når det er sagt, er det min vurdering, at det forløb, vi
oplevede i de sidste dage før jul 2020, ikke kunne have
været håndteret på anden måde, sådan som omstændig-
hederne og lovgivningen var på daværende tidspunkt.
Til gengæld kan vi nu glæde os over, at vi ikke længere
står i den samme situation.
Faktisk står vi i dag med en række mere positive forud-
sætninger, end vi gjorde op til julen sidste år.
Smitteudviklingen har ændret sig i positiv retning og vi
er nu i fuld gang med at genåbne samfundet og dermed
også folkekirken og de andre trossamfund.
Der kan igen afholdes gudstjenester med sædvanlig va-
righed og med fællessang.
Menighedsrådene kan afholde menighedsaktiviteter af
alle slags, selvom der stadig gælder visse restriktioner
og anbefalinger for folkekirken og andre trossamfund.
Side 13
Akt nr. 163722