Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del
Offentligt
2423606_0001.png
Folketinget
Kirkeudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. juni 2021
Strafferetskontoret
Dorthea Bisgaard Vase
2021-0032/11-0012
1991574
Besvarelse af spørgsmål nr. 50 (Alm. del) fra Folketingets Kirkeudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 50 (Alm. del), som Folketingets
Kirkeudvalg har stillet til justitsministeren den 20. maj 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: MFU spm. om at kommentere på artiklen: 25-årige Jasmine følte sig manipuleret til sex med sin frikirkepræst. Men præster har loven på deres side. fra dr.dk den 17. maj 2021, til justitsministeren
2423606_0002.png
Spørgsmål nr. 50 (Alm. del) fra Folketingets Kirkeudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen: ”25-årige
Jasmine følte
sig manipuleret til sex med sin frikirkepræst. Men præster har
loven på deres side.” fra dr.dk den 17. maj
2021 og herunder
også, om der bør indføres regler i lighed med reglerne for psy-
kologer og læger om ikke at bruge et tillidsforhold til sex med
deres klienter? I benægtende fald bedes ministeren forklare,
hvilke andre initiativer han vil tage for at beskytte kirkemenig-
heder mod udnyttelse i en sårbar og troende situation jf.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/25-aarige-jasmine-foelte-
sig-manipuleret-til-sex-med-sin-frikirkepraest-men-praester”
Svar
:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra Rigs-
advokaten og Kirkeministeriet. Da Rigsadvokatens udtalelse indeholder op-
lysninger om enkeltpersoners helbredsmæssige, religiøse og seksuelle for-
hold, er denne oversendt til Retsudvalget i
fortrolig
form.
Kirkeministeriet har bl.a. oplyst følgende:
”Der er ikke fastsat regler for kontakten mellem religiøse for-
kyndere i anerkendte trossamfund og medlemmer af trossam-
fundet. For religiøse forkyndere i anerkendte trossamfund med
vielsesbemyndigelse gælder et dekorumkrav.
Begrebet ’deko-
rum’ betegner et adfærdskodeks, nemlig det med en offentlig
stilling forbundne krav om en vis til stillingen svarende vandel.
Dette indebærer, at det er en betingelse for at få vielsesbemyn-
digelse, at vielsesforretteren udviser en adfærd, der ikke gør den
pågældende uegnet eller uværdig til at udøve offentlig myndig-
hed, jf. lov om trossamfund uden for folkekirkens § 16, stk. 1,
nr. 3.
Kirkeministeren kan tilbagekalde en vielsesbemyndigelse, hvis
den bemyndigede ikke længere opfylder dekorumkravet, jf. lov
om trossamfund uden for folkekirken § 19, stk. 2. Spørgsmålet
om, hvorvidt dekorumkravet er overtrådt, beror på en konkret
vurdering. En overtrædelse af dekorumkravet foreligger, hvis
den religiøse forkynder har udført handlinger eller udvist en ad-
færd, der er ”egnet” til at fratage vedkommende den agtelse og
tillid, som stillingen kræver, f.eks. grovere straffelovsovertræ-
delser og lignende. Det kræves ikke, at der konkret kan påvises
et tab af agtelse og tillid i særlige kredse eller hos bestemte per-
soner.
Side 2/3
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: MFU spm. om at kommentere på artiklen: 25-årige Jasmine følte sig manipuleret til sex med sin frikirkepræst. Men præster har loven på deres side. fra dr.dk den 17. maj 2021, til justitsministeren
Tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelsen til en religiøs forkyn-
der i et anerkendt trossamfund har ikke ansættelsesretlige kon-
sekvenser, medmindre trossamfundet selv træffer beslutning
herom. Tilbagekaldelsen betyder således umiddelbart kun, at
vedkommende ikke længere er bemyndiget til at foretage vielser
med borgerlig gyldighed.”
2.
Af principielle årsager er jeg meget tilbageholdende med at udtale mig
om konkrete straffesager, der er eller har været behandlet i politiet og ankla-
gemyndigheden.
Der kan dog ikke være to meninger om, at sex altid skal være frivilligt. Der-
for er jeg glad for, at vi med virkning fra den 1. januar i år har fået indført
en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse.
Det følger således nu af straffelovens § 216, stk. 1, at den, der har samleje
med en person, der ikke har samtykket heri, straffes for voldtægt med fæng-
sel indtil 8 år. Det er således ikke længere en betingelse for at straffe for
voldtægt, at offeret har været udsat for vold, trusler eller ulovlig tvang. Af
lovforslagets bemærkninger fremgår det, at et samtykke skal gives frivilligt
og være udtryk for den pågældendes frie vilje bedømt ud fra omstændighe-
derne ved den konkrete situation.
Herudover følger det af straffelovens § 220, at den, som ved groft misbrug
af en persons arbejdsmæssige, økonomiske eller behandlings- eller pleje-
mæssige afhængighed skaffer sig samleje med den pågældende, straffes
med fængsel indtil 1 år.
Straffeloven indeholder således allerede regler, som kriminaliserer groft
misbrug af visse, nærmere definerede afhængighedsforhold til at opnå en
seksuel relation.
Straffelovens § 220 blev senest ændret i 2013, hvor der bl.a. på baggrund af
anbefalinger fra Straffelovrådet, jf. betænkning nr. 1534/2013 om seksual-
forbrydelser, blev indsat en henvisning til behandlings- og plejemæssig af-
hængighed. Straffelovrådet bemærkede dog, at en udvidelse til at omfatte
andre former for afhængighed ville være principielt vidtgående og ville
kunne gøre bestemmelsen for upræcis.
Side 3/3